TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Ricken skrev:
2348513
motor nr 1: Fleninge mc skrot.

Killen hoppade inte upp för o kolla motorn åt mig, utan gissade snarare.

:rofl
Jag gissade på att de var dem du snakcade med... :lol
De brukar be mig gå och leta själv efter delar istället för att kolla på datorn om de finns inne... (troligen har de inte koll på alla grejer de har "på lagret").

Gött att du fått tag på en ny motor! :yoparty

(Bra oxå att jag nu vet att det finns en extra motor i hembyn :) )

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Ja jag kan ju inte säga att jag blev imponerad av dom grabbarna, Bike var riktigt trevliga dom med faktiskt.
Så där kan jag oxå tänka mig o handla.

TurningPoint

Sänker man fart får man öka volym!
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
fd TL1000R -00, numera MT-01 -06
Tjena allihopa!

Köpte mig en TLR i förra vecka och första 100 mils intrycket är mycket väl godkänt!
Dock så finns det ett par grejer jag har reflekterat på som förhoppningsvis inte är av allvarlig art.
1. Styrningen, styret 'faller' när man svänger, man får hålla emot i kurvorna speciallt när det gäller stadstrafik. Provkörde en annan TLR och den kändes mycket bättre när det gällde styrningen dock så satt det ett 180 bakdäck på den (vilket kanske inte har något med den saken att göra). Någon som har något tips vad det kan vara som felar?
2. Svårstartad direkt efter man har stängt av den varm, händer ibland så felsökning är lite krånglig. Vill inte suga ur batteriet direkt så jag kör lite på starten sen väntar (på bättre tider) och slå på/av tändningen tills jag hör att bränslepumpen går eller att vattentemperaturen syns direkt istället för FI. Kan det vara klappt i något relä?
3. Tvekar, när man ska köra om på 2-3ans växel (så det brölar som mest och hoppas föraren har nedvevad ruta hehe). Det ska nog en TRE-mod fixa, ska bara få tummen ur och köpa eller bygga en.

Annars är jag som sagt mycket nöjd! Hoppas vi ses ute vägen nångång!

TwinLoveRace

Svart
Gick med
27 May 2006
Hoj
2Hjul
TurningPoint skrev:
2350379 Tjena allihopa!

Bra hojval!

1) Jag hade kollat däcken först, slitage/lufttryck, satt upp hojen på depåstöd (den typen som lyfter under gaffelkronan) och tagit ett titt på gaffel, lager, glapp, etc.

Jo, förresten, välkommen till den bästa tråden på SH :)

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hej hej
1. 180 eller 190 gör oftast stor skillnad på TLRen. Fast, jag har inte tänkt på om det gör skillnad i så låg hastighet.
Är den moddad med sänkt krona, eller skimsad upp där bak?
Kolla däcktryck och slitage. Och efter glapp.

2. Min är också svårstartad ibland. Mina erfarenheter är att den bör vara avstängd mer eller mindre tid än att det tar att tanka. Just "en tankning" (5 minuter??) tid verkar vara dåligt för min...
Ingen aning om vad det kan vara, inte för att jag felsökt... heh Väntar jag 5 minuter till är problemet borta.
Min ska in på service med nya stift etc om 200 mil så då tänkte jag se om den fortsätter att vara lite trög att starta varm.

:hej Välkommen

Last edited:

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
TurningPoint skrev:
2350379 Tjena allihopa!

Köpte mig en TLR i förra vecka och första 100 mils intrycket är mycket väl godkänt!
Dock så finns det ett par grejer jag har reflekterat på som förhoppningsvis inte är av allvarlig art.
1. Styrningen, styret 'faller' när man svänger, man får hålla emot i kurvorna speciallt när det gäller stadstrafik. Provkörde en annan TLR och den kändes mycket bättre när det gällde styrningen dock så satt det ett 180 bakdäck på den (vilket kanske inte har något med den saken att göra). Någon som har något tips vad det kan vara som felar?
2. Svårstartad direkt efter man har stängt av den varm, händer ibland så felsökning är lite krånglig. Vill inte suga ur batteriet direkt så jag kör lite på starten sen väntar (på bättre tider) och slå på/av tändningen tills jag hör att bränslepumpen går eller att vattentemperaturen syns direkt istället för FI. Kan det vara klappt i något relä?
3. Tvekar, när man ska köra om på 2-3ans växel (så det brölar som mest och hoppas föraren har nedvevad ruta hehe). Det ska nog en TRE-mod fixa, ska bara få tummen ur och köpa eller bygga en.

Fixa rätt lufttryck fram så lovar jag att det är fixat...2,6kg fram...2,8-2,9 bak...så är det löst!

Prova med TRE, min blev bättre...går "lenare"...

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
TurningPoint skrev:
2350379 Tjena allihopa!

1. Styrningen, styret 'faller' när man svänger, man får hålla emot i kurvorna speciallt när det gäller stadstrafik.

Jag skulle gissa som Puttefnaskern, att den är shimsad bak/sänkt fram.

TurningPoint skrev:
2350379
2. Svårstartad direkt efter man har stängt av den varm, händer ibland så felsökning är lite krånglig.

Är den svårstartad även om du kört en 20-30min o stannar. Eller är det bara när du kört en kort sväng o ska iväg igen?

TurningPoint skrev:
2350379

När du kör om så bör du väl ha hyffsat höga varv??
Där ska du inte känna av "ryckandet" som en icke TRE moddad hoj har...

Grattis till hojen, och kör inte på tok bara :tummenupp

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
rfb skrev:
2351518 Fixa rätt lufttryck fram så lovar jag att det är fixat...2,6kg fram...2,8-2,9 bak...så är det löst!

Prova med TRE, min blev bättre...går "lenare"...

2,5 fram och bak kalla däck enligt boken :fakta

:tungan

TurningPoint skrev:
2350379 Tjena allihopa!

Den e ju blå/vit så det är ju inte så konstigt :D men som det redan har sagts rätt däcktryck e en bra början sänkta gaffelben höjd bak o.s.v

välkommen hit & grattis till hojen

Last edited:

rfb

Gick med
22 May 2006
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
tl1000larsson skrev:
2351595 2,5 fram och bak kalla däck enligt boken :fakta

:tungan

Den e ju blå/vit så det är ju inte så konstigt :D men som det redan har sagts rätt däcktryck e en bra början sänkta gaffelben höjd bak o.s.v

välkommen hit & grattis till hojen

Testa åka med 2,6 och 2,8 istället, funkar betydligt bättre och styr in mycket bättre på gata, iaf med Dunlop 208:eek:r, 120 fram och 180 bak...

rfb

Gick med
22 May 2006
Hoj
Ja, grattis till en bra hoj!

Själv var vi ute på en sväng, ducati 748 och jag...så klart ville (s)pökrider testa en riktig hoj, och inte bara sin 0,75 liters maskin...bakan direkt, det är ju bra...

Åkte tälje -> läggesta -> rosenhill o fika...satt o glodde bara :)

Den som godkände fabriksljudet från Triumph 675 måste varit packad, låter som en glassburk, och inte ett dugg ballt ju!!!:mad:

här är lite bilder från idag...visst är den fiiiin, TLR:n...:yoparty

Bifogat

• ducce.JPG
    ducce.JPG
    59.4 KB · Visningar: 50
  • ducce2.JPG
    ducce2.JPG
    70.4 KB · Visningar: 46
  • ducce3.JPG
    ducce3.JPG
    53.9 KB · Visningar: 44
  • ducce4.JPG
    ducce4.JPG
    63.9 KB · Visningar: 63
  • ducce5.JPG
    ducce5.JPG
    64.3 KB · Visningar: 60

TurningPoint

Sänker man fart får man öka volym!
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
fd TL1000R -00, numera MT-01 -06
Man tackar och bockar för det varma välkomnandet!

Till saken, snacka om att snubbla på startlinjen, jag visste när jag köpte hojen att framhjulet är snudd på slut (nästan nere på 1,6 klackarna) så det är dags för ett nytt, jag har inte kollat trycket, inte kollat upp om den e sänkt fram eller skimsad bak, har i princip bara smekt den lite, vridit om nyckeln och kört. Att man ska behöva en spark där bak bara för att göra det man skulle ha gjort innan man ropa efter hjälp hehe. (sätter på sig dumstruten lol)

Startproblemen har skett när den är varm efter körning (5 mil och över) och då stoppen varit mindre än 1-2 min, ungefär som att slå av för att slänga ett par ord med grannen eller för att gå och öppna garageporten och sen åka in. Nu när jag tänker efter så har den aldrig strejkat efter tankning så den kanske behöver en 5 minutare innan det bär av igen. Har lite mindre än 200 mil till service (1800mil) så jag kanske skulle hojta till om stiftbyte fast det inte ska göras enligt boken.

Det är mycket jag inte vet om hojen än, hittar något nytt varje dag hehe. I stort sett fick jag bara reda på att det sitter LeoVince bolton, K&N filter + justering och miniblinkers på den. Att det sitter en hugger och annan innerskärm (tailguard/undertray vet inte vad den heter riktigt) är ju bara bonus.

Blir upp tidigt imorgon för att titta lite närmare på skönheten!
Tackar för svaren!

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
TurningPoint skrev:
2350379 Tjena allihopa!

Att ditt framdäck är nött bidrar nog. Då blir den lite lägre fram och tippar hellre inåt. Nu när du har en ny hoj, se till att justera in både bakdämparn och gaffeln så gott du kan. Det gör underverk för din cykel.
Länk: http://www.sportrider.com/tech/suspension/

TurningPoint skrev:
Eftersom pumpen inte startar och du ser FI så har du nåt spöke. Försök ordna nån switch till din "dealer plug" som sitter under kutsen. Brygga den så ska du se en kod i fönstret istf bara FI. Då kan du spåra felet mha den koden. Ta ett gem med lite tejp på och kortslut den lilla vita kontakten där under kutsen. Jorda INTE mot ramen. Sen testkör du och ser om du får nån felkod i displayen när den inte startar.

TurningPoint skrev:
TRE regerar. Det och Riflemans (TLZone) 1/5-insert. Bästa moddarna med tanke på priset.

Grattis till V-twin, och välkommen. :)

rfb

Gick med
22 May 2006
Hoj
Octofinger skrev:
2352470 Att ditt framdäck är nött bidrar nog. Då blir den lite lägre fram och tippar hellre inåt. Nu när du har en ny hoj, se till att justera in både bakdämparn och gaffeln så gott du kan. Det gör underverk för din cykel.
Länk: http://www.sportrider.com/tech/suspension/

Eftersom pumpen inte startar och du ser FI så har du nåt spöke. Försök ordna nån switch till din "dealer plug" som sitter under kutsen. Brygga den så ska du se en kod i fönstret istf bara FI. Då kan du spåra felet mha den koden. Ta ett gem med lite tejp på och kortslut den lilla vita kontakten där under kutsen. Jorda INTE mot ramen. Sen testkör du och ser om du får nån felkod i displayen när den inte startar.

TRE regerar. Det och Riflemans (TLZone) 1/5-insert. Bästa moddarna med tanke på priset.

Grattis till V-twin, och välkommen. :)

Vad gäller dämparinställningarna...de har ju 2 tabeller för TL1000R, vilken ska man använda, och skillnaden???

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
rfb skrev:
2352480 Vad gäller dämparinställningarna...de har ju 2 tabeller för TL1000R, vilken ska man använda, och skillnaden???
Inte för att låta allt för mycket som en messerschmidth, tabeller gör sig bäst på ett utedass. :arsele
Kolla hellre på generell information, typ här: http://www.sportrider.com/tech/146_0006_susp_dialin/ och ställ in din hoj så den passar dig istället för att ställa in den som någon annans cykel passade för den personen.

Dämparnas agerande beror på så mycket... Slitage, temperatur, oljans ålder, oljeviskositet, oljemängder, din vikt, din körstil, dina däck, underlaget...
Att då gå på en tabell och tro att man får rätt resultat är lite naivt. Börja med att ställa in häng (sag) själv. Ställ sedan in returdämpningen på en rimlig nivå och slutligen kompressionsdämpningen. Grunderna beskrivs på sidorna jag länkade till.
Om inte annat är det jäkligt lärorikt att läsa/testa själv och hitta sin inställning.

Oj... Nu blev jag jäääkligt körsugen!! Måste ut å bränna lite dinosar nu tror jag. :yoparty

Last edited:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
rfb skrev:
2351667 Testa åka med 2,6 och 2,8 istället, funkar betydligt bättre och styr in mycket bättre på gata, iaf med Dunlop 208:eek:r, 120 fram och 180 bak...

Ok ska testa nästa runda kör just nu på 2,0 fram och bak:tummenupp

ZtreetFajter

Vem Faan är Peter? ;)
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
SUKKA GSX-R 1000
Så var man ägare till En -00 TL-R Fighter :):) (byggs tillbaka till sportis i vinter! , så vill ngn köpa fighter kittet pm:a!)

Första intrycket = Whoohooo!!! ;) Wheelie på gaspådrag 3:ans växel..drevad ok..men endå *flina* vikket jevfla bottendrag!!

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Grattis!!, hyrde du bil eller fick du låna nånstans?

Jag smygläser på sundsvalls forumet ibland :D, jag bodde där tills ifjol, men hann aldrig vara med på nån körning p.g.a strul med hojen.

ZtreetFajter

Vem Faan är Peter? ;)
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
SUKKA GSX-R 1000
Ricken skrev:
2353485 Grattis!!, hyrde du bil eller fick du låna nånstans?

Jag smygläser på sundsvalls forumet ibland :D, jag bodde där tills ifjol, men hann aldrig vara med på nån körning p.g.a strul med hojen.

Nja fick pynta 1575:- :( + soppa..men d vare f*n värt!

Btw...ngn som kan berätta hur ja ser om d sitter ngn "TRE" adapter på hojjen?..ja sån tändnings tjoffs :)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Kolla på höger sida, det kommer 3kablar ifrån bakre delen på motorn där.
En bit upp så sitter det en skarv, där monteras TREn in, i regel.
Om det är nån hemma gjord så kan den vara vart som helst.

Thommy

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Gixxer
Hej!!
Har ett liet problem som jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig med.
Jag har en tl1000r av årsmodell -00.
Nu är det såhär att den inte vill starta när den har stått en stund.
Man kan utesluta att det är batteriet för det har jag precis köpt ett nytt.
Det är precis som att det drar tjuvström nånstans, det funkar att starta om man har kört en stund o tex stannar o tankar, men får den stå ett par timmar så startar den inte.

Tacksam för svar/Thommy

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...