Aha - faktum är att den enda användningen jag såg för en utskriven plasttopp var att ha den som plugg för gjutning, men det lät för avancerat för en minibike (och över huvud taget tämligen avancerat)
Att du inte använder bef. topp som plugg - är det för att gjutningen skall sakna förbränningsrum och att du istället skall bearbeta fram det??
Och för att plastpluggen släpper lättare ur gjutsanden?
Jag hade egentligen inte tänkt ge mig på något sådant, men sen var det ju någon som tvunget skulle plantera idéer i huvudet på mig och när jag väl fått en idé som verkar kul är det svårt att slå den ur hågen...
Just det där med att tvåtaktstoppar är tämligen enkla att pyssla med fick mig att tänka att "Ja, det är ju bara en solid klump alu. Såpass enkla är de ju faktiskt", och på den vägen är det
Men sen är det ju också så att jag har grejerna till det sen gammalt. Hade jag aldrig pysslat med vare sig 3D-skrivning eller metallgjutning så hade jag ju knappast gett mig på att hux flux gjuta en topp och sen införskaffa nödvändig utrustning och kunskap för det. Däremot om man redan har allt det där liggandes så kan man ju lika gärna använda det till något
Ja, lite både och. Jag funderade på att gjuta av den befintliga men jag kom fram till att det antagligen skulle bli enklare att rita upp och skriva ut en plastmodell. Den gamla hade jag behövt "maskera" förbränningsrum, tändstiftshål, bulthål och så vidare på, och jag var inte riktigt säker på hur det skulle låta sig göras så att det blev bra/snyggt. Jag vill ju inte göra någon permanent åverkan på den, så all dylik maskering skulle ju både behöva hålla för avgjutning och sen gå lätt att ta bort. Och sen är ju gjutningen på den befintliga toppen ganska så "rough around the edges", bokstavligen. Det underlättar ju inte direkt heller för avgjutningen... Och sen var det ju lite grejer jag ville ändra, så att ha tändstiften centralt monterat istället för vinklat som det är på originaltoppen. Framförallt det kändes lättare att åstadkomma med en egendesignad topp, istället för att försöka sig på någon fullösning med originalet.
Jag hoppas att den någorlunda släta och uniformt skulpterade plastpluggen ska gå lätt att gjuta av iallafall. Den tiden jag la på att designa och skriva ut den hade jag ju annars behövt lägga på att maskera och justera den befintliga toppen för avgjutning, och sen återställa den. I mitt huvud kändes det som att det var lika bra att 3D-skriva den, men det krävdes ju som vanligt lite mer tid och möda än planerat...