TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
twinner skrev:
Tackar saint! precis vad jag ville veta:=)

Den blir lite roligare och jag får för mig att den går fortare med 16-39, borde gå att räkna ut för den orkar inte varva ur med original. Eller iaf det behövs en jeffla raka om den nu gör det jag har inte testat iaf.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Twosaint skrev:
Den blir lite roligare och jag får för mig att den går fortare med 16-39, borde gå att räkna ut för den orkar inte varva ur med original. Eller iaf det behövs en jeffla raka om den nu gör det jag har inte testat iaf.

Jag körde 16/39 ifjol men jag är ingen toppfartspressare så jag tar ner utväxlingen lite till i år, nu blir det 16/40. (17/39 original)

räkna ratio är ju väldigt simpelt.
17/39 = 0,435
17/41 = 0,415
16/39 = 0,410
17/42 = 0,405
16/40 = 0,400
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
J-Bone skrev:
Jag körde 16/39 ifjol men jag är ingen toppfartspressare så jag tar ner utväxlingen lite till i år, nu blir det 16/40. (17/39 original)

räkna ratio är ju väldigt simpelt.
17/39 = 0,435
17/41 = 0,415
16/39 = 0,410
17/42 = 0,405
16/40 = 0,400

Men va fan! jag ska inte vara sämre,säger MR: TLR> BLINGBONE att det duger med 16/40 så duger det till Mackan också..skiter fullständigt i om den förlorar på toppfart.

Min kedja brekade ju,så jag tänkte köpa en ny kedja och trode det var en 540..men sånna finns inte.. och 530 var för litet för mina drev...vete fan vad killen innan har för drivpaket på :va .... så nu blir det splirrans drivpaket istället! det tråkiga är bara att hela hojsäsongen kommer igång seeeeeeent i år.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Upptäckte att jag hällt i nästan 4 liter olja när det bara ska vara 3,3 liter vid filterbyte....Vad händer då?

Vad kan hända maO...???¿
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
twinner skrev:
Upptäckte att jag hällt i nästan 4 liter olja när det bara ska vara 3,3 liter vid filterbyte....Vad händer då? ...
1. Du blir ansedd som mycket tankspridd av oss. :D
2. Troligen inte så mycket mer.
Möjliga resultat:
*Veven "vispar" i oljan och stänker därmed upp lite extra på cylinderväggarna. Det kan medföra mer olja än ringarna klarar av, då ryker den lite fint men det går över i takt med att oljan går åt.
*Eftersom mer olja/oljedimma far runt i vevhuset så kanske den skitar ner luftfiltret/vevhusventilationen/insugen lite extra. Känns också som en bagatell.
*Om vevhusventilationen får jobba hårt pga mycket oljedimma så finns en liiiten risk för ökat tryck i vevhuset, då ökar risken för oljeläck, ex vis vid packboxar etc. Känns som om sannolikheten för läck pga hög nivå är rätt marginell.

Men du får väl tappa ur 3/4 liter. Ur med pluggen, låt det rinna en kort stund och sätt dit pluggen igen. Lagom grisigt att hålla på med. :D
Eller kommer man kanske åt att suga ur olja genom påfyllningshålet om man lutar knarren åt höger?
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Robban_C skrev:
1. Du blir ansedd som mycket tankspridd av oss. :D
2. Troligen inte så mycket mer.
Möjliga resultat:
*Veven "vispar" i oljan och stänker därmed upp lite extra på cylinderväggarna. Det kan medföra mer olja än ringarna klarar av, då ryker den lite fint men det går över i takt med att oljan går åt.
*Eftersom mer olja/oljedimma far runt i vevhuset så kanske den skitar ner luftfiltret/vevhusventilationen/insugen lite extra. Känns också som en bagatell.
*Om vevhusventilationen får jobba hårt pga mycket oljedimma så finns en liiiten risk för ökat tryck i vevhuset, då ökar risken för oljeläck, ex vis vid packboxar etc. Känns som om sannolikheten för läck pga hög nivå är rätt marginell.

Men du får väl tappa ur 3/4 liter. Ur med pluggen, låt det rinna en kort stund och sätt dit pluggen igen. Lagom grisigt att hålla på med. :D
Eller kommer man kanske åt att suga ur olja genom påfyllningshålet om man lutar knarren åt höger?


TankspriddISMEN är min ISM.Men det är väldigt fuckat med olja,särskilt Castrol man ser ju fan inte på dunken hur mycket man hällt :huvet
Ger mig fan på att det är därför hojen läcker lite..det kommer typ 5 droppar under 1 dygn,ska helt sonika göra som du föreslog och suka ut ett par deciliter från påfyllnadshålet.Fönstret visat iaf inget annat än olja..Väldigt fullt maO :3freak

Tackar
/Mackan
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
J-Bone skrev:
Jag körde 16/39 ifjol men jag är ingen toppfartspressare så jag tar ner utväxlingen lite till i år, nu blir det 16/40. (17/39 original)

räkna ratio är ju väldigt simpelt.
17/39 = 0,435
17/41 = 0,415
16/39 = 0,410
17/42 = 0,405
16/40 = 0,400

hmm jo men lek med tanken att den bara orkar varva 9700 med 17/39 och att den varvar 11500 med 16/39. Vad skiljer i toppfart då ? Är inget matematiskt snille.

Edit:Nån som har gear ratio på lådan ?
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Twosaint skrev:
hmm jo men lek med tanken att den bara orkar varva 9700 med 17/39 och att den varvar 11500 med 16/39. Vad skiljer i toppfart då ? Är inget matematiskt snille.

Edit:Nån som har gear ratio på lådan ?

Hmm.. eftersom allting annat är konstant så har du ju sänkt utväxlingen 6% vid 16/39. Vid samma varvtal så bör hastigheten då vara 6% lägre (och hastighetsmätarn och kilometerräknaren borde visa 6% för mycket på köpet..)

Min orkade varva ur på 6´an med originaldrevning (sista 300 varven var seeeega då), vi märkte sen i bänken att TL-varvräknaren visar konsekvent ~10% för mycket. dvs vid rödmarkeringen 11000 varv så snurrar den egentligen "bara" 10000, lika på alla TL som jag sett bänkpapper på.

Hmm... kanske inte svar på din fråga men iaf...
:3freak

Asså, anta att moppen gör 260 ärliga med originaldrevning vid ärliga 10000 varv, borde inte varje 1000 varv motsvara 26km/h då på högsta växeln?

Så vid 3000 varv på 6an gör den 30% av 260? 78 knyck? :confused:
 
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Idag bevittnade jag konsekvenserna av en knarkad kedja,den böjde i sin (våldsamma färd bort från drevet) pinnjäveln som går in i kopplingen.Packningen verkar läcka också:=) får byta den eventuellt.Antagligen är det den som droppat olja, i0m den onormalt höga nivå olja som funnits i motorn..Nåja,jag ska iaf få nya pinnar snart.

//Kandinski
 

Bifogat

  • HELVETE.jpg
    HELVETE.jpg
    42.8 KB · Visningar: 86

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
twinner skrev:
Idag bevittnade jag konsekvenserna av en knarkad kedja,den böjde i sin (våldsamma färd bort från drevet) pinnjäveln som går in i kopplingen.Packningen verkar läcka också:=) får byta den eventuellt.Antagligen är det den som droppat olja, i0m den onormalt höga nivå olja som funnits i motorn..Nåja,jag ska iaf få nya pinnar snart.

//Kandinski
Ja det är lite trångt där inne men det låter som du kom ganska billigt undan ändå.Pushrod packningen brukar ju ändå läcka efter ett tag och pinnen kan ju inte vara så fruktansvärt dyr :tummenupp
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
tlmartin skrev:
Ja det är lite trångt där inne men det låter som du kom ganska billigt undan ändå.Pushrod packningen brukar ju ändå läcka efter ett tag och pinnen kan ju inte vara så fruktansvärt dyr :tummenupp
Jo man gjorde väl det:=)

Farsan fick fixa nya..få se om rostfritt kommer hålla,den andra är ju härdat stål.

Edit: Ska nog fan beställa en ny iaf,,,,Vad har den där pinnern för artikelnummer? Vad heter den? hittar den inte i PDF'en
 
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Idag, mina vänner, mullrade jag iväg på min TL igen:banana, för första gången på 23! månader. Tyvärr ingen riktig glädjetur, då det regnade, råkade få stopp när jag skulle vända, och då mitt batteri är kass (skall köpa nytt imorron), så orkade den inte igång, och mobilen glömde man i brådskan. Fick låna telefon av en snäll tant och så fick tjejen komma med bilen, så vi stog i regnet och hjälpstarta, men när den väl gick igång igen var den glad iallafall.
Av nån anledning fick jag aldrig upp nån temperatur på displayen :confused: Antingen har givaren gett upp, men det kan bero på att det är lite lite kylvätska i, då det inte går att fylla i 2,1 liter som det skall vara, förren motorn har fått gå lite och pumpa runt vatten i kanalerna.
Detssutom har jag lyckats dra lite kablar till lyset så att de kläms när man vrider fullt vänster, så det är lite småfix kvar, men den funkar iallafall.

/Pajje
 

MrTL

To old for this shit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
Harley & Husqvarna TC450
Psychobiker skrev:
Idag, mina vänner, mullrade jag iväg på min TL igen:banana, för första gången på 23! månader. Tyvärr ingen riktig glädjetur, då det regnade, råkade få stopp när jag skulle vända, och då mitt batteri är kass (skall köpa nytt imorron), så orkade den inte igång, och mobilen glömde man i brådskan. Fick låna telefon av en snäll tant och så fick tjejen komma med bilen, så vi stog i regnet och hjälpstarta, men när den väl gick igång igen var den glad iallafall.
Av nån anledning fick jag aldrig upp nån temperatur på displayen :confused: Antingen har givaren gett upp, men det kan bero på att det är lite lite kylvätska i, då det inte går att fylla i 2,1 liter som det skall vara, förren motorn har fått gå lite och pumpa runt vatten i kanalerna.
Detssutom har jag lyckats dra lite kablar till lyset så att de kläms när man vrider fullt vänster, så det är lite småfix kvar, men den funkar iallafall.

/Pajje

vi vill se bilder :tuttar :banana :yoparty :rock
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Twinner, en böjd kopplingsaxel är nästan gratis. Avkörd kedja kan lika innebära skrot av hela motorn. Ett exempel:
Suz 750 -96, krackad vattpump, pumpfästena i blocket avbrutna. Skrot av hela motorn. Och den snubben hade "bara" misslyckats med kedjelåset.

Pyskobajker:
Jag vet inte hur det är med just TL men det är rätt vanligt att tempmätarna visar åt helv*te tills man har fått ur all luft ur systemet. Givaren sitter ju oftast högst upp och är alltså den sista att "slippa luften".
Gissa hur bra det är på vissa bilar (gäller säkert en del hojar också) att ha en tempmätare som slutar visa hög temp när nivån är låg (dvs när tempgivaren behövs som bäst).
 

Twinmaniac

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Upplands-Bro
Hoj
Suzuki TL1000S
Tjabba. Vad ska motortempen ligga på när man kör landsvägskörning/stadskörning, å vilken temperatur ska elfläkten gå igång vid?? Man blir jue smått nervös när den aldrig går igång..... :va

/Anders
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Twinmaniac skrev:
Tjabba. Vad ska motortempen ligga på när man kör landsvägskörning/stadskörning, å vilken temperatur ska elfläkten gå igång vid?? Man blir jue smått nervös när den aldrig går igång..... :va

/Anders

83 vid lugn landsvägskörning, 93 har jag fått den till tror jag.
(4,8 mil med en snittfart på 221km/h)

Jadu den startar inte i första taget, efter ett par rödljus och tempen börjar närma sig 107-108 brukar fläkten starta.
 

Twinmaniac

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Upplands-Bro
Hoj
Suzuki TL1000S
Twosaint skrev:
83 vid lugn landsvägskörning, 93 har jag fått den till tror jag.
(4,8 mil med en snittfart på 221km/h)

Jadu den startar inte i första taget, efter ett par rödljus och tempen börjar närma sig 107-108 brukar fläkten starta.

Ok, de e såpass, var nervig som fan när den närmade sig strax över nitti grader när jag var i stan i helgen... :kocko
Fast min kryper ner till typ 68-70 grader vid landsvägskörning, e de för kyligt då lr?? Tykcer det varierar så mycke.....
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Twinmaniac skrev:
Ok, de e såpass, var nervig som fan när den närmade sig strax över nitti grader när jag var i stan i helgen... :kocko
Fast min kryper ner till typ 68-70 grader vid landsvägskörning, e de för kyligt då lr?? Tykcer det varierar så mycke.....

Är dålig på det där men är det inte nån termostat som ska bytas på TLS ? Ni andra med som är mer insatta kan fylla i.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Bjussar på en bild :tuttar
 

Bifogat

  • Twinner1.jpgmod.jpg
    Twinner1.jpgmod.jpg
    64.8 KB · Visningar: 73
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Twosaint skrev:
Är dålig på det där men är det inte nån termostat som ska bytas på TLS ? Ni andra med som är mer insatta kan fylla i.

sitter det en kabel till kylaren på vänster sida har du gamla givaren, den flyttades till direkt nere på termostaten.

Angående tempgivaren, så funkar det mycket bättre om man kopplar kabeln på just kylvätskegivaren och inte lufttemperaturgivaren:hihi

Inte konstigt att hojen gick lite skumt då ECU får lufttemperaturvärden som motsvarar kylvätsketempen...Alla kontakter har inte unik nyckling visade det sig. Nu skall jag bara skaffa ett nytt batteri (vad kostar ett orginal tre?) och fixa till kablaget.

Angående bilder så har jag glömt överföringssladden på annan ort, men jag skall ta lite bilder på svarta faran.

/Pajje
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top