TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
SÅ!
Nu har jag avslutat en veckas bäverjakt (inte på krogen utan i skogen). hähä

Det blev en ful liten bäver som fick smaka på 6,5an. Jag kan desvärre inte ta äran för detta då det inte var jag som sköt utan min jakt kamrat. Själv satt jag mest och frös i en vecka utanför Östersund i nån skog. Jägermeistern och ölen satt iofs fint i den kaminförsedda stugan.
Tyvärr hade jag inte plats för flugspöt så nåt fiske blev det inte. Däremot så kom ju fiskeabstinensen farande allt eftersom forsarna for förbi.

Åter i den smålänska skogen för att få iordning på vraket.

Jag tror att allt som kunde strula gjorde det för mig.
Efter att ha monterat dit bitubon sist jag var där återstod nu bara att montera tillbaka bakramen samt alla kåpor o lite annat bjäfs.
Ny kedja, montera på hjulen.
Först fick jag inte ens skiten till att starta. Det stod "check" i displayen. Efter många hårtussar i näven och stora märken på tåspetsarna lyckades jag lokalisera felet.
Jag och morsans gubbe (stark men jäääävligt oförsiktig och noll koll på el) hade rivit bort ett stycke icke fungerande kablage till ett larm. Spånet som hjälpte mig såg det passande att inte koppla ihop skiten efter sig utan föredrog att tejpa över kontakterna istället. Jag lyckades hitta de två olika kabelbrotten och vips så startade hojen igen! :banana

Nu skulle hjulen på. De rullade fint ända tills jag satte på oken. Efter mycket funderande huruvida jag gjort fel eller om pulverlackeringen hade förskjutit centrum på navet så tog jag mig en närmare titt på oken. Det visade sig att de små rackarna hade valt att kärva igen under vintern. De funkar inte riktigt bra än men jag har ändå ett par 6-kolvs ok som ska på när jag orkar.

Problem numero 102545852 när jag sen skulle sätta på min RK kedja (GUUULD *bling*) som jag trodde var av typen kedjelås, så visade det sig att det var nit kedja,vilket iofs är bra men hur i helvete skulle jag få dit den? För dum o snål för att hyra ett släp så klämde jag ihop kedjan så mycket jag nånsin kunde och körde i 20 km/h till verkstan 4 kilometer bort och fick den nitad ordentligt.

Nu har jag kört hojen till Göteborg (hähä, iofs inte påställd förräns imorgon samt att bakljuset inte är ikopplat) men vaffan, jag har inte tid att åka tåg o fixa den i skogen. Jag ska göra klart resten här hemma i veckan istället.

Bilder kommer om nån dag...
 

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
Chiefen skrev:
SÅ!
Nu har jag avslutat en veckas bäverjakt (inte på krogen utan i skogen). hähä

Det blev en ful liten bäver som fick smaka på 6,5an. Jag kan desvärre inte ta äran för detta då det inte var jag som sköt utan min jakt kamrat. Själv satt jag mest och frös i en vecka utanför Östersund i nån skog. Jägermeistern och ölen satt iofs fint i den kaminförsedda stugan.
Tyvärr hade jag inte plats för flugspöt så nåt fiske blev det inte. Däremot så kom ju fiskeabstinensen farande allt eftersom forsarna for förbi.

Åter i den smålänska skogen för att få iordning på vraket.

Jag tror att allt som kunde strula gjorde det för mig.
Efter att ha monterat dit bitubon sist jag var där återstod nu bara att montera tillbaka bakramen samt alla kåpor o lite annat bjäfs.
Ny kedja, montera på hjulen.
Först fick jag inte ens skiten till att starta. Det stod "check" i displayen. Efter många hårtussar i näven och stora märken på tåspetsarna lyckades jag lokalisera felet.
Jag och morsans gubbe (stark men jäääävligt oförsiktig och noll koll på el) hade rivit bort ett stycke icke fungerande kablage till ett larm. Spånet som hjälpte mig såg det passande att inte koppla ihop skiten efter sig utan föredrog att tejpa över kontakterna istället. Jag lyckades hitta de två olika kabelbrotten och vips så startade hojen igen! :banana

Nu skulle hjulen på. De rullade fint ända tills jag satte på oken. Efter mycket funderande huruvida jag gjort fel eller om pulverlackeringen hade förskjutit centrum på navet så tog jag mig en närmare titt på oken. Det visade sig att de små rackarna hade valt att kärva igen under vintern. De funkar inte riktigt bra än men jag har ändå ett par 6-kolvs ok som ska på när jag orkar.

Problem numero 102545852 när jag sen skulle sätta på min RK kedja (GUUULD *bling*) som jag trodde var av typen kedjelås, så visade det sig att det var nit kedja,vilket iofs är bra men hur i helvete skulle jag få dit den? För dum o snål för att hyra ett släp så klämde jag ihop kedjan så mycket jag nånsin kunde och körde i 20 km/h till verkstan 4 kilometer bort och fick den nitad ordentligt.

Nu har jag kört hojen till Göteborg (hähä, iofs inte påställd förräns imorgon samt att bakljuset inte är ikopplat) men vaffan, jag har inte tid att åka tåg o fixa den i skogen. Jag ska göra klart resten här hemma i veckan istället.

Bilder kommer om nån dag...
Om bromskolvarna kärvar så ta bort dom gör rent och smörj in med bromskolvsfett alt fett till kopplingar i aut lådor så ska du se att dom inte kärvar sedan :tummenupp
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
tlmartin skrev:
Om bromskolvarna kärvar så ta bort dom gör rent och smörj in med bromskolvsfett alt fett till kopplingar i aut lådor så ska du se att dom inte kärvar sedan :tummenupp

Fan, finns det bromskolvsfett?? Jaha...jag körde med 5-56 (ja ja ja jag vet....akta dig för att sprüüüta på beläggen).
Tack för tipset!

Idag har jag åtgärdat bakbromsen o fått den luftad. Nu är det bara elgrejsen för topgun tailguarden.
Är det nån som har satt i Airnavys topgun mod thingie?? Jag skulle behöva hjälp efterssom jag är pisskass på el och försöker undvika att göra fel!

Jaha och nu skiner solen helt plötsligt!? Jag var ute en sväng förut men då var det mulet o trist så jag åkte o köpte mig en väska med öl o nu har jag klämt några bärs och ett halv kilo beefjerky så nu kan jag ju inte köra..hel&)=)")¤# oxå!!
Asso, när man klämmer i sig sådana mängder med beefjerky så säger det bara *blöööaarghh....kurr kurr* i magen sen är det bara att rusa till dass o sprutlackera. Ja, eh, hmm...kanske blev lite off topic här !????
Men skåååååååål mina kära TL bröder ialla fall :fyllisar
 

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
Chiefen skrev:
Fan, finns det bromskolvsfett?? Jaha...jag körde med 5-56 (ja ja ja jag vet....akta dig för att sprüüüta på beläggen).
Tack för tipset!

Idag har jag åtgärdat bakbromsen o fått den luftad. Nu är det bara elgrejsen för topgun tailguarden.
Är det nån som har satt i Airnavys topgun mod thingie?? Jag skulle behöva hjälp efterssom jag är pisskass på el och försöker undvika att göra fel!

Jaha och nu skiner solen helt plötsligt!? Jag var ute en sväng förut men då var det mulet o trist så jag åkte o köpte mig en väska med öl o nu har jag klämt några bärs och ett halv kilo beefjerky så nu kan jag ju inte köra..hel&)=)")¤# oxå!!
Asso, när man klämmer i sig sådana mängder med beefjerky så säger det bara *blöööaarghh....kurr kurr* i magen sen är det bara att rusa till dass o sprutlackera. Ja, eh, hmm...kanske blev lite off topic här !????
Men skåååååååål mina kära TL bröder ialla fall :fyllisar
japp om du går in på tex Mekonomen eller liknande så har dom nog det.Men du måste ta ut kolvarna och göra rent dom för att det ska bli bra.
Skål :fyllisar
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
TwoSaint:
Inte direkt skadligt med för hög nivå. Men kylarvätskan är snorhal. Se till att det inte kan komma på nån av tofflorna. Och håll koll på att det endast är måttliga mängder som trycks ut (dvs den mängd som kylvätskan expanderar under uppvärmning, max 1/4-1/2 liter om vi pratar om den totala expansionen). Börjar den trycka ur sig mer så är nåt knas (säkert inte i detta fall :tummenupp).

Sen tar jag mig friheten att förtydliga om hejdarrenovering lite (inte för att vara besserwisser utan därför att det generellt är dåligt ställt med kunskaper om hejdarna här på SH):
Riv isär, ibland kan man behöva blåsa ut kolvarna försiktigt med tryckluft, lägg då en trasa emellan eftersom kolvarna kan hoppa ut rätt friskt. Eller lägg fingrarna emellan så vi andra får oss ett gott skratt. :D Putsa kolvarnas utsidor med smärgel så att ärg/rost försvinner. Oken gör man rent invändigt antingen med smärgel eller hellre med ett honingsverktyg (kostar inga stora stålar på Biltema men deras stenar är knallhårda, köp nya på en "riktig" bilreservdelsfirma). Stenarna smörjer man med bromsvätska eller (enklare) 5-56 då man honar. Oftast byter man tätningsringarna samtidigt (kolla vad dom kostar först), dessa sitter oftast i spår i oken (finns det ok där ringarna sitter i kolvarna?), spåren är oftast ärgade, den ärgen skrapar man bort. Jag har ett hemsmitt snabbstålsverktyg gjort av ett gammalt sparskär till svarven, det kanske är overkill för en enstaka renovering men en vända med moran i spåret är det minsta man kan begära. Tvätta (T-sprit, metanol eller Bräkleen (dyrt som satan)), smörj, sätt ihop (glöm inte den yttre dammskyddstätningen), montera, lufta (glöm inte att knacka oken och slangarna så att ALL luft går ur).
Jag är faktiskt lite skeptisk till att återmontera de gamla tätningarna även om de nya skulle vara dyra. Nya hejdardelar i gott skick (dvs pålitliga bromsar) smakar både gott och länge.
Korrekt renoverade ok går längre än nya (eftersom man inte vill göra om jobbet så sköter man ju byte av bromsvätska bättre den här gången, inte sant?). :tummenupp
Handen på hjärtat, hur många av er sköter byte av bromsvätska minst en gång per år? :)
 

tompaj

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2004
Ort
avesta
Hoj
tlr00
bromsskivor

hej hoj,,

nån som har koll på om man kan svarva till bromsskivan bak ( den har ett ett par repor inte skev) eller om det är nåt riktigt hårt stål i skivorna.??

om det nu inte går var kan man köpa skivor till bra priser? det skall vara en enkel standard skiva ingen racepryl.

eller finns det kanske någon som har en vettig skiva liggande som han vill sälja till lilla mig...

tacksam för lite svar

// thomas :va
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Vad har ni för kedjor på loken=? Jag köpte en regina 530,och till min förtvivlan så verkar det som om dom mest är avsedda till hojar >0 750?? kan detta stämma?

SpeC: 530ORS2-114
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Bromsskivor svarvas normalt sett inte, de slipas (supportslip i svarv eller en speciell bromsskiveslipmaskin). Stålet i sig är inte särskilt hårt från början men kan ibland ha hårdare punkter till följd av uppvärmning och snabb avsvalning. Vid svarvning tar svarvstålet sämre på dessa punkter vilket resulterar i en skiva som får varierande tjocklek.
På hoj skulle jag överhuvudtaget inte slipa skivorna eftersom de är rätt tunna från början och tunnare blir dom ju med slipningen.
Dock kan det tänkas att det kan gå bra att slipa en bakre skiva eftersom den är tjockare. Det finns ju mer material att ta av. Dessutom kan det tänkas att det kan gå bra att svarva skivan eftersom dom bakre skivorna inte blir lika varma som dom främre. Mindre risk för hårda punkter. Tänk bara på att om du börjar svarva och hittar en hård punkt i skivan så står du där med en skiva som inte går att rädda med mindre än att du övergår till slipning av skivan.
Tänk också på att svarven måste vara så stor att du kommer åt på båda sidorna av skivan i samma uppsättning. Du kan inte svarva/slipa ena sidan och sen vända på skivan. Försöker du det så får du aldrig ytorna parallella och det hjälper inte hur noga du än indikerar skivan. Det enda som gäller är att slipa båda sidorna i samma uppsättning och det innebär att du måste ha en rätt stor svarv för att komma runt och komma åt på vänstersidan av skivan. Du måste dessutom göra ett nav för att fästa skivan i.
Rätt mycket jobb alltså.
 

BiNi

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Alunda
Hoj
Ktm 300 EXC 2012
Hämtade ut Bitubon igår :banana åkte på 1100kr på
moms och tull avgift dok :huvet men men vafan gör man..
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
BiNi skrev:
Hämtade ut Bitubon igår :banana åkte på 1100kr på
moms och tull avgift dok :huvet men men vafan gör man..
Nice!!
Hoppas att du inte får lika mycket strul med att montera den som jag fick! Ack så repig min blev! Borde ha använt plastfilm och bäddat in den istället för skumplast (eller vad det nu kallas)!?.
 

Värsting

Bicycles don't get pregnant....
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Järfälla
Hoj
Suzuki TL1000 s svart
Ok!

Nu har jag tid på måndag för bänkning och justering av luft o bränsle.
Skulle inte det hjälpa, så får jag överväga PC2...

När jag kom hem efter att köpt hojen, så tjöt det om grannens bil. Med ett leende på läpparna fick jag demonstrera nya familjemedlemmen till grannen som kom springandes..

Chiefen skrev:
'

PC3an funkar inte till TL.
Jag gav 200$ för min splirrans nya PC2a. Har kollat upp lite olika ställen att bänka hojen på. Har för mig att i min hemstad jönköping skulle de ha typ 4-500 spänn för att bänka den om jag redan hade en powercommander installerad.
Som den "ekonomiske" smålänning som jag är så vägrar jag att köpa ifrån sverige med dess ockerpriser. Visserligen har det ju hänt att man beställt grejor från utlandet som sen aldrig har dykt upp, men vaffän, vill man inte riskera så har man ingen chans att spara heller..hehe..
Lycka till med din hoj (ett utmärkt hojval) och VÄLKOMMEN TILL TL-MAFFIAN :fyllisar
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Så, nu har jag äntligen påbörjat "projekt besikting 2005"... :hihi

Kan ju bara säg att f*n vad allt ska ta tid...

Är det någon som vet vid vilkekt varv som bsiktingen mäter ljudet??
Har fixat inlägg till min M4 och, hmm, inte 100 på att det låter så mycket lägre men totalt nytt ljud. Och, tyvärr inte åt det coolare hållet.. :(
Skit samma, kommer åka fetbort samma dag som den får grönt ljus...

Med lite tur är allt ihopa igen imorgon :D


Och J-Bone, den är inte till salu. :hej
om de nu inte hittar 500 fel på den... :lol:
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Och en sak till, är det lag på att en 99 måste ha backspeglar?? (vid besikting)
En eller två kvittar, det är två eller inga som är valen.

Inte för att jag tänker köra utan backspeglar, men det är enklare att fixa blinkers fram som besiktingen tycker om ifall jag slipper ha topkåpan på...
 

tompaj

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2004
Ort
avesta
Hoj
tlr00
Robban_C skrev:
Bromsskivor svarvas normalt sett inte, de slipas (supportslip i svarv eller en speciell bromsskiveslipmaskin). Stålet i sig är inte särskilt hårt från början men kan ibland ha hårdare punkter till följd av uppvärmning och snabb avsvalning. Vid svarvning tar svarvstålet sämre på dessa punkter vilket resulterar i en skiva som får varierande tjocklek.
På hoj skulle jag överhuvudtaget inte slipa skivorna eftersom de är rätt tunna från början och tunnare blir dom ju med slipningen.
Dock kan det tänkas att det kan gå bra att slipa en bakre skiva eftersom den är tjockare. Det finns ju mer material att ta av. Dessutom kan det tänkas att det kan gå bra att svarva skivan eftersom dom bakre skivorna inte blir lika varma som dom främre. Mindre risk för hårda punkter. Tänk bara på att om du börjar svarva och hittar en hård punkt i skivan så står du där med en skiva som inte går att rädda med mindre än att du övergår till slipning av skivan.
Tänk också på att svarven måste vara så stor att du kommer åt på båda sidorna av skivan i samma uppsättning. Du kan inte svarva/slipa ena sidan och sen vända på skivan. Försöker du det så får du aldrig ytorna parallella och det hjälper inte hur noga du än indikerar skivan. Det enda som gäller är att slipa båda sidorna i samma uppsättning och det innebär att du måste ha en rätt stor svarv för att komma runt och komma åt på vänstersidan av skivan. Du måste dessutom göra ett nav för att fästa skivan i.
Rätt mycket jobb alltså.


tack det blir ny skiva inget krångel.-.. tack för svaret
 

BiNi

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Alunda
Hoj
Ktm 300 EXC 2012
Chiefen skrev:
Nice!!
Hoppas att du inte får lika mycket strul med att montera den som jag fick! Ack så repig min blev! Borde ha använt plastfilm och bäddat in den istället för skumplast (eller vad det nu kallas)!?.


Det gick jävligt bra att montera ca5 tim, min fick nåra repor oso :näsblod
Blev jävligt nöjd över arbetet (har tummen mitt i handen) kommer lite bilder
senare.
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
BiNi skrev:
Det gick jävligt bra att montera ca5 tim, min fick nåra repor oso :näsblod
Blev jävligt nöjd över arbetet (har tummen mitt i handen) kommer lite bilder
senare.
Tog du bort den där distansen mellan ramen och motorn?? Jag var lite skraj för att ta bort den för den verkade sitta som berget. Men när jag monterat dit dämparen och skulle sätta i distansen så gick det hur lätt som helst! *puh* :tungan
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Snabb fråga:

Vad kör ni för utväxling?
Måste tydligen beställa nytt drivpaket:(
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
tompaj skrev:
Nu kommer jag inte ihåg om det gällde bak eller fram men här är lite om framskivor:

Originalskivor från Sux är antagligen dyra som satan.
ISR är antagligen nästan lika dyra men bättre. (har nåt svagt minne av 2500:-/st men är osäker).
Övriga piratskivor är billigare, ex vis 1700:- till min FZR, borde vara ungefär samma pris till TL (de är ju ungefär lika stora). Enligt min erfarenhet är sådana skivor fullgoda, möjligen kanske de inte duger för banåka. Men är det för sådana ändamål så blir det väl antagligen ISR i alla fall.
Beg originalskivor fram brukar kosta runt tusenlappen eller så men kolla så de verkligen är raka.
Beg originalskivor bak brukar kosta runt femhundringen. Återigen, kolla så de är raka.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top