Jag bara tänkte att det antagligen skulle krävas åverkan på originaltoppen för att domen ska få plats och sitta fast, men jag kanske tänker fel... Nåja, nu kör vi på att försöka gjuta en egen. Skiter det sig så får jag tänka om
Inte vara orolig, pluggen är printad och gjutsand beställd. Kommer absolut prova att gjuta en topp, sen hur det faktiskt går och om jag kan producera något användbart får vi väl se
Jodå, så är det. Så min modell är någon procent större än originalet i alla riktningar
Mer i vissa fall då jag tagit till ordentligt med marginal för att kunna bearbeta toppen i efterhand.
Vid jämförelse ser man ganska tydligt att plasttoppen är lite större, kylflänsarna linjerar inte riktigt och toppen sticker fram bakom originalet även när den hålls kant i kant med originalets undersida.
View attachment 475727View attachment 475728View attachment 475729
Kylflänsarna är även grövre och längre än originalets, och kupolen i mitten har jag gjort rätt mycket större än original för att tändstiftet inte ska sticka för långt in i toppen. Det blir ju kortare väg in med rakt centrerat tändstift jämfört med vinklat.
Men ja, det är ju bara höftning och generella gissningar kring hur mycket som krävs och hur mycket den tänkt att krympa. Kan mycket väl bli att den inte passar även om gjutningen går bra. Men fördelen med 3D-skrivare är att jag kan skala upp modellen med ett enkelt knapptryck, så visar det sig att den krympte mer än förutsett så skriver jag ut en ny lite större och försöker igen