Idag blev det lite grundläggande underhåll på hojen i form av transmissionsoljebyte. Fick svar av experterna på modellspecifika facebooksidan och de menade också att oljan som säljaren skickat med är helt fel och att det ska vara vanlig 10w40 fyrtaktsmotorolja i transmissionen, så det var vad jag tog. Måste säga att servicemanualen är märkligt intetsägande på den här punkten, det står hur mycket olja som går i men den infon är ju också ingjuten i motorkåpan så det hade varit mer hjälpsamt att ange vilken typ av olja som ska i... Under "periodic service" så står det specifikt angett att transmissionsoljan ska bytas med jämna mellanrum, och längst ute till höger där sidhänvisning ges för alla övriga servicepunkter så är det streckat... Finns med andra ord ingen sida som nämner mer om oljetyp eller tillvägagångssätt i servicemanualen...
Nåja, känner mig ganska säker på att jag valt rätt då majoriteten råder mig att använda denna olja, så vi kör på.
Den gamla oljan var i princip helt klar, men det kändes ändå bra att få bytt den. Man vet ju aldrig.
Den gamla packningen såg dock väl trött ut, så jag gjorde en ny av mjukglödgad koppar.
Verkar tätt!
Hade egentligen köpt denna olja till R1:an, men efter byte i KV75:an så räckte oljan som blev över precis till ett byte även på på R1:an så även den fick sig en olje- och filterservice när jag ändå höll på.