Vad kostar en sådan dylik skrivare o vad kan namnet tänkas vara och vilken firma skulle man våga ringa för att se om det finns en rimlig chans att få köpa ett ex, och om man dessutom kan välja fraktsätt på den ev firma så man ev kan slippa post mord.
3DPrima kan jag varmt rekommendera, svensk firma med otroligt bra kundtjänst och snabb frakt. DHL finns som tillval för runt en hundring. Jag beställde min skrivare i måndags morse, hade den hemma på tisdag eftermiddag
www.3dprima.com
Ett annat bra alternativ är 3DJake som är baserade i Tyskland men skickar gratis till Sverige med UPS:
Immerse yourself in the world of 3D printing ☝ Over 10.000 products ✓ ✓ Top prices & fast delivery ✓ Order online now!
www.3djake.com
De olika firmorna har lite olika utbud och prissättning, så mitt tips är att kolla båda för att få bästa möjliga deal. Jag beställde min skrivare ifrån 3Dprima då den var billigare där, men tvättstationen köpte jag ifrån 3DJake eftersom den var slut i lager hos 3Dprima.
Just skrivaren jag köpt heter Anycubic Photon M3 Plus:
www.3dprima.com
Den skriver ut i 6k upplösning (antalet pixlar i ljusmatrisen, fler = finare kvalitet) med hjälp av en monokrom LCD-skärm och har en byggvolym på 19,7 x 12,2 x 24,5 cm.
Frågan du ska ställa dig är vad ska du ha skrivaren till, är utskriftskvalitet, hastighet eller storlek prioriterat? Jag valde min skrivare eftersom jag kände att den gav en bra kompromiss mellan alla faktorer, jag skriver trots allt lite större grejer ibland så jag ville inte köpa en för liten skrivare. Om du däremot bara vill skriva ut smått men med oslagbar kvalitet så hade jag satsat på denna:
High precision DLP 3D printer. 6 Customer Reviews.
www.3djake.com
3D-prima verkar inte ha fått in den ännu, den är rätt ny. Den har fått helt suveräna recensioner, kolla in denna (riktigt bra kanal för den som är intresserad av resinskrivning, spara den om du ska ge dig in på detta):
Kolla in detaljerna på den gjutna ringen
Skillnaden mellan den och min är att denna är en DLP-skrivare, Istället för en monokrom LCD-skärm så har denna nån slags annorlunda projektorteknik som på något sätt koncentrerar ljusstrålarna mer precist och som därigenom uppnår helt fantastisk utskriftkvalitet och hastighet. Den är dock lite mindre, byggvolym 13,1 x 7,3 x 16,5 cm. Stora DLP-skrivare är dyra, så det faktum att den tekniken över huvud taget finns för hobbybruk är ganska häftigt. Hade jag inte haft behov av större byggvolym hade jag köpt den alla dagar i veckan
Vill du kunna skriva ännu större finns det en uppgradering av min skrivare, M3 Max:
www.3dprima.com
Den skriver 298 x 164 x 300 mm i 7K-upplösning
Var bra sugen på den men kände inte riktigt att jag kunde motivera steget upp i pris när det nu blir första resinskrivaren jag testar över huvud taget...
En annan sak att tänka på är att du "behöver" en tvätt/härdstation också. Jag köpte Anycubics matchande wash and cure plus till min maskin, den verkade bra och är trots allt storleksmässigt anpassad för just den maskinen så att man kan tvätta och härda allt som maskinen klarar att printa. Visst, du kan klara dig med att bara köpa sprit att tvätta utskrifterna i och sen låta dem härda i solljus, men jag skulle nog rekommendera en maskin. Att handtvätta och solhärda allt lär bli tröttsamt i längden.