Toppgjutning, mördarbakterier och hojrenoveringen som gudarna glömde.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om du vet att du kommer förbruka mycket gas på kort tid så låter ju hyrflaska som ett rimligt alternativ fast då räknar jag med att du hinner tömma den och returnera.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hur funkar det att dra ett hemmabygge efter motorcykel behöver det reggas och besiktas?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om du vet att du kommer förbruka mycket gas på kort tid så låter ju hyrflaska som ett rimligt alternativ fast då räknar jag med att du hinner tömma den och returnera.
Fast om jag har förstått saken rätt så lönar sig hyrflaska bara om du tömmer och fyller den ett antal gånger per år, men jag kanske har fel? :va Man hyr väl en större flaska som kostar marginellt mer att byta än en mindre, men sen tillkommer en avgift för att hyra den och jag tror att man hyr minst ett år i taget. Med andra ord, du måste förbruka såpass mycket gas på ett år att du tjänar in hyran på de billigare flaskbytena med mer gas. Så att hyra en flaska i ett år för ett enda sånt här projekt tror jag inte lönar sig om jag sen inte svetsar i samma takt resten av året menar jag... Men visst, om jag hade en stadig årsförbrukning av gas hade det säkert varit ett bra alternativ. Men nu går det verkligen i perioder, helt plötsligt går det massor av gas till ett visst projekt och sen knappt någonting under en längre tid.

Hur funkar det att dra ett hemmabygge efter motorcykel behöver det reggas och besiktas?
Inget krav på reg eller besiktning så länge det uppfyller kraven för hojsläp som i korthet säger att släpet ska vara mindre än 125cm brett och 150kg tungt samt utrustat med blinkers, broms- och positionsljus och däck godkända för tilltänkt hastighet och lastvikt :tummenupp



Lusläser man paragraferna så finns det såklart en del utrymme för tolkning, som med alla andra regelverk. Exempelvis säger de att "En motorcykel som drar en släpvagn ska ha en släpvagnskontakt som går att koppla till släpvagnen så att den belysning som är föreskriven för släpvagnen kan lysa." Samtidigt säger de utöver detta att "Kravet på släpvagnskontakt gäller dock inte för sådan belysning på släpvagnen som kan lysa utan att fordonen är ihopkopplade." Anledningen till att jag tar upp detta exempel är att jag vid regbesiktningen av min hojs dragkrok fick nedslag på att jag saknade släpvagnskontakt då jag ännu inte hunnit fixa denna eftersom jag inte visste säkert vilken typ av kontakt jag skulle nyttja på mitt släp när jag väl bygger det. Jag hänvisade då till paragrafen om att detta inte behövs för trådlös belysning, så om jag fixar så att mina blinkers och bromsljus aktiveras trådlöst så ska jag inte behöva någon släpvagnskontakt. Nu har jag självklart inte tänkt använda mig av en trådlös lösning, utan det handlade mer om principen att en släpvagnskoppling inte borde vara ett krav för att dragkroken i sig ska kunna godkännas vid besiktning när paragraferna nu är utformade på detta sätt. Besiktningsingenjören bara stirrade på mig, suckade djupt och godkände dragkroken... :hihi
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast om jag har förstått saken rätt så lönar sig hyrflaska bara om du tömmer och fyller den ett antal gånger per år, men jag kanske har fel? :va Man hyr väl en större flaska som kostar marginellt mer att byta än en mindre, men sen tillkommer en avgift för att hyra den och jag tror att man hyr minst ett år i taget.

Nej, man kan få lite rabatt ifall man hyr på helår men du kan teoretiskt sett hyra flaska under bara ett dygn och då kostar det väl typ 10kr.
Klart bättre än att köpa i det extremfallet.

Rabatten jag blivit erbjuden för årshyra är så jävla dålig så det handlar väl om ungefär 1 av 12 månader. Nu i höstas lyckades jag tajma flasktömningen nästan perfekt i början av oktober så jag har haft 5 månader utan flaskhyra.
Jag har dock några mindre köpesflaskor också och jag har varit på väg att tillverka adapter så att jag kan fylla över från stor hyrflaska till liten köpesflaska.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nej, man kan få lite rabatt ifall man hyr på helår men du kan teoretiskt sett hyra flaska under bara ett dygn och då kostar det väl typ 10kr.
Klart bättre än att köpa i det extremfallet.

Rabatten jag blivit erbjuden för årshyra är så jävla dålig så det handlar väl om ungefär 1 av 12 månader. Nu i höstas lyckades jag tajma flasktömningen nästan perfekt i början av oktober så jag har haft 5 månader utan flaskhyra.
Jag har dock några mindre köpesflaskor också och jag har varit på väg att tillverka adapter så att jag kan fylla över från stor hyrflaska till liten köpesflaska.
Åfan, det visste jag inte att det gick. Lokala stället där jag byter mina flaskor nämnde bara årshyra... Får kanske höra med dem om korttidshyra och se vad det skulle kosta i gas per krona... Oavsett vad så har jag köpt en 10L från polen för att testa, så får jag göra en jämförelse av alla mina olika alternativ när jag hunnit utvärdera den. "Fyllning" (byte) av mina 5L kostar ca 1000kr per flaska, dvs ca 200kr/L för gasen. Om de polska flaskorna håller vad de lovat, dvs 10L gasvolym under samma tryck som mina 5L och därmed dubbelt så mycket gas, så kostar den gasen 135kr/L. Återstår att se vad korttidshyra kan kosta, ifall de ens erbjuder det någonstans i närheten. Tack för tipset, ska undersökas :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Arbetet går framåt, om än långsamt. Har varit lite fullt upp senaste veckan då vi precis fått hem en liten valp som kräver ganska mycket uppmärksamhet och inte får lämnas själv längre perioder, så det har varit lite svårt att komma ifrån och gå ut i verkstan och bygga vidare. Idag var dock fästmön hemma hela dagen och erbjöd sig att passa valpen, så då passade jag på och fick gjort lite :tummenupp

Dagens arbete bestod av att svetsa dit de sista förstärkningarna på yttre stommen och sedan helsvetsa varenda fog:
1000010219.jpg
Jag kollade noga att allt funkade och att toleranserna tillät den inre stommen att glida smidigt in och ut innan jag helsvetsade, med förstärkningarna punktade på plats så funkade det hur bra som helst men när allt väl var helsvetsat hade skiten slagit sig såpass att det blev fullständigt stumt... :huvet Bara att öppna upp ett par fogar, shimsa, svetsa fast, kontrollera och helsvetsa på nytt... :huvet Har jag sagt att jag hatar att svetsa Alu?:huvet :mad: :finger :gråta

Här kan ni förresten se skillnaden i svetsbarhet mellan rörens utsida kontra insida:
1000010218.jpg1000010217.jpg
1000010220.jpg

De övre två tycker iallafall jag ser helt ok ut för att vara en självlärd amatör, om jag nu får säga det själv... Men så fort det ska svetsas i en rörände så blir det verkligen bara skit och elände av det hela... :3freak :död Jag fattar inte varför det är sån skillnad, och ja jag slipar och gör rent även invändigt så gott jag kan innan jag svetsar... Men det vill verkligen inte smälta ihop på ett bra sätt, det blir bara oxid och skit så smältan vill verkligen inte flyta ihop... Jaja, även om det ser ut som skit så tror jag att det är stadigt nog redan och detta inte kommer synas när isolering och ytterväggar väl är på plats. Trots det så störde äcklet mig såpass att jag svetsade på ett par förstärkande täckplåtar över ändarna:
1000010221.jpg1000010222.jpg

Ser åtminstone lite bättre ut, och det känns lite mer gediget att alla rören är sammansvetsade med varandra. Så nu är hela ytterstommen förstärkt och helsvetsad och därmed så gott som färdig, sånär som på ett par golvbalkar som också ska svetsas dit.. Och ja, inre stommen glider fortfarande enkelt in och ut som tur är... :crash Även om toleranserna blev lite väl tilltagna istället, nu glappar det lite mer än jag hade hoppats på men det är väl bara att konstatera att jag inte är tillräckligt begåvad när det kommer till att bygga och svetsa i Alu för att få till riktigt så tighta toleranser att det inte glappar men ändå glider lätt. Nåja, skitsamma. Det duger åt han som ska ha möget.
 

PerJohan

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Ska bli riktigt spännande att följa det här bygget! Vilket tålamod du har när det gäller motgångar, både i detta och i trådens ursprungliga ämne. Medans jag läser om dina framsteg så försöker jag även suga i mig av ditt tålamod med och hoppas att det kan smitta bara via SH, för lite mer tålamod skulle nog göra mig gott. ;)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ska bli riktigt spännande att följa det här bygget! Vilket tålamod du har när det gäller motgångar, både i detta och i trådens ursprungliga ämne. Medans jag läser om dina framsteg så försöker jag även suga i mig av ditt tålamod med och hoppas att det kan smitta bara via SH, för lite mer tålamod skulle nog göra mig gott. ;)
Haha, jag vet inte om jag är ett föredöme på den punkten egentligen... Tror aldrig jag svär och gormar så mycket som när jag är i verkstan... :gnissla :hihi Men det är väl mitt sätt att få utlopp för mina aggressioner eller nåt, somliga slår på boxningssäcken medan jag går ut i verkstan, bråkar med nåt projekt, svär och spottar och ryter åt fanstyget en halvtimme och sen kan jag förhoppningsvis möta vardagen någorlunda civiliserat... :hihi :tummenupp

Att det inte har slagit sig är väl en seger i sig, eller?
Hade det funkat från början så hade jag absolut sett det som en seger, en riktigt stor en. Men detta är andra gången jag får kapa isär och justera för att delarna inte passar ihop med tillräcklig frigång efter helsvetsning av fogar så... Nja.

Sista justeringen gjorde jag medvetet lite på den grövre sidan just eftersom jag inte vill behöva göra om igen, vilket givetvis fick till följd att det glappar mer än det hade behövt eftersom saker och ting nu slog sig åt andra hållet... :huvet När man shimsar upp ett glapp på ca 1mm och slutar med sisådär 3-4 så vetefan om jag skulle kalla det en seger liksom... :gnissla Men men, hellre det än att skiten inte funkar att veckla ut.

Det är en balansgång med toleranserna. Helst av allt hade jag velat att toleranserna var såpass tighta att alla glidytor tvingas att ligga helt parallellt med varandra och därför glider smidigt utan glapp, men om det blir för tight blir friktionen för stor och allting låser sig vilket var anledningen till att jag fick kapa sönder och justera. Och när jag nu blev tvungen att justera upp toleranserna så fick det till följd att den inre stommen kan röra sig lite i förhållande till den yttre, så om jag inte drar isär eller skjuter ihop dem helt rakt så kan de hamna lite på sniskan och fastna av den anledningen istället... :huvet

Jag ska se om jag kanske kan lägga något emellan för att tighta till toleranserna lite och samtidigt minska friktionen, en tunn glidpuck av plast eller något. Det kanske skulle lösa problemen... Får se om det får plats, och om det isåfall fungerar över huvud taget.

Jag tror att det är så att skyddsgasen försvinner in i röret när du svetsar änden,det är därför det bubblar och jäser för dig där.
Det kan absolut vara så, vet faktiskt inte... Kanske skulle behövt rotfylla eller något, eller åtminstone plugga andra änden av röret så att det blir vindstilla i röret och gasen blir mindre benägen att dras bort från svetslågan... Ska testa det nästa gång, tack för tipset :tummenupp Men ja, det är verkligen helt hopplöst att svetsa där i ändarna. På sidorna får jag en blank och fin pöl att doppa tillsatspinnen i och det flyter på ett någorlunda förväntat sätt. I ändarna så ser man direkt hur rörkanterna blir svartgrå och bara krymper och glider iväg åt olika håll när jag försöker få skiten att smälta ihop, det är som att det inte vill blanda sig med vare sig tillsatspinnen eller materialet från rörsidorna... :va
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Med yttre stommen förstärkt och färdigsvetsad var det dags att ta sig an den inre:
1000010241.jpg
1000010242.jpg1000010243.jpg

Det börjar likna en sån där vetenskaplig modell av den fjärde dimensionen eller något... :hihi
Skärmbild 2025-04-11 042433.png

Med förstärkningarna punktade och vagnens förmåga att fällas in och ut kontrollerad så helsvetsades förstärkningarnas fogar, därefter kontroll igen och allt verkar fungera. Skönt! :banana

Nu kommer dock något som jag verkligen inte sett fram emot... Golv:
1000010248.jpg1000010247.jpg

Om vagnen i sin helhet nu antagit formen av en 4D-modell så lär väl denna 2mm golvplåt se ut som ett Möbiusband inom kort... Ser absolut inte fram emot att försöka svetsa golvet på plats, bara jag tittar på skiten så känns det som att det spontant ska slå knut på sig självt... :( Nåväl, det är väl bara att bita i kudden och förvarna grannarna om att oavsett vilka ljud de hör från verkstan så håller jag inte på att bli mördad/mörda någon, jag försöker bara punkta en aluplåt på plats... :3freak

Detta är då tänkt att bli inre stommens yttergolv, dvs det som är längst ut och skyddar mot väder och vind när släpet är i utfällt läge. Det är med andra ord av yttersta vikt att det inte slår sig såpass, eller att jag får sådana genombränningar, att det hindrar släpet från att fällas in och ut... Jag måste med andra ord shimsa upp det underifrån, sen måste jag se till att det håller sig på plats och inte slår sig, samtidigt som jag måste spänna ner det så att det inte reser sig utan ligger på shimsad nivå runtom hela plåten medan jag punktar från olika håll och kanter... Och ja, det blev ganska precis så helvetiskt som jag förutspått :huvet :finger :gråta :huvet :död :huvet :mad:

Efter att ha shimsat, viktat ned, spänt fast, punktat, kapat loss, justerat och punktat på nytt sisådär en femtioelva gånger samt förbrukat en hel wolframelektrod och en halv flaska gas så hade jag lyckats åstadkomma detta:

1000010251.jpg
1000010250.jpg1000010254.jpg1000010253.jpg
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ett par ställen där det bubblat igenom lite fick slipas ned för att återskapa önskvärd frigång:
1000010252.jpg

Men till slut så fick jag plåten på plats hyfsat jämnt (någon mm diff mellan högsta och lägsta punkt) och med såpass marginal att släpet fortfarande går att fälla ihop:

1000010256.jpg1000010255.jpg1000010257.jpg
Förhoppningsvis är det tillräckligt väl punktat för att det inte ska slå sig herrejössesmycket när jag Svetsar ihop det med resten...

Nu måste jag repetera hela denna process minst två gånger till då det kräver såpass mycket plåt innan botten är täckt... Efter det ska det eventuellt helsvetsas också, om jag orkar/bedömer att det behövs för att det ska hålla att ligga på när golvbalkarna väl är på plats... Oavsett så vill jag inte ens tänka på om det fortfarande kommer funka att fälla ut och in efter att allt är färdigt... :död :3freak :gråta :huvet :censored :kulspruta :machinegu
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag skriver bara en sak, borra!!! :brynad
Dvs, kantvik, lim och popnita istf att svetsa fast plåten som du gör. Kom ihåg att du kan sätta dit popmuttrar när du vill kunna skruva fast saker i konstruktionen.
Håll koll på vikten under projektets gång, tänk på var du kan borra upp lätthål med hålborren.

Men du håller en fantastisk hastighet i byggandet. :tummenupp
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ett par ställen där det bubblat igenom lite fick slipas ned för att återskapa önskvärd frigång:
View attachment 513094

Men till slut så fick jag plåten på plats hyfsat jämnt (någon mm diff mellan högsta och lägsta punkt) och med såpass marginal att släpet fortfarande går att fälla ihop:

View attachment 513095View attachment 513096View attachment 513097
Förhoppningsvis är det tillräckligt väl punktat för att det inte ska slå sig herrejössesmycket när jag Svetsar ihop det med resten...

Nu måste jag repetera hela denna process minst två gånger till då det kräver såpass mycket plåt innan botten är täckt... Efter det ska det eventuellt helsvetsas också, om jag orkar/bedömer att det behövs för att det ska hålla att ligga på när golvbalkarna väl är på plats... Oavsett så vill jag inte ens tänka på om det fortfarande kommer funka att fälla ut och in efter att allt är färdigt... :död :3freak :gråta :huvet :censored :kulspruta :machinegu
Varför behöver du ha plåt i botten?
Lättare än plyfa eller liknande?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skriver bara en sak, borra!!! :brynad
Dvs, kantvik, lim och popnita istf att svetsa fast plåten som du gör. Kom ihåg att du kan sätta dit popmuttrar när du vill kunna skruva fast saker i konstruktionen.
Håll koll på vikten under projektets gång, tänk på var du kan borra upp lätthål med hålborren.

Men du håller en fantastisk hastighet i byggandet. :tummenupp

Precis den tanke jag också fick att nita känns ut som enklare i detta fallet.

Sen skulle jag rilla den plana plåten till botten om jag alls hade möjlighet för att få den styvare. Lånade en sick och falsmaskin av en kompis då jag gjorde ett värmeskydd till ljuddämparen då man har väskor på KLR:en och funderar på att köpa en sån då den nog skulle vara en bra att ha grej.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Aluplåt för att få det tätt och lätt. Isolering och sedan plyfa är vanligt på YouTube.

Kanske avsluta med tunn matta. Linoleum är tungt. Måla/lacka, halvmatt fernissa
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag skriver bara en sak, borra!!! :brynad
Dvs, kantvik, lim och popnita istf att svetsa fast plåten som du gör. Kom ihåg att du kan sätta dit popmuttrar när du vill kunna skruva fast saker i konstruktionen.
Håll koll på vikten under projektets gång, tänk på var du kan borra upp lätthål med hålborren.

Men du håller en fantastisk hastighet i byggandet. :tummenupp
Har tyvärr ingen kantvik, sick-och-falsmaskin eller dylikt, annars håller jag med om att det hade varit väldigt användbart i detta fallet. Får kanske investera i nåt sånt... Mutternitar var dock en bra tanke som jag inte lyckats tänka själv, det kan säkert bli användbart någonstans så tack för tipset! :tummenupp

Vikten är jag inte jätteorolig för, än så länge kan jag utan problem lyfta stommen och hantera runt den på egen hand och så mycket mer är det inte som ska tillkomma förrän det är klart. Sen är det ju mest isolering och kringutrustning som förhoppningsvis inte ska väga massor så jag känner mig hyfsat trygg med att klara slutmålet på under 150kg :tummenupp

Tack så mycket :tummenupp Har säkert nåt att göra med någon av alla diagnoser man troligtvis har, när jag väl kommer igång med någonting så vill jag inte göra annat förrän jag är färdig eller tröttnar. Om det inte kommer påtvingade avbrott och ställer till det såklart, mördarbakterier i tummen exempelvis... :näsblod

Varför behöver du ha plåt i botten?
Lättare än plyfa eller liknande?
Lättare, starkare samt tåligare mot vädrets makter. en träskiva som golv riskerar att svälla om det blir tillräckligt blött, och det kan jag absolut inte riskera eftersom innerstommen med golv MÅSTE passa i ytterstommen. Annars kanske man står där på en camping med ett släp i utfällt läge som inte går att fälla in eftersom golvet blivit en mm tjockare på sina ställen... Blir lite svårt att köra vidare då :näsblod Så det är en stor drivkraft bakom många beslut i bygget, förutom de regelmässiga mål jag har att förhålla mig till såsom vikt och bredd så vill jag göra det så absolut underhållsfritt och driftsäkert som möjligt. Därför undviker jag material som kan svälla, rosta eller ruttna etc.

Vissa saker hade man ju annars kanske kunnat fixa på vägen om något går sönder, hade jag byggt ramen av stålrör exempelvis så hade man säkert kunnat låna en svets av någon snäll bonde ifall något går sönder. Men nu vill jag inte använda stål på grund av dess vikt och förmåga att rosta, så det fick bli alu. Och redskap för att reparera en ram av alu är det ju kanske inte alla som har, så om något skiter sig under resornas gång så är jag nog ganska så rökt. Därför vill jag verkligen inte riskera att något händer, därav alla dessa förstärkningar, utsidor klädda helt i alu etc.

Kanske är det en onödigt komplicerad konstruktion, hade nog kunnat göra det väldigt mycket lättare för mig egentligen. Men förhoppningsvis blir det bra i slutändan, och förhoppningsvis håller det länge utan att jag behöver ta någon vidare hand om det :)

Precis den tanke jag också fick att nita känns ut som enklare i detta fallet.

Sen skulle jag rilla den plana plåten till botten om jag alls hade möjlighet för att få den styvare. Lånade en sick och falsmaskin av en kompis då jag gjorde ett värmeskydd till ljuddämparen då man har väskor på KLR:en och funderar på att köpa en sån då den nog skulle vara en bra att ha grej.
Har tyvärr inte den kapaciteten i verkstan, borde kanske investera i det som sagt... Nu kommer jag istället svetsa dit alurör som uppstyvande golvbalkar, men eftersom golvet måste hamna innanför yttre stommens innermått så vill jag få det på plats först och sen lägga balkarna på plats efteråt. Vore tråkigt att svetsa dit golvbalkar bara för att inse att golvet inte får plats när man väl ska svetsa dit det... Får jag bara dit golvet så kommer balkarna automatiskt få plats innanför, därför gör jag det i denna ordningen.

Aluplåt för att få det tätt och lätt. Isolering och sedan plyfa är vanligt på YouTube.

Kanske avsluta med tunn matta. Linoleum är tungt. Måla/lacka, halvmatt fernissa
Jepp :tummenupp

Släpet kommer utvändigt kläs i aluplåt, 2mm tjock i botten för lite extra styrka eftersom det ska hålla att ligga på (tillsammans med golvbalkar då) och 0,5mm på sidor och upptill. Innanför det blir det icke fuktabsorberande cellplastisolering, innerst någon typ av filt eller tunn heltäckningsmatta så att man slipper råka komma i kontakt med kalla aluminiumbalkar. Vill ha så lite direkt värmeledning utifrån och in som möjligt, därför har jag byggt så att det kommer ligga åtminstone lite tunn isolering innanför varenda balk i stommen.

Måla eller lacka är jag däremot inte säker på. Jag tycker att gamla aluhusvagnar är ganska snygga:
8df1aa92a0542461cafce8146ad05eb9.jpg
Om inte bygget ser ut som fullkomligt skit när allt är klart så kanske jag struntar i att måla och nöjer mig med polering och lite klarlack istället. Ur temperaturaspekt är det kanske inte en dum idé, ju mindre värme ytskiktet absorberar desto svalare blir det förhoppningsvis inne i husvagnen :tummenupp
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Snikbillig kantvik för att böja alu finns ju hos jula och de övriga verktygsnasarna eller så bygger man själv av några vinkeljärn (sett på tuben).
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag var mer inne på att ytbehandla plyfan men med filt eller tunn heltäckningsmatta behövs inte det. Slitstyrka?

Aluminium är snyggt som det är. Gamla husvagnar som Ägget skrattade folk åt förr. Dom är ju så coola en husvagn kan bli. De som överlevt kostar idag. Perfekt till raggarbilen eller gammelmercan.
Jag minns inte vad de amerikanska aluminiumhusvagnarna heter. De finns som husbil också. Kända, 50-60-tal. Ascoola. Jo, Airstream var ett fabrikat.

Ventilation? Du vet hur varm en bil i solen blir.
Det finns solcellsventilatorer till båt. Inte så snyggt men funktionellt. Större datorfläktar, en inluft och en utluft?
55 grader i båten var inte ovanligt när det var 20-25 grader ute.
Hardtop med kapell så det gick fort att få bort den varma luften. Ner med kapellet och lägg i växeln.

Korsdrag, kan du fixa det så går det lite fortare att få ner temperaturen
 
Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Top