TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det finns en grön och vit TLS på TL planet.

Om den är snygg eller inte är en smaksak. Annrolunda. Ja! :)
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Robban_C: Jag har inte vart och köpt frambromsbelägg än, men det ser ut som om dom småskruvarna kan sitta rätt hårt. Hur är metoden att få loss dom på smidigast sätt?
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
SENSEI skrev:
Resultatet... jo det du.. en massa muller.


Ärligt Min tlr 18.9 hp och vrid på 98 nm tror jag det vart.
Och hockes tls 18,9hp och 101 NM kan tagit fel förvisso på någon siffra. Dock så ligger det där i kring.
Asso...är inte det där lite klent för en räser hoj?? :rofl :rofl
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
J-Bone skrev:

Ni skulle ha sagt till så hade jag ordnat ett bra pris på ett annat ställe.
En av dom bättre turbobyggarna i landet håller nämligen till utanför Enköping med egen bänk i garaget. Kunskapen har dom det kan jag lova.

Någon som hyr ut PowerCommander till TLS för en dag?
För visst mappar man med den och sen kan man lägga den på hyllan?
 

Dr E

lifesaver
Gick med
5 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
FZ1
Nix Pix

WestW skrev:
Ni skulle ha sagt till så hade jag ordnat ett bra pris på ett annat ställe.
En av dom bättre turbobyggarna i landet håller nämligen till utanför Enköping med egen bänk i garaget. Kunskapen har dom det kan jag lova.

Någon som hyr ut PowerCommander till TLS för en dag?
För visst mappar man med den och sen kan man lägga den på hyllan?
DEn måste sitta på hela tiden. Du tänker nog på en yoshibox som prgrammerar om ECU:n. Powercommader har större justerings möjligheter. Min TLS vart en ny cykel efter att jag monterade & mappade min.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Mad-Dog skrev:
... insugsmuffen i gummi kan hoppa av insugsröret vid kraftig baktändning.
Är det rätt ställe att börja felsöka?
Vad kan det annars vara? ...
Välkommen!
Länken är kack.
Utan egen erfarenhet av tappade spjällhus så skulle jag nog ändå börja söka under tanken om nåt av gummina har släppt. Din beskrivning luktar så lååång väg!
Tänk på att det är två gummin och de har två ändar = fyra ställen att inspektera. När du ändå är där och klåfingrar dig under tanken så ska du nog fundera på hur långt luftfilter och tändstift har gått. Det är ju till stor del samma jobb.


sharpedge:
Metod 1:
Värme men du vill säkert inte att det där rostfria plåtblecket ska slå sig för mycket eller bli blåanlöpt, eller hur?
Om du ska använda värme så bör du nog satsa på gassvets med litet munstycke med spetsig låga. Typ 75 eller 150 liter/minut eftersom det ger i alla fall viss möjlighet att koncentrera värmen till just skruven.
Använder du stor/bred värmeyta (gasol eller varmluftspistol) så kommer du säkert att värma plåten också.
Bryr du dig inte om plåten så går ju gasol alldeles utmärkt. Jag tror att plåten är utan egentlig funktion, tror alltså att den endast är estetisk. Kan kolla det men hinner inte förrän i helgen. Påminn mig gärna i slutet av veckan om du vill.
Hursomhelst, får du väl värme (gärna glöd) i skruven så släpper all oxid (ärg resp rost). Du måste låta den kallna helt innan du ger dig på att lossa eftersom den är onödigt mjuk annars.

Metod 2:
Knacka uppfrån och ner på skruven så "skräcker" kanske du loss den lite men knacka inte direkt på skruven eftersom det kan göra att du knackar ihop spåret så att insexnyckeln inte går dit.
Sätt istället i ett insexbit i skruven och knacka ett par gånger med en lagom hammare. Glöm släggan! Använd skyddsglasögen eller åtminstone blunda i tillslagsögonblicket eftersom hammare och bits hårdhetsmässigt inte hör ihop! (eller ta på hjälmen och fäll ner visiret! :D )

Metod 3:
Att fatta tag runt utsidan av skruven med muttertång, svetstång, rörtång (muttertång = bäst, rörtång = sämst). Glöm polygrip etc, det är dynga i det här sammanhanget.
Metoden hjälper om spåret är skadat men det hjälper inte om skruven sitter fastärgad/rostad i godset.


Jag skulle känna efter lite lagom för hand med insexnyckel först, skruvarna kanske lossnar jättelätt (köp då en penninglott!). Sitter dom fast väljer du mellan 1 och 2 beroende på vilka resurser du har.
Rostolja kan väl hjälpa men gör rätt marginell nytta jämfört med framförallt 1.
Och sen kastar du skadade skruvar och använder kopparpastan vid montering så lossnar dom enkelt nästa gång.
Om nya skruv går tungt i godset så gängrensar du med gängtapp. Ur minnet (snabbt ögonmått) är det M4 men det får du kolla upp. Använd då en bottentapp (fullstora gängor ända ut, kallas även gradtapp eller III:a) eftersom jag tror att hålet är ett bottenhål. Tappar smörjes alltid med T-sprit när du gängar aluminium.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
WestW skrev:
Ni skulle ha sagt till så hade jag ordnat ett bra pris på ett annat ställe.
En av dom bättre turbobyggarna i landet håller nämligen till utanför Enköping med egen bänk i garaget. Kunskapen har dom det kan jag lova.

Någon som hyr ut PowerCommander till TLS för en dag?
För visst mappar man med den och sen kan man lägga den på hyllan?

Tack för erbjudandet, men vi är alla supernöjda med den här killen och riktigt bra pris fick vi också... men det kan ju vara bra att veta om flera ställen! :tummenupp
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Chiefen

Du Chiefen, vart köpte du din gel-seat och vad betalade du??
 

Mad-Dog

Buller & Bång
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Bollnäs
Hoj
TL 1000 R -99, Öhlins bak, Yoshimura, TRE, Luftburksmod
Hög tomgång

Robban_C!
Tack så mycket för välkomnadet och infon. Skall rota i detta och återkommer med resultatrapport. Dröjer dock ett tag, jag är bortrest den närmaste veckan (i bil :mad: ) men då hinner jag ju å andra sidan få hem tändstift och filter!

Igen tack! Förbenat trevligt forum!
 

KrilleTL

Klart grabben ska ha en TL
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Skåne
Hoj
TL1000R
Finns det något alternativ till Power Commander? I så fall vad ligger ca priset på?
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Ricken skrev:
Du Chiefen, vart köpte du din gel-seat och vad betalade du??
Jag köpte gelseatet ifrån en snubbe på BluffBay (eBay), jag pyntade 800:- med frakt ifrån USA cirkus pirkus. De kostar ca 3000-3500:- i Sverige!
De kan vara lite svåra att få tag i iofs.
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
KrilleTL skrev:
Finns det något alternativ till Power Commander? I så fall vad ligger ca priset på?
Det ska väl vara en TFI dårå. (J-benet har bra info om den eftersom han o några till äger en TFI). Priset: ca 1000:- ink frakt tror jag.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Dämpare

Vad är egentligen skillnaden i en effekt bolt-on mot en original?
Är det bara mindre prylar i bolt-on?
För 4-taktarn behöver väl inte "rätt" motstånd i dämparen för att gå bra.
Man skulle kanske bara kunna rensa original dämparen och köra med den??
:confused: :confused:
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
WestW skrev:
1500kr + frakt tror jag är billigast man hittar

Här finns mer info om TFI boxar http://www.dobeckperformance.com/

Vi gjorde ett gruppköp och betalade 1200 kr (frakt inkluderat) för Techlusions TFI. Den fungerar mycket bra men det går att ställa in ännu bättre med en PCII, det märkte vi i bänken. Med TFI´n så blir mellanregister och toppregister en kompromiss. Om du vill ha ut max på topp så går det lite fett i mellanregistret, om man justerar för ett jämnt och fint mellanregister så tappar du 1-2 hp på topp (eftersom det är samma justeringsskruv på boxen). Även botten går att fininställa lite bättre med en PCII. Men det är en mycket prisvärd manick som är väldigt lätt att jobba med (man behöver bara en skruvmejsel) för den so minte är beredd att lägga ut 3 gånger så mycket på en PCII. Det lilla extra man kan få ut med PCII´an är ändå inget du märker på gatan.
 

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gärsnäs
Hoj
TLS
omkörd

Var ute och körde lite aktivt igår. Låg på 110++km/h när jag blev omkörd av en skabbig, svart 900RR. Det var väl inte så farligt, men att jag accade för fullt samtidigt och att killen for förbi som en raket på bakhjulet störde mig. Nåväl, lite längre fram stannade killen för att tanka och jag passade då på att snacka med honom. Det visade sig då att han installerat turbo och hade i bänk fått 266hk på bakhjulet!!!!
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
J-Bone skrev:
Vi gjorde ett gruppköp och betalade 1200 kr (frakt inkluderat) för Techlusions TFI. Den fungerar mycket bra men det går att ställa in ännu bättre med en PCII, det märkte vi i bänken. Med TFI´n så blir mellanregister och toppregister en kompromiss. Om du vill ha ut max på topp så går det lite fett i mellanregistret, om man justerar för ett jämnt och fint mellanregister så tappar du 1-2 hp på topp (eftersom det är samma justeringsskruv på boxen). Även botten går att fininställa lite bättre med en PCII. Men det är en mycket prisvärd manick som är väldigt lätt att jobba med (man behöver bara en skruvmejsel) för den so minte är beredd att lägga ut 3 gånger så mycket på en PCII. Det lilla extra man kan få ut med PCII´an är ändå inget du märker på gatan.

Tack :tummenupp

Låter som nått jag ska satsa på. Skiter i toppeffekt vill ha ett bra mellanregister bara, 95% av min körning är just där.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top