Tengil skrev:
Feedbacken får man ju när motorn börjar dra. Det lär man sig. (IMHO)
Jag har kollat runt lite. Dom starkaste servona jag hittar ligger på runt 12kg. Var mäts den kraften?
*Enklast - Är ok, men den kommer ju börja gå tungt den med efter ett tag.
*Billigast - Inte ett alternativ! Jag vill inte smörja alls!
*Bäst - Jag vill ha hydralisk!
*Servo - Krångligast och mest inovativft! Vem vill va som alla andra?
Är det ingen som har en skrotad TLR och är intresserad att sälja koplingshantag, slang och slavcylinder? Eller vill byta med mig?
Jag har inte för avsikt att vara otrevlig med nu är du
är faktiskt ute och cyklar.
Feedback får man även från känslan i handtaget. Jag har iofs inte testat någon variant utan den feedbacken men är övertygad om att det blir knepigare utan den. Handtaget (fjäderkraften från kopplingsfjädrarna) går lättare då kopplingen börjar dra.
Kraften från servona mäts 10 mm från centrum. Normalt slag är ca +-40 grader.
Jag har inte i skallen hur mycket de starkaste drar men kan åtminstone direkt nämna Futabas digitala "tegelstenar" som drar en bit över 20 kg (22-24?). Har inte exakta värden i huvudet. Räcker inte dragkraften så är det bara att montera två servon.
Din knarr är 8 år gammal, klart som fan att vajern börjar bli sliten. Våra knarrar är inte nya längre.
Byt vajern och byt om ytterligare 7 år så är det inga problem alls. Ett högprestandaservo håller knappast så länge och dom kostar likförbannat mycket mer än vad en vajer gör. Dessutom ska du konstruera styrelektroniken och få det att passa i ett handtag. En hobby i hobbyn?
Men du ska få info om styrelektroniken i alla fall:
Pulståg med 20 ms pulslucka. 1,52 ms neutralpuls, +- 0,5 ms i ändlägena.
Driftspänning 4,8-6 volt.
Jag säljer gärna komponenterna till dig men avråder trots att jag är handlare i branschen. För övrigt en av landets äldsta butiker i branschen.
Och jag avråder därför att projektet inte är genomtänkt.
Kolla på alternativen, ta ett kopplingshandtag från en annan knarr än en TLR, ex vis en FZR1000 (kanske jag har ett sånt?

), räkna lite hur slavcyl ska se ut och leta sen på en slavcyl som går att använda, koppla slav där vajern kopplas nere på motor. Sådärja, ett projekt som åtminstone verkar rimligt om man nu inte får tag på TLR-delar.
Som sagt, inte min avsikt att vara otrevlig men jag kan ämnet bättre än de flesta och vet dels hur mycket jobb det är och dels hur bra det inte blir.
Kolla alltid på dom enkla lösningarna först, dom är många gånger bra.
Edit: just nu är budet på hydraulkopplingen på Ebay 40 USD. Komplettera med en kedjekåpa eller vad som nu behövs till TLR och du är i hamn. Men kolla noga vad som behövs, jag har inte full koll.