Låt dem ligga i makrillådan så det blir lediga rum till gistna gubbar, som jag. Kanske man orkar ett par tre mil nästa dag också.Härlig byggtråd, men hade det inte varit enklare med bed and breakfast?![]()
Låt dem ligga i makrillådan så det blir lediga rum till gistna gubbar, som jag. Kanske man orkar ett par tre mil nästa dag också.Härlig byggtråd, men hade det inte varit enklare med bed and breakfast?![]()
Har funderat på att bygga själv men inte fått tummen ur (Snikbillig kantvik för att böja alu finns ju hos jula och de övriga verktygsnasarna eller så bygger man själv av några vinkeljärn (sett på tuben).
Har inte detaljplaner exakt allt ännu, får se lite hur inredningen blir när det väl är isolerat så ser jag vad jag får plats med och sådär. Men jodå, ventilation ska den få och jag kommer även montera solpanel på taket så att jag kan ha lite enkel belysning, mobilladdare och så vidare. Men jag tänker att ju mättare ytskiktet reflekterar, desto svalare blir det invändigt. Kommer därmed inte måla den svart till exempel...Jag var mer inne på att ytbehandla plyfan men med filt eller tunn heltäckningsmatta behövs inte det. Slitstyrka?
Aluminium är snyggt som det är. Gamla husvagnar som Ägget skrattade folk åt förr. Dom är ju så coola en husvagn kan bli. De som överlevt kostar idag. Perfekt till raggarbilen eller gammelmercan.
Jag minns inte vad de amerikanska aluminiumhusvagnarna heter. De finns som husbil också. Kända, 50-60-tal. Ascoola. Jo, Airstream var ett fabrikat.
Ventilation? Du vet hur varm en bil i solen blir.
Det finns solcellsventilatorer till båt. Inte så snyggt men funktionellt. Större datorfläktar, en inluft och en utluft?
55 grader i båten var inte ovanligt när det var 20-25 grader ute.
Hardtop med kapell så det gick fort att få bort den varma luften. Ner med kapellet och lägg i växeln.
Korsdrag, kan du fixa det så går det lite fortare att få ner temperaturen
Enklare? Konstigt ord, tror inte jag har det i mitt vokabulär...Härlig byggtråd, men hade det inte varit enklare med bed and breakfast?![]()
Det blir korsdrag i öppningen iom att det är öppet i andra änden och det blåser bort skyddsgasen.Jag förstår verkligen inte vad det är som är fel. Vissa bitar funkar hur bra som helst, men så fort man ska svetsa i närheten av öppet rör så blir det såhär... Jag vill inte mer![]()
till råga på allt lyckades jag dessutom knäcka "konan" eller vad man ska kalla den där biten som skruvas in och håller wolframelektroden på plats i bakändem av facklan, så då blev jag helt enkelt tvungen att ge upp. HATAR ATT SVETSA ALU!!!
![]()
![]()
![]()
Det blir korsdrag i öppningen iom att det är öppet i andra änden och det blåser bort skyddsgasen.
Jepp, andra änden av röret är stängt redan men det funkar inte ändå...Har du provat att täta röret innan svetsning?
Du måste täta på den sidan du svetsar, pula in lite alufolie som stopp.Jepp, andra änden av röret är stängt redan men det funkar inte ändå...![]()
Det har jag i och för sig inte testat så jag ska göra det och se om det blir skillnad, tack för tipsetDu måste täta på den sidan du svetsar, pula in lite alufolie som stopp.
Jag tycker att jag försökt slipa så noga jag kan precis överallt där det ska svetsas, på sidorna, under och till och med inuti på de ställen där jag försöker lägga en fog... Kanske måste slipa ännu mer, vet inte. Efter slipning så rengör jag med sprit. Har hört att vissa menar att bromsrengöring kan vara bättre, men samtidigt är jag lite skeptisk efter att ha läst någon gammal tråd om en snubbe som fick permanenta skador av gaserna då han råkat förånga en droppe bromsrengöring i samband med svetsning...Dom där fyrkantsrören kan vara anodiserade. Då måste du slipa bort det överallt i närheten av svetsfogen annars blir det bara skit. Många aluminiumprofiler brukar var hårdanodiserade utan infärgning så vet man inte om det kan det vara lätt att missa.
Sprit eller aceton fungerar utmärkt. Rostfri stålborste innan tvätt - och borsten skall inte ha använts till annat material än aluJag tycker att jag försökt slipa så noga jag kan precis överallt där det ska svetsas, på sidorna, under och till och med inuti på de ställen där jag försöker lägga en fog... Kanske måste slipa ännu mer, vet inte. Efter slipning så rengör jag med sprit. Har hört att vissa menar att bromsrengöring kan vara bättre, men samtidigt är jag lite skeptisk efter att ha läst någon gammal tråd om en snubbe som fick permanenta skador av gaserna då han råkat förånga en droppe bromsrengöring i samband med svetsning...
![]()
Safety Alert! Brake Cleaner = Phosgene Gas
Brew Bikes LLC 828-406-6668 Phone & Text. brewdude@brewracingframes.com BREW is a registered trademark and NO images or use without written consent.www.brewracingframes.com
https://www.reddit.com/r/metalworking/comments/5m1pct
En av kommentarerna nämner att det finns bromsrengöring utan de potentiellt livsfarliga ämnena som är riskfritt att använda i samband med svetsning, någon som vet om Biltemas bromsrengöring innehåller något som är potentiellt livsfarligt att svetsa på eller är det safe att göra rent med det?![]()
Famous last w….Jag tycker att jag försökt slipa så noga jag kan precis överallt där det ska svetsas, på sidorna, under och till och med inuti på de ställen där jag försöker lägga en fog... Kanske måste slipa ännu mer, vet inte. Efter slipning så rengör jag med sprit. Har hört att vissa menar att bromsrengöring kan vara bättre, men samtidigt är jag lite skeptisk efter att ha läst någon gammal tråd om en snubbe som fick permanenta skador av gaserna då han råkat förånga en droppe bromsrengöring i samband med svetsning...
![]()
Safety Alert! Brake Cleaner = Phosgene Gas
Brew Bikes LLC 828-406-6668 Phone & Text. brewdude@brewracingframes.com BREW is a registered trademark and NO images or use without written consent.www.brewracingframes.com
https://www.reddit.com/r/metalworking/comments/5m1pct
En av kommentarerna nämner att det finns bromsrengöring utan de potentiellt livsfarliga ämnena som är riskfritt att använda i samband med svetsning, någon som vet om Biltemas bromsrengöring innehåller något som är potentiellt livsfarligt att svetsa på eller är det safe att göra rent med det?![]()
![]() |
Norrtälje Custom Bike Show
Förra året firade Twin Club... |
![]() |
Harley-Davidson Euro Festival närmar sig
8–11 maj smäller det – tiot... |
![]() |
Sveriges vägar blir bättre
Foto: Samuel Unéus Utvec... |
![]() |
Omfattande körkortsförändringar på gång
EU förväntas inom kort fatt... |
![]() |
Custom Motor Show 2025
Vårens stora event, som kic... |
![]() |
Nytt körkortsdirektiv som på gång
EU förväntas inom kort fatt... |
![]() |
2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj
Söndag 18 maj är det dags f... |
![]() |
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!
Upplev drömlika Gotland Rin... |
![]() |
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!
Upplev magiska Gotland Ring... |
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9
I nästa nummer av Bike, nr ... |