Toppgjutning, mördarbakterier och hojrenoveringen som gudarna glömde.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Snikbillig kantvik för att böja alu finns ju hos jula och de övriga verktygsnasarna eller så bygger man själv av några vinkeljärn (sett på tuben).
Har funderat på att bygga själv men inte fått tummen ur ( :hihi )... De där billiga julamackapärerna har jag ratat för länge sen, har hört att de knappt ens duger till alu. Vill nog ha en mer gedigen pryl om jag väl ska bygga eller köpa en.
Jag var mer inne på att ytbehandla plyfan men med filt eller tunn heltäckningsmatta behövs inte det. Slitstyrka?

Aluminium är snyggt som det är. Gamla husvagnar som Ägget skrattade folk åt förr. Dom är ju så coola en husvagn kan bli. De som överlevt kostar idag. Perfekt till raggarbilen eller gammelmercan.
Jag minns inte vad de amerikanska aluminiumhusvagnarna heter. De finns som husbil också. Kända, 50-60-tal. Ascoola. Jo, Airstream var ett fabrikat.

Ventilation? Du vet hur varm en bil i solen blir.
Det finns solcellsventilatorer till båt. Inte så snyggt men funktionellt. Större datorfläktar, en inluft och en utluft?
55 grader i båten var inte ovanligt när det var 20-25 grader ute.
Hardtop med kapell så det gick fort att få bort den varma luften. Ner med kapellet och lägg i växeln.

Korsdrag, kan du fixa det så går det lite fortare att få ner temperaturen
Har inte detaljplaner exakt allt ännu, får se lite hur inredningen blir när det väl är isolerat så ser jag vad jag får plats med och sådär. Men jodå, ventilation ska den få och jag kommer även montera solpanel på taket så att jag kan ha lite enkel belysning, mobilladdare och så vidare. Men jag tänker att ju mättare ytskiktet reflekterar, desto svalare blir det invändigt. Kommer därmed inte måla den svart till exempel... :hihi

Härlig byggtråd, men hade det inte varit enklare med bed and breakfast?:fyllisar
Enklare? Konstigt ord, tror inte jag har det i mitt vokabulär... :gnissla vatten hämtas lämpligen på andra sidan ån :hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ibland är det helt enkelt inte kul att pyssla med projekt som bara jävlas... :huvet

Lyckades efter mycket om och men få alla golvbitar punktade på plats:
20250412_003626.jpg
20250412_003635.jpg

Sen var det dags att försöka svetsa dit golvbalkarna...
20250412_014302.jpg

20250412_033715.jpg

Stöttade upp underifrån och lät släpet vila med tyngden plåtarna så att dessa trycktes uppåt mot balkarna:
20250412_033721.jpg

Sen slog rörändarnas förbannelse till... :huvet hur jag än försökte så gick det verkligen inte att svetsa ihop golvbalken med stommen, det är som att det är två helt olika material eller något för de vill verkligen inte blanda sig. Det blir bara skit och oxid av det... Höll på i väl över en timme med enbart denna fog, svetsade, slipade rent, försökte igen, slipa på nytt, repetera in absurdum... :huvet :finger :mad: :gråta
20250412_050852.jpg

Jag förstår verkligen inte vad det är som är fel. Vissa bitar funkar hur bra som helst, men så fort man ska svetsa i närheten av öppet rör så blir det såhär... Jag vill inte mer :( :gråta till råga på allt lyckades jag dessutom knäcka "konan" eller vad man ska kalla den där biten som skruvas in och håller wolframelektroden på plats i bakändem av facklan, så då blev jag helt enkelt tvungen att ge upp. HATAR ATT SVETSA ALU!!! :mad: :huvet :gråta
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag förstår verkligen inte vad det är som är fel. Vissa bitar funkar hur bra som helst, men så fort man ska svetsa i närheten av öppet rör så blir det såhär... Jag vill inte mer :( :gråta till råga på allt lyckades jag dessutom knäcka "konan" eller vad man ska kalla den där biten som skruvas in och håller wolframelektroden på plats i bakändem av facklan, så då blev jag helt enkelt tvungen att ge upp. HATAR ATT SVETSA ALU!!! :mad: :huvet :gråta
Det blir korsdrag i öppningen iom att det är öppet i andra änden och det blåser bort skyddsgasen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du måste täta på den sidan du svetsar, pula in lite alufolie som stopp.
Det har jag i och för sig inte testat så jag ska göra det och se om det blir skillnad, tack för tipset :tummenupp Men tycker ändå det är konstigt, nog för att de öppna rörändarna varit svårare att svetsa rent generellt men fan inte såhär svårt... :va Det konstigaste är att just nu blir det inte ens bra på sidan av röret där det hittills har funkat bra att svetsa, jag gör verkligen inget annorlunda utan använder samma metod, samma inställningar på svetsen och så vidare men det är som att själva röret på något magiskt sätt blivit något helt annat material än vad jag använt tidigare... :va Fattar noll. Skitmaterial :mad:
 
Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Dom där fyrkantsrören kan vara anodiserade. Då måste du slipa bort det överallt i närheten av svetsfogen annars blir det bara skit. Många aluminiumprofiler brukar var hårdanodiserade utan infärgning så vet man inte om det kan det vara lätt att missa.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Dom där fyrkantsrören kan vara anodiserade. Då måste du slipa bort det överallt i närheten av svetsfogen annars blir det bara skit. Många aluminiumprofiler brukar var hårdanodiserade utan infärgning så vet man inte om det kan det vara lätt att missa.
Jag tycker att jag försökt slipa så noga jag kan precis överallt där det ska svetsas, på sidorna, under och till och med inuti på de ställen där jag försöker lägga en fog... Kanske måste slipa ännu mer, vet inte. Efter slipning så rengör jag med sprit. Har hört att vissa menar att bromsrengöring kan vara bättre, men samtidigt är jag lite skeptisk efter att ha läst någon gammal tråd om en snubbe som fick permanenta skador av gaserna då han råkat förånga en droppe bromsrengöring i samband med svetsning...


https://www.reddit.com/r/metalworking/comments/5m1pct
En av kommentarerna nämner att det finns bromsrengöring utan de potentiellt livsfarliga ämnena som är riskfritt att använda i samband med svetsning, någon som vet om Biltemas bromsrengöring innehåller något som är potentiellt livsfarligt att svetsa på eller är det safe att göra rent med det? :va
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Aceton är det vanligaste rengöringsmedlet vid alusvets, löser och tar bort fett etc.
BrakeClean's huvudbeståndsdel brukar vara aceton men blandas med fler saker.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag tycker att jag försökt slipa så noga jag kan precis överallt där det ska svetsas, på sidorna, under och till och med inuti på de ställen där jag försöker lägga en fog... Kanske måste slipa ännu mer, vet inte. Efter slipning så rengör jag med sprit. Har hört att vissa menar att bromsrengöring kan vara bättre, men samtidigt är jag lite skeptisk efter att ha läst någon gammal tråd om en snubbe som fick permanenta skador av gaserna då han råkat förånga en droppe bromsrengöring i samband med svetsning...


https://www.reddit.com/r/metalworking/comments/5m1pct
En av kommentarerna nämner att det finns bromsrengöring utan de potentiellt livsfarliga ämnena som är riskfritt att använda i samband med svetsning, någon som vet om Biltemas bromsrengöring innehåller något som är potentiellt livsfarligt att svetsa på eller är det safe att göra rent med det? :va
Sprit eller aceton fungerar utmärkt. Rostfri stålborste innan tvätt - och borsten skall inte ha använts till annat material än alu
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag tycker att jag försökt slipa så noga jag kan precis överallt där det ska svetsas, på sidorna, under och till och med inuti på de ställen där jag försöker lägga en fog... Kanske måste slipa ännu mer, vet inte. Efter slipning så rengör jag med sprit. Har hört att vissa menar att bromsrengöring kan vara bättre, men samtidigt är jag lite skeptisk efter att ha läst någon gammal tråd om en snubbe som fick permanenta skador av gaserna då han råkat förånga en droppe bromsrengöring i samband med svetsning...


https://www.reddit.com/r/metalworking/comments/5m1pct
En av kommentarerna nämner att det finns bromsrengöring utan de potentiellt livsfarliga ämnena som är riskfritt att använda i samband med svetsning, någon som vet om Biltemas bromsrengöring innehåller något som är potentiellt livsfarligt att svetsa på eller är det safe att göra rent med det? :va
Famous last w….
What could possibly….
 
Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Top