Toppgjutning, mördarbakterier och hojrenoveringen som gudarna glömde.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
De är 4mm nedtill och 2mm uptill, och 50mm långa. Jag hoppas att detta ska vara tillräckligt, de är åtminstone synbart koniska och jag har försökt att hålla mig till att så få väggar som möjligt i modellen ska vara raka just för att det ska släppa lätt ur gjutsanden. Vi får väl se om jag lyckats med detta eller om det blir tillbaka till ritbordet... PLA är iallafall inte dyrt, det tar bara en jävla tid att skriva ut med sambons skrivare... Min egen deltaskrivare är typ 4-5 ggr så snabb som hennes linjärmackapär, när den fungerar vill säga... Hennes maskin skriver dock väldigt fint får jag säga, lagerlinjerna är knappt kännbara så den skriver väldigt slätt och precist. Men denna utskriften tog å andra sidan sisådär 20 timmar... :gnissla
Blir 1,15 grader släppvinkel. Då krävs mer eller mindre polerade ytor för att formen ska släppa ordentligt. Minst det dubla bör du ha, helst 3 grader..
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Blir 1,15 grader släppvinkel. Då krävs mer eller mindre polerade ytor för att formen ska släppa ordentligt. Minst det dubla bör du ha, helst 3 grader..
Det kanske inte är helt optimalt, men jag hoppas att det ska gå. Man är ju tyvärr lite begränsad av hur föremålet ser ut, det finns ju en gräns för hur tjocka flänsar man kan göra nedtill samtidigt som man inte vill göra dem alltför tunna upptill... Det finns ju trots allt lite olika metoder för att få formen att släppa, alltifrån olika varianter av släppmedel till att helt enkelt vicka ut formen försiktigt. Om inte annat så hoppas jag att en kombinationsmetod ska fungera och generera ett godkänt resultat.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Men i en sandform behöver man väl ingen släppvinkel? Den formen blir ju skrot efter gjutningen? Eller behöver man så stor vinkel för att sanden ska släppa?
Det är klart att med brantare vinklar så släpper pluggen lättare ur sanden, men jag hoppas att det ska funka. Finns ju de som gjuter betydligt mer komplicerade grejer med massor av små detaljer och udda vinklar i sand, om de kan få det att funka så bör jag väl kunna få detta att funka kan jag tycka... Men vi får väl se helt enkelt :) Länge sedan jag höll på med gjutning och jag hade inte tillräckligt med färsk sand hemma, så när den nya anländer blir det till att testa och se hur det går.


"Draft angles are provided purely to enable the removal of the sand mould from the pattern. Typical draft should be in the region of 2 degrees - 1 degree is very possible on both internal and external surfaces"

En grad klarar ju, och det ska ju vara görbart... Men i värsta fall kör jag på plan B och gjuter in pluggen i gips och bränner ur plasten istället, så kallad "lost PLA casting". Då spelar släppvinkeln ingen roll över huvud taget.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Men med en lös Dome i original topp så behöver du ju varken gjuta eller byta, du kan ju byta hur många utseende som helt med original toppen då.

Känns lite som att gå över ån efter vatten lixom.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Men med en lös Dome i original topp så behöver du ju varken gjuta eller byta, du kan ju byta hur många utseende som helt med original toppen då.

Känns lite som att gå över ån efter vatten lixom.
Nu vill jag följa det här med gjutningen så lös dome tycker jag han kan ta vid annat tillfälle - det här blir ju superintressant!!!!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är klart att med brantare vinklar så släpper pluggen lättare ur sanden, men jag hoppas att det ska funka. Finns ju de som gjuter betydligt mer komplicerade grejer med massor av små detaljer och udda vinklar i sand, om de kan få det att funka så bör jag väl kunna få detta att funka kan jag tycka... Men vi får väl se helt enkelt :) Länge sedan jag höll på med gjutning och jag hade inte tillräckligt med färsk sand hemma, så när den nya anländer blir det till att testa och se hur det går.


"Draft angles are provided purely to enable the removal of the sand mould from the pattern. Typical draft should be in the region of 2 degrees - 1 degree is very possible on both internal and external surfaces"

En grad klarar ju, och det ska ju vara görbart... Men i värsta fall kör jag på plan B och gjuter in pluggen i gips och bränner ur plasten istället, så kallad "lost PLA casting". Då spelar släppvinkeln ingen roll över huvud taget.
Nu har jag inte jobbat med gjutning men behöver man inte skala upp mastern för att kompensera för krymp vid gjutningen?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Men med en lös Dome i original topp så behöver du ju varken gjuta eller byta, du kan ju byta hur många utseende som helt med original toppen då.

Känns lite som att gå över ån efter vatten lixom.
Jag bara tänkte att det antagligen skulle krävas åverkan på originaltoppen för att domen ska få plats och sitta fast, men jag kanske tänker fel... Nåja, nu kör vi på att försöka gjuta en egen. Skiter det sig så får jag tänka om :tummenupp

Nu vill jag följa det här med gjutningen så lös dome tycker jag han kan ta vid annat tillfälle - det här blir ju superintressant!!!!
Inte vara orolig, pluggen är printad och gjutsand beställd. Kommer absolut prova att gjuta en topp, sen hur det faktiskt går och om jag kan producera något användbart får vi väl se :gnissla

Nu har jag inte jobbat med gjutning men behöver man inte skala upp mastern för att kompensera för krymp vid gjutningen?
Jodå, så är det. Så min modell är någon procent större än originalet i alla riktningar :) Mer i vissa fall då jag tagit till ordentligt med marginal för att kunna bearbeta toppen i efterhand.

Vid jämförelse ser man ganska tydligt att plasttoppen är lite större, kylflänsarna linjerar inte riktigt och toppen sticker fram bakom originalet även när den hålls kant i kant med originalets undersida.

20220830_192848.JPG20220830_192918.JPG20220830_192942.JPG

Kylflänsarna är även grövre och längre än originalets, och kupolen i mitten har jag gjort rätt mycket större än original för att tändstiftet inte ska sticka för långt in i toppen. Det blir ju kortare väg in med rakt centrerat tändstift jämfört med vinklat.

Men ja, det är ju bara höftning och generella gissningar kring hur mycket som krävs och hur mycket den tänkt att krympa. Kan mycket väl bli att den inte passar även om gjutningen går bra. Men fördelen med 3D-skrivare är att jag kan skala upp modellen med ett enkelt knapptryck, så visar det sig att den krympte mer än förutsett så skriver jag ut en ny lite större och försöker igen :tummenupp
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag bara tänkte att det antagligen skulle krävas åverkan på originaltoppen för att domen ska få plats och sitta fast, men jag kanske tänker fel... Nåja, nu kör vi på att försöka gjuta en egen. Skiter det sig så får jag tänka om :tummenupp


Inte vara orolig, pluggen är printad och gjutsand beställd. Kommer absolut prova att gjuta en topp, sen hur det faktiskt går och om jag kan producera något användbart får vi väl se :gnissla


Jodå, så är det. Så min modell är någon procent större än originalet i alla riktningar :) Mer i vissa fall då jag tagit till ordentligt med marginal för att kunna bearbeta toppen i efterhand.

Vid jämförelse ser man ganska tydligt att plasttoppen är lite större, kylflänsarna linjerar inte riktigt och toppen sticker fram bakom originalet även när den hålls kant i kant med originalets undersida.

View attachment 475727View attachment 475728View attachment 475729

Kylflänsarna är även grövre och längre än originalets, och kupolen i mitten har jag gjort rätt mycket större än original för att tändstiftet inte ska sticka för långt in i toppen. Det blir ju kortare väg in med rakt centrerat tändstift jämfört med vinklat.

Men ja, det är ju bara höftning och generella gissningar kring hur mycket som krävs och hur mycket den tänkt att krympa. Kan mycket väl bli att den inte passar även om gjutningen går bra. Men fördelen med 3D-skrivare är att jag kan skala upp modellen med ett enkelt knapptryck, så visar det sig att den krympte mer än förutsett så skriver jag ut en ny lite större och försöker igen :tummenupp
Säg till om du vill ha något printat i en industrimaskin så löser jag det
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är som sagt också intresserad av gjutning men tror att gränsen får gå där för mig, möjligen kan det bli av om jag kan få hjälp med själva gjutningen. Dock kvarstår ju problemet att lära sig rita 3D och jag misstänker att det inte är så bara, har ritat en hel del 2D till CNC-fräsar för trä men aldrig 3D.

Tycker såna här projekt är jätteroliga, det blir som lite mer "på riktigt" än att bara köpa grejer och skruva på.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag är som sagt också intresserad av gjutning men tror att gränsen får gå där för mig, möjligen kan det bli av om jag kan få hjälp med själva gjutningen. Dock kvarstår ju problemet att lära sig rita 3D och jag misstänker att det inte är så bara, har ritat en hel del 2D till CNC-fräsar för trä men aldrig 3D.

Tycker såna här projekt är jätteroliga, det blir som lite mer "på riktigt" än att bara köpa grejer och skruva på.
Nu är inte jag någon CAD-nisse även om jag processar ett hundratal CAD-filer per dag men oftast jobbar man i flera 2D-plan steg för steg. Ofta finns det också färdiga modeller att utgå från, där man bara tweakar lite. Du hade lärt dig fort.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag är som sagt också intresserad av gjutning men tror att gränsen får gå där för mig, möjligen kan det bli av om jag kan få hjälp med själva gjutningen. Dock kvarstår ju problemet att lära sig rita 3D och jag misstänker att det inte är så bara, har ritat en hel del 2D till CNC-fräsar för trä men aldrig 3D.

Tycker såna här projekt är jätteroliga, det blir som lite mer "på riktigt" än att bara köpa grejer och skruva på.
Jag är helt självlärd. Jag är dock inte heller någon CAD-nisse för tyvärr hade jag inte råd med AutoCad på den tiden när jag först gav mig in på det här 3D-printing, så jag fick nöja mig med ett suboptimalt gratisprogram som heter Sketchup. Eller på den tiden fanns det gratisvarianter iallafall, osäker på hur det är nu. Det är hur som helst inte främst avsett för 3D-printing men kan exportera modellfiler som funkar för det... Med tanke på hur mycket tid jag lagt på att lära mig rita modeller så borde jag ha bitit i det sura äpplet och skaffat autocad från början, det hade nog blivit bättre på alla sätt. Men nu har jag ju lärt mig rita i sketchup, så det känns bortkastat att inte använda det nu... :gnissla Det är ganska intuitivt att rita 3D (åtminstone i sketchup) så lägger du bara lite tid på att experimentera och prova dig fram i vilket program du nu väljer så borde du kunna bygga enklare modeller hyfsat kvickt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är helt självlärd. Jag är dock inte heller någon CAD-nisse för tyvärr hade jag inte råd med AutoCad på den tiden när jag först gav mig in på det här 3D-printing, så jag fick nöja mig med ett suboptimalt gratisprogram som heter Sketchup. Eller på den tiden fanns det gratisvarianter iallafall, osäker på hur det är nu. Det är hur som helst inte främst avsett för 3D-printing men kan exportera modellfiler som funkar för det... Med tanke på hur mycket tid jag lagt på att lära mig rita modeller så borde jag ha bitit i det sura äpplet och skaffat autocad från början, det hade nog blivit bättre på alla sätt. Men nu har jag ju lärt mig rita i sketchup, så det känns bortkastat att inte använda det nu... :gnissla Det är ganska intuitivt att rita 3D (åtminstone i sketchup) så lägger du bara lite tid på att experimentera och prova dig fram i vilket program du nu väljer så borde du kunna bygga enklare modeller hyfsat kvickt.

En kompis har hållit på lite med 3D tror han kör med ett program som heter Fusion om jag minns rätt, ska ge det ett försök i vinter om han får tid. Nu är det väl knappast nåt enkelt jag ska göra utan ett insug som svänger åt alla håll och kanter. Fast då jag började bygga gitarrförstärkare startade jag direkt med en Tweed Twin Amp istället för nån nybörjarmodell typ Champ så ett komplicerat insug är kanske lämpligt nybörjarobjekt ?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En kompis har hållit på lite med 3D tror han kör med ett program som heter Fusion om jag minns rätt, ska ge det ett försök i vinter om han får tid. Nu är det väl knappast nåt enkelt jag ska göra utan ett insug som svänger åt alla håll och kanter. Fast då jag började bygga gitarrförstärkare startade jag direkt med en Tweed Twin Amp istället för nån nybörjarmodell typ Champ så ett komplicerat insug är kanske lämpligt nybörjarobjekt ?
Ingen aning om hur Fusion fungerar så jag kan inte riktigt uttala mig, men det är ju ett välkänt program så det blir säkert bra :tummenupp Beroende på hur komplexa former du ska göra så kan det finnas smidiga hjälpmedel som underlättar enormt. I Sketchup exempelvis finns det ett verktyg som gör att du kan dra ett tvådimensionellt föremål längs en bestämd bana och på så sätt skapa en 3D-modell av konturen. Mittdelen, själva kupolen alltså, på min topp gjorde jag genom att Dra en stående kvartscirkel runt i en ring och vips blir det en kupol.
Sketchup kupol.jpg

Mycket möjligt att fusion har liknande hjälpmedel, isåfall kanske du kan bygga upp ditt insug genom att bara rita hur alla svängande gångar ska gå och sen dra en passande form runt banan.

Här har jag ritat upp ett streck som svänger hit och dit i olika böjar med mjuk kurvatur, och sen använt dragverktyget till att låta en cirkel följa längs linjen vilket skapar ett krokigt rör:
Sketchup test.jpg

Med såna hjälpmedel kan du skapa komplexa former på några sekunder.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ingen aning om hur Fusion fungerar så jag kan inte riktigt uttala mig, men det är ju ett välkänt program så det blir säkert bra :tummenupp Beroende på hur komplexa former du ska göra så kan det finnas smidiga hjälpmedel som underlättar enormt. I Sketchup exempelvis finns det ett verktyg som gör att du kan dra ett tvådimensionellt föremål längs en bestämd bana och på så sätt skapa en 3D-modell av konturen. Mittdelen, själva kupolen alltså, på min topp gjorde jag genom att Dra en stående kvartscirkel runt i en ring och vips blir det en kupol.
View attachment 475762

Mycket möjligt att fusion har liknande hjälpmedel, isåfall kanske du kan bygga upp ditt insug genom att bara rita hur alla svängande gångar ska gå och sen dra en passande form runt banan.

Här har jag ritat upp ett streck som svänger hit och dit i olika böjar med mjuk kurvatur, och sen använt dragverktyget till att låta en cirkel följa längs linjen vilket skapar ett krokigt rör:
View attachment 475763

Med såna hjälpmedel kan du skapa komplexa former på några sekunder.
Det där ser ju ut nåt liknande mitt insug, nu blir jag sugen på att testa. Man kan säkert göra det ihåligt på nåt hyfsat enkelt vid. D3tta verkar helt klart intressant.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det där ser ju ut nåt liknande mitt insug, nu blir jag sugen på att testa. Man kan säkert göra det ihåligt på nåt hyfsat enkelt vid. D3tta verkar helt klart intressant.
Det kan man säkert. Gjorde ett snabbtest, i sketchup kan man lösa det genom att göra en cirkel inuti den första cirkeln och ta bort det i mitten innan man använder dragverktyget så blir det ett ihåligt rör som följer linjen istället:
Rör sketchup.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det kan man säkert. Gjorde ett snabbtest, i sketchup kan man lösa det genom att göra en cirkel inuti den första cirkeln och ta bort det i mitten innan man använder dragverktyget så blir det ett ihåligt rör som följer linjen istället:
View attachment 475776
Jäklar ett sånt där rör ingår också i insuget, blir nogvatt ge detta men 3D en chans.

Detta får dock bli in vinter just nu är prio på annat. Idag har det nya året inleds i och med älgjaktsstarten så nu är det skogen och Jämthunden som gäller några månader framöver.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jäklar ett sånt där rör ingår också i insuget, blir nogvatt ge detta men 3D en chans.

Detta får dock bli in vinter just nu är prio på annat. Idag har det nya året inleds i och med älgjaktsstarten så nu är det skogen och Jämthunden som gäller några månader framöver.
Perfekt vintersyssla att lära sig rita 3D, man kan ju ändå inte köra hoj då :tummenupp

App app var det visst ja... :huvet Hoppas du får en riktigt skitjakt då!
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top