TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Tengil

PENNYBRIDGERIDERS
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TL1000s -97
J-Bone skrev:
hmm.. original är 17/39 = 0,436 ratio
två upp bak ger 17/41 = 0,415 ratio (lägre utväxling)
ett ner fram ger 16/39 = 0,410 ratio (alltså väldigt nära 17/41)

kan man räkna så?? :confused:

Jag kommer att testa 16/39 nu med 520 kedja och drev... har även ett 40 bak att testa :)


Kommer detta även att innebära att jag får 6% felvisning av antalet km på hojen? 410/436 = 0,94, eller ska man räkna 436/410=1,06? vilket ger samma felvisning iofs.... :va

0,94 blir nog rätt... skulle innebära att om jag kör 10000km i år med den drevningen så har den egentligen bara gått 9400km. :)

Hur stort är det största bakdrev man kan sätta på en TLS utan att förlänga kjedjan med orginal (17) fram? Sitter orginal 38 bak nu men blir nog ett 40 i dagarna. Går det att sätta på ett 42?
 

Tengil

PENNYBRIDGERIDERS
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TL1000s -97
Snackade med Carlbarks i Kumla och dom skulle bara ha 255kr för en vire så alla andra projekt är nedlagda :tummenupp
 

-=Alex=-

Medlem
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Lite av varje
Packboxbyte i framgafflar

Tjena, har en fundering.
Har någon av er bytt packboxarna i gafflarna. Har det bekymmret att jag vet inte hur mycket olja som skall i då nästan all olja har runnit ut förra sommaren.
Och finns det nå tips så man slipper slita ihjäl sig, fastnade redan vid att trycka ner hylsan för att komma åt bulten :-( det behövs en hel del specialverktyg enligt handboken men kan tänka mig att det finns en del mekare där ute som har fixat det utan dessa.
 

Tengil

PENNYBRIDGERIDERS
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TL1000s -97
-=Alex=- skrev:
Tjena, har en fundering.
Har någon av er bytt packboxarna i gafflarna. Har det bekymmret att jag vet inte hur mycket olja som skall i då nästan all olja har runnit ut förra sommaren.
Och finns det nå tips så man slipper slita ihjäl sig, fastnade redan vid att trycka ner hylsan för att komma åt bulten :-( det behövs en hel del specialverktyg enligt handboken men kan tänka mig att det finns en del mekare där ute som har fixat det utan dessa.

Ta bort tanken och häng upp hojen i rambenen i taket.
Du behöver ta bort framhjul, broms och skärm...

*Ta loss gaffelbenen.
*Använd en mutterknack med insex på för att lossa bulten i botten på benet.
*Lossa locket och ta ur fjädern.
*Lossa dammpackningen och ta bort låsringen som håller packboxen på plats.
*Dra gaffelbenet med lite milt våld ur ytteröret så följer p-boxen med.

Sen är det ganska logiskt hur du ska göra.

Montera tillbaka i omvänd ordning.

För att få rätt nivå kan du lossa locket (så fjädern inte spänner ut benet) och trycka ihop röret så långt som möjligt. Sen är det bara att fylla upp till kanten. Jag har för mig att det blev exakt då.

Lycka till. :tummenupp
 

Dino Velvet

#2702
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ingen
Help!

Min kompis har "lagt" sin röda TL1000S.
Han har skrapat och spräckt kåpan, repat ljuddämparen och skrapat svingen (tror jag).

Finns det någon här som vet var han ska vända sig för att få det fixat?
Skriv till mig så hjälper jag honom.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
twinner skrev:
Har lite huvudbry....

I nuvarande skepnad ser hojen ut som en tyskgayfighter! vilket jag inte vill att den ska göra.Ser ni med klara TLR-ögon om bakan petar för högt upp,lite svårt att visualisera utan dom andra kåporna.Är mellanrummet >SlipOn>Bakkåpa för högt?

Kan inte lira på kåporna än för att kolla.Bakifrån ser det ut som om SlipOnen ska upp mer alT bakdelen ner...Nästan som om dom slipar asfalt om man skulle råka gasa för mycket så att den STEGRAR sig :3freak
Eller kommer SlipOn-fästena göra det hela mer symetriskt?

Fuck! Det är svårt att bygga om.. :huvet :huvet :huvet


Ser ut som om baken är lite hög.
Blåsen är definitivt förlåga.

Jämfor med min.
(oki, M4 helsystem...)
tn_IMG_0009.jpg


Jämför (på din) vinklen på stagen på bakramen med swingen jämfört med min. Din är klart tysk... :tungan :död
 
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Tengil skrev:
Hur stort är det största bakdrev man kan sätta på en TLS utan att förlänga kjedjan med orginal (17) fram? Sitter orginal 38 bak nu men blir nog ett 40 i dagarna. Går det att sätta på ett 42?

Jag satte på ett 43, men då satt kedjan som en fiolsträng, så det är inte att rekomendera, tror 42 blir för mycket det med

/Pajje
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
-=Alex=- skrev:
Tjena, har en fundering.
Har någon av er bytt packboxarna i gafflarna. Har det bekymmret att jag vet inte hur mycket olja som skall i då nästan all olja har runnit ut förra sommaren.
Och finns det nå tips så man slipper slita ihjäl sig, fastnade redan vid att trycka ner hylsan för att komma åt bulten :-( det behövs en hel del specialverktyg enligt handboken men kan tänka mig att det finns en del mekare där ute som har fixat det utan dessa.

Jag lånade en gängkloppa, dvs den delen som man lägger gängsnittet i, och satte i 2 vanliga skruvar som jag spetsat lite. Funkar kanon, om man nu får tag på gängprylar modell större.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
blom skrev:
Jag har puttat igång min många gånger ( >10 )...

Det finns ju TOM på film.
http://www.pennybridgeriders.com/filmer/TL1000s Burn.wmv

Göres med fördel i skjorta, lågskor och whiskyrus... :tummenupp

Tengil via Blommans dator.

Där ser man, jag har bara lyckats på däcket att kasa och ha sig, har iof inte försökt så mycket heller, har tagit till startkabel i dom situationerna.


Angående busafjädrar så passar dom, men är SVAGARE än TL, iallafall dom jag fick fatt på. Har 2 mm brickor, kan inte diametern, men det är ju bara att kola på dom somm sitter i.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag hakar nog på till twinträffen, får se om jag pallar, skall köra hem hojen ifrån Östersund på fredan, kan iof stanna och köra ner via stockholmo, får se hur jag gör. Troligen kör jag ifrån Skövde, men vi kan väl försöka samåka, blir liksom lite roligare så.

/Pajje
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
-=Alex=- skrev:
Tjena, har en fundering.
Har någon av er bytt packboxarna i gafflarna. Har det bekymmret att jag vet inte hur mycket olja som skall i då nästan all olja har runnit ut förra sommaren.
Och finns det nå tips så man slipper slita ihjäl sig, fastnade redan vid att trycka ner hylsan för att komma åt bulten :-( det behövs en hel del specialverktyg enligt handboken men kan tänka mig att det finns en del mekare där ute som har fixat det utan dessa.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=74830&page=2

490ml har jag för mig att det ska vara
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Vee-twn skrev:
Jag tycker du ska göra lite av båda. Upp med piporna lite och ner med baken lite...
Men det är svårt att avgöra på den lilla bilden och att man inte ser höjden på fronten riktigt. :va
Annars tycker jag att det ser riktigt bra ut! Ska du ha originalkåporna fram eller blir det gixxer-look?

Bilden var från DV-en:=)

Blir orginal med resten av sakerna,tar alldeles för lång tid annars.Ska testa att vinkla ner bakan lite och bända upp piporna lite till.Som putte sa så är det liiiiitre för mycket tyyyskröv över det hela.

:)
 

-=Alex=-

Medlem
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Lite av varje
Packbox byte

Tackar för svaren :) det funkade kanon tills jag nu sitter med ena gaffeln i knät och försöker dra loss ytterröret, Hmmmm där tog det stopp med ett "klink" ljud. Jag har lossat damasken och spärr-ringen innanför det, ser även packboxarna där inne men när jag ska dra loss röret så säger det "klink" och tvärstopp. Hur ska jag göra är det bara och ta fart och blunda eller är det något jag har glömt. Står i hanboken att se upp för att skada innerröret när du drar av ytterröret :-(

,,,,,,,,,,, 45 min senare......

Blundade och drog och det funkade :hihi
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Tengil skrev:
Feedbacken får man ju när motorn börjar dra. Det lär man sig. (IMHO)
Jag har kollat runt lite. Dom starkaste servona jag hittar ligger på runt 12kg. Var mäts den kraften?

*Enklast - Är ok, men den kommer ju börja gå tungt den med efter ett tag.
*Billigast - Inte ett alternativ! Jag vill inte smörja alls!
*Bäst - Jag vill ha hydralisk!
*Servo - Krångligast och mest inovativft! Vem vill va som alla andra?

Är det ingen som har en skrotad TLR och är intresserad att sälja koplingshantag, slang och slavcylinder? Eller vill byta med mig?
Jag har inte för avsikt att vara otrevlig med nu är du är faktiskt ute och cyklar.

Feedback får man även från känslan i handtaget. Jag har iofs inte testat någon variant utan den feedbacken men är övertygad om att det blir knepigare utan den. Handtaget (fjäderkraften från kopplingsfjädrarna) går lättare då kopplingen börjar dra.

Kraften från servona mäts 10 mm från centrum. Normalt slag är ca +-40 grader.
Jag har inte i skallen hur mycket de starkaste drar men kan åtminstone direkt nämna Futabas digitala "tegelstenar" som drar en bit över 20 kg (22-24?). Har inte exakta värden i huvudet. Räcker inte dragkraften så är det bara att montera två servon.

Din knarr är 8 år gammal, klart som fan att vajern börjar bli sliten. Våra knarrar är inte nya längre.
Byt vajern och byt om ytterligare 7 år så är det inga problem alls. Ett högprestandaservo håller knappast så länge och dom kostar likförbannat mycket mer än vad en vajer gör. Dessutom ska du konstruera styrelektroniken och få det att passa i ett handtag. En hobby i hobbyn?

Men du ska få info om styrelektroniken i alla fall:
Pulståg med 20 ms pulslucka. 1,52 ms neutralpuls, +- 0,5 ms i ändlägena.
Driftspänning 4,8-6 volt.

Jag säljer gärna komponenterna till dig men avråder trots att jag är handlare i branschen. För övrigt en av landets äldsta butiker i branschen.
Och jag avråder därför att projektet inte är genomtänkt.

Kolla på alternativen, ta ett kopplingshandtag från en annan knarr än en TLR, ex vis en FZR1000 (kanske jag har ett sånt? :)), räkna lite hur slavcyl ska se ut och leta sen på en slavcyl som går att använda, koppla slav där vajern kopplas nere på motor. Sådärja, ett projekt som åtminstone verkar rimligt om man nu inte får tag på TLR-delar.

Som sagt, inte min avsikt att vara otrevlig men jag kan ämnet bättre än de flesta och vet dels hur mycket jobb det är och dels hur bra det inte blir.
Kolla alltid på dom enkla lösningarna först, dom är många gånger bra.

Edit: just nu är budet på hydraulkopplingen på Ebay 40 USD. Komplettera med en kedjekåpa eller vad som nu behövs till TLR och du är i hamn. Men kolla noga vad som behövs, jag har inte full koll.
 
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
PutteLiten skrev:
Ser ut som om baken är lite hög.
Blåsen är definitivt förlåga.

Jämfor med min.
(oki, M4 helsystem...)

Jämför (på din) vinklen på stagen på bakramen med swingen jämfört med min. Din är klart tysk... :tungan :död
Som du säger så har du helsystem..Det är nog annorlunda vinklat :7peta
Sen har du ju orginal>bakramen kvar..Jag har en hemmasvetsad.
Lucky bastard!
 

Tengil

PENNYBRIDGERIDERS
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TL1000s -97
Psychobiker skrev:
Jag satte på ett 43, men då satt kedjan som en fiolsträng, så det är inte att rekomendera, tror 42 blir för mycket det med

/Pajje

Fick svar på TLP, 40 är det största som går med orginal längd.
Det sitter det där nu... :)
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top