TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Gullefjun

En kyckling
Gick med
17 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Svart Z1000
Kolla huvudsäkringen/relät. Vette f*n var det sitter på en R. Nån här kanske kan stämma upp med det?

Säkringarna e kollade, både vanliga och huvud .... reläer har jag dålig koll på :confused:
Testade batteriet med min lilla provgrunka och det verkar som batteriet är kört. Ska testa det riktigt i morgon.
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Hade inte metkallica nåt tips på en olja som var bra?

Jag kör på Castrol GPS och den verkar funka bra för kopplingen, men den gör lådan lite trögväxlad... Ska byta olja när jag sätter in nya kopplingen.

Shell VSX är speciellt frammtagen för att få bukt med slirrande kopplingar... testa den:tummenupp
 

newton83

Medlem
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
TL1000s -97
Det får till följd att hojen kör kallmappad insprutning mest hela tiden (<80°C) och då får den för mycket bensin. Det gör att oförbränd bensin pressas ner i oljan... Testa öppna oljelocket och lukta, jag lovar att det luktar bensin, och jag misstänker att det också är en faktor som orsakar slir.

Vill du ha lite tips om modden av kylsystemet så hör bara av dig. :)

Tror bestämt att jag behöver lite tips om modden av kylsystemet.. Öppnade oljepåfylllnings locket och mycket riktigt så luktar det bensin.. Octofinger hade du någon schyst guide gällande ombyggnad?? Är i behov av hjälp...
 
Last edited:

Wirre

Mr Outlaw ;)
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Där min säng sover ;)
Hoj
CB1000RA -09
Säkert nåt skitfel...

Va ute å körde lite i helgen, sen börja hojen blöddra å baktända å lägga av. Sen försvann de...
På vägen hem dog den, försökte starta den medans ja rulla, men den tände inte, startmotorn snurra... :huvet
Jag stanna, slog av tändningen, på med tändningen igen då starta den direkt å fick som vanlig.

Samma sak hände idag, den blöddra, sen dog den... Gick inte å starta utan att man slog av tändingen å på igen...

Nån som har nåt förslag på va de kan va för skit? :va

Som sagt, antagligen (förhoppningsvis) nåt skitfel...

Tack på förhand :)

/Wirre
 

Gullefjun

En kyckling
Gick med
17 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Svart Z1000
Det va batteriet som lagt av .... någon form av kortis eller liknande .... det va heldött.
Med nytt batteri så spinner älsklingen igen :tuttar

Har dessutom en granne i garaget som köpt bling-bling-bmwcabbe och jag drar hans larm varje gång jag startar hojen :D :tungan :tummenupp
 

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Nu är allt fixat, förhoppningsvis :D Tack för all hjälp :)

En sista fråga på det här, är det etylenglykol som ska i? Det var nämligen så lite glykol i kylaren så vätskan var klar så jag vet inte riktigt vad som ska i.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
2983778 Nu är allt fixat, förhoppningsvis :D Tack för all hjälp :)

En sista fråga på det här, är det etylenglykol som ska i? Det var nämligen så lite glykol i kylaren så vätskan var klar så jag vet inte riktigt vad som ska i.
Man kan provsmaka lite på den. Propylenglykol smakar lite sött.

(Och etylenglykol är giftigt som fan så det lär du också märka. :D)
 

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Du får gärna komma och provsmaka :D

I instruktionsboken och verkstadshandboken står det bara glykol avsedd för aluminiumkylare, men vilken glykol är det?

Man kan provsmaka lite på den. Propylenglykol smakar lite sött.

(Och etylenglykol är giftigt som fan så det lär du också märka. :D)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
EFI och TRE ?

Någon som kan hjälpa mig att reda ut hur jag ser om cykeln har den där EFI-strypningen eller inte? När är det funkis med TRE?
Har en 98-ram med 97-motor, och har tillgång till båda elsystemen. (Funkar 98ans elsystem på 97:ans motor?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
2984579 EFI och TRE ?

Någon som kan hjälpa mig att reda ut hur jag ser om cykeln har den där EFI-strypningen eller inte? När är det funkis med TRE?
Har en 98-ram med 97-motor, och har tillgång till båda elsystemen. (Funkar 98ans elsystem på 97:ans motor?
Vet inte exakt vad du menar med EFI-strypning... Vet inte om det såldes några strypta TL i Sverige. Ingen som hade nån "strypt" ECU(styrenhet) iaf.

TRE funkar alltid, även på 97'orna fast man måste krångla lite och löda fast den själv då 97'an har andra kontakter.

Elsystemen borde vara i princip lika. Den enda skillnaden jag känner till är att GPS-kabeln har två tåtar på tls 97 och tre på 98+, så du får väl hitta en GPS från en nyare motor och montera.

2983934 Du får gärna komma och provsmaka :D

I instruktionsboken och verkstadshandboken står det bara glykol avsedd för aluminiumkylare, men vilken glykol är det?
Jag har nåt rykte som surrar bak i huvudet att man ska ha etylenglykol i en alukylare. Nog för att jag kör på proplenglykol själv bara för att jag är för snål för att slänga bort det jag redan hade. :)

Men du ska inte lita på mig. Jag gissar bara även om jag för tillfället är nykter iaf. :hihi
 
Last edited:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Vet inte exakt vad du menar med EFI-strypning... Vet inte om det såldes några strypta TL i Sverige. Ingen som hade nån "strypt" ECU(styrenhet) iaf.

Tack för svaret! :tummenupp

Jag tror vi menar samma sak, ordet EFI fick jag från en annons om just TRE, men det skall vara den där strypningen på vissa växlar som gör hojen lite "tamare" så att den inte "sladdar och går upp på bakhjulet". :confused:

Jag vill inte ha någon typ av strypning alls, men du menar alltså att det inte importerades hojar till Sverige där styrenheten var modifierad? Då är allt ok alltså...

Känner mig lite korkad, lovar att kolla djupare i verksstadshandboken, men vad är GPS:en för nåt? Knappas något som gör att jag hittar hem eller hur? Jag har nämligen ett problem som jag nämnde tidigare på tråden, att elsystemet har en sladd över, jag trodde det var kylaren som hade olika antal kontakter från 97 till 98...

Vet du nåt?
 

SPID

Gay Lord, Use Your Power
Gick med
12 Sep 2005
Ort
umeå
Hoj
MOTARD
tl1000r

Ska kolla lite på cyklar på den röda dagen undrar vad det är för skillnad på en 00 tl1000r och en 98 tl1000r Är det stor skillnad motor hk design tyngt ja allt

Tacksam för svar

Mvh Magnus
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Ska kolla lite på cyklar på den röda dagen undrar vad det är för skillnad på en 00 tl1000r och en 98 tl1000r Är det stor skillnad motor hk design tyngt ja allt

Tacksam för svar

Mvh Magnus

Inga förändringar, förutom färgsättningen.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97

Tack för svaret! :tummenupp

Jag tror vi menar samma sak, ordet EFI fick jag från en annons om just TRE, men det skall vara den där strypningen på vissa växlar som gör hojen lite "tamare" så att den inte "sladdar och går upp på bakhjulet". :confused:

Jag vill inte ha någon typ av strypning alls, men du menar alltså att det inte importerades hojar till Sverige där styrenheten var modifierad? Då är allt ok alltså...

Känner mig lite korkad, lovar att kolla djupare i verksstadshandboken, men vad är GPS:en för nåt? Knappas något som gör att jag hittar hem eller hur? Jag har nämligen ett problem som jag nämnde tidigare på tråden, att elsystemet har en sladd över, jag trodde det var kylaren som hade olika antal kontakter från 97 till 98...

Vet du nåt?

Ok, du menar den "strypningen". Jag skulle inte kalla det en strypning, det är så att den fördröjer tändningen något på de fyra första växlarna när man är under halvt gaspådrag. Så fullt pådrag och det här påverkar inget alls. Nåja, i princip alla TL har den här justeringen utom de allra första, det är bara att kolla om din ecu har ett nummer som slutar med F21 så är det den uppdaterade. En TRE tar bort den begränsningen och gör att hojen svarar lite bättre på gasen på de lägre växlarna.

GPS=Gear Position Sensor. Det är på den man kopplar in en TRE. TLS-97 har två ledningar (växelsignal och neutral) i sin kabel från gps'en, senare TL-modeller har tre ledningar (en jord också) i sin kabel. Därför är en TRE för TL98+ inte kompatibel med en TLS-97. Ang sladdar över har jag flera stycken lite här och var. :)

På kylaren har du tempsensor och fläktsensor på en TLS-97, på en senare modell har du bara fläktsensorn i kylaren, tempsensorn sitter ju på termostathuset istället. Blir ändå inga sladdar över...
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top