Twinner:
Klarade du puffran? Avkörd kätting/lås resulterar ju ofta i motorskott av redig rang. Om du klarade puffran så var 1,5 km snigeltakt rätt billigt.
Jag tror du ska hålla dig till stånkan, då håller antagligen kättingarna bättre
.
Min knarr gick ju också skit med PCII inkopplad. Det är säkert inget fel i PCII. Jag tror att felet ligger i att mekanikerna inte klarar av att programmera fullt ut eller att de inte tar sig tid att nå ända fram (kanske skulle det bli för dyrt då). Prylen är ju att en bänkning ställer ju bara hur knarren går på WOT, inte hur den går på delgas. För att få till det också måste man nästan köra knarren och vilken mek har tid med det?
Jag har inte själv jobbat med PCII så jag kan inte svara med visshet men jag kan kosta på mig att tro lite:
Jag tror inte att du når ända fram enbart med "mallar" men du kanske når en bit på vägen. Det farliga är att du kanske i bästa fall (sämsta?) når så långt att knarren till synes går perfekt medan den i själva verket går aningens magert. Då är man ju farligt ute.
En knarr som går tokmagert är ju ingen fara med, den dör ju när man håller stumt men går det bara aningens för magert så går ju knarren fortfarande men då med risk för att gå varmt (främst avgasventiler och kolvtoppar och det kan även i sin tur ge spikningar, framförallt vid höga farter då det ger mest skada och hörs minst).
Däremot kan man ju alltid ställa bränslekurva "på känn" om man vet vad man gör. Jag som inbillar mig att jag vet vad jag gör (man är ju optimist
) bestyckar ibland fuggar på känn och det brukar bli rätt bra, dock tror jag att man kan få ytterligare några pållar genom bänkning men det får man ju därför att man bättre ser hur man ligger till och därmed kan närma sig "det farliga" men fortfarande ha marginaler kvar. De marginalerna kan man ju inte kosta på sig när man bestyckar på känn.
Ytterligare en variant är att man monterar en lambda på knarren samt en mätare men vem har tid att sitta och glo på den hela tiden? Det blir ju dock detsamma som en bänkning (fast utan att man får några effektsiffror) men det tar mycket längre tid. Dock ger ju det möjligheten att samtidigt känna hur knarren går i andra lägen än WOT.
Väljer man att bestycka/mappa själv efter lambda tror jag att man kan få till det rätt bra men man ska nog ha klart för sig att det tar säkert en vecka eller två om man använder knarren dagligen, man måste ju känna på knarren i alla möjliga situationer och det gör man ju om man kör dagligen, till o från jobbet med mer och sen gör en finjustering på kvällen och en nästa kväll osv. Givetvis måste man i alla fall ligga någorlunda rätt så att man vet att man knarren alltid startar etc men det är ju inga problem om man har en TL. Skulle den inte starta så tar man ju bara bort PC:n, då blir det ju en standard TL och dom startar ju alltid.
MrTl:
Det går faktiskt till så ibland. Det är skrämmande men läs här:
Jag fick in en FZR för renovering av kopplingshydraulik för några år sen. Det var en "tysk" knarr som ägaren hade köpt i en grannstad med tyska papper, färdig för regbesiktning. Ägaren regbesiktigade och fick sina papper, regskyltar med mer och allt var frid och fröjd. Jag fick av en händelse syn på ramnumret, det var krokigt, varierande teckenavstånd, tecknen lutade etc. Så ser det garanterat inte ut från fabrik.
Och det hemskaste av allt var att det alltså har passerat SBP utan anmärkning.
Notera att jag inte på något vis stödjer förfarandet eller glorifierar det på något som helst vis. Ta istället detta som en varning inför framtida hojköp.
Edit: Ägaren till FZR:en har ingenting med det hela att göra, han är bara lyckligt ovetande. Och jag känner honom via gemensamma vänner och vet att han varken är tekniskt eller moraliskt duglig att göra sådant fuffens. //Edit.
Och jag kanske har ett bud på gång på min TLR. Bara så ni vet. Tidsbrist gör att jag har börjat inse att jag inte kan ha alla hojar och TLR:en är den som är lätt att sälja och den är dessutom dyrast att ha påställd. Sad but that is life.
G´natt på er!