TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Ljungqvist

Ute på en åker och åker
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Skövde C
Hoj
TL1000R + KTM 250exc
Okej, vad bra! När vi skulle flytta till hus från lägenheten för ett å ett halvt år sedan fanns det då inga hus som hyrdes ut, så vi köpte ett... Hoppas ni hittar något snart då, för tiden flyger iväg! Såg att du oxå håller på med musik från din profil, va spelar du!?

Du får dra dej ut till mej sen med muller maskinen, så man får höra lite sköna tongångar igen!!! :yoparty :yoparty :yoparty

Får väl dra ihop en TL-träff i skaraborg. Bor ju i Skövde som inte är så långt ifrån Skara. Även polaren kör TL dock en S. Behöver ni en trummis är ja på =)

Vi kanske ses!
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Okej, vad bra! När vi skulle flytta till hus från lägenheten för ett å ett halvt år sedan fanns det då inga hus som hyrdes ut, så vi köpte ett... Hoppas ni hittar något snart då, för tiden flyger iväg! Såg att du oxå håller på med musik från din profil, va spelar du!?

Du får dra dej ut till mej sen med muller maskinen, så man får höra lite sköna tongångar igen!!! :yoparty :yoparty :yoparty

Jag "klinkar gitarr", en ibanez halv akustisk. Var ett par månader sedan nu som jag höll i den. Min stora passion är sång, älskar att sjunga. Gör även det på tok för sällan, så att hitta någon att spela och sjunga med hade varit jävligt kul!

Jag kommer definitivt ut på kaffe och spelar twin sång för dig när jag tagit hojen med mig ner:yoparty

Får väl dra ihop en TL-träff i skaraborg. Bor ju i Skövde som inte är så långt ifrån Skara. Även polaren kör TL dock en S. Behöver ni en trummis är ja på =)

Vi kanske ses!

Fan det kan ju kanske bli ett helt band det här...:yoparty :D

Ser att du lyssnar på rätt musik iallafall:tummenupp För övrigt har jag för mig att The Haunted skulle komma till Mariestad och spela i slutet av sommaren:yoparty :yoparty

Jag har inte kört ner med hojen ännu, men när jag gjort det kan vi ta en liten TL-träff... det vore super najs:tummenupp
 
Last edited:

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Tjena alla TL-åkare. Tänkte berätta (i varnandes syfte) till nyblivna ägare eller om ni lånar ut er älskade hoj till person med enbart 4-cylindrig erfarenhet.

Jag köpte -99 en sproilans TL-S för att som jag kom att älska. Märkte snart att det inte var som att köra 4-cyl. Speciellt i tätortstrafik lärde man sig snabbt att det inte går att ta korsning (svängar) i låg fart (20-50 Km/h) på för hög växel. Detta var inga problem och satt snart i ryggraden. När hojen lånades till andra poängterades detta tydlig.

En vacker dag bytte jag hoj med en polare (en snabb och duktig ZX9R ägare) och vi tog en lugn kort sväng där jag åkte bakom honom. Närmade oss en korsning (vänstersväng) som han tog i ca 40-50 km/h och han var i den 4-cylindriga världen och smög på 3:an/4:an och gasade på lite kraftigt så att motorn typ "storknade" och tvärdog. Kompressionen, den låga farten och den höga växeln gjorde att bakhjulet totallåste.
Scenriot sett bakifrån var Mc med 45 graders lutning åt vänster, sen åt höger och med polarn hela tiden precis klarade av att hålla uppe cykel genom att stödsparka med benen i marken.
När ekipaget stannde efter 10 meter svart ormstreck i asfalten så stod han med cykeln helt tvärställd på gatan och med framhjulet rakt mot trottoarkanten.

Min lärdom blev. Låna inte ut hojen.
Åker nu 4-cylindrigt igen men älskar fortfarande sporttwinnar.
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Jag "klinkar gitarr", en ibanez halv akustisk. Var ett par månader sedan nu som jag höll i den. Min stora passion är sång, älskar att sjunga. Gör även det på tok för sällan, så att hitta någon att spela och sjunga med hade varit jävligt kul!

Jag kommer definitivt ut på kaffe och spelar twin sång för dig när jag tagit hojen med mig ner:yoparty



Fan det kan ju kanske bli ett helt band det här...:yoparty :D

Ser att du lyssnar på rätt musik iallafall:tummenupp För övrigt har jag för mig att The Haunted skulle komma till Mariestad och spela i slutet av sommaren:yoparty :yoparty

Jag har inte kört ner med hojen ännu, men när jag gjort det kan vi ta en liten TL-träff... det vore super najs:tummenupp


Ja, ni är välkomna hit på en kopp, självklart! Nu är det ju så att jag inte har nån TL längre, bara en hög med reservdelar... :huvet Men jag lyssnar och beundrar gärna hojarna och drömmer om när jag kan skaffa en egen igen!

Själv spelar jag gitarr och bas och sjunger hellre än bra... :D För tillfället utan band, har spelat i blues/rock/metalband innan, så det vore nice att se om vi iaf kunde jamma ihop nån gång!!! :yoparty :yoparty :yoparty
 

#Åke

Guest
Ni musiker,komponera ihop en TL-låt och åk ner till TL-träffen Robert ska anordna i plattlandet i sommar.Hela bandet uppträder i ladan med högsta volym så brädorna skallrar och koskitshögarna vibrerar ut en massa odörer.
Fan va cool det hade jag velat sett :yoparty
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Hehehee... Ja, det skulle rocka!!! :yoparty Vi får väl se om de andra pöjkarna är på, så kanske det kan bli av! Fast får man åka på träff om man inte har sin Tiller kvar längre!? :näsblod
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Nymappad.

Monterade ett pc2 på min Tl1000R, Åjädrar vilken skillnad det blev. Varför har jag inte gjort det tidigare kan man fråga sig. Jag har ett Over helsystem samt Kn filter. Jag hittade en mappning som passar yoshimura helsystem samt bytt filter. Det är nog det närmaste jag kommer ett Over system.Min har i mitt tycke varit lite slö, men nu går den som tåget.
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Hehehee... Ja, det skulle rocka!!! :yoparty Vi får väl se om de andra pöjkarna är på, så kanske det kan bli av! Fast får man åka på träff om man inte har sin Tiller kvar längre!? :näsblod

Självklart är man på!:yoparty Men som sagt, spela gitarr gör jag på en munter amatör nivå, sjunga är det jag tycker är riktigt kul:tummenupp Så om du spelar gitarr och bas så kan Skövde grabben banka trummskin :yoparty :4skrika :fyllisar :banana :yoparty :tuttar :tuttar :zpy
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
2949518 Ni musiker,komponera ihop en TL-låt och åk ner till TL-träffen Robert ska anordna i plattlandet i sommar.Hela bandet uppträder i ladan med högsta volym så brädorna skallrar och koskitshögarna vibrerar ut en massa odörer.
Fan va cool det hade jag velat sett :yoparty
Men Ronny, har du inget annat tvåhjuligt att hänga med på då? Vore najst å se vem du är. Att få tillfälle å smälla Åke på käften vore inte helt fel heller. :hihi
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Självklart är man på!:yoparty Men som sagt, spela gitarr gör jag på en munter amatör nivå, sjunga är det jag tycker är riktigt kul:tummenupp Så om du spelar gitarr och bas så kan Skövde grabben banka trummskin :yoparty :4skrika :fyllisar :banana :yoparty :tuttar :tuttar :zpy

Ja, amatörer är vi allihopa... :tummenupp Men att spela bas och gitarr samtidigt blir liiiite svårt :näsblod Men helt klart ska vi försöka dra ihop ett band om du är intresserad!
 

#Åke

Guest
Men Ronny, har du inget annat tvåhjuligt att hänga med på då? Vore najst å se vem du är. Att få tillfälle å smälla Åke på käften vore inte helt fel heller. :hihi

Nja,visserligen har jag motarden(xt660x) men man åker inte över 65 mil i ett sträck på den utan att bryta arselbenen av sig :huvet Den är till salu nu oxå så jag ska spara på milen.:) Åke han är en jevla typ,så jag håller med.Han fick ett PM av Octo som heter duga,så jag föratår att du vill käftsmälla honom :D
 

#Åke

Guest
Monterade ett pc2 på min Tl1000R, Åjädrar vilken skillnad det blev. Varför har jag inte gjort det tidigare kan man fråga sig. Jag har ett Over helsystem samt Kn filter. Jag hittade en mappning som passar yoshimura helsystem samt bytt filter. Det är nog det närmaste jag kommer ett Over system.Min har i mitt tycke varit lite slö, men nu går den som tåget.

Ja då är det ju bara resten kvar,Joe V´s luftburksmodd och en personlig mapp osv.mm.squish satt till 1,0 mm eller högkompkolvar eller både och.sissorgear modden bla.bla så kommer den gå ännu bättre :D

Tjena alla TL-åkare. Tänkte berätta (i varnandes syfte) till nyblivna ägare eller om ni lånar ut er älskade hoj till person med enbart 4-cylindrig erfarenhet.

Jag köpte -99 en sproilans TL-S för att som jag kom att älska. Märkte snart att det inte var som att köra 4-cyl. Speciellt i tätortstrafik lärde man sig snabbt att det inte går att ta korsning (svängar) i låg fart (20-50 Km/h) på för hög växel. Detta var inga problem och satt snart i ryggraden. När hojen lånades till andra poängterades detta tydlig.

En vacker dag bytte jag hoj med en polare (en snabb och duktig ZX9R ägare) och vi tog en lugn kort sväng där jag åkte bakom honom. Närmade oss en korsning (vänstersväng) som han tog i ca 40-50 km/h och han var i den 4-cylindriga världen och smög på 3:an/4:an och gasade på lite kraftigt så att motorn typ "storknade" och tvärdog. Kompressionen, den låga farten och den höga växeln gjorde att bakhjulet totallåste.
Scenriot sett bakifrån var Mc med 45 graders lutning åt vänster, sen åt höger och med polarn hela tiden precis klarade av att hålla uppe cykel genom att stödsparka med benen i marken.
När ekipaget stannde efter 10 meter svart ormstreck i asfalten så stod han med cykeln helt tvärställd på gatan och med framhjulet rakt mot trottoarkanten.

Min lärdom blev. Låna inte ut hojen.
Åker nu 4-cylindrigt igen men älskar fortfarande sporttwinnar.

Ja det är ju lite skillnad i stomp på en twin och ett bambustaket.:yoparty
 
Last edited:

masw1

The blue one
Gick med
11 Sep 2006
Ort
20minuter från Uppsala
Hoj
Honda hornet 900 -02
Powercommander..

Tja..
Jag har alltid tyckt att min tls gått bra, Men idag fick jag nöjet att prova en polares.
Vilken j---vla skilnad den gick ju bra på låga varv och ingen på/av effekt han har en powercomander monterad antar att jag behöver en sådan.
Är det någon här som har en ligger på hyllan eller vet vad jag skall köpa??
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Åke han är en jevla typ,så jag håller med.Han fick ett PM av Octo som heter duga,så jag föratår att du vill käftsmälla honom :D

Ja, och Ronny fick så mycket smör mellan skinkorna att det var rent läskigt. :hihi

2951508 Tja..
Jag har alltid tyckt att min tls gått bra, Men idag fick jag nöjet att prova en polares.
Vilken j---vla skilnad den gick ju bra på låga varv och ingen på/av effekt han har en powercomander monterad antar att jag behöver en sådan.
Är det någon här som har en ligger på hyllan eller vet vad jag skall köpa??
Enligt Anders på AB Finmek där jag bänkade senast så rekommenderas TFI snarare än Power Commander till TLS. Däremot vet jag inte om han fortfarande rekommenderar dem efter att PCIII har kommit.

Slå han en signal och kolla. En TFI kostar strax under tre papp, men jag antar att det är värt det.

Annars skulle jag nog rekommendera dig att börja med att synka dina insugsspjäll och ställa in din TPS. Det finns info i mekhandboken och dessutom en bra video om det. Kolla in "File Vault" på TLZone.
 
Last edited:

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Min TLS slirar på kopplingen runt 7000-8000 varv men enbart på högsta växeln. Detta är tydligen inte helt ovanligt med TLS och som det är nu så stör det inte så mycket. Det känns som att högsta växeln är en automatväxel faktiskt. :)

Är detta en kostsam operation om man vill åtgärda, bör man åtgärda?

Vad är det som byts ut, lammeller och någon fjäder?
/Thelinski
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Ja, amatörer är vi allihopa... :tummenupp Men att spela bas och gitarr samtidigt blir liiiite svårt :näsblod Men helt klart ska vi försöka dra ihop ett band om du är intresserad!

Jag är intresserad!!! Mycket att göra nu dock med flytt, bröllop och diverse. Men vi kan ju ta och börja med en kopp java och se vad vi kommer fram till. :tummenupp

Min TLS slirar på kopplingen runt 7000-8000 varv men enbart på högsta växeln. Detta är tydligen inte helt ovanligt med TLS och som det är nu så stör det inte så mycket. Det känns som att högsta växeln är en automatväxel faktiskt. :)

Är detta en kostsam operation om man vill åtgärda, bör man åtgärda?

Vad är det som byts ut, lammeller och någon fjäder?
/Thelinski

Jag bytte till hårdare Barnett fjädrar och SHELL VSX olja. Sedan var mitt slir borta:tummenupp
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
2952652 Tack för svaret!

Minns du vad en sådan fjäder kostade? Är det något man själv kan byta, typ måste man öppna upp hela växellådan osv..?
Ingen aning om pris, men bytet är enkelt. Man ställer hojen på sidostödet, plockar bort den runda kopplingskåpan i plast och sen byter man bara ut fjädrarna eftersom. Man behöver inte ens tömma den på olja. :)

Se bara till att beställa rätt fjädrar, de är olika mellan 5- och 6-fjädrade kopplingen.

De är väl värda sitt pris. Har gjort samma mod och det tog bort mitt slir.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top