Tyvärr duger det inte med EU-godkända prylar eller "rätt avstånd" om besiktningspersonalen är strikt.
Sedan en tid tillbaka har vi något som kallas helfordonsgodkännande.
Det innebär att alla förändringar som gjorts på modellen (som inte stämmer med generalagentens typgodkännande) är otillåtna.
Detta borde inneburit döden för tillbehörsmarknaden men som väl är finns det fortfarande mänskliga varelser inom statliga verk.
Dock bör man komma ihåg att man lever på besiktningsmannens goda vilja när man kör in på kontrollbesiktningen med moddade grejor.
... mina 25 cent...
Helfordons godkända fordon är fordon som är inregistrerade efter Juli 99.
Min TL är inregistrerad Maj 99, och är inte helfordons godkänd.
Så, det är helt OK enligt alla regler att byta till vilka EU godkända pryttlar jag vill. Och besikningsmannen kommenterade inte att det inte var orginal jag hade, och inte heller sa han att jag skulle sätta dit orginal. Han rekomenderade faktist exakt de jag fick av WW (WonderWiz).
Det han inte gillade var att han ansåg att färgen var något för blek.
de är ju godkända FFS... %&¤
I vilket fall som, så är MC besiktnings gubbarna i Hbg trevliga prickar, de delade bara inte min uppfattning om rikigt alla detaljer.
Och största anlednignen till att jag var sur som ettika var att jag köpt just de blinkersarna pga att de var E11 godkända, och att de kostade 600 pix spädde på med tändvätska...
Bild på min TL 5 minuter innan jag kör och besiktigade den.
1or på blankslitet bakdäck (glömde byta, corden syntes... lol) Och framblikners då...
Men i övrigt godkänd. Observera helsytemet sitter på.
När började detta helgodkännande gälla?
Har någon en länk till vv om detta?
Gäller för hojar inregistrerade i registret Juli -99 och framåt.
Borde stå på VV's sidor om man orkar läsa.
Jag råkar veta efter som min hoj är från Maj 99
Fast jag är ändå lite förvånad att det faktiskt fortfarande är godkänt att byta avgassystem, i mitt fall helt ok så länge det är på max 103dB. 103dB är fan mycket...
Det vore så enkelt för dem att bara säga att annat än orginal avgassystem är inte godkänt. Om jag inte misstar mig helt så är det tom ok för farsan att byta avgassystem på sin BMW GS 650 trots att det kan innebära att han plockar bort katalysatorn!
Fast det ska fan till å klaga. Det är bara att passa på så länge det kan vara godkänt!
103 db är tok mycket!!!
När mina M4 var nya gick de igenom utan db-killers på 102.5 db.
M4 Helsystem låter som satan!!!
Men jag klagar inte!, med db-killers instoppade mätte han inte ens!