Haha, sjukt frän ju! Nu blir jag ju mer och mer sugen på att göra någon helt vild kaross till lillknarren Den där ser rätt snabb ut, undrar om den är så potent som den ser ut
Har funderat på det också, men lite såhär tänker jag: Det finns redan entusiaster som vårdar dessa hojar till näranog fabriksskick, har sett ett antal lågmilade originalhojar med perfekt historik och en ägare sedan ny i ett par modellspecifika grupper jag är med i på facebook så det råder ingen direkt brist på fina exemplar. Det känns som att min hoj aldrig kommer kunna mäta sig med dessa vad jag än gör, jag har varken kunskapen eller budgeten som skulle krävas för en riktigt grundlig restaurering och som originalrenoveringsobjekt är min hoj nog helt enkelt inte i tillräckligt bra skick. Min hoj känns mer lämpad att göra något roligt av, med sin rostiga tank, taskiga lack, omklädda sadel och andra små blämmor så tänker jag att den är ett utmärkt utgångsobjekt att småcustomisera och leka med. Inte sätta kapen i den eller modifiera bortom återställningsbart skick såklart, alla originaldelar kommer sparas vilken riktning jag än tar projektet så den kommer alltid gå att återställa till original ifall jag någon gång bestämmer mig för att renovera den. Men just nu känns det mer lockande att göra något kul av den, det verkar inte som att det är särskilt många som byggt om en KV75 utan de flesta verkar vara i varierande grad av förfallet original. Så vad jag än gör så har jag chansen att göra något verkligt uniktJag är tråkig kanske men vad sägs om en riktigt bra originalrenovering? Kan du inte spöka ut ngt Kinesiskt istället?
Du har inte funderat på en printer som inte printar uppochner? Finare bitar som inte lossnar lika lätt. Dock slabbigare att byta material.Ett glädjande besked till er som sett fram emot gjutning, försök två kommer inom kort
Jag har nyligen köpt hem en ny sorts resin som förhoppningsvis ska vara lättare att bränna ur än det jag tidigare försökt med. Tyvärr visade det sig vara desto svårare att skriva ut med bra resultat... Jag hade väldiga problem med att få utskriften att fästa mot byggplattan, den ville mest lossna och trilla ner i karet med resin. Efter ett tag fick jag den dock att fästa och utskriften såg initialt ut att bli bra:
View attachment 481076View attachment 481077
Denna lilla defekt upptäckte jag tidigt men bestämde mig ändå för att låta utskriften gå, så länge inga större defekter uppstod så tänkte jag att mindre hål bör gå att täta. Tyvärr uppstod större defekter...
View attachment 481078
View attachment 481079
Bara att kasta och försöka på nytt.
Tyvärr gjorde dessa misslyckade försök att jag började få ont om resin, så jag fick blanda i lite av det gamla för att ha tillräckligt för ett sista försök. Denna gång gick det åtminstone bättre så jag fick till slut en hel topp utan större defekter printad, och förhoppningsvis är det tillräckligt av det nya inblandat för att jag åtminstone ska åtnjuta några av fördelarna med det:
View attachment 481080
View attachment 481081
View attachment 481082
Men det lär väl visa sig när jag väl fått denna nya plugg ingjuten i gips. Denna gång kommer jag använda en annan sorts gips som förhoppningsvis ska bränna ordentligt... Håll tummarna!
Visste inte ens att det fanns resinskrivare som inte printar upp och ned... Hur funkar det egentligen? Tekniken bygger ju på att man doppar en byggplatta i ett uv-harts som sedan belyses och härdar varvid byggplattan lyfts och nästa lager strålningshärdas på plats. Hur fungerar det rent praktiskt att applicera ett flytande material ovanifrån utan att det rinner ner och kladdar överallt?Du har inte funderat på en printer som inte printar uppochner? Finare bitar som inte lossnar lika lätt. Dock slabbigare att byta material.
uppochner-maskinerna har bara funnits de senaste åren. Alla industrimaskiner printar ”vanligt”.Visste inte ens att det fanns resinskrivare som inte printar upp och ned... Hur funkar det egentligen? Tekniken bygger ju på att man doppar en byggplatta i ett uv-harts som sedan belyses och härdar varvid byggplattan lyfts och nästa lager strålningshärdas på plats. Hur fungerar det rent praktiskt att applicera ett flytande material ovanifrån utan att det rinner ner och kladdar överallt?
Åfan, där ser man. Man lär sig nåt nytt varje dag Är jag trög som fortfarande inte fattar hur det funkar rent praktiskt? Kommer laserbelysningen uppifrån eller nerifrån? Hur kan byggplatan höja sig ur karet med den färdiga delen utskriven ovanpå?? Jag fattar inte i vilken ände maskinen börjar skriva... Eller börjar den med byggplattan strax under ytan, belyser ett lager, sänker byggplattan, belyser nästa lager och så vidare tills delen är färdig och byggplattan lyfts så att den färdiga delen reser sig ur karet?uppochner-maskinerna har bara funnits de senaste åren. Alla industrimaskiner printar ”vanligt”.
Den här filmen är bättre.Åfan, där ser man. Man lär sig nåt nytt varje dag Är jag trög som fortfarande inte fattar hur det funkar rent praktiskt? Kommer laserbelysningen uppifrån eller nerifrån? Hur kan byggplatan höja sig ur karet med den färdiga delen utskriven ovanpå?? Jag fattar inte i vilken ände maskinen börjar skriva... Eller börjar den med byggplattan strax under ytan, belyser ett lager, sänker byggplattan, belyser nästa lager och så vidare tills delen är färdig och byggplattan lyfts så att den färdiga delen reser sig ur karet?
Fattar fortfarande inteDen här filmen är bättre.Lasern kommer uppifrån. Man börjar på byggplattan som sedan sänks ner.
Exakt. Kostar typ en miljon att fylla en industrimaskin. Sen är det krångligt att byta material. Det gör man inte onödan utan oftast har man en maskin per material. Men bitarna blir bättre, processen stabilare och supporten är enklare att ta bort.Fattar fortfarande inte
Den här däremot besvarade mina frågor:
Det var som jag trodde, den börjar med att skriva nedersta lagret med plattformen vid ytan, sänker därefter plattformen ett steg, skriver nästa lager och upprepar tills delen är färdig och höjs upp ur karet. Blev inte klok på hur fan den kunde skriva "uppåt" så som det såg ut på filmen, men det är alltså inte själva skrivarproceduren man ser när prylarna kommer upp ur karet utan det är när de redan är färdiga som de höjs upp.
Coolt hur som helst, visste inte att industrimaskinerna funkade så Men ja, det känns ju inte som en riktigt hållbar teknik för hobbybruk, krävs ju flera 100 liter resin om man vill ha någon byggvolym att tala om Fördelen med upp och ned utskrifter är ju att du inte behöver sänka ner utskriften djupare och djupare i ett kar fyllt av resin så du behöver bara ha så mycket material som faktiskt går åt i karet.
Kan absolut se fördelarna, har man råd och behov av dessa fördelar så är det såklart bättre. Men då ska man ju också livnära sig på att skriva delar på löpande band, knappast hållbart för en hobbymek som skriver en pryl här och därExakt. Kostar typ en miljon att fylla en industrimaskin. Sen är det krångligt att byta material. Det gör man inte onödan utan oftast har man en maskin per material. Men bitarna blir bättre, processen stabilare och supporten är enklare att ta bort.
Jag har sett hur mycket skit du har hemma och nu bryr du dig om ekonomisk hållbarhet? Tjöööp! ?Kan absolut se fördelarna, har man råd och behov av dessa fördelar så är det såklart bättre. Men då ska man ju också livnära sig på att skriva delar på löpande band, knappast hållbart för en hobbymek som skriver en pryl här och där
Nåja... Hade jag haft oändligt med stålars så absolut, men nu tror jag knappt att alla mina samlade tillgångar är värda ens en full tank industrimaskinresin så hur mycket man än villhöver en sån så blir det knappast praktiskt genomförbart Har inte nog med organ att sälja på svarta marknadenJag har sett hur mycket skit du har hemma och nu bryr du dig om ekonomisk hållbarhet? Tjöööp! ?
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |