Torsk i poliskontroll

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Kan säga att jag hade fan inte stannat om jag vart medveten om att polisen ska sno kortet för mig. I så fall blir det rätt in i skogen/ridspår etc som gäller.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Tråkigt som fan med böter... men skuldfrågan är väl inget att diskutera? Bara att försöka lägga det bakom sig och se till att hålla hastigheten på 30 sträckor framöver. Själv tycker jag att det är alldeles för få kontroller på 30 sträckor.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Kan säga att jag hade fan inte stannat om jag vart medveten om att polisen ska sno kortet för mig. I så fall blir det rätt in i skogen/ridspår etc som gäller.

Och den möjligheten är snart ett minne blott.
Ägaransvar diskuteras väl och lär ju bli verklighet inom en överskådlig framtid.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Tråkigt som fan med böter... men skuldfrågan är väl inget att diskutera? Bara att försöka lägga det bakom sig och se till att hålla hastigheten på 30 sträckor framöver. Själv tycker jag att det är alldeles för få kontroller på 30 sträckor.

:confused: Du skulle prova den här 30 vägen

den är bred som en landsväg, spikrak och bebyggelse

på ena sidan, den som tycker att det känns

motiverat med 30 där vet inte vad den pratar om.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016

Det är ju mycket möjligt, det är inte alltid som gränsen är logisk. Men det fungerar lite halvpissigt som försvar när man väl har torskat.
Lika tråkigt med böter iaf.. inga pekpinnar, bara konstaterande. Var glad att inte lappen rök iaf.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Man har svårt att hålla sig för skratt när svenne banan blir ledsen över att ha blivit stoppad av polis som inte bär sedvanlig polisuniform samt har en helikopter hovrandes ovanför med skylten, HÄR ÄR POLISEN där vederbörande sedan undrar om de får göra på det viset ...LOL. :lol

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
:mad: Åkte fast i dag med bilen dock men frågeställningen blir den samma.

Körde 43 på en 30 väg (det var 40 där till helt nyligen). Det handlar alltså inte om ngn. passage vid en skola el. dyligt utan en gata i Norrköping, Rågången för dom som vet. Gatan är säkert 15-20 meter bred och spikrak i närmare 1 km. dessutom är den bara bebyggd på ena sidan på den andra går spårvagnen med staket mellan räls och väg. DÄR mitt på raksträckan står en grå V70 parkerad. Det visar sig att det är en civil-polisbil och framför den gömmer sig snuthelvetet när hon skjuter på mig med lasern ... När hon kliver fram och börjar vifta ser jag att reflexvästen inte heller är på som dom brukar ha.

Min fråga är den :

Är det konstaplarna själva som bestämmer om dom ska verka undercover eller är det order uppifrån ?

Har haft körkort i 27 år och snittar 2000 mil om året mest i och omkring städer, detta är min första fortkörningsbot så det är väl inte mycket att säga något om, men sättet dom satte dit mig på känns jävligt surt.

NOPE!

Det är klart reglerat hur hastighetskontroller ska gå till, detta vet Poliserna men oftast "orkar" dom inte följa RIKSPOLISSTYRELSENS REGLER FÖR HASTIGHETSKONTROLLER.

Här har du allt du behöver veta om hur en Hastighetskontroll med Laser ska gå till.
Det är bara att begära ut de handlingar du vill se, tex Platsprotokoll mm, och sen överklaga.

http://www.polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP331_2_RPSFS2003_6.pdf

/KentW

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
NOPE!

Det är klart reglerat hur hastighetskontroller ska gå till, detta vet Poliserna men oftast "orkar" dom inte följa RIKSPOLISSTYRELSENS REGLER FÖR HASTIGHETSKONTROLLER.

Här har du allt du behöver veta om hur en Hastighetskontroll med Laser ska gå till.
Det är bara att begära ut de handlingar du vill se, tex Platsprotokoll mm, och sen överklaga.

http://www.polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP331_2_RPSFS2003_6.pdf

/KentW

Vad ska han överklaga? Han körde ju för fort?

Tjita1

Guest
Har dom inte gjort mätningarna korrekt finns det inget bevis för det. :)

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
11 km för fort på 50 väg kostade mig 2400:- härförleden.
Bara att pynta upp och förtränga.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Det är ju inte alltid just trafiksäkerheten som avgör, jag bor "granne" med en 30-väg, som är 30 enbart pga vibrationer i fastigheterna, det är något med marken där som inte tål högre hastigheter. Eller som i Gävle, staden som trafikplanerarna glömde :huvet Där var det 30 på genomfartsleden, men 50 på en liten trång sidoväg :dummer

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Har dom inte gjort mätningarna korrekt finns det inget bevis för det. :)

Skulle vara om mätinstrumentet är trasigt isåfall.

Att vara medveten om att man körde för fort men försöka smita undan för att polisen glömt fylla i vilken del av bilen de mätte på är löjligt.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Skulle vara om mätinstrumentet är trasigt isåfall.

Att vara medveten om att man körde för fort men försöka smita undan för att polisen glömt fylla i vilken del av bilen de mätte på är löjligt.

Eller att det inte är kalibrerat enligt dom intervall som gäller. Laserpickorna är inte 100 % tillförlitliga. Och om dom används fel så visar dom fel. Har skrivit detta tidigare men en släkting jobbar inom polisen. Tyska polisen har likadana laserpickor som svenska polisen. Och tyska polisen har lyckats med bedriften att få upp domkyrkan i Köln i 7 kilometer i timmen. Det är därför polisen ger "rabatt" på fortkörningen. Inte för att vara snälla utan för att instrumentet inte alltid är helt tillförlitligt.

Tjita1

Guest
Nä, det är inte det, dom måste göra testmätningar för att veta att dom får rätt värden på just den platsen och att dom har sikt i rätt riktning osv. Har dom inte gjort det har dom inget bevis för att deras egen mätning är korrekt, och den som körde hade "ju" ingen koll på hur fort det gick just då, så det finns ingen som vet hur fort fordonet faktiskt framfördes.

Sen hurvida det är moraliskt riktigt om man i själva verket vet att man körde för fort är väl en annan sak, men å andra sidan tycker jag att det kan vara en läxa för polisen att inte fuska när dom sätter upp kontroller.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Eller att det inte är kalibrerat enligt dom intervall som gäller. Laserpickorna är inte 100 % tillförlitliga. Och om dom används fel så visar dom fel. Har skrivit detta tidigare men en släkting jobbar inom polisen. Tyska polisen har likadana laserpickor som svenska polisen. Och tyska polisen har lyckats med bedriften att få upp domkyrkan i Köln i 7 kilometer i timmen. Det är därför polisen ger "rabatt" på fortkörningen. Inte för att vara snälla utan för att instrumentet inte alltid är helt tillförlitligt.

Om instrumentet är som det ska så har det en inbyggd felmarginal vad jag förstår. I 40 km/h så lär dock den felmarginal var väldigt liten.
Och visst tycker man att instrumentet visade alldeles för mycket när man blir stoppad så för all del kräv att få se papper på om det kalibrerats dels på den årsbasis och dels vid kontrolltillfället.
Men gör det för att bli RÄTTVIST dömd. Inte för att komma undan på teknikaliteter.

Nä, det är inte det, dom måste göra testmätningar för att veta att dom får rätt värden på just den platsen och att dom har sikt i rätt riktning osv. Har dom inte gjort det har dom inget bevis för att deras egen mätning är korrekt, och den som körde hade "ju" ingen koll på hur fort det gick just då, så det finns ingen som vet hur fort fordonet faktiskt framfördes.

Sen hurvida det är moraliskt riktigt om man i själva verket vet att man körde för fort är väl en annan sak, men å andra sidan tycker jag att det kan vara en läxa för polisen att inte fuska när dom sätter upp kontroller.

Så tror du det finns någon människa som inte tittar ner på mätaren när de ser poliserna?
Änsålänge har jag inte läst en endaste tråd om att någon blivit tagen för fortkörning där de de facto inte kört för fort och själva varit medvetna om det. Däremot har jag läst flera där folk frågar hur man ska kunna ljuga och komma undan sitt straff pga teknikaliteter. Eller bara göra det allmänt dyrt för samhället att utdela straffet.

Personligen skulle jag nog inte ha mage att stå vid en eventuell rättegång och ljuga för att rädda mig själv från en fortkörningsbot alt. indraget körkort. Men så är jag en sån som tål den leken jag ger mig in i.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
:rofl De ä fan inte dåligt för en sån stor pjäs

Det är en imponerande bedrift! :lol Det tog över 600 år att bygga kyrkan och den har inte rört sig en millimeter från att dom inledde byggnationen 1248 ELLER sedan den stod helt klar 1880. Som sagt, en IMPONERANDE bedrift! :rofl

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år