TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Värsting

Bicycles don't get pregnant....
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Järfälla
Hoj
Suzuki TL1000 s svart
Äntligen har jag en riktig hoj!

Hej bröder!

Nu har jag bytt till en riktig hoj..., hoppas jag får hjälp av er som har lite mer erfarenhet av twin än jag, ifall behovet kommer..

Enda som behövs är justering av luft/bränslemängden hos verkstaden så jag slipper den något ryckiga gången vid jämt gaspådrag. Jag har slipon och antar killen innan inte gjorde inställningen efter att han bytte dämpare.

Är det fler som haft samma fenomen??
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Inte samma fenomen på just TL men generellt sett brukar slipon ge magrare blandning och mager blandning brukar bland annat kunna ge irriterande småryck vid jämnfart.

Edit: Den som är vaken har redan sett att jag satt ut min TLR på annons för 40 flagg (hojens pris, inte annonskostnaden:)). Har inte tid för den hojen också. Egentligen skulle jag hellre sälja min FZR eller 600:an men Tillern är den som är säljbar som den är.
 

Värsting

Bicycles don't get pregnant....
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Järfälla
Hoj
Suzuki TL1000 s svart
Hoppas det hjälper med inställningen. Ett annat alternativ enligt verkstaden var att installera powercommander och göra inställningar för 6 tkr.

Hoppas bänkning och en vanlig inställning för 1500 kr räcker.., eller är det stor skillnad med pc3??



Robban_C skrev:
Inte samma fenomen på just TL men generellt sett brukar slipon ge magrare blandning och mager blandning brukar bland annat kunna ge irriterande småryck vid jämnfart.

Edit: Den som är vaken har redan sett att jag satt ut min TLR på annons för 40 flagg (hojens pris, inte annonskostnaden:)). Har inte tid för den hojen också. Egentligen skulle jag hellre sälja min FZR eller 600:an men Tillern är den som är säljbar som den är.
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Värsting skrev:
Hoppas det hjälper med inställningen. Ett annat alternativ enligt verkstaden var att installera powercommander och göra inställningar för 6 tkr.

Hoppas bänkning och en vanlig inställning för 1500 kr räcker.., eller är det stor skillnad med pc3??

Finns ju nån filur här som säljer PCII:an för 2000kr köp en av honom.
 

MrTL

To old for this shit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
Harley & Husqvarna TC450
Robban_C skrev:
Dessutom säljs den tydligen som "Rahmen mit Brief", dvs ram med identitet. Perfekt för den som har en tjålad tillis. Bara ge sig ut och sno en knarr nånstans. :tummenupp




(OBS: Ett visst mått av sarkasm kan förekomma i detta inlägg :))

fy på sig..inte säga så :fatta!

:D

Ha en trevlig Valborg alla : :tungan
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
twinner skrev:
Höhö :gnissla
Ha!!
Ska man våga berätta felet??....Ja okej då (om nån gör samma sak i stressen)

Fi-lampan har ju lyst och felmeddelande om tändning på främre cyllen har visats.
JAG HADE GLÖMT ATT KOPPLA IN CYLLEN!!! :huvet :huvet
Så när jag väl gjorde det så kom åskan igång ordentligt:=) En av killarna i garaget påpekade att han tyckte den lät lite skumt innan:=)

Startar direkt.
Inget felmess längre.
Låter som ett åskoväder.
Otrolig kraft vid gaspådrag (Testade den lite på gården :banana

Helt klockrent går den nu,alla problem bortblåsta.

Håller med Robban,
498cc stånka var väl alldeles lagom?
:pannkyss :tungan
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
J-Bone skrev:
Håller med Robban,
498cc stånka var väl alldeles lagom?
:pannkyss :tungan


Blääää...:=) :fatta!

Körde precis av kedjan,trode det var vid kedjelåset men icke:) ficka putta hojen 1,5 koilometer eller nåt sånt.Hojen går ryckigt? verkar som den får för mycket soppa eller nåt sånt..ska ta mig en titt,kopplade ur PC'en och då gick den lite bättre.Gissa om folk vände sig om när man fläskade förbi med urbrunna ljuddämpare :hihi

Vad hände om man väder polerna på tändosan till främre cyllen?
Kan man med enkelhet koppla in PC'n och kolla hur den är inställd?
AlT ställa om kurvorna efter mallar? utan bänkkörning dvs.
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Twinner:
Klarade du puffran? Avkörd kätting/lås resulterar ju ofta i motorskott av redig rang. Om du klarade puffran så var 1,5 km snigeltakt rätt billigt. :tummenupp
Jag tror du ska hålla dig till stånkan, då håller antagligen kättingarna bättre :7peta :D.

Min knarr gick ju också skit med PCII inkopplad. Det är säkert inget fel i PCII. Jag tror att felet ligger i att mekanikerna inte klarar av att programmera fullt ut eller att de inte tar sig tid att nå ända fram (kanske skulle det bli för dyrt då). Prylen är ju att en bänkning ställer ju bara hur knarren går på WOT, inte hur den går på delgas. För att få till det också måste man nästan köra knarren och vilken mek har tid med det?

Jag har inte själv jobbat med PCII så jag kan inte svara med visshet men jag kan kosta på mig att tro lite:
Jag tror inte att du når ända fram enbart med "mallar" men du kanske når en bit på vägen. Det farliga är att du kanske i bästa fall (sämsta?) når så långt att knarren till synes går perfekt medan den i själva verket går aningens magert. Då är man ju farligt ute.
En knarr som går tokmagert är ju ingen fara med, den dör ju när man håller stumt men går det bara aningens för magert så går ju knarren fortfarande men då med risk för att gå varmt (främst avgasventiler och kolvtoppar och det kan även i sin tur ge spikningar, framförallt vid höga farter då det ger mest skada och hörs minst).

Däremot kan man ju alltid ställa bränslekurva "på känn" om man vet vad man gör. Jag som inbillar mig att jag vet vad jag gör (man är ju optimist:)) bestyckar ibland fuggar på känn och det brukar bli rätt bra, dock tror jag att man kan få ytterligare några pållar genom bänkning men det får man ju därför att man bättre ser hur man ligger till och därmed kan närma sig "det farliga" men fortfarande ha marginaler kvar. De marginalerna kan man ju inte kosta på sig när man bestyckar på känn.

Ytterligare en variant är att man monterar en lambda på knarren samt en mätare men vem har tid att sitta och glo på den hela tiden? Det blir ju dock detsamma som en bänkning (fast utan att man får några effektsiffror) men det tar mycket längre tid. Dock ger ju det möjligheten att samtidigt känna hur knarren går i andra lägen än WOT.
Väljer man att bestycka/mappa själv efter lambda tror jag att man kan få till det rätt bra men man ska nog ha klart för sig att det tar säkert en vecka eller två om man använder knarren dagligen, man måste ju känna på knarren i alla möjliga situationer och det gör man ju om man kör dagligen, till o från jobbet med mer och sen gör en finjustering på kvällen och en nästa kväll osv. Givetvis måste man i alla fall ligga någorlunda rätt så att man vet att man knarren alltid startar etc men det är ju inga problem om man har en TL. Skulle den inte starta så tar man ju bara bort PC:n, då blir det ju en standard TL och dom startar ju alltid. :tummenupp

MrTl:
Det går faktiskt till så ibland. Det är skrämmande men läs här:
Jag fick in en FZR för renovering av kopplingshydraulik för några år sen. Det var en "tysk" knarr som ägaren hade köpt i en grannstad med tyska papper, färdig för regbesiktning. Ägaren regbesiktigade och fick sina papper, regskyltar med mer och allt var frid och fröjd. Jag fick av en händelse syn på ramnumret, det var krokigt, varierande teckenavstånd, tecknen lutade etc. Så ser det garanterat inte ut från fabrik.
Och det hemskaste av allt var att det alltså har passerat SBP utan anmärkning.
Notera att jag inte på något vis stödjer förfarandet eller glorifierar det på något som helst vis. Ta istället detta som en varning inför framtida hojköp.
Edit: Ägaren till FZR:en har ingenting med det hela att göra, han är bara lyckligt ovetande. Och jag känner honom via gemensamma vänner och vet att han varken är tekniskt eller moraliskt duglig att göra sådant fuffens. //Edit.



Och jag kanske har ett bud på gång på min TLR. Bara så ni vet. Tidsbrist gör att jag har börjat inse att jag inte kan ha alla hojar och TLR:en är den som är lätt att sälja och den är dessutom dyrast att ha påställd. Sad but that is life.

G´natt på er!
 
Last edited:

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Robban_C skrev:
Tidsbrist gör att jag har börjat inse att jag inte kan ha alla hojar och TLR:en är den som är lätt att sälja och den är dessutom dyrast att ha påställd. Sad but that is life.

G´natt på er!

Och även den snyggaste, roligaste o brutalaste.
Hoppas du inte får sålt den och ändrar dig :pannkyss

Edit: Inget taskigt menat..
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Robban_C.
Tack för svaret.En kanke bara,om jag (som jag gjorde) kopplar ur Pc'n så ska väl normalvärdena åter igen träda i kraft,den var fortfarande ryckig men det kanske berodde på gamla stift? upptäckte också att en vakumslang var böjd.

Edit: Kollad precis in videoinstruktionen på cdroMMen som medföljer Pc2an:=)

Jag har ju inte testat att justera den än:=) finns ju för i helvete 3 knappar att lajja med.
 
Last edited:

Gullefjun

En kyckling
Gick med
17 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Svart Z1000
Äntligen hemma *ler*

Hej pojkar och flickor (om det finns några här)
Då har man hittat den bästa tråden på SH :yoparty
Lägger in en liten posörbild på min älskling... köpte i höstas och är orginal på bilden förutom blåsen. Har dock blivit lite moddad under vintern.
Kommer att titta in här ofta känns det som :banana
Ha det bäst och :pannkyss varandra i trafiken.
 

Bifogat

  • TL1.jpg
    TL1.jpg
    71.7 KB · Visningar: 67

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Twinner, japp alla normalvärden går in vid bortkopplad PC.
Titta video och läs mer! :)
 

Gullefjun

En kyckling
Gick med
17 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Svart Z1000
Tackar...... Tja, det var p.g.a att den är gul som en kyckling :lol
Vilka sammanhang tänker du på då???
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Gullefjun skrev:
Hej pojkar och flickor (om det finns några här)
Då har man hittat den bästa tråden på SH :yoparty
Lägger in en liten posörbild på min älskling... köpte i höstas och är orginal på bilden förutom blåsen. Har dock blivit lite moddad under vintern.
Kommer att titta in här ofta känns det som :banana
Ha det bäst och :pannkyss varandra i trafiken.

Ahhhaaa ännu en skåning som fattat rätt beslut!
Välkommen till TL-träsket! :tungan
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Jbone: Om jag tar tillern ner till kungliga hufvudstaden över helgen hjälper du mig med fjädringsinställningar då ?

Robban_C: Jag har nu fyllt på kylarvätska, vart lite över nivån så nu trycker den ur skvallerröret för att det är för mycket. Skadligt ? bör jag tömma ur lite eller ska jag låta den trycka ur det själv ?

Alla TL-ägare: Jag vill bara varna er för att höja gaffelbenen för mycket.
Jag höjde drygt 12-13mm.
Till att börja med så tappar man tutan. En annan bieffekt är att den blir nervös VÄLDIGT nervös. Olustiga styrslag över krön/tjälskott i 260 blås fick jag prova på och nedtagningar efter slangning kan bli olidligt sitter just nu och skakar med ömma handleder efter att jag provat styrstoppen åt bägge hållen i ca 40 meter. :död
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Twosaint skrev:
Jbone: Om jag tar tillern ner till kungliga hufvudstaden över helgen hjälper du mig med fjädringsinställningar då ?

Robban_C: Jag har nu fyllt på kylarvätska, vart lite över nivån så nu trycker den ur skvallerröret för att det är för mycket. Skadligt ? bör jag tömma ur lite eller ska jag låta den trycka ur det själv ?

Alla TL-ägare: Jag vill bara varna er för att höja gaffelbenen för mycket.
Jag höjde drygt 12-13mm.
Till att börja med så tappar man tutan. En annan bieffekt är att den blir nervös VÄLDIGT nervös. Olustiga styrslag över krön/tjälskott i 260 blås fick jag prova på och nedtagningar efter slangning kan bli olidligt sitter just nu och skakar med ömma handleder efter att jag provat styrstoppen åt bägge hållen i ca 40 meter. :död


Hua! Låter läskigt det där, ta det varligt med chassieändringarna...
Skulle gärna hjälpa dig men jag har fanimej inte tid till min egen moppe ens just nu (obesiktad och körförbud). Har hela jävla helgen fullproppad med grejer som ska göras. Har dessutom ingen bil just nu så eventuell tid över kommer att gå till att jaga bil.... :huvet
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Värsting skrev:
Hoppas det hjälper med inställningen. Ett annat alternativ enligt verkstaden var att installera powercommander och göra inställningar för 6 tkr.

Hoppas bänkning och en vanlig inställning för 1500 kr räcker.., eller är det stor skillnad med pc3??
'

PC3an funkar inte till TL.
Jag gav 200$ för min splirrans nya PC2a. Har kollat upp lite olika ställen att bänka hojen på. Har för mig att i min hemstad jönköping skulle de ha typ 4-500 spänn för att bänka den om jag redan hade en powercommander installerad.
Som den "ekonomiske" smålänning som jag är så vägrar jag att köpa ifrån sverige med dess ockerpriser. Visserligen har det ju hänt att man beställt grejor från utlandet som sen aldrig har dykt upp, men vaffän, vill man inte riskera så har man ingen chans att spara heller..hehe..
Lycka till med din hoj (ett utmärkt hojval) och VÄLKOMMEN TILL TL-MAFFIAN :fyllisar
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top