TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
NoelSörbom skrev:
Och hur mycket ska man ge??Service intervaller??

/Daniel

1: skicket och prylarna till styr....

2: Vid 2400 mil är det en stor service.

Annars samma som andra hojar, styrlager, bromsklotsar är dyrt etc.
Sen är det en relativt tung hoj som folk gärna kör på bakhjulet med så om det inte är nybytta packboxar får du räkna med att göra det.Iofs är dom nybytta lär du knäcka dom själv. :banana

Vad är originalmåttet från gaffelbenets övre kant till gaffelkronan. Jag har nu 12mm och CV9040 känns fortfarande smidigare i kurvorna. Hur fan ska jag råda bukt på denna pansarvagn ? Jag ligger och brottas med karelin i kurvorna medans polarna lattjar lite med sina rettor.
Jag är för kort för att shimsa dämparen 5mm, når ju fan knappt ner med bägge fötterna som den är nu. Kommer det att bli en Natt/Dag skillnad på en Bitubo eller ?
 
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Nu har jag svettsat, byggt en ny insattsgänga (jätteskum gänga, fick leta igenom hela Skövde för att hitta en som passa, 340 spänn kostade den också...) och tätat alltihop med kemisk metal. Skall sätta ihop motorn nästa vecka, Nu MÅSTE det funka, annars ger jag fan upp...

/Pajje
 

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
Twosaint skrev:
1: skicket och prylarna till styr....

2: Vid 2400 mil är det en stor service.

Annars samma som andra hojar, styrlager, bromsklotsar är dyrt etc.
Sen är det en relativt tung hoj som folk gärna kör på bakhjulet med så om det inte är nybytta packboxar får du räkna med att göra det.Iofs är dom nybytta lär du knäcka dom själv. :banana

Vad är originalmåttet från gaffelbenets övre kant till gaffelkronan. Jag har nu 12mm och CV9040 känns fortfarande smidigare i kurvorna. Hur fan ska jag råda bukt på denna pansarvagn ? Jag ligger och brottas med karelin i kurvorna medans polarna lattjar lite med sina rettor.
Jag är för kort för att shimsa dämparen 5mm, når ju fan knappt ner med bägge fötterna som den är nu. Kommer det att bli en Natt/Dag skillnad på en Bitubo eller ?
Vad har du för dimension på bakdäcket jag satte dit 180-55/17 och det blev en stor skillnad på kurvtagningen :tummenupp
 

MrTL

To old for this shit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
Harley & Husqvarna TC450
jaha nu har man kladdat dit nya blinkare bak åxå...bort med dom onödiga fula aluöronen som sitter orginal sen på med en mindre skylt å vips så vart det så här.
kanske inte världens vackraste men va gör man när ens ekonomi liknar en Polsk bärplockare för tillfället :rolleyes:
 

Bifogat

  • PICTbaken2.jpg
    PICTbaken2.jpg
    109.5 KB · Visningar: 112

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
MrTL skrev:
jaha nu har man kladdat dit nya blinkare bak åxå...bort med dom onödiga fula aluöronen som sitter orginal sen på med en mindre skylt å vips så vart det så här.
kanske inte världens vackraste men va gör man när ens ekonomi liknar en Polsk bärplockare för tillfället :rolleyes:

Snyggt!! :tummenupp
 

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
MrTL skrev:
jaha nu har man kladdat dit nya blinkare bak åxå...bort med dom onödiga fula aluöronen som sitter orginal sen på med en mindre skylt å vips så vart det så här.
kanske inte världens vackraste men va gör man när ens ekonomi liknar en Polsk bärplockare för tillfället :rolleyes:
Snyggt montage blev det rätt blinkfrekens eller blinkar den fortare än normalt.
Jo du blev det inga mullerburkar ni ringde inte jja ja det är bara att höra av er :tummenupp
 

MrTL

To old for this shit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
Harley & Husqvarna TC450
tlmartin skrev:
Snyggt montage blev det rätt blinkfrekens eller blinkar den fortare än normalt.
Jo du blev det inga mullerburkar ni ringde inte jja ja det är bara att höra av er :tummenupp
tackar...ja det blinkar normalt.
följde med 21/12 lampor så det funka bra som fan...
angående dämparna så har han fått ditt nummer å mailadd så han hör väl av sig om han e intresserad... :tummenupp
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Twosaint skrev:
Jo det är ett 180, den åmar sig och driver ut ur kurvorna.
Törs nästan inte fråga eftersom det är så enkelt men:
Åmar sig ut ur kurvorna? Rätt lufttryck?
Lågt tryck bak brukar kunna ge en knarr som under belastning åmar sig/pendlar/gungar ut ur böjarna. Inte wobbel, detta är betydligt "lugnare" än ett renodlat wobbel.
Iofs är pendlingen kanske vanligare på äldre hojar men eftersom jag känner igen beskrivningen så...

Edit: Jag tycker iofs att en TLR är kanonsmidig redan med standardchassie. Men då har jag antagligen andra referenser. Några dagar på en gammal enkelkams Honda 750 från 70-talet eller en gammal Z1000J från tidigt 80-tal förvandlar en TLR till en underbart smidig och trevlig knarr. :D
Du borde testa! :)
 
Last edited:

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Robban_C skrev:
Törs nästan inte fråga eftersom det är så enkelt men:
Åmar sig ut ur kurvorna? Rätt lufttryck?
Lågt tryck bak brukar kunna ge en knarr som under belastning åmar sig/pendlar/gungar ut ur böjarna. Inte wobbel, detta är betydligt "lugnare" än ett renodlat wobbel.
Nu fyllde jag på statoil har inte kontrollerat trycket med nån vettig mackapär eg men jag tycker förra betedde sig likadant.

Hörru gubbe :7peta minns du inte vad jag hade för maskin ? Avverkade ju nästan 150 mil på den

Edit: ja jämfört med den så är ju tillern smidig som f*n.
 

Bifogat

  • ratrider.JPG
    ratrider.JPG
    88.8 KB · Visningar: 75

MaFu

På väg att krocka
Gick med
7 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
TL1000S-98
Däcktryck TL1000S??

Har lyckats supit bort min instruktionsbok för hojen och nu undrar jag om någon vet vad däcktrycket skall vara fram och bak?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
MaFu skrev:
Däcktryck TL1000S??

Har lyckats supit bort min instruktionsbok för hojen och nu undrar jag om någon vet vad däcktrycket skall vara fram och bak?
250kPa
2.5kg/cm2
36 psi

eller vad som känns bäst
 

MrTL

To old for this shit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
Harley & Husqvarna TC450
MaFu skrev:
Däcktryck TL1000S??

Har lyckats supit bort min instruktionsbok för hojen och nu undrar jag om någon vet vad däcktrycket skall vara fram och bak?
2.5 kg har ja för mig.....men ja kan ju ha fel :tungan
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Länge sen sist

Hej på er!

Det var länge sedan jag skrev något här.......

Efter måååånga timmar i verkstaden så är jag klar!

50.jpg


Hojen blev superbra! Jag är mer än nöjd......

Mer bilder finns på TL-planet

TL-Planet

Robban
 

MrTL

To old for this shit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
Harley & Husqvarna TC450
Robster skrev:
Hej på er!

Det var länge sedan jag skrev något här.......

Efter måååånga timmar i verkstaden så är jag klar!

50.jpg


Hojen blev superbra! Jag är mer än nöjd......

Mer bilder finns på TL-planet

TL-Planet

Robban
förstår att du e nöjd :)
kanon :tummenupp
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Twosaint skrev:
Nu fyllde jag på statoil har inte kontrollerat trycket med nån vettig mackapär eg men jag tycker förra betedde sig likadant.

Hörru gubbe :7peta minns du inte vad jag hade för maskin ? Avverkade ju nästan 150 mil på den

Edit: ja jämfört med den så är ju tillern smidig som f*n.

Nja, nåt verkar vara vaj om den är så trög. Kan bara jämföra min med rettan och gixxern som jag testade. Visst är den lite sävligare men inte mycket, tycker snarare bara att det är skönt med den extra stabiliteten. Men då har jag ju 190/60 bak, Bitubo, Schims 3mm och uppflyttade gaffelben 10mm från standard.
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
J-Bone skrev:
Nja, nåt verkar vara vaj om den är så trög. Kan bara jämföra min med rettan och gixxern som jag testade. Visst är den lite sävligare men inte mycket, tycker snarare bara att det är skönt med den extra stabiliteten. Men då har jag ju 190/60 bak, Bitubo, Schims 3mm och uppflyttade gaffelben 10mm från standard.


Jag upplerver att den gungar/svajar på ett otrevligt sätt och driver utåt i kurvorna, kanske en bitubo är medicinen.
Jag är är ju så kort men 3mm höjning kanske man kan leva med.
Men vad är standard fram ? jäms med kronan eller ? Jag höjde benen och nu har jag 12mm till kronan jag vet inte om det beror på det men jävlar va styret fladdrade över krönen i 240. Även vid nedtagning från bakhjulet vart den nervös nån gång kan vara inbillning men så var aldrig den förra.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Twosaint skrev:
... Hörru gubbe :7peta minns du inte vad jag hade för maskin ? Avverkade ju nästan 150 mil på den ...
Ooops. Hade glömt. Måste vara åldern på gubbfan. :)

Kan det vara så enkelt att måttlig längd på chaffisen gör att tillern känns klumpig?
Standard gaffelben tror jag är jäms med kronan men jag är inte säker.

Edit: Hur är styrdämpen inställd? Några brukar ju byta till tunnare olja efter vad jag förstått. Men om du nu har trassel med instabilitet i 240 så kanske inte det är att rekommendera.
Kanske gå tillbaks lite i gaffelhöjd och peta i tunnare olja i styrdämpen? Då kanske gaffeln återfår stabilitet i hög hastighet medan styrdämpen inte blir lika tung vid andra tillfällen?
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top