Tokholm: Skärp till er på "Bulten" för f..n..!

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Några ord till alla er goa hojåkarkollegor i Tokholm som precis som jag gillar att dra en repa på "bulten", dvs Slingerbulten aka länsväg 257 mellan Tungelsta och Rosenhill ....

1. Handlar inte om "moralsnack" i vanlig mening, utan att jag mfl vill kunna köra där också, i inspirerat tempo även vi, på vår sida av vägen, utan behöva riskera bli dräpta av en mötande hoj eller bil som inte vet vad han/hon håller på med...

2. Finns ett gäng bilister och kromslädeförare som ska ha en örfil, men dom läser inte här, så dom lämnar jag åt sitt öde, eller tar hand om på annat sätt den dag jag får stå öga mot öga.. :fatta!

3. Många med sporthoj kör bulten snabbt, vansinnigt snabbt, men på sin sida vägen, och med ok omkörningar, stäng era öron och läs inte, för er tänker jag inte moralisera över... :tungan

Men... :gnissla

Inga nämda, inga glömda, DU som totalt tappar konceptet och vinglar omkring på din vägbana, närapå ut på vår, kanske bara för att du blir förvånad över att du möter en lång rad av hojar i touringtempo (runt 120 km/h), gick det för fort för dig kanske? Klart scary möta en sådan som dig... DU som kör om om när jag möter dig, och du hinner in framför bilen, bara för att jag bromsar hårt, vet inte vad som hänt annars... var du stolt efteråt, eller var det bara lite cool med lite extra adrenalinkick?

Ge er för f..n, kan du/ni inte köra hoj fort, på er sida av vägen, håll er borta från bulten och lek/träna någon annanstans, hört att det finns banor och kurser man kan gå på... :rolleyes:

Har nyligen hänt en tråkig olycka på bulten, som av något skäl inte blivit känd hör på tex SH... citerar källan: -"en Suzuki TLR som kom körandes i hög fart i en högerkurva. I utgången av denna möter han ett äldre par på en Guldvinge. Jag antar att han försökte korrigera sitt spår, med mindre lyckat reslutat. Paret på Guldvingen hade reagerat över att TLR:en vinglade till, innan han TLR-föraren la hojen i backen. Guldvingen råkade befinna sig i färdriktningen för den vurpade Suzukin med förare. TLR:en (210 kg + 90 kg förare) slog undan Guldvingen (350 kg + 90 + 90). Med lite grundläggande fysik-kunskaper inser man att TLR:en måste ha haft en j-la fart för att lyckas få Guldvingen att byta riktning.

forts. -"Paret på Guldvingen klarade sig tydligen med mindre skador (vet inte vad). Killen på TLR:en flög ut i skogen tillsammans med TLR och Guldvinge. När poliserna kom fram till honom var han inte kontaktbar. Första undersökningen i diket gav att pupillerna var olika stora (förmodad hjärnskada), vänster sida av kroppen var mer eller mindre smaschad . Polismannens kommentar var att även om han överlever så lär han bli ett kolli... "

forts. -"Brandkåren var tvungna att hugga ner träd för att fixa en provisorisk landningsplats åt ambulanshelikoptern... "

Så... SNÄLLA, gasa gärna på Bulten, men inte mer än vad du/ni klarar av, och på er sida av vägen, samt tänk på att mötande hojar kan komma i samma höga fart som du... så kan vi alla snacka skit om hojåka över en öl i höst, fortfarande vid liv!

//B
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
UrbanTiger skrev:
men du kan omöjligt veta att det var hans fel att olyckan inträffade. Känner inte till vad som hänt och det är inte det som är grejen. Alla kan göra misstag så och guldvingeförare.

Nä, kan ju inte veta vems fel något är, hoppas mest att alla inblandade i olyckan som nämns mår bra!

Vad jag "fiskar efter", och vill göra x antal Tokholmsknuttar uppmärksamma på, är att det inte går en endaste runda på "bulten" utan att man möter en fult genande hoj eller "räddar" en mötande/omkörande hoj från något värre... Blir det inte bättre så får man väl vända, köra ifatt, och spraka ner puckot i diket... :D :tungan typ... fast jag hinner nog inte ifatt.. :(

/B
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
De som bor under mig säljer och servar Guldvingar, och de kände paret.

Träffade henne när jag var på väg ut och hennes spontana fråga till mig var just: "Kör du också som en jävla dåre?"

Jag tror att vi kommer att bli tvungna att vänja sig vid den inställningen, tyvärr.

/J
 

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Såld till Victor
Det enda som borde fungera på dylika hönshjärnor är ett par verbala kängor/knytnävar i ansiktet på vederbörande.
Många som kör där vänder ju i någon av ändarna alt glider ner till Rosenhill. En kraftig idiotförklaring där någonstans är ju helt på sin plats.
Trist bara att man inte kan vända på ett säkert sätt på så många ställen längs med bulten förutom Tullingeavfarten.

Själv har jag dock varit väldigt förskonad från folk i mitt körfält. Kan bara komma ihåg en svart R1-04 som var inne och snylta asfalt på min sida men han hann räta upp lite och komma över på sin egen sida innan vi var jämsides.

Det som är bra med 257,an är ju annars att den är tydligt avdelad med körfältsstreck vilket som är min respektive din sida.

Nu vill jag se någon som tar på sig att han kör på fel sida ibland. Jag vädrar blod, träd fram och låt mig smäda dig :mad:
 

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
gävle suburbs
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
UrbanTiger skrev:
Tråkit som fan för killen men du kan omöjligt veta att det var hans fel att olyckan inträffade. Känner inte till vad som hänt och det är inte det som är grejen. Alla kan göra misstag så och guldvingeförare. Var nära att fronta här om dagen i en skymd kurv med en blå Saab93 cab med en halvskallig vithårig gubbe som trodde han var Stig Blomkvist. Även fast jag höll mig på min sida så hade jag fronten mitt fram. Bara att klippa till på bromsen och vika 1 meter åt höger. Hörde bäckskriken som pumpade i takt med ABS:en när han passerade på min vänstra sida. Uppskattade min fart till max 60 och gubben höll över 100. Man får räkna med ett det kommer en idiot ur varje skymd kurva så är det bara.
synd att han inte.........
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
benkar skrev:
3. Många med sporthoj kör bulten snabbt, vansinnigt snabbt, men på sin sida vägen, och med ok omkörningar, stäng era öron och läs inte, för er tänker jag inte moralisera över... :tungan
//B

Är inte risken att resultatet av dessa "hjältars" vansinnesfärder kan sluta i en precis likadan situation som den olyckan du beskrev, om så bara en liten räv råkar befinna sig på fel sida diket?

Vid farter som närmar sig 200 km/h, och där skogen finns ett par meter från vägkanten...så har man inte skuggan av en chans att göra något den dagen något oplanerat hinder dyker upp!

Köra aktivt osv är en sak, men när farterna bli så höga som man sett på just den här vägen, så handlar det just om vansinne!
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Matin skrev:
Är inte risken att resultatet av dessa "hjältars" vansinnesfärder kan sluta i en precis likadan situation som den olyckan du beskrev, om så bara en liten räv råkar befinna sig på fel sida diket?

Vid farter som närmar sig 200 km/h, och där skogen finns ett par meter från vägkanten...så har man inte skuggan av en chans att göra något den dagen något oplanerat hinder dyker upp!

Köra aktivt osv är en sak, men när farterna bli så höga som man sett på just den här vägen, så handlar det just om vansinne!

Givetvis kan det hända en olycka om det kommer ut ett djur på vägen, och att hojen som gör undanmanöver, eller går omkull, sedan krockar med ett mötande fordon (vilken kanske kan vara förklaringen till olyckan beskriven här ovan) Men kan nog tyvärr hända oavsett om man kör 70, 120, el 180, givetvis med värre konsekvenser ju högre hastighet...

Går nog aldrig komma ifrån att det kommer köras väldigt fort på en del vägar, kan diskuteras hur mycket som helst om klokheten med det, men vad jag vill med den här diskussionen, är att be folk att hålla sig på sin sida, tänka till lite vid omkörningar, inse att man möter hojar (och bilar) som också kommer i högre hastighet än 70 km/h, beräkna möjlighet till omkörning och gena i kurvor efter det, samt hela sin körning efter sin förmåga, att man inte av misstag kommer över i mötande för att kurvan svängde mer än man trodde, så minskas risken för krock med mötande rejält...

Givetvis kan alla göra enstaka misstag, men hände knappt något enligt första inlägget tidigare säsonger, medans det blivit rena rama vild västern på bulten och boge i år... trist.

/B
 

Gloggen

kawafreak
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
2004, Kawasaki, Z1000
Kände att jag ville nämna denna incident med tanke på tråden.

Hände en liknande grej för ett par veckor sedan. Jag och polarn kommer åkandes (jag åker 2:a) och skall ta en tvär v-böj (s-böjarna strax innan skogen övergår i fält innan r-hill) när en motard tar sin h-böj i vårt körfält (kurvan är skymd från båda håll), varpå polarn nitar och motarden passerar på vår högersida ner i diket genom skogen ner i diket igen och upp på vägen för att sen hitta tillbaks till sitt eget körfält och försvinna.
Vi stannade till vid vägkanten å bara stirra på varann , "vafan stack han , vicken idiot fan man skulle åka ikapp..." . vid den tanke-gången hade sekunderna blivit för många för att ens hinna ikapp.

Det fort på bulten många gånger, men håll er på rätt sida av vägen!
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
En mycket god vän till mig häll på att totalkvadda sin bil när hon räddade livet på 2 st i både min och hennes mening idioter. Hon i bil i högerkurva, möter 2 som har lagt ner hojarna så att dom kom över på fel sida mittlinjen = bara diket kvar och berget på sidan av diket att sikta på. Som tur var gick det bra den ggn, INTE pga hojåkarna utan pga henne som hann reagera.

Nästa person kanske inte hinner reagera.
 

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GEFLE
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
Fanns en himla bra sida (av en amerikan) som beskrev hur han o hans polare körde på allmän väg... (har inte hittat den igen,, )

Körsättet kallade han för "the pace" Går i snabba drag ut på att inte köra som man gör på bana, dvs full gas-full broms-in i kurvan-fullgas igen, utan att hålla sig på sin sida av körbanan och att försöka hålla samma (jämna) fart hela tiden istället.

Dvs inte bromsa innan kurvan utan enbart styra farten med gasen, detta gör att du lär dig bedömma hur fort du kan gå in i kurvan o sedan behålla den farten UTAN att ta dina mötandes körfälit i anspråk. Raksträckorna använda han bara för att justera avståndet till sina polare, i "ledet"...

Kör själv på detta sätt och tycker det känns bra för mig, går att hålla duktig fart utan att leka Rossi,,

mina 2 cent iaf,,, ta det lugnt där ute..

/Oden

Edit: Tjoflöjt,,, hittade länken: Läs om ni orkar, jag tyckte det var bra iaf: http://www.ridehsta.com/html/safety.htm
 
Last edited:

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
ODEN skrev:
Körsättet kallade han för "the pace" Går i snabba drag ut på att inte köra som man gör på bana, dvs full gas-full broms-in i kurvan-fullgas igen, utan att hålla sig på sin sida av körbanan och att försöka hålla samma (jämna) fart hela tiden istället.

Dvs inte bromsa innan kurvan utan enbart styra farten med gasen, detta gör att du lär dig bedömma hur fort du kan gå in i kurvan o sedan behålla den farten UTAN att ta dina mötandes körfälit i anspråk. Raksträckorna använda han bara för att justera avståndet till sina polare, i "ledet"...

Intressant/kul läsning :tummenupp

Brukar ibland roa mig med att köra tex "bulten" i en bestämd hastighet, tex 120 km/h, riktigt trivsamt som omväxling. Går hålla 120 km/h i stort sett hela vägen, åtminstone från Rosenhill-hållet och österut, och eftersom jag har twin med en bra inbyggd hastighetsregulator i högra handtaget, så har jag kört hela bulten i 120 km/h-tempot utan att röra bromsen en endaste gång, blir en riktigt harmonisk körning :)

/B
 

303

Twin Wanker
Gick med
22 May 2003
Ort
Råttholm
Hoj
748R -02
benkar skrev:
kört hela bulten i 120 km/h-tempot utan att röra bromsen en endaste gång, blir en riktigt harmonisk körning :)

:tummenupp Där ligger den största skillnaden mellan de som *kan* köra och de som tror att de kan.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
303 skrev:
:tummenupp Där ligger den största skillnaden mellan de som *kan* köra och de som tror att de kan.

:rodnar IOFS, tack... men måste skriva att väldigt många, oavsett tempo, allt från att hålla "rekordtempo", till att som jag emellanåt försöka hitta på lite "andra varianter" kring att köra "bulten" på, sköter sig jäkligt väl, på sin sida av vägen! (kanske eftersom jag aldrig kommer bli en rekordinnehavare vad det gäller tid, har inga sådana mål med min gamla traktor..., men en å annan newbie kan jag nog klippa på både en eller andra sidan, om jag skulle vilja.. :D )

Så.. i största allmänhet tycker jag det är OK på bulten, vad jag med den här tråden jagar, är det lilla fåtalet "puckon" (ursäkta uttrycket), som vinglar omkring på bulten, i tron att dom kan köra hoj, men istället utgör en enorm trafikfara när dom/ni vinglar omkring på vägen i ett betydligt högre tempo än dom/ni kan hantera, och gör tokidiotiska omkörningar, kanske i en jakt på en "Vinnartid", som dom/ni aldrig kommer komma i närheten av... :gnissla

Mitt råd till alla ute på "bulten" är, kör i ett tempo, på din sida av vägen, som du som hojåkare klarar av, så blir alla som trängs på bulten gladare... :)

/B
 
Last edited:

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Iddes inte läsa den där amerikanska artikeln men på den korta beskrivningen känner jag igen mig på det sätt jag kör.

Eftersom det roliga med hojåkning (i min mening iaf) är att köra fort genom kurvor brukar jag alltid ta så taskiga spårval som möjligt genom landsvägskurvor. dvs. inte gena nånting utan hålla sig mitt i körbanan och som beskrevs innan reglera hastigheten med gasen och undvika bromsarna! Då får man köra med ordentliga nerlägg utan att det går vansinnigt fort och utan att riskera att komma över på mötande körbana!
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Känner killen som klotade på tillern.
Killen är ingenn hetssporre i vanliga fall. Vet inte vad som hände vid olyckan så jag tänker inte uttala mig heller.
Hörde något om att han fått bröstfraktur. Punktarad lunga/lungor. Brutna revben mm.

Var typ 2 veckor sedan jag hörde något. Tycker synd om honom och de han klotade med.

Hoppas allt går väl med han.
 

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr600
peter the great skrev:
synd att han inte.........

Hmmm... synd att han inte vadå??
1. ..räddade sig ur situationen (om det nu var han som fått den att uppstå)
2. ..lyckades få två färre guldvingeåkare på bulten?
3. ..dog som en sten?
4. ..klarade sig helt oskadd ur en fruktansvärd olycka?
5. ..bidrog till att vv bygger 2 meter höga stålstängsel längsmed mittlinjen?
6. .....??

Jag tycker också att det ofta går för fort, genas för mycket och görs för många farliga omkörningar... Men jag hoppas bara att de som är så omogna, att de leker på allmän väg, kommer att växa upp en dag.. innan något händer, med dem eller andra..
 

Harrysson

Nu 12kg lättare. Hur många häst gör det?
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Hörby
Hoj
FZ6S -05
Honken skrev:
Eftersom det roliga med hojåkning (i min mening iaf) är att köra fort genom kurvor brukar jag alltid ta så taskiga spårval som möjligt genom landsvägskurvor. dvs. inte gena nånting utan hålla sig mitt i körbanan och som beskrevs innan reglera hastigheten med gasen och undvika bromsarna! Då får man köra med ordentliga nerlägg utan att det går vansinnigt fort och utan att riskera att komma över på mötande körbana!

Precis! :tummenupp
 

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
Finns bara ett sätt att hantera detta! Det måste byggas en bana i Sthlm. Då skulle folk gasa av sig där även jag!!. Men det lär väl förbli en dröm???

JB
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Verkar bara som att VV samt herr tingvall bara förhandlar noll-visionen på större vägar samt motorvägar. Var det tingvall som kom på noll-visionen?
Tillbaka till tråden--> De gånger jag har kört bulten så har jag klarat mig från hojar som kommer över på fel sida. Tyvärr kan jag inte säga samma sak till bilar. Det är inte bara fjuniga smågrabbar som kör som galningar där utan som nån sade även de gamla. Var ligger problemet med att bygga en motorbana i Stockholm. Persson borde gnugga sina händer när han vet hur mkt pengar han förmodligen kan dra samt bli mer populär. Är det dessa miljönissar som stoppar det? Var nyligen på Gotland men hann inte åka till Gotland Ring och titta hur banan var.
 
Nyheter
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Top