Låt dem ligga i makrillådan så det blir lediga rum till gistna gubbar, som jag. Kanske man orkar ett par tre mil nästa dag också.Härlig byggtråd, men hade det inte varit enklare med bed and breakfast?![]()
Låt dem ligga i makrillådan så det blir lediga rum till gistna gubbar, som jag. Kanske man orkar ett par tre mil nästa dag också.Härlig byggtråd, men hade det inte varit enklare med bed and breakfast?![]()
Har funderat på att bygga själv men inte fått tummen ur (Snikbillig kantvik för att böja alu finns ju hos jula och de övriga verktygsnasarna eller så bygger man själv av några vinkeljärn (sett på tuben).
Har inte detaljplaner exakt allt ännu, får se lite hur inredningen blir när det väl är isolerat så ser jag vad jag får plats med och sådär. Men jodå, ventilation ska den få och jag kommer även montera solpanel på taket så att jag kan ha lite enkel belysning, mobilladdare och så vidare. Men jag tänker att ju mättare ytskiktet reflekterar, desto svalare blir det invändigt. Kommer därmed inte måla den svart till exempel...Jag var mer inne på att ytbehandla plyfan men med filt eller tunn heltäckningsmatta behövs inte det. Slitstyrka?
Aluminium är snyggt som det är. Gamla husvagnar som Ägget skrattade folk åt förr. Dom är ju så coola en husvagn kan bli. De som överlevt kostar idag. Perfekt till raggarbilen eller gammelmercan.
Jag minns inte vad de amerikanska aluminiumhusvagnarna heter. De finns som husbil också. Kända, 50-60-tal. Ascoola. Jo, Airstream var ett fabrikat.
Ventilation? Du vet hur varm en bil i solen blir.
Det finns solcellsventilatorer till båt. Inte så snyggt men funktionellt. Större datorfläktar, en inluft och en utluft?
55 grader i båten var inte ovanligt när det var 20-25 grader ute.
Hardtop med kapell så det gick fort att få bort den varma luften. Ner med kapellet och lägg i växeln.
Korsdrag, kan du fixa det så går det lite fortare att få ner temperaturen
Enklare? Konstigt ord, tror inte jag har det i mitt vokabulär...Härlig byggtråd, men hade det inte varit enklare med bed and breakfast?![]()
Det blir korsdrag i öppningen iom att det är öppet i andra änden och det blåser bort skyddsgasen.Jag förstår verkligen inte vad det är som är fel. Vissa bitar funkar hur bra som helst, men så fort man ska svetsa i närheten av öppet rör så blir det såhär... Jag vill inte mer![]()
till råga på allt lyckades jag dessutom knäcka "konan" eller vad man ska kalla den där biten som skruvas in och håller wolframelektroden på plats i bakändem av facklan, så då blev jag helt enkelt tvungen att ge upp. HATAR ATT SVETSA ALU!!!
![]()
![]()
![]()
Det blir korsdrag i öppningen iom att det är öppet i andra änden och det blåser bort skyddsgasen.
Jepp, andra änden av röret är stängt redan men det funkar inte ändå...Har du provat att täta röret innan svetsning?
Du måste täta på den sidan du svetsar, pula in lite alufolie som stopp.Jepp, andra änden av röret är stängt redan men det funkar inte ändå...![]()
Det har jag i och för sig inte testat så jag ska göra det och se om det blir skillnad, tack för tipsetDu måste täta på den sidan du svetsar, pula in lite alufolie som stopp.
Jag tycker att jag försökt slipa så noga jag kan precis överallt där det ska svetsas, på sidorna, under och till och med inuti på de ställen där jag försöker lägga en fog... Kanske måste slipa ännu mer, vet inte. Efter slipning så rengör jag med sprit. Har hört att vissa menar att bromsrengöring kan vara bättre, men samtidigt är jag lite skeptisk efter att ha läst någon gammal tråd om en snubbe som fick permanenta skador av gaserna då han råkat förånga en droppe bromsrengöring i samband med svetsning...Dom där fyrkantsrören kan vara anodiserade. Då måste du slipa bort det överallt i närheten av svetsfogen annars blir det bara skit. Många aluminiumprofiler brukar var hårdanodiserade utan infärgning så vet man inte om det kan det vara lätt att missa.
Sprit eller aceton fungerar utmärkt. Rostfri stålborste innan tvätt - och borsten skall inte ha använts till annat material än aluJag tycker att jag försökt slipa så noga jag kan precis överallt där det ska svetsas, på sidorna, under och till och med inuti på de ställen där jag försöker lägga en fog... Kanske måste slipa ännu mer, vet inte. Efter slipning så rengör jag med sprit. Har hört att vissa menar att bromsrengöring kan vara bättre, men samtidigt är jag lite skeptisk efter att ha läst någon gammal tråd om en snubbe som fick permanenta skador av gaserna då han råkat förånga en droppe bromsrengöring i samband med svetsning...
![]()
Safety Alert! Brake Cleaner = Phosgene Gas
Brew Bikes LLC 828-406-6668 Phone & Text. brewdude@brewracingframes.com BREW is a registered trademark and NO images or use without written consent.www.brewracingframes.com
https://www.reddit.com/r/metalworking/comments/5m1pct
En av kommentarerna nämner att det finns bromsrengöring utan de potentiellt livsfarliga ämnena som är riskfritt att använda i samband med svetsning, någon som vet om Biltemas bromsrengöring innehåller något som är potentiellt livsfarligt att svetsa på eller är det safe att göra rent med det?![]()
Famous last w….Jag tycker att jag försökt slipa så noga jag kan precis överallt där det ska svetsas, på sidorna, under och till och med inuti på de ställen där jag försöker lägga en fog... Kanske måste slipa ännu mer, vet inte. Efter slipning så rengör jag med sprit. Har hört att vissa menar att bromsrengöring kan vara bättre, men samtidigt är jag lite skeptisk efter att ha läst någon gammal tråd om en snubbe som fick permanenta skador av gaserna då han råkat förånga en droppe bromsrengöring i samband med svetsning...
![]()
Safety Alert! Brake Cleaner = Phosgene Gas
Brew Bikes LLC 828-406-6668 Phone & Text. brewdude@brewracingframes.com BREW is a registered trademark and NO images or use without written consent.www.brewracingframes.com
https://www.reddit.com/r/metalworking/comments/5m1pct
En av kommentarerna nämner att det finns bromsrengöring utan de potentiellt livsfarliga ämnena som är riskfritt att använda i samband med svetsning, någon som vet om Biltemas bromsrengöring innehåller något som är potentiellt livsfarligt att svetsa på eller är det safe att göra rent med det?![]()
Så jäkla känsligt är det inte med rengöring, ska du ha perfekt genombränna utan minsta por och det ska vara godkänt vid röntgen med perfekt yta utan putsning efteråt så kanske. Om det nu inte är uppenbart olja och klet på grejerna men är det i övrigt torrt och rent så räcker det gott med slipning så man får bort oxiderna.Jag tycker att jag försökt slipa så noga jag kan precis överallt där det ska svetsas, på sidorna, under och till och med inuti på de ställen där jag försöker lägga en fog... Kanske måste slipa ännu mer, vet inte. Efter slipning så rengör jag med sprit. Har hört att vissa menar att bromsrengöring kan vara bättre, men samtidigt är jag lite skeptisk efter att ha läst någon gammal tråd om en snubbe som fick permanenta skador av gaserna då han råkat förånga en droppe bromsrengöring i samband med svetsning...
![]()
Safety Alert! Brake Cleaner = Phosgene Gas
Brew Bikes LLC 828-406-6668 Phone & Text. brewdude@brewracingframes.com BREW is a registered trademark and NO images or use without written consent.www.brewracingframes.com
https://www.reddit.com/r/metalworking/comments/5m1pct
En av kommentarerna nämner att det finns bromsrengöring utan de potentiellt livsfarliga ämnena som är riskfritt att använda i samband med svetsning, någon som vet om Biltemas bromsrengöring innehåller något som är potentiellt livsfarligt att svetsa på eller är det safe att göra rent med det?![]()
Ja, jag vete fan vad det är som bråkar men bråkar gör det nåt så in i självaste jävla helveteSå jäkla känsligt är det inte med rengöring, ska du ha perfekt genombränna utan minsta por och det ska vara godkänt vid röntgen med perfekt yta utan putsning efteråt så kanske. Om det nu inte är uppenbart olja och klet på grejerna men är det i övrigt torrt och rent så räcker det gott med slipning så man får bort oxiderna.
Jag höll på att jäklas förut och kunde inte komma på vad det var, rengjorde som en tok men det bubblade upp skit lite då och då från ingenstans. Visade sig att gasflödet inte var tillräckligt även om jag hade mer än vid DC på stål, den vilda och bredare ljusbågen vid AC svetsning skapade förmodligen turbulens som drog in syre i vissa lägen så därför kunde det gå hur bra som helst och sen bara bli skit från ingenstans och när det började oxidera i smälta så blev ljusbågen oroligare och skapade mer turbulens. Så kanske prova öka gasflödet lite, se till att gaskåpan är tillräckligt stor och ha inte så långt utstick på elektroden.
Men för mycket gasflöde är inte heller bra, varken för plånboken eller svetsningen då det också kan skapa turbulens och suga med sig syre.
Jo, jag har faktiskt funderat på det och har som sagt ännu inte bestämt mig för exakt vad för material jag kommer använda till olika applikationer i slutändan. Jag får se vad som känns bra när jag väl står där och ska börja isolera helt enkeltAppropå isolering i väggarna så använder en del kanalplast för att kombinera väggar och isolering vid husvagnsbyggen för mc för viktens skull. Vill minnas att den målas i valfri kulör på utsida och ev insida. Bara en tanke men nu skulle väl det vara aluminiumplåt på utsidan så det faller bort i.o.m det.
Tro mig, jag har rengjort, slipat och spritat precis allt jag kan... Alla sidor inklusive insidan av godset som ska svetsas i, även undersidan av de plåtar som ska svetsas så att inte en eventuell genombränning kontaminerar smältan, varenda tillsatspinne som används, wolframelektroden, keramikkoppen längst ut på facklan... Jag har till och med bytt till fräscha kontaktdelar inuti facklan så att inte där ligger något gammalt damm som åker ut med gasen och ställer till det... Det är fan så nära kliniskt rent som det går att komma i en skitig verkstad, ändå blir det inte bra... Jag har tittat på massor av felsökningsvideor om hur man åtgärdar problem med oxid vid tigsvetsning av alu och försökt följa deras tips, men antingen har jag gjort rätt redan från början eller så har deras tips inte hjälpt mig... Det känns som att snart kan det nästan inte vara något annat än att svetsfan är defekt eller något...Känns fånigt att komma med tipset men många påpekar vikten av rengjorda tillsatspinnar.
Ett annat är att göra något roligare när allt jävlas. Åka motorcykel t ex.![]()
Känner igen det där med direkt oxidbildning och att det vägrar flyta ihop. Kan du lägga upp bild på gastuben och regulatorn samt svetshandtaget?Ja, jag vete fan vad det är som bråkar men bråkar gör det nåt så in i självaste jävla helvete
Jag har verkligen försökt allt jag kan komma på, allt ifrån att felsöka maskinen rent fysiskt, leta tjuvluftkällor, byta packningar i regulatorn, sätta dit extra slangklämmor på gasslangen, mixtra med inställningarna, justera gasflödet, slipa och tvätta rent in absurdum, använda olika sorters tillsatspinnar, elektroder och gas... Just nu bara vill det inte. Alls.
Det är Inte bara i öppna rörändar det jävlas heller, antingen har min svets gått sönder eller så har jag tappat förmågan att svetsa över en natt. Vad jag än tar mig till så blir det bara skit. Så fort svetslågan tänds så blir det bara gråsvart oxid, ingen fin blänkande pöl av smälta. Svetsen kan när som helst få för sig att börja smattra som ett maskingevär, som om den inte får kontakt med jordklämman eftersom det är för mycket oxid ivägen eller något... och ingenting vill smälta ihop. Godset jag svetsar i vill inte blanda sig med varken godset jag försöker fästa ihop det med eller med tillsatspinnen, när jag försöker leda smältan till rätt plats med hjälp av lågan så ser det ut som en svart liten mask av oxid som bara flyttar rundor och absolut inte vill förena sig med något annat...![]()
![]()
![]()
Jag har verkligen inte en aning om vad det kan vara för fel. Jag har slut på idéer. Brottades med skiten mer eller mindre hela gårdagen och har knappt något resultat att visa för det. Några få punktsvetsar i golvet lyckades jag få till, i övrigt har jag fått slipa, putsa, svetsa, doppa, slipa elektrod, kapa loss, slipa, försöka igen, repetera... En sån där riktigt skitdag då man bara borde ha stannat i sängen, av flera anledningar...
Förutom allt strul och det faktum att det plötsligt blivit helt omöjligt att svetsa så har jag under gårdagen dels lyckats ha sönder min kontorsstol som jag brukar sitta i när jag utför stillasittande verkstadsarbeten som svetsning etc, dels lyckades jag trassla in mig i gasslangen så att flaskan med skyddsgas välte och slog sönder min regulator, dels lyckades jag tappa en tung jävla metallklump rakt på stortån som nu bultar och bankar så att jag inte kan sova, dels lyckades jag på något sätt fumla och fippla med en nyligen använd tillsatspinne i samband med att jag lyfte upp svetshjälmen för att granska en fog så att jag tappar pinnjäveln varpå den på något magiskt vänster studsar och vänder i luften och petar mig med den varma änden rakt i ögonvrån... Känns som att Murphys ande flyttat in i min verkstad, och jag uppskattar inte hans sällskap...![]()
![]()
Känner igen det där med direkt oxidbildning och att det vägrar flyta ihop. Kan du lägga upp bild på gastuben och regulatorn samt svetshandtaget?
Hur går det om du svetsar en sträng mitt på en ren plåt om du har en du kan prova på?
![]() |
Norrtälje Custom Bike Show
Förra året firade Twin Club... |
![]() |
Harley-Davidson Euro Festival närmar sig
8–11 maj smäller det – tiot... |
![]() |
Sveriges vägar blir bättre
Foto: Samuel Unéus Utvec... |
![]() |
Omfattande körkortsförändringar på gång
EU förväntas inom kort fatt... |
![]() |
Custom Motor Show 2025
Vårens stora event, som kic... |
![]() |
Nytt körkortsdirektiv som på gång
EU förväntas inom kort fatt... |
![]() |
2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj
Söndag 18 maj är det dags f... |
![]() |
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!
Upplev drömlika Gotland Rin... |
![]() |
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!
Upplev magiska Gotland Ring... |
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9
I nästa nummer av Bike, nr ... |