Toppgjutning, mördarbakterier och hojrenoveringen som gudarna glömde.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hade jag gjort mej det jobbet så hade jag redan i gjutning en tagit bort kammaren och låtit det bli ett lagom hål till en lös kammare mindre att svarva bort då.

Lösa kammare sätter man ju i det mesta äldre i motorväg då det har skett en exceptionell utveckling o förståelse för förbränning.

Ta som ex min 40 hp 3 cyl yamaha utombordare ano 1982 har huvud munstycke 145. Den toppen jag har nu är en modifierad 1994 topp från en 50 hp o nu kör jag 125 i huvud munstycke och då är även avgaspipa bytt till en 50 hp. Det ligger en topp från en 2006 motor o väntar med ett ännu modernare utseende o 115 i huvud munstycke.

Så 40 hp går bättre o snålare med ett modernare utseende på kammaren.. O fortare inte minst viktigt.?
Jag har redan lite kluriga funderingar kring den där biten, så var bara lugn. Det kommer mer ;)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Men allvarligt talat, vad är det med mina projekt och saker som inte stelnar som de ska?? :huvet

20230226_190407.JPG
20230226_185403.JPG

Pluggen släppte hur fint som helst, och avgjutningen ser ut att ha blivit ganska bra... Men silikonet har inte härdat ordentligt hela vägen in :( :huvet Härdtiden ska vara tre timmar och jag har låtit den ligga i nästan ett dygn, så jag tror inte att det handlar om det. Själva botten och sidorna är torra och fina, de enda områdena som inte stelnat ordentligt är avgjutningen samt skarvarna som varit i kontakt med smältlim... Vet inte om silikonet på något sätt reagerar dåligt med lim och resin eller vad det kan handla om.

I ett försök att rädda formen så blandade jag till en liten slatt silikon med något mer härdare än rekommenderat, sen tryckte jag tillbaka pluggen i formen, placerade ett par vikter ovanpå, drog vakuum och lät vakuumkammaren stå med ett lätt undertryck efter tryckutjämning varpå jag placerade hela alltet i ugnen på 40 grader. Härdtiden är beräknad till tre timmar vid 23 grader och ska kortas ner betydligt om silikonet hanteras varmare än så, så jag hoppas att detta ska göra susen.

20230226_190802.JPG

20230226_191025.JPG

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Måste tyvärr meddela att arbetet kommer få ta paus på obestämd framtid. Anledningen är att jag trodde att jag drabbats av kidsens gamla vanliga förskoleförkylning men det visade sig i själva verket vara streptokocker, och dessa bakterier har jag lyckats få in i ett litet litet skärsår på vänstra tummen vilket lett till en allvarlig infektion av så kallade mördarbakterier (nekrotiserande fasciit) såpass att jag var nära att drabbas av sepsis och riskerade att förlora tummen och eventuellt mer... Tempen var uppe på 40 grader som mest, och min tumme svällde till nära nog dubbla tjockleken. Är för tillfället på sjukan och har opererats, de har snittat upp hela tummen, handen och en bit av underarmen och spolat för att bli av med det värsta. Nu ska jag genomföra ett antal sådana operationer ytterligare i närmsta dagarna samt gå på stark antibiotika... Halvkul detta... :(

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Måste tyvärr meddela att arbetet kommer få ta paus på obestämd framtid. Anledningen är att det som jag trott mig drabbas av var kidsens gamla vanliga förskoleförkylning när det i själva verket visade sig vara streptokocker, och dessa bakterier har jag lyckats få in i ett litet litet skärsår på vänstra tummen vilket lett till en såpass allvarlig infektion att jag var nära att drabbas av sepsis och riskerade att förlora tummen och eventuellt mer... Tempen var uppe på 40 grader som mest, och min tumme svällde till nära nog dubbla tjockleken. Är för tillfället på sjukan och har opererats, de har snittat upp hela tummen, handen och en bit av underarmen och spolat för att bli av med det värsta. Nu ska jag genomföra ett antal sådana operationer ytterligare i närmsta dagarna samt gå på stark antibiotika... Halvkul detta... :(
Jag får önska dig skyndsam bättring.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Måste tyvärr meddela att arbetet kommer få ta paus på obestämd framtid. Anledningen är att det som jag trott mig drabbas av var kidsens gamla vanliga förskoleförkylning när det i själva verket visade sig vara streptokocker, och dessa bakterier har jag lyckats få in i ett litet litet skärsår på vänstra tummen vilket lett till en såpass allvarlig infektion att jag var nära att drabbas av sepsis och riskerade att förlora tummen och eventuellt mer... Tempen var uppe på 40 grader som mest, och min tumme svällde till nära nog dubbla tjockleken. Är för tillfället på sjukan och har opererats, de har snittat upp hela tummen, handen och en bit av underarmen och spolat för att bli av med det värsta. Nu ska jag genomföra ett antal sådana operationer ytterligare i närmsta dagarna samt gå på stark antibiotika... Halvkul detta... :(
Upprepar mitt förra inspel;
"Arme Sisyfos!"

Nu med än större emfas.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Krya på dig för detta låter inte kul. Hoppas du snart blir frisk och inte får några bestående men av detta.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Tur att du kom in till sjukan, krya på dej

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Ojoj det låter inte bra hoppas ändå att det löser sig på bra sätt till slut.
Krya på dig!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Tack så mycket hörni, är lite allmänt medtagen, febrig, trött och öm men överlever än så länge. Inne på tredje operationen nu, fjärde planerad till imorgon. Det verkar gå åt rätt håll åtminstone, återkommer med eventuella uppdateringar om förändringar.

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Streptokocker är ingen lek, tur att du kom in till sjukan i tid och att dom förstod vad det handlade om. Krya på dig som sagt.

1677846523975.png

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Streptokocker är ingen lek, tur att du kom in till sjukan i tid och att dom förstod vad det handlade om. Krya på dig som sagt.

View attachment 481517
I Europa dör 1000,000 personer i infektioner som ej antibiotika biter på längre, norden är bättre ut pga mindre antibiotika användning, men det avlider mera varje år än Tot av covid. Vad är värst.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

View attachment 481517
Faktum är att jag har en i bekantskapskretsen som drabbats av detta tidigare, så det var mycket tack vare att jag kunde jämföra händelseförloppen som jag insåg att det var fara och färde. Först ringde jag 1177 någon gång mitt i natten, de tyckte jag kunde vänta och gå till vårdcentralen på morgonen när de öppnat. Någon timme senare stod jag inte ut med smärtan, ringde ambulans och åkte in till akuten. Hade jag väntat en eller ett par timmar till hade jag förlorat tummen enligt läkarna, hade jag väntat ännu längre så hade hela handen varit i farozonen... Det går fort med det här skitet helt klart...

Tack!

Last edited:

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Faktum är att jag har en i bekantskapskretsen som drabbats av detta tidigare, så det var mycket tack vare att jag kunde jämföra händelseförloppen som jag insåg att det var fara och förde. Först ringde jag 1177 någon gång mitt i natten, de tyckte jag kunde vänta och gå till vårdcentralen på morgonen när de öppnat. Någon timme senare stod jag inte ut, ringde ambulans och åkte in till akuten. Hade jag väntat en eller ett par timmar till hade jag förlorat tummen enligt läkarna, hade jag väntat ännu längre så hade hela handen varit i farozonen... Det går fort med det här skitet helt klart...

Tack!
Jävlar! Tur du hade då. Krya på dig

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Fick omlagt såren idag och fick hjälp med att ta lite bilder, om någon är intresserad... Känsliga varnas! :näsblod

20230304_123146.JPG20230304_123140.JPG20230304_123223.JPG

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...