Toppgjutning, mördarbakterier och hojrenoveringen som gudarna glömde.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vågar vi önska lycka till åt buskis?
Det vete fan, jag sa i alla fall inte lycka till rakt ut utan "hoppas det går bra" men det är kanske illa nog?

Den stora frågan är vad som händer om det passerar en spillkråka vid gjutningen? Dock borde den risken nog vara försumbar?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det vete fan, jag sa i alla fall inte lycka till rakt ut utan "hoppas det går bra" men det är kanske illa nog?

Den stora frågan är vad som händer om det passerar en spillkråka vid gjutningen? Dock borde den risken nog vara försumbar?
Med min tur kommer säkert en hel fågelskock och flygbombar rakt ner i smältdegeln, skulle inte förvåna mig iallafall... :hihi Men vi får se hur det går, tackar så mycket för lyckönskningarna! Förhoppningsvis får jag mitt gips snart, sen är det bara att testa! :banana

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Med min tur kommer säkert en hel fågelskock och flygbombar rakt ner i smältdegeln, skulle inte förvåna mig iallafall... :hihi Men vi får se hur det går, tackar så mycket för lyckönskningarna! Förhoppningsvis får jag mitt gips snart, sen är det bara att testa! :banana
"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all."

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Eftersom man säger "Break a leg" när man menar "I hope you end up in a cast" så kanske "Melt a ingot" funkar i gjutarkretsar...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Eftersom man säger "Break a leg" när man menar "I hope you end up in a cast" så kanske "Melt a ingot" funkar i gjutarkretsar...
Låter rimligt!

I väntan på gips har jag ritat upp en andra halva till toppen:
Underdel.jpg
Denna ska limmas fast på undersidan av den redan utskrivna halvan innan hela paketet gjuts in i gips, och sen kommer toppen att gjutas med denna ände uppåt. Tanken är att de sluttande ytorna dels ska hjälpa plasten att rinna ut ur gipsformen då jag smälter ur den, men deras främsta syfte är att (förhoppningsvis) undvika att det fångas luftbubblor i formen under själva gjutningen med dålig utfyllnad som följd. Vid gjutning har man ofta luftningskanaler på alla de högsta punkterna så att smältan kan komma åt och fylla hela modellen, när metallen stiger upp i luftningskanalerna så är förhoppningsvis hela formen fylld. Jag kan dock inte riktigt ha en luftningskanal per fläns, så jag hoppas att den här lösningen ska funka.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Låter rimligt!

I väntan på gips har jag ritat upp en andra halva till toppen:

Denna ska limmas fast på undersidan av den redan utskrivna halvan innan hela paketet gjuts in i gips,

Jag såg en göra så vid en gjutning, men limmet han använde lämnade rester efter sig i gipset, så kolla upp med dom som har gjort sådant förr vilket lim som funkar.
Förmodligen funkar superlim

Du följer säkert redan den här youtubekanalen av andra orsaker än MC renovering, men varsågod annars:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag såg en göra så vid en gjutning, men limmet han använde lämnade rester efter sig i gipset, så kolla upp med dom som har gjort sådant förr vilket lim som funkar.
Förmodligen funkar superlim

Du följer säkert redan den här youtubekanalen av andra orsaker än MC renovering, men varsågod annars:
Tack för tipset, jag ska kolla upp extra noga vad det är för lim man bör använda men jag har också för mig att superlim är det de flesta använder så det hade jag tänkt använda.

Tror faktiskt jag snubblat över någon av deras videor, av någon outgrundlig anledning :hihi

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Superlim skall funka på PLA så också vanligt smältlim.
Man kan också "svetsa" med en lödkolv och PLA filamenttråd då får du inga främmande material i gjutformen...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Superlim skall funka på PLA så också vanligt smältlim.
Man kan också "svetsa" med en lödkolv och PLA filamenttråd då får du inga främmande material i gjutformen...
Smältlim fick det bli, tror inte superlim hade tätat tillräckligt bra och jag vill helst inte ha in gipset mellan delarna...

Började med att lägga smältlim på hela undersidan på extrabiten inklusive varenda fläns. Limmet hann såklart stelna innan jag hunnit få lim på allt vilket jag räknat med, så jag tog och stoppade hela skiten i stekpannan för att smälta allt lim på nytt.
20220911_172047.JPG

Precis då kom sambon hem och undrade vad i helvete jag gjorde med hennes stekpanna... Ingenting älskling, absolut ingenting... :gnissla

Nåja, snabbt upp ur pannan och ihop med bitarna.
20220911_172629.JPG
Blev kanske inte 100% tätt precis överallt, men den här överdelen ska ju ändå bearbetas bort. Det huvudsakliga är att den hjälper smältan att fylla själva toppformen, och det tror jag att det ska duga till.

20220911_174407.JPG

Tog och städade upp det värsta med en skalpell. Småtrådarna som blev kvar bränner jag bort innan själva gjutningen.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Ja, jag tänker mer på att Sketchup tex inte kan skapa riktiga kurvor utan bygger upp dem av raka linjesegment. Visst kan man öka antalet segment så att kurvan förefaller rund men det blir fortfarande inte en korrekt geometri när man zoomar. Plus en massa andra konstigheter när man ska göra mer avancerad geometri samt svårigheter att effektivt modifiera redan skapad geometri. Har också varit med om att exporter till andra filformat blivit helt oanvändbara pga det konstiga sättet som geometrin är uppbyggd i Sketchup.

Men om det funkar för dig och dina behov så är det ju ingen anledning att byta såklart.
Fan skulle vi tvunget börja prata 3D-ritprogram för, nu fick jag ju griller i huvet och kände mig tvungen att lära mig ett mer ordentligt program istället för suboptimala Sketchup... :gnissla Så, med det sagt har jag nu spenderat hela gårdagen samt natten fram tills nu på att lära mig Fusion 360 och rita om min topp:

Fusion topp.jpgfusion topp 3.jpgfusion topp 2.jpg

Försökte inte ens nyttja något ifrån modellen jag ritat i Sketchup, kände att det var lika bra att se det som ett läroprojekt att rita om den från grunden i det nya programmet. Rent spontant så kände jag att det var väldigt mycket mindre intuitivt att rita i Fusion, Sketchup är betydligt snällare mot nybörjare. Men när man väl började förstå hur verktygen fungerade och hur programmet ville att man skulle rita, definiera linjer i förhållande till varandra etc, så gick det ändå ganska smidigt. Fanns ett antal bra verktyg så jag kan absolut se fördelarna med "riktiga" program. Men ja, nu har jag gett mig själv merjobbet att sätta mig in i detta... :gnissla Nu ska jag dock sova ett par timmar.

Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur svårt är Fusion 360 att lära sig? Kanske en svår fråga men om man rotat Autocad 2D är det stor skillnad?

Förövrigt så har nog lyckönskningar slagit in, hunden skäller men i helvete att jag kommit åt nån älg, Bla har jag idag suttit 25 m ifrån älgen i en plantering i en ca 1 timmar utan att komma åt tillslut fick den vittring av mig och skenade.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Hur svårt är Fusion 360 att lära sig? Kanske en svår fråga men om man rotat Autocad 2D är det stor skillnad?

Förövrigt så har nog lyckönskningar slagit in, hunden skäller men i helvete att jag kommit åt nån älg, Bla har jag idag suttit 25 m ifrån älgen i en plantering i en ca 1 timmar utan att komma åt tillslut fick den vittring av mig och skenade.
Jag har aldrig pysslat med det tidigare och att lära mig hur man gör samt rita modellen samtidigt tog väl en åtta timmar eller nåt. Jag har aldrig sysslat med autocad så jag vet inte hur lika de är, det jag tyckte var svårt var mest att förstå vad programmet behöver av mig för att det jag ritar ska bli som jag förväntar mig. Dels så är jag ju van vid helt andra rörelsekontroller ifrån Sketchup, så bara att flytta runt vyn och beskåda modellen från olika vinklar kändes krångligt och inte alls intuitivt jämfört med vad jag är van vid. Sen är Sketchup förinställt på att rita i tre dimensioner, du kan dra dina linjer höger, vänster, upp och ned och använda vinklar för att orientera det du ritar. Fusion vill tydligen bara rita i ett plan, om du inte klickar i en inställning som låter dig rita tredimensionellt... Det tog lite tid och en hel del frustration innan jag lyckades lista ut den lilla detaljen, förstod inte alls varför jag inte fick rita ett streck vinkelrätt mot ett befintligt plan... :gnissla Sen så hade Fusion en märklig egenhet att inte fatta vad jag ville när jag försökte rita något. I Sketchup så bildar automatiskt de linjer som skär varandra i ett plan ett face, dvs ritar du en cirkel eller en rektangel så blir det automatiskt en yta som du sedan kan extrudera och dra runt för att göra 3D av. Fusion kändes som att det ibland var lite trögt, även om jag ritade linjer där alla ändar möttes inom ett plan så blev det bara en kontur, programmet fattade inte att det skulle bli ett face förrän jag manuellt specificerat att "Denna linjen ligger i denna vinkeln mot denna, denna befinner sig så långt ifrån denna" och så vidare med hjälp av ett särskilt dimensionsverktyg. När väl alla dimensioner och vinklar var fastställda och kända av programmet så tyckte det plötsligt att "jamendåså, det där är ju ett face du ritat!", men det var inte alltid helt enkelt att lista ut vilka uppgifter programmet ville ha... Ibland fick jag varningar för att jag överspecificerat dimensioner vilket programmet inte heller tyckte om... När man väl vant sig så tror jag säkert det är smidigt, och det fanns många bra funktioner som kunde utföra vissa operationer automatiskt liknande de som finns i Sketchup men som samtidigt funkade mycket bättre. Så jag ska absolut försöka sätta mig in i detta och använda det framöver, tror absolut att alla fördelar uppväger nackdelarna många gånger om. Men omställning är ju alltid lite bökigt.

Ajfan, då får jag be om ursäkt. Det var enbart på grund av okunnighet, inte av illvilja, som jag lyckönskade... :( Jag tar tillbaka det och hoppas du får en riktig skitjakt framöver!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Tog en kik på mina bilder av min nyritade modell här ovan och insåg att jag modellerat helt åt helvete. De korta flänsarna sitter på fel sida, och även ett av de uppstyvande stagen satt på fel sida av toppen... Bara att in i Fusion och göra om och göra rätt. Som tur var så har jag för vana att spara ofta längs vägen, så jag satt inte fast med slutversionen som jag kombinerat ihop till en solid kropp utan kunde välja en tidigare fil och rätta till felen :)

Sen har jag precis fått hem ett litet nyförvärv! Jag upptäckte ju i samband med utskriften av plasttoppen av min egen skrivare gått sönder, så jag tog tillfället i akt och passade på att investera i något jag velat ha länge: en Resinskrivare!
Anycubic photon m3 plus + cleaning station.jpg

En filamentskrivare, som jag haft tidigare, smälter plasttråd och ritar streck enligt design med denna smältplast. Den flyttar därefter upp ett lager, skriver nya streck, flyttar upp, och så vidare för att i slutändan producera en fint segmenterad modell. En Resinskrivare fungerar lite annorlunda, den har istället ett kar med flytande UV-harts som den sänker ner byggplattan i. Därefter härdar den hartsen på bestämda punkter med hjälp av UV-ljus, höjer byggplattan något, härdar ett lager till och så vidare. Fördelen med detta är att man kan få till en otrolig detaljrikedom på utskrifterna, långt mer detaljerat än vad en filamentskrivare klarar. En annan fördel är utskriftshastigheten. Skrivaren jag skrev ut toppen med tog nästan ett dygn på sig för båda delarna sammanlagt. Modellbehandlingsprogrammet till den nya skrivaren uppskattar att hela modellen ska ta ca fyra timmar. Detta eftersom en resinskrivare skriver ett helt lager samtidigt, medan en filamentskrivare måste flytta skrivarhuvudet runt hela formen och lägga sin sträng med smält plast så belyser resinskrivaren hela lager åt gången och härdar dessa. På en filamentskrivare beror utskriftstiden på modellens volymåtgång av plast, en resinskrivare skriver med en fast vertikal hastighet oavsett volym på modellen så det enda som avgör tiden är modellens höjd.

Jag kommer såklart prova att gjuta med den plasttopp jag redan printat, men skulle det skita sig så har jag tänkt skriva ut en ny, förhoppningsvis bättre, med hjälp av min nya skrivare och den nya modellen :)

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Blev en snabb kalibreringsutskrift med nya skrivaren, imponerande är bara förnamnet. Inget fippel, bara grundinställningar. Perfekt resultat. Aldrig sett en så slät och fin 3D-utskrift tidigare, den ser verkligen helt felfri ut. Skarp, slät, rak och fin. Det är ju så vackert att man får tårna i ögonen! :yoparty :banana :tummenupp
20220914_012708.JPG20220914_012840.JPG20220914_012720.JPG

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Blev en snabb kalibreringsutskrift med nya skrivaren, imponerande är bara förnamnet. Inget fippel, bara grundinställningar. Perfekt resultat. Aldrig sett en så slät och fin 3D-utskrift tidigare, den ser verkligen helt felfri ut. Skarp, slät, rak och fin. Det är ju så vackert att man får tårna i ögonen! :yoparty :banana :tummenupp
View attachment 476314View attachment 476315View attachment 476316
Vad kostar en sådan dylik skrivare o vad kan namnet tänkas vara och vilken firma skulle man våga ringa för att se om det finns en rimlig chans att få köpa ett ex, och om man dessutom kan välja fraktsätt på den ev firma så man ev kan slippa post mord.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
En sådan skrivare är en typisk "villhöver" :kär
Kan bara instämma, har villhövt en länge men känt att det har varit svårt att motivera ytterligare en skrivare när jag redan har en... Men nu är den ju trasig, så då gäller det att passa på :hihi Jag är verkligen helt hänförd av den här skrivarens utskriftkvalitet, inte minsta antydan till lagerlinjer eller något annat. Och då är denna printad med 50 mikron lagerhöjd, skrivaren klarar ända ner till 34... :Bugar

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Vad kostar en sådan dylik skrivare o vad kan namnet tänkas vara och vilken firma skulle man våga ringa för att se om det finns en rimlig chans att få köpa ett ex, och om man dessutom kan välja fraktsätt på den ev firma så man ev kan slippa post mord.
3DPrima kan jag varmt rekommendera, svensk firma med otroligt bra kundtjänst och snabb frakt. DHL finns som tillval för runt en hundring. Jag beställde min skrivare i måndags morse, hade den hemma på tisdag eftermiddag :tummenupp

Ett annat bra alternativ är 3DJake som är baserade i Tyskland men skickar gratis till Sverige med UPS:

De olika firmorna har lite olika utbud och prissättning, så mitt tips är att kolla båda för att få bästa möjliga deal. Jag beställde min skrivare ifrån 3Dprima då den var billigare där, men tvättstationen köpte jag ifrån 3DJake eftersom den var slut i lager hos 3Dprima.

Just skrivaren jag köpt heter Anycubic Photon M3 Plus:

Den skriver ut i 6k upplösning (antalet pixlar i ljusmatrisen, fler = finare kvalitet) med hjälp av en monokrom LCD-skärm och har en byggvolym på 19,7 x 12,2 x 24,5 cm.

Frågan du ska ställa dig är vad ska du ha skrivaren till, är utskriftskvalitet, hastighet eller storlek prioriterat? Jag valde min skrivare eftersom jag kände att den gav en bra kompromiss mellan alla faktorer, jag skriver trots allt lite större grejer ibland så jag ville inte köpa en för liten skrivare. Om du däremot bara vill skriva ut smått men med oslagbar kvalitet så hade jag satsat på denna:
3D-prima verkar inte ha fått in den ännu, den är rätt ny. Den har fått helt suveräna recensioner, kolla in denna (riktigt bra kanal för den som är intresserad av resinskrivning, spara den om du ska ge dig in på detta):

Kolla in detaljerna på den gjutna ringen :yoparty

Skillnaden mellan den och min är att denna är en DLP-skrivare, Istället för en monokrom LCD-skärm så har denna nån slags annorlunda projektorteknik som på något sätt koncentrerar ljusstrålarna mer precist och som därigenom uppnår helt fantastisk utskriftkvalitet och hastighet. Den är dock lite mindre, byggvolym 13,1 x 7,3 x 16,5 cm. Stora DLP-skrivare är dyra, så det faktum att den tekniken över huvud taget finns för hobbybruk är ganska häftigt. Hade jag inte haft behov av större byggvolym hade jag köpt den alla dagar i veckan :tummenupp

Vill du kunna skriva ännu större finns det en uppgradering av min skrivare, M3 Max:

Den skriver 298 x 164 x 300 mm i 7K-upplösning :kär Var bra sugen på den men kände inte riktigt att jag kunde motivera steget upp i pris när det nu blir första resinskrivaren jag testar över huvud taget... :gnissla

En annan sak att tänka på är att du "behöver" en tvätt/härdstation också. Jag köpte Anycubics matchande wash and cure plus till min maskin, den verkade bra och är trots allt storleksmässigt anpassad för just den maskinen så att man kan tvätta och härda allt som maskinen klarar att printa. Visst, du kan klara dig med att bara köpa sprit att tvätta utskrifterna i och sen låta dem härda i solljus, men jag skulle nog rekommendera en maskin. Att handtvätta och solhärda allt lär bli tröttsamt i längden.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...