TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

TwinLoveRace

Svart
Gick med
27 May 2006
Hoj
2Hjul
hur brukar man banta TLR?

Jag har en fin .pdf med info, skall se om jag kan hitta den. Det rör sig om byte av allt från slipon till styrdämpare...

Edit: hittade självklart inte filen :( Det rör sig dock om ca. 15kg mindre, och då har man inte bytat orginalkåpor eller bensintank.

Last edited:

birro

Evil Twin
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
GSXR1000
Nån som har förslag på vart man hittar bra mörktonat kåpglas i orginal size till TL1000S om man inte vill beställa suzuki orginal ?

Har kollat lite på S-Racing och deras Powerbronze, nån som kör med dessa och är nöjd ?

Icecold

Medlem
Gick med
29 Apr 2006
Hoj
TL1000Ssstreetfighter-99, Yamaha XS650 -81 soon to become a flattracker, DRZ400SM -06, R6-08
Nån som har förslag på vart man hittar bra mörktonat kåpglas i orginal size till TL1000S om man inte vill beställa suzuki orginal ?

Har kollat lite på S-Racing och deras Powerbronze, nån som kör med dessa och är nöjd ?

Jag har ett till salu... Du har PM...

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Nu när man endå är här i tråden, hur brukar man banta TLR?
Är bra sugen på en men funderar lite på vikten. Känns den lika tung som den ser ut?

Det billigaste är som vanligt att banta föraren, men det finns ett par "standard" bantningar på R'en i allafall.

1.) Byta orginal fjäderpaketet bak mot "något annat", allt annat är lättare :hihi
2.) Slipon, orginal är ju tysta och tunga...
3.) Släng bort orginal styrdämpare - behövs inte på R - om man inte gör vissa moddar, då kan en styrdämpare behövas igen, men orginal suger.

De dyra icke vanliga:
4.) Byta fäljar - dyrt, men alla som gör det är mkt nöjda.
5.) Racekåpor väger mindre än orginal.

Men, den är inte så tung som den ser ut, den känns tung när man står still, men så fort man rullar det minsta är den fin.
OBS! Det är fortfarande en 1998 årsmodell, lätt som en 07 Gixxer blir den inte utan att man moddar vågen seriöst... :rolleyes:

Sedan finns det ett par enkla moddar att göra för att ta bort den sega orginal styrningen.

1.) (Gratis) ställ in fjädringen enligt Jamie's reccomendationer. Bra grundplåt att jobba utifrån.
2.) (Gratis*)Släng orginal styrdämparen. Behövs inte, om du tvunget måste ha en, byt till 2 alt 2.5v olja. eller, köp en ny 3dje parts.
3.) (Gratis) Sänk styrkronan 5-10mm (börja med 5, och gå inte över 15 mm - sdan kan kylaren ta imot i extremläget)
4.) (kostar en 10a) Om du har kvar orginal dämparen bak, schimsa upp 2-3 mm. Om du även gör 3an, så är det STARKT reccomenderat att köra med styrdämpare. :mattias
4an är bättre än 3an, men 3an är enklare att göra om man inte har orginal skruven kvar där bak.

5.) (Kostar multum) Byt ut orginal fäljarna mot något modernt :hihi

Andra får fylla på mer tips
:hej

Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97

Andra får fylla på mer tips

Seriöst:
1. Byt till 520 drev/kedja. Blir lite svagare men något lättare
2. Byt till aludrev bak. Personligen är jag tveksam men vissa verkar tycka att de funkar.
3. Wave-skivor är väl några gram lättare.

Annars har nog PL tagit upp det mesta. Hjul och avgassystem är väl de som är dyrast men ger mest viktbesparing.

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Hjul och avgassystem är väl de som är dyrast men ger mest viktbesparing.

Fråga:

Skall man inte försöka lätta "ovan fjädringen" för att få ut mest av det??? Eller har jag fått det om bakfoten :va

Att byta fälgar blir ju att lätta kilon "närmast asfalten". :confused:

... troligen är jag väl helt ute och seglar... eller???

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
2764759 Fråga:

Skall man inte försöka lätta "ovan fjädringen" för att få ut mest av det??? Eller har jag fått det om bakfoten :va

Att byta fälgar blir ju att lätta kilon "närmast asfalten". :confused:

... troligen är jag väl helt ute och seglar... eller???
Beror ju lite på vad du vill åt. Lätta "ovanför" sänker tyngdpunkten vilket kan vara bra för cykeln men att lätta "under" fjädringen, dvs den ofjädrade vikten har flera olika fördelar.

- Mindre ofjädrad vikt ger effektivare fjädring och dämpning. Det blir lättare för fjädringen att se till att hjulen hela tiden har markkontakt (vilket förutom lite åkkomfort är fjädringens syfte)
- Lättare hjul ger mycket mindre gyroeffekt. När hjulen roterar kommer hjulens roterande massa att ge upphov till en gyroeffekt som gör hjulen trögsvängda. Gyroeffekten bygger på "massans tröghet" vilket gör att om hjulen väl börjat rotera i en riktning så vill de ogärna ändra både rotationshastighet och vinkel. En cykel med lätta hjul kommer att upplevas mycket lättare när den körs än motsvarande cykel med tyngre hjul, skillnaden blir dessutom större ju fortare du kör.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
2764965 Beror ju lite på vad du vill åt. Lätta "ovanför" sänker tyngdpunkten vilket kan vara bra för cykeln men att lätta "under" fjädringen, dvs den ofjädrade vikten har flera olika fördelar.

- Mindre ofjädrad vikt ger effektivare fjädring och dämpning. Det blir lättare för fjädringen att se till att hjulen hela tiden har markkontakt (vilket förutom lite åkkomfort är fjädringens syfte)
- Lättare hjul ger mycket mindre gyroeffekt. När hjulen roterar kommer hjulens roterande massa att ge upphov till en gyroeffekt som gör hjulen trögsvängda. Gyroeffekten bygger på "massans tröghet" vilket gör att om hjulen väl börjat rotera i en riktning så vill de ogärna ändra både rotationshastighet och vinkel. En cykel med lätta hjul kommer att upplevas mycket lättare när den körs än motsvarande cykel med tyngre hjul, skillnaden blir dessutom större ju fortare du kör.
Rackarns vad många svåra ord du kan Ivar...

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
Nån som vill köpa:
Ett original avgassystem till TLS
Ett stycke verkstadsmanual (hittade den jag hade slarvat bort så nu har jag två)

PMa om ni är intresserade.

Ruaro

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Hoj
NU R6-03 mina ex Zx9r-95 TL1000R 99, tl1000r 00 och en sp1a-00
Tjoo och tjenare.. nu kommer jag nog komma tebax till denna tråd.. Jag införskaffade mig ju en tlr som första hoj :D innan jag någonsin suttit på en hoj och utan kort var jag ju bara tvungen att prova den :D kan ju säga att man lär ju sig en läxa och det är inget att rekomendera.. för det är ju ingen moppe man kör (det vet jag nu :D) så när vägen svänger och man börjar vicka på styret ist för att luta hojjen så kan ni ju räkna ut vad som händer.. och det hade inte spelat någon roll om det var en 600 eller 1000 (det har jag fått höra så mycket nu) har man inget kort ska man inte köra och jag hade vurpat med vilken hoj det än var.. så nog med det.. jag lärde mig en läxa och tog mitt kort skaffade mig en vtr sp1... ooooo vad roligt jag hade med den hojjen. av ekonomiska själ sålde jag den efter säsongen och ska nu på fredag hämta min tlr igen :D

vi är nu 4 st i lilla lidköping som åker runt på TLR.. riktigt fin hoj. och nu hoppas jag få njuta lika mycket av den som alla säger. och det tvekar jag inte en sekund på.. har grym abstinens nu.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
2766900 Tjoo och tjenare.. nu kommer jag nog komma tebax till denna tråd.. Jag införskaffade mig ju en tlr som första hoj :D innan jag någonsin suttit på en hoj och utan kort var jag ju bara tvungen att prova den :D kan ju säga att man lär ju sig en läxa och det är inget att rekomendera.. för det är ju ingen moppe man kör (det vet jag nu :D) så när vägen svänger och man börjar vicka på styret ist för att luta hojjen så kan ni ju räkna ut vad som händer.. och det hade inte spelat någon roll om det var en 600 eller 1000 (det har jag fått höra så mycket nu) har man inget kort ska man inte köra och jag hade vurpat med vilken hoj det än var.. så nog med det.. jag lärde mig en läxa och tog mitt kort skaffade mig en vtr sp1... ooooo vad roligt jag hade med den hojjen. av ekonomiska själ sålde jag den efter säsongen och ska nu på fredag hämta min tlr igen :D

vi är nu 4 st i lilla lidköping som åker runt på TLR.. riktigt fin hoj. och nu hoppas jag få njuta lika mycket av den som alla säger. och det tvekar jag inte en sekund på.. har grym abstinens nu.
Så du köper igen samma hoj altså, fräckt.

Du är välkommen.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...