TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
När denna hojsäsongen är över har jag säkert passerat 2400 mil (har kört ca 200 mil på 2½ vecka). Det jag undrar om är hur mkt man kan vara tvungen att punga ut med på en verkstad för stora servicen på hojen?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Twosaint skrev:
*fuck* innanför packboxen sitter en bricka sedan en kopparliknande ring får inte tillbaka skiten i benet riktigt håller på att bli tokig...börjar snart fundera på varför jag inte lämnade in skiten
Antar att du redan har löst det men den "kopparliknande ringen" är ena bussningen. Dvs den som du kommer att byta ut när de helrenoverar samma gaffel om 10 år! :D

1. Sätt ytterbenet upp o ner i ett skruvstycke (använd mjuka backar så du inte skadar finish på benet)
2. Skjut ner innerbenet (färdigt med alla delar på plats) en bit.
3. Knacka med mässings- eller koppardorn (dessa gör mindre skada på kromet om du slinter) och liten hammare ner brickan, då åker bussningen ner på plats. Det var för övrigt friktionen mellan ytterbenet och denna bussningen som gjorde att du inte fick isär benen.
4. Knacka ner p-boxen.
5. Dammskyddsringen.
6. Fyll olja genom bottenhålet.
7. Bottenbulten (muttermaskin underlättar eftersom insatsen gärna vil snurra om man drar för hand).
8. Montera ihop knarren.
9. Åk som fan!

En bit av en kaka!

Nånstans ska ju låsringen in också, jag minns inte vilken punkt ovan men det vet du. Direkt efter packboxen har jag för mig.

Kolla exakt oljemängd. Slår du i för mycket (dvs tillräckligt mycket för mycket) så hoppar packboxen loss nästa gång du bottnar gaffeln. Och då hoppar boxen förbi låsringen och blir alltså skadad.

//Robban, som lyssnade på hojnasaren ang oljemängden. :gnissla
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
WestW skrev:
Tipsa gärna om var man kan köpa en manual för 300 spänn.

Jag har aldrig sett några billigare än 400-600 + frakt
Om mitt minne inte sviktar så köpte jag den av AVA Mc Jag provade att ringa precis men de verkar ha lite svårt att ta telefonen. Jag tänkte kolla priset på manualen men jag är säker på att jag inte gav mer än 400:- ink. frakt. Butiken ligger i 08 landet så om du bor där blire ju lite billigare^^

EDIT: DUUHH.....Ava skulle ha 600:- för manualen....fan, får fundera lite till...jag vet att jag gav typ 250:- eller nåt för en original verkstadshandbok.



Fan vad jag hatar försäkringsbolag (länsförsäkringar). Dom har blåst mig på en jävla massa pengar som jag har rätt till. Detta är säkert pga att det är så många som bluffar med sina försäkringar. Därför vill jag ge en dojja till skenförsäkrare oxå nu när jag ändå är igång. Om folk hade varit lite ärligare så hade inte andra drabbats av misstro och felbedömningar av försäkringsbolagen i samma utsträckning. :mad:
Ja ja, vad fan ska man göra som liten människa gentemot de stora bolagen som har lika många advokater och hyrda läkare som vi på den här tråden har körda mil tillsammans!?
 
Last edited:

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
Chiefen skrev:
Om mitt minne inte sviktar så köpte jag den av AVA Mc Jag provade att ringa precis men de verkar ha lite svårt att ta telefonen. Jag tänkte kolla priset på manualen men jag är säker på att jag inte gav mer än 400:- ink. frakt. Butiken ligger i 08 landet så om du bor där blire ju lite billigare^^

Fan vad jag hatar försäkringsbolag (länsförsäkringar). Dom har blåst mig på en jävla massa pengar som jag har rätt till. Detta är säkert pga att det är så många som bluffar med sina försäkringar. Därför vill jag ge en dojja till skenförsäkrare oxå nu när jag ändå är igång. Om folk hade varit lite ärligare så hade inte andra drabbats av misstro och felbedömningar av försäkringsbolagen i samma utsträckning. :mad:
Ja ja, vad fan ska man göra som liten människa gentemot de stora bolagen som har lika många advokater och hyrda läkare som vi på den här tråden har körda mil tillsammans!?
Vad har hänt då?
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Vee-twn skrev:
Vad har hänt då?

Lång historia, ska försöka vara kortfattad.
Fick en hörselskada vid en övningsskjutning i Tyskland. Kände direkt att min hörsel pajade på ena örat. Eftersom jag samtidigt höll på att söka till snuthögskolan (ja ja ja...vaffan^^) ville jag inte gå till läkare direkt och få det på papper att jag hade fått nedsatt hörsel. Ringde och kollade med bolaget hur lång tid jag hade på mig att anmäla skadan. Två år sa kärringen. Så jag väntade ca 1 år. (kom inte vidare på snuthögskolan då tänkte jag att jag lika gärna kan gå till läkaren lixom).
När jag sedan anmälde ärendet till bolaget så anlitade dom en sk överläkare som genom att titta på ett papper sa att det var större sannolikhet att jag hade fått en mystisk öronsjukdom samtidigt som det small. Jag frågade då hur i självaste helvete det var möjligt att det är RIMLIGARE!? Självklart vill dom inte betala ut pengar till folk men i det här fallet var det ju löjligt. Hursomhelst så överklagade jag två ggr varav ena till länsförsäkringar och anra gången till olycksfalls nämnden. De tog den där jävla kvacksalvarens parti och gav mig ingen ersättning. Fick beskedet idag. Går ej att överklaga.
Så jag skickade ett mail på typ två a4 där jag spydde galla på dom jävla bluffande svinen!
Asso jag kan ge bort en massa stålar till välgörenhet och WWF o vad som helst men när de där jävla storbolagen med sina feta konton bara sätter sig på mig så blir jag så jävla sne. Dom får en att framställas som en lögnare och bluffmakare och visar det genom sin jävla översittar attityd.


Ps. Jag kollade upp mina gamla trådar och jag såg att jag gav 395:- ink frakt för manualen och det var ifrån AVA. Väldigt konstigt att de höjt priset eller så var personen jag snackade med nyss lite yr. Bara att ligga på!
 

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
Chiefen skrev:
Lång historia, ska försöka vara kortfattad.
*snipp*
Fick beskedet idag. Går ej att överklaga.
Så jag skickade ett mail på typ två a4 där jag spydde galla på dom jävla bluffande svinen!
Asso jag kan ge bort en massa stålar till välgörenhet och WWF o vad som helst men när de där jävla storbolagen med sina feta konton bara sätter sig på mig så blir jag så jävla sne. Dom får en att framställas som en lögnare och bluffmakare och visar det genom sin jävla översittar attityd.
Men va fan, så kan det ju bara inte gå till!!!! :fatta!
Det är inte möjligt att vända sig till en oberoende part? Läkare menar jag. För att visa på att du inte fick en öronsjukdom i samma ögonblick som det small?

Lite :felämne Sorry Swedie!!
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Vee-twn skrev:
Men va fan, så kan det ju bara inte gå till!!!! :fatta!
Det är inte möjligt att vända sig till en oberoende part? Läkare menar jag. För att visa på att du inte fick en öronsjukdom i samma ögonblick som det small?

Lite :felämne Sorry Swedie!!
Jo, jag gjorde det! Jag gick o skaffade mig en egen överläkare som sa att jag mycket väl kunde ha fått skadan så som jag hade. Länsförsäkringar verkade inte lyssna till det och gick på sin egen inhyrda läkares utlåtande eftersom det passade deras ekonomi bättre! Asso man kan ju bli vansinnig för mindre!!
 

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
Chiefen skrev:
Jo, jag gjorde det! Jag gick o skaffade mig en egen överläkare som sa att jag mycket väl kunde ha fått skadan så som jag hade. Länsförsäkringar verkade inte lyssna till det och gick på sin egen inhyrda läkares utlåtande eftersom det passade deras ekonomi bättre! Asso man kan ju bli vansinnig för mindre!!
Surt som tusan!! Lider med dig...
 

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GEFLE
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
Chiefen skrev:
Jo, jag gjorde det! Jag gick o skaffade mig en egen överläkare som sa att jag mycket väl kunde ha fått skadan så som jag hade. Länsförsäkringar verkade inte lyssna till det och gick på sin egen inhyrda läkares utlåtande eftersom det passade deras ekonomi bättre! Asso man kan ju bli vansinnig för mindre!!


Chiefen... Finns ju alltid SVERKER,,, Tyvärr finns inte mycket positivt med att höra dåligt,, trust me! Hör kanske 1/3 på ena o e fan nästan döv på det andra,, Det enda hittils som vart "bra" med det är att man inte störs av grannfan när han spinger i trappen hela nätterna,, :hihi


BTW.. har nu konstaterat att packningen vid 1:a övergången av avgasröret (bakre) var nästintill helt borta.. undra varför hojen har smällt så in i h"#¤te :hihi :hihi Packningar beställda o ligger på hyllan o väntar... Nästa vecka e det premiär för året... WOHOOO
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Chiefen skrev:
Jo, jag gjorde det! Jag gick o skaffade mig en egen överläkare som sa att jag mycket väl kunde ha fått skadan så som jag hade. Länsförsäkringar verkade inte lyssna till det och gick på sin egen inhyrda läkares utlåtande eftersom det passade deras ekonomi bättre! Asso man kan ju bli vansinnig för mindre!!


Du killen, gjorde ni ingen skade anmälan på plats där i tyskland?????
Det är väl så det ska funka, isåfall är det ju ingen konst å få pengar.
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Ny här på forumet och ny på en TLS

Hej på er alla.

Först vill jag tacka till er alla som gjort denna tråd så informationsrik
för en ny ägare till en TLS! :tummenupp

Lätt att plocka upp små tips och ideer.

Efter att varit hojlös ett antal år så blev det en TLS, mycket pga min
senaste hoj var en 916. Jag blev inte besviken, kärleken är total!

Tänkte flagga för en köpesannons jag lagt ut också, är på jakt efter div delar
till en TLS, bla fjädringskomponenter, styrdämpare, Slipon eller system. etc.

Har ni något liggande som ni vill bli av med så skicka mig ett mail.

Än en gång, tack för en bra tråd.

Mvh

Robban
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Ricken skrev:
Du killen, gjorde ni ingen skade anmälan på plats där i tyskland?????
Det är väl så det ska funka, isåfall är det ju ingen konst å få pengar.
Nee alltså jag ville vänta lite med anmälan för att jag sökte till snutskolan (ville inte ha på papper att jag hade nedsatt hörsel får då får man inte ens komma o göra testerna). Därför ringde jag istället till försäkringsbolaget o frågade hur lång tid jag hade på mig. Dom sa två år men när jag väl anmälde det efter ca ett år så fick jag kalla handen.

ps. läcker färg du har på hojen!! ds.
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
ODEN skrev:
Chiefen... Finns ju alltid SVERKER,,, Tyvärr finns inte mycket positivt med att höra dåligt,, trust me! Hör kanske 1/3 på ena o e fan nästan döv på det andra,, Det enda hittils som vart "bra" med det är att man inte störs av grannfan när han spinger i trappen hela nätterna,, :hihi
Hähä..ja det jag gör är att jag ligger så att jag har kärringen på högersidan...då slipper jag höra hennes jävla tjötande på kvällen när jag ska sova...så allt är trots allt inte piss med den här historian!
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Fifän va gött! nu har jag beställt "kåp"blinkers bak och micro minsting yberliten blinkers fram i carbon look...fett fett...Kör utan vänster bakblinkers nu...lite läbbigt när man kör i trafiken i göteborg...fan vill ju inte få en smäll i röven av en bil för att min blinkers inte funkar.
 

-[stiXen]-

hellre 1 liter i tanken än 10 på backen
Gick med
20 Jan 2004
Ort
G-Hammarby
Hoj
Svart TLS -97
Packningar.....

ODEN skrev:
Chiefen... Finns ju alltid SVERKER,,, Tyvärr finns inte mycket positivt med att höra dåligt,, trust me! Hör kanske 1/3 på ena o e fan nästan döv på det andra,, Det enda hittils som vart "bra" med det är att man inte störs av grannfan när han spinger i trappen hela nätterna,, :hihi


BTW.. har nu konstaterat att packningen vid 1:a övergången av avgasröret (bakre) var nästintill helt borta.. undra varför hojen har smällt så in i h"#¤te :hihi :hihi Packningar beställda o ligger på hyllan o väntar... Nästa vecka e det premiär för året... WOHOOO

HEHEHE.....jag var in på Motorcenter i Hagaström och frågade efter samma packningar.....direkt så gick han och tog fram den..........jag höll på svimma på platsen.......synd bara att jag inte hette christian........ :tungan var tydligen han som hade beställt dom....... :D kanske var du..... :tummenupp
Ha det gött..... :fyllisar
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
TL Banåkning.. 16/7

Halloj bojs :tomten

Kom precis hem från en vecka stockholmia, hade mail från LMS.. Banan är bokad för oss den 16/7 i Linköping. Har dock inte fått klart på alla detaljer kring vad som gäller ang slipon's m.m. Jag skall försöka få fram lite mer imorgon innan jag begär att få hyresavtalet skickat.

:banana
 

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GEFLE
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
-[stiXen]- skrev:
HEHEHE.....jag var in på Motorcenter i Hagaström och frågade efter samma packningar.....direkt så gick han och tog fram den..........jag höll på svimma på platsen.......synd bara att jag inte hette christian........ :tungan var tydligen han som hade beställt dom....... :D kanske var du..... :tummenupp
Ha det gött..... :fyllisar

Hörrö dom ger du fan i!!! :gnissla Det ÄR mina,,, :hihi

Såg ditt mail.. klart vi kan ha nån samåkning,, brukar ju terrorisera på gavelstigen titt som tätt,, eller dricka kaffe i Stjärnsund,,,, :tummenupp

Addar dig på MSN senare,,,
 

lille rille

HJÄÄÄÄÄÄLP!!!!!!
Gick med
8 Feb 2004
Ort
SJÖBO
Hoj
HAR BÖRJAT SÖKA EFTER NY TILLER
DaGaz skrev:
Halloj bojs :tomten

Kom precis hem från en vecka stockholmia, hade mail från LMS.. Banan är bokad för oss den 16/7 i Linköping. Har dock inte fått klart på alla detaljer kring vad som gäller ang slipon's m.m. Jag skall försöka få fram lite mer imorgon innan jag begär att få hyresavtalet skickat.

:banana
jag läste i en anna tråd att Lms krävde orginal system :kocko
så det är nog lika bra o kolla upp det .
jag fattar inte vad folk har emot den ljuva twin songen :yoparty
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
lille rille skrev:
jag läste i en anna tråd att Lms krävde orginal system :kocko
så det är nog lika bra o kolla upp det .
jag fattar inte vad folk har emot den ljuva twin songen :yoparty

Jo alla gör ju det numer.. förra året var det lite si & så, fanns en del som mullra på rätt ordentligt. Kan tänka mig att det är lite svårt att motivera total tystnad när flygfältet ligger ett stenkast därifrån där JAS'ar dudrar förbi precis ovanför.

:hihi
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top