Idag har varit en riktig pissdag, en sån där dag där man verkligen känner att allt går åt helvete och att det bästa förmodligen hade varit att stanna i sängen och skita i dagen som helhet
Vaknade imorse och kände mig lite piggare, så jag tänkte att jag skulle försöka få lite gjort med projektet. Två saker hade jag i åtanke: Göra färdigt den rostfria gjutflaskan för att kunna göra ett nytt försök med gipset samt gjuta ett grövre ämne att tillverka ett bearbetningsfäste av. Detta fäste ska användas till att spänna upp den gjutna toppen i svarven så att jag kan svarva ur förbränningsrum, plana anläggningsytan och gänga tändstifthål etc.
Tände upp gjutugnen, laddade degeln med alu och lät den värma till smälttemp medan jag fortsatte med gjutflaskan. Efter en tid började degeln bli varm nog, så jag förberedde en sandform med ungefär rätt utgångsdimensioner för det tänkta fästet och gjorde klart att gjuta, och när aluminiumet väl var i formen fortsatte jag med gjutflaskan.
Här kom missöde nummer ett: Jag lyckades knäcka det rostfria plattstålet jag tillverkat tidigare och som jag hade tänkt tillverka själva den tätande ringen runt gjutflaskan av
Troligtvis en spricka jag misslyckats med att slipa bort i tid och som fortplantat sig hela vägen genom stålet, för så fort jag började böja den så gick den av. Tyvärr gick den av i princip på mitten så båda bitarna är nu för korta för att räcka till för mina ändamål
Jag får antingen försöka ordna en ny bit, svetsa ihop den trasiga och hoppas att det håller eller dra ut den längsta halvan lite längre och offra tjocklek för längd... Sur och tvär ville jag dock inte fortsätta med den just nu, och jag vände istället uppmärksamheten åt gjutningen.
Här uppdagades missöde nummer två: Gjutningen hade misslyckats. Antagligen har jag lyckats packa sanden för dåligt för aluminiumet hade runnit ut ur formen och lämnat en halvfull icke användbar röra efter sig. Kewken också
Inga steg framåt och två steg bak så ville jag inte bara ge upp utan att känna att jag åtminstone kommit en liten bit framåt, så jag förberedde en ny sandform, laddade degeln med ny alu och tände fyr i gjutugnen på nytt. Efter ett tag så dog brännaren
Misstänkte att gasolen tagit slut och bytte flaska snabbt och lätt, men brännaren ville fortfarande inte tända. Då upptäckte jag att det rann aluminium ut genom brännarhålet i ugnen...
Missöde nummer tre: hade fått en koncentrerad lokal hotspot på degeln vid brännarlågan, och den blev såpass varm att det gått hål på degeln. Brännaren hade dött för att den fyllts med smält alu. Menförhelvete
Försökte rädda det jag kunde av den fortfarande smälta metallen i ugnen genom att hälla ut den i en mindre degel, och tro fan att degeln glider ur hållaren och trillar ner på marken varpå all alu rinner ut
Resten av eftermiddagen spenderade jag med att samla upp utspilld alu, tillverka en ny degel, försöka frigöra ugn och deglar från alurester med förhoppning om att kunna återanvända så mycket som möjligt, klura ut en bättre lösning på degelhållare samt montera en värmesköld i ugnen för att undvika framtida problem med hotspots på degeln. Precis allt jävlades längs vägen, ingenting gick smidigt, allt blev bara skit. Missöde på missöde, x antal.
Slutligen kom missöde nummer 3+x: När jag väl var färdig med den nya degeln insåg jag att jag gjort den för lång och att den inte får plats i ugnen
Efter det så sket jag i precis allting och gick in och hällde upp en grogg.
Så ja, pissdag kan man lugnt kalla detta
Sur och ilsken som jag varit hela dagen har jag dessutom helt glömt av att fotodokumentera eländet, så mina mödor har inte ens resulterat i någonting att visa upp