Toppgjutning, mördarbakterier och hojrenoveringen som gudarna glömde.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Gipset har stelnat!!! :banana :yoparty :rock :Rockbanan

20230221_171651.JPG20230221_171709.JPG
Knappt ett märke ens! :banana

Ovansidan ser också kanon ut! Limmet höll allting på plats, inget gips som tagit sig in under pluggen eller dylikt.
20230221_171820.JPG

För säkerhets skull så petade jag hål på pluggen för att se så att den inte spruckit och läckt in gips under vakuumsugningen.
20230221_172009.JPG
Ser bra ut! :tummenupp Lite rester av ohärdat resin bara som jag tvättade ur med lite alkohol.

Nu ska jag försöka följa den extremt detaljerade urbränningsprocessen som detta gips kräver efter bästa förmåga:
Burnout.png
Skalorna är grader Celsius och timmar... :näsblod Jag har dock ingen såpass avancverad ugn att jag kan ställa in en gradvis temperaturökning, så jag får helt enkelt ta och öka temperaturen successivt manuellt. De första ca fyra timmarna upp till ca 230 grader kör jag i en vanlig köksugn eftersom den troligtvis har lite mer exakt temperaturstyrning, sen blir det till att flytta över flaskan till den elektriska brännugnen och öka tempen.
 
Last edited:

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Vilken vansinnig tråd! Sitter bara och gapar. Grymt imponerad.
Beträffande avgasröret tävlade jag i mopperracing på 90-talet med likadant rör (fast med sämre svetsar) Det gick alldeles utmärkt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vilken vansinnig tråd! Sitter bara och gapar. Grymt imponerad.
Beträffande avgasröret tävlade jag i mopperracing på 90-talet med likadant rör (fast med sämre svetsar) Det gick alldeles utmärkt.
Haha, tack så mycket :tummenupp Själv skäms jag nästan lite och tycker att det är mest snack och lite verkstad, jag har ju egentligen inte mycket att visa upp i dagsläget förutom ett inköpt objekt, ett påbörjat avgasrör och en massa misslyckade gjutexperiment med relaterat svammel... Och bara det fyller 12 sidor :gnissla :hihi Men jag hoppas att åtminstone gjutningen ska leverera resultat hyfsat snart så att vi kan komma vidare! :tummenupp

Jag tackar för uppmuntran, då hoppas jag att mitt rör ska prestera åtminstone dugligt! :) Jag har ju egentligen inga större förväntningar, så länge den går marginellt bättre med mitt rör än med original så skulle jag bli mer än nöjd. Det är ju ingen racer så det handlar ju inte främst om att vinna en massa effekt, pipan är beräknad för att bredda effektbandet och ge lite mer bottendrag så det enda jag egentligen hoppas på är att vinna lite ork i uppförslut :) Måste ju göra vad jag kan och ge lillhojen bästa möjliga förutsättningar så att den orkar släpa runt på min blekfeta lekamen :hihi

Initiala uppvärmningsfasen avklarad, såhär ser saker och ting ut i dagsläget:
20230221_215736.JPG
Hmm, bränd plast... :va Hade förväntat mig/hoppats på mer av ett smältande utseende så detta var ju inte extremt förtroendeingivande, men pluggen ser lätt fuktigt ut så jag hoppas att det innebär att den börjar smälta om man väl höjer temperaturen. Nu har jag förflyttat flaskan till den elektriska brännugnen och kommer där höja tempen successivt upp till urbränningstemperatur, där kommer den sedan få jobba över natten och förhoppningsvis har jag ett rent och fint hålrum att hälla smält metall i efter det! :)
 
Last edited:

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Spännande....
Hur ställer du gippsklumpen i ugnen? Är det med hålet nedåt så att smält plast kan rinna ut successivt?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Spännande....
Hur ställer du gippsklumpen i ugnen? Är det med hålet nedåt så att smält plast kan rinna ut successivt?
Exakt :) Egentligen spelar det nog ingen större roll då alltihop ska brinna upp och försvinna utan att ens lämna någon aska kvar, men jag tänker att om något smälter loss och trillar ut så blir det förmodligen lättare för resterna som är kvar i klumpen att brinna bort ordentligt.
En snubbe på rejsa gjorde en 3D-gips-alu utan besvär (ren tur förmodligen)
Sedärja, det var ju inget dåligt resultat han fick till med så enkla metoder! :tummenupp

Är det tur det handlar om så har jag verkligen ingen, för tyvärr sket sig även detta försök... :(

20230222_125050.JPG

Allting var förberett, men när jag lyfte upp flaskan ur ugnen så upptäckte jag detta:

20230222_125101.JPG

Tydligen har min PID temperaturstyrning fallerat för ugnen var inte de 750 grader varm som jag ställt in, den var närmare 1000... :huvet

Så höga temperaturer tyckte inga av de inblandade parterna om, inte ens gipset hade klarat sig:

20230222_125056.JPG20230222_125255.JPG

Ignorera de svarta fläckarna, det är asfaltrester efter att flaskan med sitt 1000-gradiga gips stått upp och ned på uppfarten...

Resinet har ju onekligen brunnit upp, men tyvärr så har gipset spruckit och det har lossnat lite bitar så även om jag skulle gjuta av formen så kommer toppen bli defekt. Nu spelar det dock ingen roll, för allra minst glad i den överdrivna temperaturen var gjutflaskan. Den är skrot. Det bubbliga ni ser på bilderna är inte bara den värmetåliga färgen som tackat för sig, själva stålet har fullkomligt desintegrerat och lossnar i stora flagor om man så mycket som petar på flaskan. Hade inte vågat försöka dra vakuum runt den ens om jag kunnat, men flaskan har ändrat form såpass att den inte längre får plats i vakuumkammaren så det är skitsamma.

Kewken också :huvet Jaja, blir väl till att tillverka en ny flaska, printa en ny plugg, byta temperaturstyrningen på ugnen... Har lite jobb framför mig innan jag kan försöka igen.

Jag ska testa att hälla lite alu i formen utan att dra vakuum men det är ytterst tveksamt att det blir något av det, tror inte smältan når ut i de yttersta spetsarna och även om den gör det så kommer toppen som sagt oavsett ändå inte att bli riktigt så som den var tänkt eftersom det fattas små bitar av gipsformen... Jaja, så kan det gå. Ledsen att göra er besvikna, igen... :(
 
Last edited:

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Exakt :) Egentligen spelar det nog ingen större roll då alltihop ska brinna upp och försvinna utan att ens lämna någon aska kvar, men jag tänker att om något smälter loss och trillar ut så blir det förmodligen lättare för resterna som är kvar i klumpen att brinna bort ordentligt.

Sedärja, det var ju inget dåligt resultat han fick till med så enkla metoder! :tummenupp

Är det tur det handlar om så har jag verkligen ingen, för tyvärr sket sig även detta försök... :(

View attachment 481149

Allting var förberett, men när jag lyfte upp flaskan ur ugnen så upptäckte jag detta:

View attachment 481150

Tydligen har min PID temperaturstyrning fallerat för ugnen var inte de 750 grader varm som jag ställt in, den var närmare 1000... :huvet

Så höga temperaturer tyckte inga av de inblandade parterna om, inte ens gipset hade klarat sig:

View attachment 481151View attachment 481152

Resinet har ju onekligen brunnit upp, men tyvärr så har gipset spruckit och det har lossnat lite bitar så även om jag skulle gjuta av formen så kommer toppen bli defekt. Nu spelar det dock ingen roll, för allra minst glad i den överdrivna temperaturen var gjutflaskan. Den är skrot. Det bubbliga ni ser på bilderna är inte bara den värmetåliga färgen som tackat för sig, själva stålet har fullkomligt desintegrerat och lossnar i stora flagor om man så mycket som petar på flaskan. Hade inte vågat försöka dra vakuum runt den ens om jag kunnat, men flaskan har ändrat form såpass att den inte längre får plats i vakuumkammaren så det är skitsamma.

Kewken också :huvet Jaja, blir väl till att tillverka en ny flaska, printa en ny plugg, byta temperaturstyrningen på ugnen... Har lite jobb framför mig innan jag kan försöka igen.

Jag ska testa att hälla lite alu i formen utan att dra vakuum men det är ytterst tveksamt att det blir något av det, tror inte smältan når ut i de yttersta spetsarna och även om den gör det så kommer toppen som sagt oavsett ändå inte att bli riktigt så som den var tänkt eftersom det fattas små bitar av gipsformen... Jaja, så kan det gå. Ledsen att göra er besvikna, igen... :(
Det finns ju värmetåligt gips som klarar 1200 grader. Men tror att det är viktigt att gipset får torka ut riktigt innan man höjer tempen. Även om gipset bränner snabbt så är ju vattnet kvar. Har gjort lite arkitekturmodeller i gips, och torkat dom på svag värme i ugn 12-24 timmar när det kliat i fingrarna att komma vidare. Även om tråden är kul och spännande att följa som det är nu, så önskar jag dig ändå lite tur å framgång vid nästa försök.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det finns ju värmetåligt gips som klarar 1200 grader. Men tror att det är viktigt att gipset får torka ut riktigt innan man höjer tempen. Även om gipset bränner snabbt så är ju vattnet kvar. Har gjort lite arkitekturmodeller i gips, och torkat dom på svag värme i ugn 12-24 timmar när det kliat i fingrarna att komma vidare. Även om tråden är kul och spännande att följa som det är nu, så önskar jag dig ändå lite tur å framgång vid nästa försök.
Detta är vad jag använt:
Det är ett specifikt metallgjutningsgips som bland annat används då man gjuter guldsmycken, så det ska tåla höga temperaturer. Och enligt instruktionerna så ska det inte behöva torka längre än vad jag lät det göra innan gjutning så jag vet inte varför det blev som det blev... Kan ju vara att temperaturgivaren gett upp alldeles och att ugnen i själva verket var ännu varmare, 1000 grader var ju bara vad som stod på displayen... Men ja, jag får kanske prova att torka det i ugn lite längre som du säger. Kanske inte skadar att låta den initiala uppvärmningen gå ännu lite längre.

Tack :tummenupp
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Tycker trots alt att gippsformen ser fin ut invändigt så jag tror inte att du är så långt ifrån succè
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Tja, tillverkaren borde ju veta vad dom talar om. Men om jag får dra till med en liten killgissning; kanske skillnad på att hälla ett smält material -som ganska snabbt svalnar av- i gipsformen och att värma upp hela formen till hög temperatur. Vet t ex att betong kan sprängas vid brand och höga temperaturer när det kemiskt bundna vattnet i betongen börjar förångas.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tycker trots alt att gippsformen ser fin ut invändigt så jag tror inte att du är så långt ifrån succè
Förhoppningsvis, om jag bara kan få allt att göra som jag vill... :gnissla Jaja, det här är ju för mig outforskat territorium och trial and error i allra högsta grad så det är klart att man får räkna med ett par misslyckanden innan man får till det :)
Tja, tillverkaren borde ju veta vad dom talar om. Men om jag får dra till med en liten killgissning; kanske skillnad på att hälla ett smält material -som ganska snabbt svalnar av- i gipsformen och att värma upp hela formen till hög temperatur. Vet t ex att betong kan sprängas vid brand och höga temperaturer när det kemiskt bundna vattnet i betongen börjar förångas.
Fast den här urbränningsprocessen är ju tillverkarens egna instruktioner, så hade bara min ugn betett sig så tror och hoppas jag att det skulle ha funkat. Tror mer det handlar om att min PID-styrning gav upp och temperaturen skenade okontrollerat, det var ju inte riktigt meningen. Men gipset ska absolut tåla att värmas upp till höga temperaturer, kanske bara inte riktigt såhär höga temperaturer :gnissla

Jag är lite inne på att testa en annan metod... Funderar på att försöka göra en avgjutning av den utskrivna toppen i silikon för att därigenom framställa en form som kan fyllas med smält vax, och sedan gjuta in vaxmodellen i gips och försöka gjuta av den istället. Vax smälter betydligt lättare än gjutbart resin, så då skulle man förhoppningsvis klara sig med lägre temperatur vid själva urbränningen av gipsformen... Både formen och det mesta av vaxet skulle dessutom gå att återvinna, så det skulle bli mycket enklare att göra upprepade försök ifall något skiter sig... Tål att tänkas på.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Sepåfan! Jag tog och hällde lite smält alu i formen mest för att se vad det blev av det, och även om jag visste redan från början att det inte skulle bli en lyckad gjutning får jag nog ändå säga att resultatet blev långt över förväntan sett till förutsättningarna!

20230222_161230.JPG20230222_161219.JPG20230222_161254.JPG20230222_161331.JPG20230222_161307.JPG20230222_161312.JPG20230222_161324.JPG

Massor av defekter, spår av sprickorna i gipset, metall där det inte ska vara, saknad metall där det skulle vara (lite svårt att se på bilderna men några av flänsarna har stora hål rakt igenom)... Men på det hela taget så känns det ju som att det vittnar om projektets potential, även om det precis som jag trott krävs vakuum för att metallen ska fylla ut ordentligt så blev utfyllnaden ändå betydligt bättre än jag hade väntat mig av en icke vakuumgjutning. Får jag bara till en lyckad urbränning av gipsformen och gör gjutningen under vakuum så borde jag kunna lyckas åstadkomma ett bra resultat! :banana Denna blir ju inget användbart av men jag tror jag sparar den ändå, istället för att smälta ner den på nytt. Jag får upprätta ett eget litet altare med "offerings to the gods of speed" där denna och eventuella andra misslyckade prototyper får vila :hihi
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Sepåfan! Jag tog och hällde lite smält alu i formen mest för att se vad det blev av det, och även om jag visste redan från början att det inte skulle bli en lyckad gjutning får jag nog ändå säga att resultatet blev långt över förväntan sett till förutsättningarna!

View attachment 481158View attachment 481159View attachment 481160View attachment 481161View attachment 481162View attachment 481163View attachment 481164

Massor av defekter, spår av sprickorna i gipset, metall där det inte ska vara, saknad metall där det skulle vara (lite svårt att se på bilderna men några av flänsarna har stora hål rakt igenom)... Men på det hela taget så känns det ju som att det vittnar om projektets potential, även om det precis som jag trott krävs vakuum för att metallen ska fylla ut ordentligt så blev utfyllnaden ändå betydligt bättre än jag hade väntat mig av en icke vakuumgjutning. Får jag bara till en lyckad urbränning av gipsformen och gör gjutningen under vakuum så borde jag kunna lyckas åstadkomma ett bra resultat! :banana Denna blir ju inget användbart av men jag tror jag sparar den ändå, istället för att smälta ner den på nytt. Jag får upprätta ett eget litet altare med "offerings to the gods of speed" där denna och eventuella andra misslyckade prototyper får vila :hihi
Peppellipepp!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det närmar ju sig för dig med gjutningen, bara att ta nya tag och jag tror det är många här som väntar med spänning på nästa försök.

Vad det gäller avgasröret och svetsarna är det väl mycket träning för att få snygga svetsar, varför inte också slipa svetsarna utvändigt och sen polera upp röret så du får ett slätt rör?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
du är en envis jävel :tummenupp :tummenupp

kämpa på, hoppas det blir bra nästa gång
Det närmar ju sig för dig med gjutningen, bara att ta nya tag och jag tror det är många här som väntar med spänning på nästa försök.

Vad det gäller avgasröret och svetsarna är det väl mycket träning för att få snygga svetsar, varför inte också slipa svetsarna utvändigt och sen polera upp röret så du får ett slätt rör?
Tack hörni :)

Jag ska försöka få till ett nytt försök inom en inte alltför avlägsen framtid :tummenupp

Gällande röret så är jag mest rädd att jag skulle råka slipa igenom och behöva svetsa igen hål, och vips så har jag skaffat mig genomsmälta blobbar och andra ojämnheter på insidan av röret som jag inte kommer åt att slipa bort... Jag har ju redan slipat lite på insidan av fogarna så risken är ju att plåten är tunnare precis i skarvarna, försöker jag slipa fogarna släta utvändigt riskerar jag nog att gå igenom här och där Och det känns onödigt när det enda jag har att vinna är en rent estetisk förbättring. Då tar jag hellre ett fult men väl fungerande rör. Jag får bli bättre på att svetsa och göra ett nytt rör om jag någon gång bestämmer mig för att jag vill prioritera utseendet :tummenupp
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bestämde mig för att experimentera lite med silikonformar och vaxgjutning, när vi nu ändå håller på. Om inte annat kunde det ju vara intressant att jämföra olika metoder och se vad som ger bäst/enklast/billigast resultat tänker jag :tummenupp

Skrev ut en ny plugg av icke gjutbart resin (la till en centimeter i botten på modellen för att vara säker på att framtida avgjutningar blir tillräckligt höga):

20230225_193028.JPG20230225_193042.JPG20230225_193049.JPG

Resinskrivare skulle man investerat i för länge sedan, fan vad snyggt den skriver :kär


Limmade fast pluggen på en plastskiva och penslade hela skiten med släppmedel, därefter limmade jag fast väggar runtom med hjälp av smältlim (och lite silvertejp som extra säkerhet):

20230225_200900.JPG

20230225_204414.JPG


Därefter var det dags att blanda till formsilikon:
20230225_205019.JPG

Vakuumsög för att bli av med luftbubblor. Trodde inte att det skulle svälla nämnvärt då jag enbart handblandat försiktigt (har alltså inte piskat in mängder med luft med hjälp av elvisp eller dylikt utan bara rört om med plastslev), men det bubblade såpass att det var på väg att fly ut ur byttan så jag fick raskt hälla över lite i av det i en annan burk :näsblod
20230225_205716.JPG


Sen hällde jag allting i gjutformformen och upptäckte att det var inte ens i närheten av tillräckligt... :huvet

20230225_210655.JPG

Snabbt som attan (för att inte första satsen skulle börja stelna) blanda nytt, vakuumsuga och fylla på. Nu räckte det. Vakuumsög därefter formen för att bli av med de allra sista luftbubblorna och tvinga ut silikonet i alla interna skrymslen:
20230225_211757.JPG

20230225_212034.JPG

Slätt och fint :) Ska bli spännande att se om pluggen släpper ur formen... Fördelen med silikon kontra sand är ju att man kan böja och bända lite i formen eller rentav blåsa in tryckluft för att få formen att släppa, så släppvinklar borde inte bli avgörande. Jag hoppas att detta ska bli en fin avgjutning så att jag sedan kan fylla formen med skulptörvax och skapa snabba högkvalitativa pluggar som förhoppningsvis är lättare att bränna ur gipsformen vid framtida gjutförsök :) Fördelen med denna metod är att istället för att behöva spendera ett halvt dygn med att printa en plugg i brännbart resin som är ganska dyrt och går till 100% till spillo vid varje försök så tar det i princip ingen tid alls att smälta vax, fylla silikonformen och suga ut all luft varpå man har en färdig plugg, och vaxet går dessutom i stort att återvända gång efter gång då 99% av det smälts ur formen och tas tillvara och bara en liten del går till spillo vid själva urbränningen av gipsformen. Fortsättning följer!
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Bestämde mig för att experimentera lite med silikonformar och vaxgjutning, nu när vi ändå håller på. Om inte annat kunde det ju vara intressant att jämföra olika metoder och se vad som ger bäst/enklast/billigast resultat tänker jag :tummenupp

Skrev ut en ny plugg av icke gjutbart resin (la till en centimeter i botten på modellen för att vara säker på att framtida avgjutningar blir tillräckligt höga):

View attachment 481307View attachment 481308View attachment 481309

Resinskrivare skulle man investerat i för länge sedan, fan vad snyggt den skriver :kär


Limmade fast pluggen på en plastskiva och penslade hela skiten med släppmedel, därefter limmade jag fast väggar runtom med hjälp av smältlim (och lite silvertejp som extra säkerhet):

View attachment 481310

View attachment 481311


Därefter var det dags att blanda till formsilikon:
View attachment 481312

Vakuumsög för att bli av med luftbubblor. Det bubblade såpass att det var på väg att fly ut ur byttan så jag fick raskt hälla över lite i av det i en annan burk :näsblod
View attachment 481314


Sen hällde jag allting i gjutformformen och upptäckte att det var inte ens i närheten av tillräckligt... :huvet

View attachment 481315

Snabbt som attan (för att inte första satsen skulle börja stelna) blanda nytt, vakuumsuga och fylla på. Nu räckte det. Vakuumsög därefter formen för att bli av med de allra sista luftbubblorna och tvinga ut silikonet i alla interna skrymslen:
View attachment 481316

View attachment 481317

Slätt och fint :) Ska bli spännande att se om pluggen släpper ur formen... Fördelen med silikon kontra sand är ju att man kan böja och bända lite i formen eller rentav blåsa in tryckluft för att få formen att släppa, så släppvinklar borde inte bli avgörande. Jag hoppas att detta ska bli en fin avgjutning så att jag sedan kan fylla formen med skulptörvax och skapa snabba högkvalitativa pluggar som förhoppningsvis är lättare att bränna ur gipsformen vid framtida gjutförsök :) Fördelen med denna metod är att istället för att behöva spendera ett halvt dygn med att printa en plugg i brännbart resin som är ganska dyrt och går till 100% till spillo vid varje försök så tar det i princip ingen tid alls att smälta vax, fylla silikonformen och suga ut all luft varpå man har en färdig plugg, och vaxet går dessutom i stort att återvända gång efter gång då 99% av det smälts ur formen och tas tillvara och bara en liten del går till spillo vid själva urbränningen av gipsformen. Fortsättning följer!
Snyggt. Blir dock ett extra steg att kompensera för måtten. Skalade du upp mastern något?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Snyggt. Blir dock ett extra steg att kompensera för måtten. Skalade du upp mastern något?
Tackar :tummenupp

Nej, jag gjorde faktiskt inte det. Eller jo, men bara på höjden för att tillse att avgjutningarna blir höga nog. Jag tänker att silikonformen borde bli lika stor som pluggen då den skulle behöva deformera pluggen för att krympa till en mindre storlek medan den stelnar, och det tror jag helt enkelt inte att den kan... Kan i och för sig ha fel i detta då det är ett rent antagande från min sida, men oavsett så ska silikonet ha en väldigt låg krympfaktor så förhoppningsvis blir en eventuell diff försumbar. Kvar att kompensera för blir då endast vaxets och aluminiumets krympning, och aluminiumets krympning "hoppas" jag att min redan uppskalade plugg ska vara tillräckligt för att kompensera. Så det beror helt enkelt på om vaxet krymper något ytterligare när man gjuter av formen, och det är jag inte så säker på att det gör i någon vidare utsträckning... Även vaxet jag köpt ska vara specifikt framtaget för att ha låg krympfaktor (smyckesvax), men det är klart att jag kommer ju gjuta en rätt mycket större bit än vad vaxet är skapat för... Det är prov och försök i allra högsta grad helt enkelt, skulle det visa sig att jag höftat fel så får jag skriva ut en något större plugg och gjuta en ny silikonform bara :) Som backupplan för den händelse att vaxet skulle krympa lite så kan man kanske fullösa detta genom att hälla lite extra smält vax i formen efter att avgjutningen stelnat och sen helt enkelt pressa tillbaka avgjutningen i formen för att fylla ut håligheterna... :va Eller kanske bara förvärma silikonformen. Kan ju också experimentera med en innerform för att minska ner på mängden vax som krävs för varje gjutning, det borde också minska krympfaktorn... Jag får testa och se helt enkelt, och göra justeringar allt eftersom behovet uppstår :)

Edit: Tog och jämförde pluggens teoretiska mått med den gjutna aluminiumbiten, mest för att se hur mycket krymp man faktiskt drabbas av:
20230226_003716.JPG
Plugg storlek.jpg

Måttband är kanske inte det mest exakta mätverktyget, men det känns som att det är extremt marginellt med krympning så troligtvis har jag mer än tillräckligt med marginal och landar eventuellt i en något lite för stor avgjutning om något :)

20220830_192918.JPG

Jag hade faktiskt räknat med betydligt mer krympning överlag, så krymper saker och ting inte mer än att det knappt märks någon skillnad mellan pluggens ritade mått och avgjutningens faktiska mått så kommer min färdiga topp till och med bli en aning större än original. Så jag är inte orolig, tvärtom var det nog tur att jag inte skalade upp pluggen ytterligare :)

Kan ju även nämna att jag valde att ta bort försänkningarna för cylinderbultcirkeln ifrån min 3D-ritning, och följaktligen även från mina utskrivna pluggar, just för att kunna spela med marginalerna vid behov. Jag kan förskjuta hålen någon bit hit och dit för att det garanterat ska passa. Och förbränningsrummet kommer jag ju oavsett att bearbeta i svarven :tummenupp

Sen är det ju inte som att jag har något egentligt syfte med toppgjutningen om man ska vara helt ärlig, det är ju mest en kul grej så målet är ju inte att trimma satan direkt. Jag har ju varken tänkt tävla eller dylikt så jag spelar ju knappast med snäva marginaler avseende trimning, så lite diskrepanser här och där lär varken göra till eller från på det stora hela :) Skulle toppen bli lite för liten eller lite för stor så kvittar det nog, all eventuell vinst (eller förlust...) ligger ju i förbränningsrummets utformning :tummenupp
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tackar :tummenupp

Nej, jag gjorde faktiskt inte det. Eller jo, men bara på höjden för att tillse att avgjutningarna blir höga nog. Jag tänker att silikonformen borde bli lika stor som pluggen då den skulle behöva deformera pluggen för att krympa till en mindre storlek medan den stelnar, och det tror jag helt enkelt inte att den kan... Kan i och för sig ha fel i detta då det är ett rent antagande från min sida, men oavsett så ska silikonet ha en väldigt låg krympfaktor så förhoppningsvis blir en eventuell diff försumbar. Kvar att kompensera för blir då endast vaxets och aluminiumets krympning, och aluminiumets krympning "hoppas" jag att min redan uppskalade plugg ska vara tillräckligt för att kompensera. Så det beror helt enkelt på om vaxet krymper något ytterligare när man gjuter av formen, och det är jag inte så säker på att det gör i någon vidare utsträckning... Även vaxet jag köpt ska vara specifikt framtaget för att ha låg krympfaktor (smyckesvax), men det är klart att jag kommer ju gjuta en rätt mycket större bit än vad vaxet är skapat för... Det är prov och försök i allra högsta grad helt enkelt, skulle det visa sig att jag höftat fel så får jag skriva ut en något större plugg och gjuta en ny silikonform bara :) Som backupplan för den händelse att vaxet skulle krympa lite så kan man kanske fullösa detta genom att hälla lite extra smält vax i formen efter att avgjutningen stelnat och sen helt enkelt pressa tillbaka avgjutningen i formen för att fylla ut håligheterna... :va Eller kanske bara förvärma silikonformen. Kan ju också experimentera med en innerform för att minska ner på mängden vax som krävs för varje gjutning, det borde också minska krympfaktorn... Jag får testa och se helt enkelt, och göra justeringar allt eftersom behovet uppstår :)

Edit: Tog och jämförde pluggens teoretiska mått med den gjutna aluminiumbiten, mest för att se hur mycket krymp man faktiskt drabbas av:
View attachment 481319
View attachment 481320

Måttband är kanske inte det mest exakta mätverktyget, men det känns som att det är extremt marginellt med krympning så troligtvis har jag mer än tillräckligt med marginal och landar eventuellt i en något lite för stor avgjutning om något :)

View attachment 481321

Jag hade faktiskt räknat med betydligt mer krympning överlag, så krymper saker och ting inte mer än att det knappt märks någon skillnad mellan pluggens ritade mått och avgjutningens faktiska mått så kommer min färdiga topp till och med bli en aning större än original. Så jag är inte orolig, tvärtom var det nog tur att jag inte skalade upp pluggen ytterligare :)

Kan ju även nämna att jag valde att ta bort försänkningarna för cylinderbultcirkeln ifrån min 3D-ritning, och följaktligen även från mina utskrivna pluggar, just för att kunna spela med marginalerna vid behov. Jag kan förskjuta hålen någon bit hit och dit för att det garanterat ska passa. Och förbränningsrummet kommer jag ju oavsett att bearbeta i svarven :tummenupp

Sen är det ju inte som att jag har något egentligt syfte med toppgjutningen om man ska vara helt ärlig, det är ju mest en kul grej så målet är ju inte att trimma satan direkt. Jag har ju varken tänkt tävla eller dylikt så jag spelar ju knappast med snäva marginaler avseende trimning, så lite diskrepanser här och där lär varken göra till eller från på det stora hela :) Skulle toppen bli lite för liten eller lite för stor så kvittar det nog, all eventuell vinst (eller förlust...) ligger ju i förbränningsrummets utformning :tummenupp
Hade jag gjort mej det jobbet så hade jag redan i gjutning en tagit bort kammaren och låtit det bli ett lagom hål till en lös kammare mindre att svarva bort då.

Lösa kammare sätter man ju i det mesta äldre i motorväg då det har skett en exceptionell utveckling o förståelse för förbränning.

Ta som ex min 40 hp 3 cyl yamaha utombordare ano 1982 har huvud munstycke 145. Den toppen jag har nu är en modifierad 1994 topp från en 50 hp o nu kör jag 125 i huvud munstycke och då är även avgaspipa bytt till en 50 hp. Det ligger en topp från en 2006 motor o väntar med ett ännu modernare utseende o 115 i huvud munstycke.

Så 40 hp går bättre o snålare med ett modernare utseende på kammaren.. O fortare inte minst viktigt.?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top