Toppgjutning, mördarbakterier och hojrenoveringen som gudarna glömde.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har ställt frågan i en modellspecifik grupp på facebook så får vi se om någon kan reda ut frågetecknen :)
Jag googlade lite. Ser ut som att motorn till AR50/AR80 är typ samma. Där används vanlig motorolja. Är rätt säker på att du ska ha i 0,6l 10w-40
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag googlade lite. Ser ut som att motorn till AR50/AR80 är typ samma. Där används vanlig motorolja. Är rätt säker på att du ska ha i 0,6l 10w-40
Tack för input, inväntar fortfarande svar i specialistgryppen men lutar mer och mer åt att det som säljaren köpt oavsett är helt fel...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jäklar - grym farkost :tummenupp :hjarta
Tilltalar mig verkligen, ska bli spännade att följa eran resa.
Måste nästan byta fillingar nu.... :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jäklar - grym farkost :tummenupp :hjarta
Tilltalar mig verkligen, ska bli spännade att följa eran resa.
Måste nästan byta fillingar nu.... :)
Tack! Kan bara säga detsamma om din YSR, den väcker verkligen ha-begär :kär Får du för dig att göra dig av med den så hör av dig ;)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Funderar lite på hur jag ska täta tanken, fick förslag att använda silverlod i en annan tråd men 700kr för ett fempack stavar kändes lite saftigt... Skulle mässingslod funka? Det står att det är till stål och jag har en gasolbrännare som sak klara 800 grader...
Dessa funderar jag på. Bra eller dålig idé?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Idag blev det lite grundläggande underhåll på hojen i form av transmissionsoljebyte. Fick svar av experterna på modellspecifika facebooksidan och de menade också att oljan som säljaren skickat med är helt fel och att det ska vara vanlig 10w40 fyrtaktsmotorolja i transmissionen, så det var vad jag tog. Måste säga att servicemanualen är märkligt intetsägande på den här punkten, det står hur mycket olja som går i men den infon är ju också ingjuten i motorkåpan så det hade varit mer hjälpsamt att ange vilken typ av olja som ska i... Under "periodic service" så står det specifikt angett att transmissionsoljan ska bytas med jämna mellanrum, och längst ute till höger där sidhänvisning ges för alla övriga servicepunkter så är det streckat... Finns med andra ord ingen sida som nämner mer om oljetyp eller tillvägagångssätt i servicemanualen... :dummer Nåja, känner mig ganska säker på att jag valt rätt då majoriteten råder mig att använda denna olja, så vi kör på.
20220821_230900.JPG20220821_225554.JPG

Den gamla oljan var i princip helt klar, men det kändes ändå bra att få bytt den. Man vet ju aldrig.
20220821_225614.JPG
Den gamla packningen såg dock väl trött ut, så jag gjorde en ny av mjukglödgad koppar.
20220821_230711.JPG20220821_231801.JPG

Verkar tätt! :tummenupp Hade egentligen köpt denna olja till R1:an, men efter byte i KV75:an så räckte oljan som blev över precis till ett byte även på på R1:an så även den fick sig en olje- och filterservice när jag ändå höll på.

20220821_232632.JPG
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vad beträffar ditt oljeval så är det säkerligen helt rätt.
Chappyn som har liknande transmission, med halvautomat, där rekommenderas :"SAE 10W30 type SE motor oil" enligt servicemanualen.
Så det låter rimligt.
Kul att se din framfart! :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad beträffar ditt oljeval så är det säkerligen helt rätt.
Chappyn som har liknande transmission, med halvautomat, där rekommenderas :"SAE 10W30 type SE motor oil" enligt servicemanualen.
Så det låter rimligt.
Kul att se din framfart! :tummenupp
Det känns betryggande, tackar :tummenupp jag var ute och testade tidigare idag och jag kan inte märka att det har blivit sämre på något sätt, så förhoppningsvis blir det bra såhär :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du levererar, som vanligt. Det är kul med dina stolleprov!

Själv har jag kladdat färg på lilla vinkeljärnet i garageöppningen.

Du menar tröskelstålet, eller dubbrensaren som vi kallar den efter att jag spann min väg in i garaget med pappas bil, då det var blankis som 15 åring....

Ja, det glädjer mig att projektet tog fart direkt, motorsågen jag skulle klyva och renovera har inte flyttat på sig på ett år... (jag har fler såna projekt)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Du menar tröskelstålet, eller dubbrensaren som vi kallar den efter att jag spann min väg in i garaget med pappas bil, då det var blankis som 15 åring....

Ja, det glädjer mig att projektet tog fart direkt, motorsågen jag skulle klyva och renovera har inte flyttat på sig på ett år... (jag har fler såna projekt)
Nu ska vi inte sunka ner tråden med projekt som befinner sig i förberedelsefasen.
Tja, tröskelstål duger gott, vad som nu är kvar av det.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du levererar, som vanligt. Det är kul med dina stolleprov!

Själv har jag kladdat färg på lilla vinkeljärnet i garageöppningen.
Tack! Skönt att inte bli utdömd som fullständig idiot när man går och köper på sig projekt efter projekt medan högen av ofullständiga påbörjade objekt bara växer... :gnissla

Vissa dagar kan jag inte motivera mig att göra ens något så enkelt, så det ska du inte skämmas över. Eller jag hoppas inte att man ska det iallafall, för då får jag skämmas ofta...

Spamma på ni, så blir det någon form av aktivitet i tråden medan jag inte kan jobba. Har haft en massa annat i dagarna och inte kunnat pilla något med hojen. Det enda jag fått gjort är att öppna lysena och kolla glödlamporna som tyvärr ser hela ut. Anledningen till att jag saknar belysning är med andra ord troligen av mer allvarlig art än bara en dålig lampa... El som jag är så jävla bra på, inte... Kewken :huvet
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Motorfakta.jpg
Avgasberäkningar KV75.jpg

Expansionskammare illustration KV75.jpg

Hmm, kan detta bli bra tro?... :va Om det är någon som verkligen kan det här med att bygga expansionskammare så vore jag hemskt tacksam om ni ville ta en titt på mina beräkningar så jag inte höftat helt åt helvete. Var länge sedan jag pysslade med sånt här och känner mig aningen rostig... Har utgått ifrån Bells bok om tvåtaktstrimning och behandlat motorn som en cross/enduro, beräkningskonstanter har alltså valts med fokus vrid och bredd på effektband snarare än toppeffekt. Tanken är ju inte att köra fort, huvudsaken är att den ska orka dra mina 100 pannor uppför backar... :hihi
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Rent krast så brukar man inte ha expantions kammare under 170° i durr

Och så lågt rpm.

Vad är du ute efter?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Rent krast så brukar man inte ha expantions kammare under 170° i durr

Och så lågt rpm.

Vad är du ute efter?
Jo, durationen är ju väldigt låg, och varvet är ju baserat på var tillverkaren anger att motorns toppeffekt återfinnes. Innebär det att det är helt bortkastat att bygga en expansionskammare eller finns det något att vinna?

Beräkningarna är som sagt gjorda med förhoppning om att främst vinna bottenvrid och att bredda effektbandet. Förbättra det lilla som går att förbättra bara. Inte ute efter någon massiv effektökning och hög toppeffekt, det är ju ingen sporthoj direkt. Men lite bättre drag över registret och att slippa växla ner i uppförsbackar är ju alltid trevligt :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jo, durationen är ju väldigt låg, och varvet är ju baserat på var tillverkaren anger att motorns toppeffekt återfinnes. Innebär det att det är helt bortkastat att bygga en expansionskammare eller finns det något att vinna?

Beräkningarna är som sagt gjorda med förhoppning om att främst vinna bottenvrid och att bredda effektbandet. Förbättra det lilla som går att förbättra bara. Inte ute efter någon massiv effektökning och hög toppeffekt, det är ju ingen sporthoj direkt. Men lite bättre drag över registret och att slippa växla ner i uppförsbackar är ju alltid trevligt :)

Jag hade gjort en lös Dome i toppen med ett bättre utseende och högre komp, till att börja med. Är ju inte så svårt med luftkyld.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag hade gjort en lös Dome i toppen med ett bättre utseende och högre komp, till att börja med. Är ju inte så svårt med luftkyld.
Jag vill helst inte göra mer åverkan på originaldelarna än jag redan gjort. Att planslipa ytorna innebar ju bara att ta bort minsta möjliga material för att få kopparpackningen att täta så det tyckte jag kunde gå an, men att börja modifiera och riskera att ha sönder något som jag inte vet hur lätt det är att få tag i ersättare är jag lite skeptisk till... Fördelen med att bygga expansionskammare är ju att det är helt reversibelt om man vill bygga tillbaka till original. Jag tänkte mest att det kanske finns något litet att vinna, är inte direkt intresserad av att göra någon racer av hojen utan tanken var väl mer att även en liten moped vinner ju ganska mycket på ett "trimrör" och detsamma borde väl även kunna gälla lillhojen.

Jag håller faktiskt utkik efter kolv, topp och cylinder på ebay för att se om man inte kan komma över lite delar att experimentera med, men innan jag hittat det så vill jag kunna återställa eventuella modifikationer jag gör :)

Edit: En annan aspekt är att jag fått höra att kopplingen på dessa inte håller för alltför omfattande prestationshöjande åtgärder, så jag tänker att en mild och fin liten vridfokuserad expansionskammare kan bli lagom utan alltför mycket annat kringarbete som riskerar att gå till överdrift.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vill du testa så köp ett yarmakol till Honda mt eller Yamaha dt biggbore.

Kostar några 100 lappar o är då ingen större förlust att kapa o svetsa i.

Till priset är dessa svårslagna även att köpa en slät plåt o valsa själv.
 

snuttjulle

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2022
Hoj
-08 Hayabusa (övningskörningshojen)
Funderar lite på hur jag ska täta tanken, fick förslag att använda silverlod i en annan tråd men 700kr för ett fempack stavar kändes lite saftigt... Skulle mässingslod funka? Det står att det är till stål och jag har en gasolbrännare som sak klara 800 grader...
Dessa funderar jag på. Bra eller dålig idé?

?‍♂️
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vill du testa så köp ett yarmakol till Honda mt eller Yamaha dt biggbore.

Kostar några 100 lappar o är då ingen större förlust att kapa o svetsa i.

Till priset är dessa svårslagna även att köpa en slät plåt o valsa själv.
Är ju i och för sig en variant, har hört att en del kör med KX60 pipor på dessa men jag vet inte hur resultatet blir... Jag vet inte, jag får fundera. På ett sätt kunde det vara lite kul att designa och tillverka en skräddarsydd pipa, ger det bra resultat kan man ju känna sig nöjd med sitt hantverk om inte annat :)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top