Tackar
Nej, jag gjorde faktiskt inte det. Eller jo, men bara på höjden för att tillse att avgjutningarna blir höga nog. Jag tänker att silikonformen borde bli lika stor som pluggen då den skulle behöva deformera pluggen för att krympa till en mindre storlek medan den stelnar, och det tror jag helt enkelt inte att den kan... Kan i och för sig ha fel i detta då det är ett rent antagande från min sida, men oavsett så ska silikonet ha en väldigt låg krympfaktor så förhoppningsvis blir en eventuell diff försumbar. Kvar att kompensera för blir då endast vaxets och aluminiumets krympning, och aluminiumets krympning "hoppas" jag att min redan uppskalade plugg ska vara tillräckligt för att kompensera. Så det beror helt enkelt på om vaxet krymper något ytterligare när man gjuter av formen, och det är jag inte så säker på att det gör i någon vidare utsträckning... Även vaxet jag köpt ska vara specifikt framtaget för att ha låg krympfaktor (smyckesvax), men det är klart att jag kommer ju gjuta en rätt mycket större bit än vad vaxet är skapat för... Det är prov och försök i allra högsta grad helt enkelt, skulle det visa sig att jag höftat fel så får jag skriva ut en något större plugg och gjuta en ny silikonform bara

Som backupplan för den händelse att vaxet skulle krympa lite så kan man kanske fullösa detta genom att hälla lite extra smält vax i formen efter att avgjutningen stelnat och sen helt enkelt pressa tillbaka avgjutningen i formen för att fylla ut håligheterna...

Eller kanske bara förvärma silikonformen. Kan ju också experimentera med en innerform för att minska ner på mängden vax som krävs för varje gjutning, det borde också minska krympfaktorn... Jag får testa och se helt enkelt, och göra justeringar allt eftersom behovet uppstår
Edit: Tog och jämförde pluggens teoretiska mått med den gjutna aluminiumbiten, mest för att se hur mycket krymp man faktiskt drabbas av:
View attachment 481319
View attachment 481320
Måttband är kanske inte det mest exakta mätverktyget, men det känns som att det är extremt marginellt med krympning så troligtvis har jag mer än tillräckligt med marginal och landar eventuellt i en något lite för stor avgjutning om något
View attachment 481321
Jag hade faktiskt räknat med betydligt mer krympning överlag, så krymper saker och ting inte mer än att det knappt märks någon skillnad mellan pluggens ritade mått och avgjutningens faktiska mått så kommer min färdiga topp till och med bli en aning större än original. Så jag är inte orolig, tvärtom var det nog tur att jag inte skalade upp pluggen ytterligare
Kan ju även nämna att jag valde att ta bort försänkningarna för cylinderbultcirkeln ifrån min 3D-ritning, och följaktligen även från mina utskrivna pluggar, just för att kunna spela med marginalerna vid behov. Jag kan förskjuta hålen någon bit hit och dit för att det garanterat ska passa. Och förbränningsrummet kommer jag ju oavsett att bearbeta i svarven
Sen är det ju inte som att jag har något egentligt syfte med toppgjutningen om man ska vara helt ärlig, det är ju mest en kul grej så målet är ju inte att trimma satan direkt. Jag har ju varken tänkt tävla eller dylikt så jag spelar ju knappast med snäva marginaler avseende trimning, så lite diskrepanser här och där lär varken göra till eller från på det stora hela

Skulle toppen bli lite för liten eller lite för stor så kvittar det nog, all eventuell vinst (eller förlust...) ligger ju i förbränningsrummets utformning