Tokholm: Skärp till er på "Bulten" för f..n..!

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
motardnisse skrev:
Var det tingvall som kom på noll-visionen?

Jag tror inspirationen kom från New York där polismyndigheten beivrar samtliga brott/förseelser. Därav "noll". Det var tydligen väldigt lyckat och termen "nollvision" var lika hip som "IT" på den tiden. Men vad som skall vara "noll" i trafiken har jag inte fattat. Noll olyckor kanske? :rolleyes:
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Stick över till Gotlandring eller Linköping för en runda eller två på en bana med avåkningzoner som duger till... stäng bulten för all trafik.. det enda man hör om den sträckan är ju olyckor, olyckor och "snabbast på bulten".

Jag har kört den en enda gång, det räcker, fick min beskärda del av mötande bilar & hojar som gärna genade i fel fil... tacka vet jag en bana där man slipper möte... och även dessa tokar som tycker att "slingerbulten är jättebra väg att övningsköra på" ... eller cyklar som tar upp hela vägen... "alla" vet att den vägen används som sin egna lilla privata roadracingbana....


jag kan ta traktorn dit med en ordentlig plog bakpå som kan fixa till den där sträckan till nåt bättre än väg, sätta potatis eller nåt....

//håkan


Bana skulle byggas i Västerås om jag inte minns fel... men fick backning pga EN nyinflyttad familj som inte fanns där när planerna för banan började...
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Tänk på en sak till, det går mycket lastbilar med släp på just dom vägarna även på helgerna! Ett sånt ekipage som väger 60-70ton(ibland mer) väjer aldrig för er, dom kanske tom kör över er med ett antal hjul, om ni råkar komma i kontakt, utan att chauffören märker att jävla skit om han inte ser det. Och en människa som blir överkörd av ett så tungt fordon har inte en suck att överleva oavsett hur många skydd man använder. Jag kör själv lastbil med släp där, dock aldrig på helgen, och jag tycker det är skitläskigt med hojåkarna ibland. Ta det speciellt lugnt förbi jehanders i riksten, för det tar ett tag att köra ut därifrån med ett 60-tons ekipage som är 24meter långt
 

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
Det var jag som var "källan" till Benkars olycksbeskrivning i början av denna tråd... Jag har haft kontakt med polismannen som av en händelse kom fram till olycksplatsen 1 minut efter smällen. Tack och lov att TLR-killen överlevde (hoppas jag, efter att ha läst andra inlägg i denna tråd).

En annan sak som jag också fick kännedom efter kontakten med Polisnissen, är att de blå-vita numera använder Slingerbulten som "övningsbana", dvs de kan ligga och pressa på lite extra i kurvor för att hålla körtekniken i form... Som jag har förstått det är det samma princip de applicerar i det här fallet som med områden där det sker mycket våldtäckter. I de områdena brukar polisen i många fall förlägga sina fyspass, typ ute och joggar i mörka parker och liknande, i förebyggande syfte.

När det nu är ett gäng motorcyklister (och bilister för den delen med) som våldtar Slingerbulten så har polisen valt att förlägga en del av sin träning där... Det kan mycket väl vara det som räddade livet på TLR-nissen, att de råkade vara på plats så snabbt.

Angående defensiv körning... Själv så kom jag fram till dödsolyckan i Gårdesta, för några veckor sedan, under det att ambulansmännen jobbade med offren från den smällen :( . Som ett direkt resultat av att bevittnat det eländet så kör jag numera med än mer defensiva spår på landsvägen, typ skiter fullständigt i "racinglinjen" och satsar istället på överlevarlinjen.

Ja, jag inser att många tycker det blir alldeles för mesigt med en sådan inställning, och att en (sport)motorcykel måste man gasa med - det bara blir så typ.

Med lite grundläggande kunskap om psykologi så känner man igen paralleller med andra skadliga beteenden, vad de nu må vara. Personen som är i den situationen, att han har ett "felaktigt" betteende och där denna behöver någon form av hjälp för att komma tillrätta med problemen, kommer inte vara mottaglig för kommentarer från andra att man måste "skärpa sig". Det krävs självinsikt, dvs att man själv inser att man är på fel spår och att något måste göras för att man ska överleva. Ingen annan än du själv kan ge dig den insikten, och innan du har "öppnat ögonen" så kommer du fortsätta med ditt skadliga beteende/beroende... oavsett om det gäller beroende av adrenalin/hastighet/alkohol/droger/whatever...

Hej, mitt namn är Tobbe - och jag är en "speedaholic"... Jag insåg det för 7 år sedan och hoppade då av min japanska plastraket och satte (mig) på en naken italienska. Detta har dragit ner mitt landsvägstempo med några hundra kilometer i timmen...

Sedan när jag då vet att jag, eller vilken annan predikant som helst, inte kommer få alla fartgalningar att besinna sig, så har jag tagit konsekvenserna av detta. Man riskerar att möta nötter överallt, men på Slingerbulten och Boge så är den risken större... Därför håller jag mig borta från de vägarna. Jag har kört bulten en gång i år... Då lyckades jag bli omkörd av en av våra Spielberg-wannabees :va , som hade det goda omdömet att klämma mig, och en bil med släpvagn som låg direkt framför mig, i ingången till en blind högerkurva... Tja, han hade väl bråttom eller nått, vad vet jag :rolleyes:

Så, jag hoppas att fler knuttar (och knuttor för den delen, även om de verkar ha större koll på det här) kommer till självinsikt och agerar efter det...

Själv försöker jag bara hålla gummit mot asfalten :tungan

*klättrar ner från predikstolen* :hej


/Tobbe

.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
TSRD skrev:
Det kan mycket väl vara det som räddade livet på TLR-nissen, att de råkade vara på plats så snabbt.

Eller så tackar vi Tony Olsson med vänner från Hall att de valt just den onsdagen för sin utflykt till Sorunda...
 

Polly

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Nä, den är såld :(
TSRD skrev:
Man riskerar att möta nötter överallt, men på Slingerbulten och Boge så är den risken större... Därför håller jag mig borta från de vägarna.

Samma här! Har inte kört slingerbulten en enda gång i år. Förra året blev det ett antal gånger, men det verkar som att det var "lugnare" där då. Det närmaste en olycka jag var då var när jag fick möte av bil+husvagn i en högerkurva när jag har fullt nerlägg med fotpinneskrap och det mötande ekipaget genar i kurvan, varpå jag får trycka ner hojen ännu mer så bakhjulet i princip lyfter när fotpinnen trycks upp till max. :skrämd Lyckades därmed ändra spåret så pass mycket att ingen olycka inträffade.

Mina föräldrar körde slingerbulten med bil i början av sommaren och var helt skräckslagna efteråt pga hur hojar och bilar körde. När de förstod att det var den vägen jag brukade köra höll morsan på att börja grina. Jag förstår dem!

Nu lär det inte bli mer hoj för mig på ett tag, för lillbumsen såldes idag. Den här säsongen har jag tappat lusten, mest pga alla olyckor som hänt (ffa efter gpf-Rikards dödsolycka) och även för att man fått annat att lägga energi på (planera bröllop t.ex. :kär).

Ta vara på er och tänk er för i trafiken!

/hojlös Polly :)
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Trist att det blev (ännu) en olycka på slingerbulten. Det är ju precis det du har varnat för förr Benkar och nu har det hänt, två som krockar :(

Jag tror nog dom flesta som kör på den vägen flera gånger fått sig en redig "aha upplevelse" och att dom känner igen sig, jag hör till en av dom som fått möte med mc som skär kurvorna fint och är inne och flaxar på fel sida av vägen samtidigt som man själv kommer åkande :fatta!

Körde där idag, låg bakom två bilar som drog ner mitt tempo och jag låg i "fire mode" för en omkörning, jag hade flera chanser men hör till dom som inte gör något impulsivt och väntar hellre och vet säkert att jag kan köra om istället för att chansa med risk för ett möte eller så.

Jag väntar tills backkrön och kurvor är borta och tur var det för precis när jag kommer in i en kurva (fortfarande med bilen framför mig och med lite avstånd till honom) så är det en stor jävla grävskopa precis inne i kurvan som står rakt över vägen! Han gör så några sekunder och sen kör han ner i diket och ut på åkern eller vad det var där och försvann. Det är precis därför jag kör lite mer defensivt än andra.

Hade jag kört om i kurvan och laddat lite i ett fint nerlägg samtidigt som jag drog om bilen så hade jag med all säkerhet suttit kvar i grävskopan :skrämd

Tänk efter före! Kör "försiktigt" :tummenupp
 
Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
håkan skrev:
Stick över till Gotlandring eller Linköping

Lätt att säga när du själv bor i Linköping!

För stockholmare går det fortare att köra till Slingerbulten eller Bogesundsvägen än till Gotland eller Linköping, dessutom finns det trevliga fik i anslutning...

Vart tror du dom åker ? Människor är lata, väljer den enkla lösningen och bagatelliserar risker - det är så vi fungerar.

Ska man ha folk att åka bana måste man göra det LÄTT för dom, inte mata dom med moralkakor.
 
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Pejo skrev:
Ska man ha folk att åka bana måste man göra det LÄTT för dom, inte mata dom med moralkakor.
Exakt! "bara att åka till Gotland Ring" låter som om det är något man kan komma på efter jobbet och ringa polarna och säga "tjenixen, är ni sugna på att dra några varv på Gotland innan läggdags?".

Jag tycker att slingerbulten är kul och trevlig att köra och jag har aldrig drabbats av något särskilt läskigt där, jag har för vana att hålla mig på min sida av vägen och eftersom jag är så töntigt rädd så kommer jag aldrig i närheten av de på SH publicerade världsrekordtiderna på bulten, kanske är det därför slingerbulten för mig är en rätt trevlig hojväg som passar perfekt för en efter-jobbet-körning med kaffe som avslut i Rosenhill.
 

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Citerar migsjälv från en annan tråd igår.

" - Till dig på den blåa TL1000r och tjejen bakom på en röd CBR som åkte där i förrgår kan jag bara säga, snälla ta det lite lungt med att köra om långtradare mitt i skymda S-kurvor, ni gör som ni vill men att stajla så är inte värt att dö för + tänk på stackarn som kör lastbilen. Du på CBR´n låg MAX 30-40cm bakom honom innan du brände om i skymd kurva. Han måste juh fått panik stackarn. Hoppas ni tog er hem oskada iafall. Är ingen ängel själv men brukar inte göra onödigt farliga omkörningar. "

Samma kille kanske? Eller finns det fler töntar som inte kan köra sin blåa tlr ordäntligt? Lite kul att alla som påstår sig kunna köra bulten på ricktigt snabba tider överträder mittlinjen i nästan varje sväng = rakt fram åka 40% av alla kurvor hmmm hur duktig är man då?

Jag körde iafall 110-130km/h nästan hela bulten igår utan att boromsa mer än 1 gång (dom har juh lagt ny asfalt i en av de snävaste kurvorna så där tog jag det lungt) detta på en XT660R alltså offroad varsionen med kassa offroad däck. Kör så att fotpinnarna tar i rätt ofta. Överträdde inte mittlinjen en ända gång. Vem på en supermotard var det som fick pisk? :hihi TUt, Tut :7peta

Poäng.. håller med dig 100% kör så fort man bara kan men inte så man måste sträva ut över mittlinjen för då har man juh redan använt den lilla säkerhetsmarginalen man kan ta till i nödfall. Samt om man kommer upp bakom en bill så finns det massor av bra öppna långa kurvor/rakor man kan köra om på det är väl bara att lugna sig 20-30 sekunder. Bulten är en transport sträcka inte en bana! Jag tar den varje dag till från jobbet och ser rätt läskiga saker nästan varje dag.
 

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Såld till Victor
Jag förstår inte det där med att gena på bulten egentligen.
Har man något som helst minne av hur det svänger i nästa böj behöver man inte gena alls.

Det mer läskiga är folk som kör om såfort de kommer ikapp någon långsammare, bil som hoj oavsett hur långt framåt de ser att det är fritt.
På den punkten är inte mitt samvete helt fläckfritt tyvärr. Dock så har jag bara en incident där jag fått "oväntat" möte, mötte två Zatzy-muppar i varsin M3 när jag passera en Volvo. Fast det var inte farligare än att mupp no1 hann få upp långfingret i en hälsning i framrutan efter att jag kommit in framför Volvon :D
 

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Värmdö
Hoj
VTR Firestorm
Åkte "bulten" idag och hade 3st olika incidenter där jag möter sportshojar som är på "min" sida av vägen i kurvor, fick flytta mig till höger för dessa idioter som inte tycks ha nån respekt för andra än att pressa så att det inte blev krock. Fan va' trött jag blir på sådana muppar som inte fattar bättre än att hålla sig på sin egen sida eller om dessa typer bara kör över sin egen förmåga (pga grupptryck). :huvet :fatta!

Klipper man av kurvorna finns det ju inget kul kvar (man får ju "mer" kurva av att hålla sig på sin egen sida av vägen!) :kocko
Dessutom är det fusk att använda båda sidor av vägen! (iom att man färdas kortare sträcka än den som du race'ar med som inte klipper kurvorna)

Jag bryr mig inte om ni vill köra ihjäl er själva men GE FAN i att dra in mig i er livsfarliga spel. :finger
 
Last edited:

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Lite spam här

Polly, man kan köra hoj och planera bröllop :7peta , man kan även föda barn i samma veva. Se på mig :)
Jag har ett hett tips till dig om klänning. skickar pm till dig.


Polly skrev:
Nu lär det inte bli mer hoj för mig på ett tag, för lillbumsen såldes idag. Den här säsongen har jag tappat lusten, mest pga alla olyckor som hänt (ffa efter gpf-Rikards dödsolycka) och även för att man fått annat att lägga energi på (planera bröllop t.ex. :kär).

Ta vara på er och tänk er för i trafiken!

/hojlös Polly :)

Sen kan jag bara hålla med om körningar på Bulten och Boge. Jag finner inte dessa roliga längre. För helt plötsligt så står man mitt i mot en hoj i en kurva fast jag är på min sida av vägen

Mycket av detta har gjort att jag hellre kör bana nu än kör med "stora tuffa" gäng på dessa vägar.
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Bra tråd!

Jag har vid några få tillfällen varit över på fel sida av min körbana i kurvor (dock inte dolda sådana), men har då genast insett att jag kör över min förmåga och slår genast av på gasen till ett tempo som jag behärskar bättre (och då körde jag ändå inte speciellt fort innan). Ärligt talat så förstår jag inte varför inte alla gör så? Det handlar ju i alla fall till syverne och sist om min och andras överlevnad att göra på det sättet.

Kan du inte hålla en viss hastighet genom en kurva utan att riskera liv och lem för andra och dig själv så är det bara att slå av på tempot tills du har lärt dig att köra bättre. Så enkelt är det! Det verkar vara någon form av stolthet som regerar bland hojåkare (kanske främst sporthojspiloter) att man absolut inte får hamna sist vad som än händer, Gud förbjude! Då kan man ju anses köra mesigt.

Vad är det för fel att vara ödmjuk inför situationen och inse att man kanske inte är ett sådant ess på kurvtagning som man trodde? Bättre att slå av på takten och lära sig tekniken ordentligt och öka farten efterhand.

Personligen skiter jag fullständigt i om någon tycker att jag kör mesigt eller långsamt, jag är alldeles för rädd om mitt och andras skinn för att låta stoltheten gå före säkerheten. Sen är jag definitift ingen moraltant. Jag kan visst gasa på ordentligt vid vissa givna situationer, men där jag vet att jag har kontroll! Visst att det kan hända olyckor pga. av att andra trafikanter gör si eller så, men det kanske jag inte hade haft möjlighet att påverka i alla fall. Så länge jag är helt säker på att jag kan hantera situationen gasar jag gärna på, annars inte. Så enkelt är det!

Kör med insidan därute.

Puss i ljumsken/Mankan :tungan
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Honken skrev:
Eftersom det roliga med hojåkning (i min mening iaf) är att köra fort genom kurvor brukar jag alltid ta så taskiga spårval som möjligt genom landsvägskurvor. dvs. inte gena nånting utan hålla sig mitt i körbanan och som beskrevs innan reglera hastigheten med gasen och undvika bromsarna! Då får man köra med ordentliga nerlägg utan att det går vansinnigt fort och utan att riskera att komma över på mötande körbana!
Jag kan bara hålla med.
Mycket körglädje och liten risk :tummenupp
 
Last edited:

303

Twin Wanker
Gick med
22 May 2003
Ort
Råttholm
Hoj
748R -02
mankan skrev:
Vad är det för fel att vara ödmjuk inför situationen och inse att man kanske inte är ett sådant ess på kurvtagning som man trodde? Bättre att slå av på takten och lära sig tekniken ordentligt och öka farten efterhand.

Prestige är allas vår ovän, hos somliga mer än andra. Precis som du så har jag inga problem med att bli omåkt då den personen förmodligen är en bättre förare än jag. Å andra sidan, skulle jag få spö av någon i Quake då jävlar!! :fatta!
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Varför leta efter kurviga vägar om man ändå rätar ut dom genom att gena i kurvorna???
Verkar som en del tror att de blir skickligare förare av att gena i kurvorna :rolleyes:
 

Sadam

Kan du svänga kör du för sakta.
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Skutskär
Hoj
4hjulig brio är de enda som är kvar =(
Liwa1 skrev:
Lite spam här

Polly, man kan köra hoj och planera bröllop :7peta , man kan även föda barn i samma veva. Se på mig :) Jag har ett hett tips till dig om klänning. skickar pm till dig.




Sen kan jag bara hålla med om körningar på Bulten och Boge. Jag finner inte dessa roliga längre. För helt plötsligt så står man mitt i mot en hoj i en kurva fast jag är på min sida av vägen

Mycket av detta har gjort att jag hellre kör bana nu än kör med "stora tuffa" gäng på dessa vägar.

Jag för står Polly. Man kan ja men pga alla olyckor och att man får unge så får man en annan bild (jag påstår inte att Polly väntar barn här). Man vill inte köra så som man gjorde förr på vägarna. Men så som du skriver Liwa1 så har du börjat köra på bana ist å risken att kasta in handuken om man vurpar e minimal. Å jag har börjat köra med huvudet :nicka
 
Nyheter
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Top