TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

BiNi

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Alunda
Hoj
Ktm 300 EXC 2012
Chiefen skrev:
Jag har en originalburk. Jag har bara inte monterat min moddade än så originalet sitter kvar på hojen.



Tja jag är intresserad av att köpa den om du vill sälja den när du byt..

Du kan väll pma eller maila
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
BiNi skrev:
Tja jag är intresserad av att köpa den om du vill sälja den när du byt..

Du kan väll pma eller maila

Jao, jag har inte pallat med att fixa med hojen på ett tag men jag kanske traskar ner till garaget o kollar lite på hojen snart. Jag behöver originalet lite till för att fixa till passformen på min moddade burk men efter det så kan jag sälja den till dig. Jag hör av mig via pm så snart jag gjort något.
 

ExOffroad

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
KD
Hoj
TL1000S -00
magspoiler

Nån som känner till ngt. ställe dom säljer snygga magspoilers till en tl1000 s?
 

Stromma

Medlem
Gick med
7 Oct 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha1400(900hp)Suzuki TL1000R
Fråga om TLR:
Efter ett par minuter på tomgång så lyser avgaskrökarna mörkröda av värme ,ska motorn gå så varm? Har kollat ohm på spridarna ,blåst ur dom med tryckluft samt lagt på spänning och det tycks inte vara något fel där.När jag slår på tändningen så går soppapumpen en stund för att sedan
stanna,luftburken är inte på ,pair ventilen är borttagen och hålen blockade ,den röda kabeln till växelgivaren är avklippt och det sitter inte något motstånd där.
Har köpt hojen av "Twinner" som hade kört av en avgas ventil, vill inte göra om det,om det nu har något samband!
Peter
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Hej på er!

Efter en hyfsat hektisk tid i verkstaden( Nåja.. Ricken är värst! ) så kom
dagen när det var dax att starta den nya motorn! Snacka om nervöst!

Jag flippade huvudströmbrytaren och blev glad att inget brann! :tummenupp
Slog om tändningen och bränslepumpen gick igång.... so far så bra.

Slog om dealermoden och kollade felkoder... inga... bra!

Provade startmotorn för att prima oljesystemet, funkade också!

Då var det inget att tveka på längre, i med tändstiften sedan var det dax.

O tro det eller ej, den startade direkt utan tvekan!! :banana
Motorn låter fantastiskt bra, den skramlar väldigt lite jämfört med
min gamla S-motor men o andra sidan har R-motorn bara gått 1000mil.

Så nu är jag hyfsat glad o kan pusta ut en stund innan jag fortsätter
arbetet i verkstaden!

Folk skriker efter bilder... så jag tänkte bildhora lite!


pict0023.jpg

Sann porr.... eller hur! :hihi

pict0002.jpg

Kollade igenom motorn innan den monterades

pict0009.jpg

Undra hur många vet om att detta oljefilter finns?

pict0033.jpg

Nej Ricken, jag försöker inte elda upp dom! :huvet

pict0019.jpg

Lite kirurg med dremeln för att demontera fjäderbenet

pict0022.jpg

Såja.... demonterat!

pict0025.jpg

Mycket snyggare än den röda fula fjädern!

pict0028.jpg

Har någon ett skohorn, nu skall den i!

Allt för denna gång, håll ångan uppe i vinter!
Snart kommer en ny sommar!

Ha en skön kväll.

Robban
 

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
Robster skrev:
Hej på er!

Efter en hyfsat hektisk tid i verkstaden( Nåja.. Ricken är värst! ) så kom
dagen när det var dax att starta den nya motorn! Snacka om nervöst!

Jag flippade huvudströmbrytaren och blev glad att inget brann! :tummenupp
Slog om tändningen och bränslepumpen gick igång.... so far så bra.

Slog om dealermoden och kollade felkoder... inga... bra!

Provade startmotorn för att prima oljesystemet, funkade också!

Då var det inget att tveka på längre, i med tändstiften sedan var det dax.

O tro det eller ej, den startade direkt utan tvekan!! :banana
Motorn låter fantastiskt bra, den skramlar väldigt lite jämfört med
min gamla S-motor men o andra sidan har R-motorn bara gått 1000mil.

Så nu är jag hyfsat glad o kan pusta ut en stund innan jag fortsätter
arbetet i verkstaden!

Folk skriker efter bilder... så jag tänkte bildhora lite!


Ha en skön kväll.

Robban
Det ska bli kul att höra vad du säger om att köra med den 135hp på 187kg s:en är ju ca 10kg lättare än r:en.Så fort det är åkbart i vår måste du avlägga en rapport :tummenupp
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Robster skrev:
Hej på er!

Efter en hyfsat hektisk tid i verkstaden( Nåja.. Ricken är värst! ) så kom
dagen när det var dax att starta den nya motorn! Snacka om nervöst!

:tuttar

Robster skrev:
Undra hur många vet om att detta oljefilter finns?

JAG vet :tummenupp

Robster skrev:
Nej Ricken, jag försöker inte elda upp dom! :huvet

:D

Grattis, det är en skön känsla när den brumlar igång, om det inte knackar :banana
 

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
Stromma skrev:
Fråga om TLR:
Efter ett par minuter på tomgång så lyser avgaskrökarna mörkröda av värme ,ska motorn gå så varm? Har kollat ohm på spridarna ,blåst ur dom med tryckluft samt lagt på spänning och det tycks inte vara något fel där.När jag slår på tändningen så går soppapumpen en stund för att sedan
stanna,luftburken är inte på ,pair ventilen är borttagen och hålen blockade ,den röda kabeln till växelgivaren är avklippt och det sitter inte något motstånd där.
Har köpt hojen av "Twinner" som hade kört av en avgas ventil, vill inte göra om det,om det nu har något samband!
Peter
Det låter som att den går väldigt magert.Satt det inte pc2 på den knarren eller tog twinner bort den om det sitter det så vrid upp blandningen och kolla om grenrören glöder då med :confused:
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
tlmartin skrev:
Det låter som att den går väldigt magert.Satt det inte pc2 på den knarren eller tog twinner bort den om det sitter det så vrid upp blandningen och kolla om grenrören glöder då med :confused:

Detta är en vanlig fråga på TL-Planet och på svaren där att
döma så är detta normalt!

Jag har inte själv upplevt det men jag brukar o andra sidan
inte stå i mörkret på tomgång o kolla mina krökar! :D

Jag läste något om att typ 1 dm ner på krökarna så var det ok.
Samma om man bara såg det i mörker och inte i dagsljus.

Men visst är det en "bestyckningsfråga" men tydligen mer vanligt än
vad man skulle kunna tro!

R
 

Stromma

Medlem
Gick med
7 Oct 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha1400(900hp)Suzuki TL1000R
PC'n är inte kvar,men jag har en,har inte kommit så långt ännu och jag tycker att cykeln borde kunna gå på tomgång utan problem.Kan en PC "lämna spår"
i styrenheten fast den inte finns kvar?
Robster kommer du ihåg någon tråd på "TLPanet" som jag kan leta efter?
Peter
 

hocke

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2003
Ort
I en svamp
Hoj
Honda SP1 (TL1000S - Såld)
Robster skrev:
Hej på er!
O tro det eller ej, den startade direkt utan tvekan!! :banana
Motorn låter fantastiskt bra, den skramlar väldigt lite jämfört med
min gamla S-motor men o andra sidan har R-motorn bara gått 1000mil.

Så nu är jag hyfsat glad o kan pusta ut en stund innan jag fortsätter
arbetet i verkstaden!

Ha en skön kväll.

Robban

Min står på verksatd för byte till R motor då min S totalhavererade i sommras, vad fick du göra för att få en R motor att fungera i din S? Dom pratar om att byta till S sprutet på R motorn för att kunna använda original elsystem, är det så lätt lr krävs det fler åtgärder?
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Stromma skrev:
PC'n är inte kvar,men jag har en,har inte kommit så långt ännu och jag tycker att cykeln borde kunna gå på tomgång utan problem.Kan en PC "lämna spår"
i styrenheten fast den inte finns kvar?
Robster kommer du ihåg någon tråd på "TLPanet" som jag kan leta efter?
Peter

Här kommer en länk.... latmask! :hihi

http://www.tlplanet.com/forums/showthread.php?s=&threadid=35429&highlight=Red+pipes

En Pc2 kan inte lämna spår efter sig men det skulle teoretiskt sätt
kunna ta ett par starter innan insprutningen helt ställt om sig.

Men det är bara teoretiskt....så jag tycker... nej.

R
 
Last edited:

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
hocke skrev:
Min står på verksatd för byte till R motor då min S totalhavererade i sommras, vad fick du göra för att få en R motor att fungera i din S? Dom pratar om att byta till S sprutet på R motorn för att kunna använda original elsystem, är det så lätt lr krävs det fler åtgärder?

Du måste använda.....

1. Insugsgummina ifrån S
2. Hela trottelgrejen ifrån S
3. Elsystem och ECU ifrån S
4. Elkabeln som går ifrån startmotor och oljetrycksgivare ifrån S
( R:ens ser likadan ut men är kortare! )
5. Termostathuset ifrån S
6. Måste bygga om slangarna till den nya oljekylen på R:en.
7. Kopplingspinnen ifrån S, den som går in i motorn
8. Övriga kopplingsdetaljer ifrån S

Kasta följande....

1. R:ens tändspolar
2. Dom silvriga metallplattorna på motorn
3. Alla stag, metallplattor o annat skit dom har bultat på R-motorn
(Inte konstigt R:en väger, jag tror jag lättade motorn typ 3 kilo! ) :näsblod
4. S:ens oljekylare.

Byta följande till nya delar på R-motorn

1. Bägge avgaspackningarna.
2. Bägge oil seal packningarna till Drevaxel och koppling
3. Kolla ventilspelet.
4. Byt gärna allt som har med vattenpumps axeln att göra!
5. Naturligtvis olja, stift filter o annat som är lättare med motorn ur.

Plus säkert en HEL del annat som jag har glömt o förträngt dom
senaste veckorna!

Det är ett "enkelt" jobb men inte riktigt så enkelt som många
säger på TL-planet....det tar TID i anspråk!

Jag vill INTE veta ( jo det vill jag ) vad en verkstad tar betalt
för detta jobbet!?!!!?! :huvet

Plus att jag hade fan inte litat på någon annan att göra detta, där
är så många extra saker som man vill vara lite extra noga med som inte
verkstäder över lag är kända för!

Lycka till!

Robban
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
TOKIG släng för faan inte bort nånting, det dyker alltid upp nn stackare som är i tokbehov av nån av grejorna, jag sparar allt! Det har jag upptäck nu när jag flyttar :)

Det är många fördelar med att använda R ens oljekylare, man ska visst kunna använda helsystem från R då, det breddar marknaden lite.

Och så blir det lite rejsigare
 

hocke

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2003
Ort
I en svamp
Hoj
Honda SP1 (TL1000S - Såld)
Det kostar runt 25k ink nya motorn, problemet jag har är bara det att dom sa 2 veckor i augusti, den står kvar än... Vet inte vad jag ska göra åt detta.
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
hocke skrev:
Det kostar runt 25k ink nya motorn, problemet jag har är bara det att dom sa 2 veckor i augusti, den står kvar än... Vet inte vad jag ska göra åt detta.

Ricken... jag menade naturligtvis inte släng..som släng i soptunnan!!
Utan som släng i en bra att ha låda! :yoparty

25K... fy fan säger jag bara!

Om du inte har betalt dom så tycker jag att du skall hämta
hojen och be dom flyga o fara!!

Du får ju för fan en streetfightad TLS för 35 000 på blocket
nuförtiden!

Jag gissar att det är med en begagnad motor för ca 12000 i
det priset? Eller?

Då blir det ju 12 000:- kvar i arbete....eller?

För dom 12 000:- så lägger du hojen och motorn i en lastbil
och kör hem till Ricken eller mig... eller nån annan villig!

Helt sjuuuukt pris!! 25 000:- :huvet

Hade varit kul att se hur 25 000:- är uppdelat, med
delar och arbetskostnad?

To be conti.....

R
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top