Torsk i poliskontroll

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Idén FAP jag visade står det om varselväst :)

Det har du rätt i :tummenupp

För att alla ska förstå kan jag länka den FAP jag läser i angående uniformer också.

Reflexjacka m/92 skall bäras vid sådant arbete på eller invid väg som
inte endast innebär kortvariga ingrepp i trafikmiljön. Vid övriga
ingrepp i trafikmiljön bör reflexväst m/92 användas.

En trafikkontroll är oftast väldigt kortvarig. Visst bör västen användas men att någon skulle lyckas få sin bot ogiltigförklarad pga det ser jag som mycket osannolikt.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Last edited:

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Det är väl inte maktmissbruk om dom inte har varselväst? Ge fan i att köra för fort så klarar man sig.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Det är väl inte maktmissbruk om dom inte har varselväst? Ge fan i att köra för fort så klarar man sig.
Redigerade ditt inlägg:D
Det är väl inte maktmissbruk om dom inte har varselväst? Ge fan i att köra så sakta så klarar man sig.

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Det är så att de som arbetar på väg ska ha varselkläder så säger lagen, och polisen arbetar på väg vid fartkontroll. http://www.trafikverket.se/Foretag/...sanordningar-och-annan-sakerhet/Varselklader/

Gäsp.
Så här står det.

Personer som utför vägarbete, eller som vistas på en vägarbetsplats, ska bära tillåten varselklädsel som uppfyller EN 471 klass 3 och är tydligt märkta.

Polisen utför inte ett vägarbete utan ett myndighetsutövande och troligen står dom inte mitt i ett vägarbetsplats heller?
Dessa regler är väl för personer som i sitt yrke arbetar med vägunderhåll mm?

Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Gäsp.
Så här står det.

Personer som utför vägarbete, eller som vistas på en vägarbetsplats, ska bära tillåten varselklädsel som uppfyller EN 471 klass 3 och är tydligt märkta.

Polisen utför inte ett vägarbete utan ett myndighetsutövande och troligen står dom inte mitt i ett vägarbetsplats heller?
Dessa regler är väl för personer som i sitt yrke arbetar med vägunderhåll mm?

Är du trött på att diskutera,,, låt bli då. Fundera lite på vad arbete på väg betyder. Det är inte alltid likamed vägunderhåll vettu.

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Är du trött på att diskutera,,, låt bli då. Fundera lite på vad arbete på väg betyder. Det är inte alltid likamed vägunderhåll vettu.

Nejdå inte trött så, men det står inte "arbete på väg" utan det står "vägarbete"?
Eller har jag ingen läsförståelse?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Låter som ett perfekt ställe att stå när man behöver fylla sin kvot när man läser din kommentar ovan och det som trådskaparen skrev i sitt första inlägg. Hur kommer det sig att man har satt en gräns på låga 30 km/h? Från 40 km/h dessutom?
http://www.nt.se/norrkoping/artikel.aspx?articleid=8358693

http://www.nt.se/norrkoping/artikel.aspx?articleid=8244844

http://www.nt.se/norrkoping/artikel.aspx?articleid=8478075

Det är inte utan att folk blivit irriterade iaf :)

Räknas som bostadsområde hela stadsdelarna haga / eneby

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Nej du det har jag inte,,,,, som sagt vem ifrågasätter en polis. Så du får fortsätta att vara :confused:

Ingen lagtext men endå en polis som svarar: http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-vad-hander-om-man-inte-erkanner-29997

I början kan man läsa att man ska ha väst: http://www.ntf.se/orebro/pdf/Trafikpolicy polisen.pdf

Jag tror du misstar policy för lag. Den broschyren (från NTF, inte RPS) är med största sannolikhet framtagen för att skydda poliserna mot olyckor, inget annat.
Det är inte för att det hjälpa fortkörare så de hinner bromsa, det är inte för att det är ojämna lag om poliserna inte syns tydligt när de jagar fortkörare. Det är för att de inte ska bli överkörda av Tant Agda som bara ser starka färger och konturer.

Och nej polisen behöver inte följa trafikverkets regler om arbete på väg. Har du någonsin sett en poliskontroll med blinkande skyltar att här pågår vägarbete? Eller en polis som kränger på sig varselbyxor vilket också tas upp som krav i din andra länk?

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Jag tror du misstar policy för lag. Den broschyren (från NTF, inte RPS) är med största sannolikhet framtagen för att skydda poliserna mot olyckor, inget annat.
Det är inte för att det hjälpa fortkörare så de hinner bromsa, det är inte för att det är ojämna lag om poliserna inte syns tydligt när de jagar fortkörare. Det är för att de inte ska bli överkörda av Tant Agda som bara ser starka färger och konturer.

Och nej polisen behöver inte följa trafikverkets regler om arbete på väg. Har du någonsin sett en poliskontroll med blinkande skyltar att här pågår vägarbete? Eller en polis som kränger på sig varselbyxor vilket också tas upp som krav i din andra länk?

Exakt. Polisen, om dom nu bär väst, gör inte detta för att hjälpa folk att inte begå brott.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Hur många vågar ifrågasätta en polis,,, om denna har rätt klädsel eller inte. De ska fantamej ha varselkläder som alla andra som jobbar på väg.

Jag hittar inte lagstadgat någonstans att de faktiskt måste ha det.

Har du en hänvisning till lagtext alternativt polisens egen författning som styrker det är du välkommen att posta.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det står i polisens egen regelsamling att vid arbete vid väg eller annan plats där synbarhet är av vikt ska varselväst bäras om det inte är menligt för utförandet av uppgiften. Kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen nu, för det var i våras jag kollade upp det...
Alltså, Vägverket, trafikverket och alla de där får ha vilka regler de vill för sina arbetare utan att det för den skull rör polisen, som har sina regler. Skulle trafikverkets regler gälla för de skulle de vara tvugna att ställa upp TMA när de står längsmed vägar och tar hastigheter med antagligen. XD
Polisens egna regler säger att västen ska bäras, om det inte finns någon anledning att låta bli för att genomföra arbetet man gör på ett bättre sätt. De får stå och gömma sig bakom pelare, buskar och allsköns hinder med om de känner för det, så länge de inte avviker från färdriktningen på fordonen för mycket (Kommer inte ihåg den exakta vinkeln) men att stå uppe på en gångbro över vägen kan göra mätningen ogiltig tex...

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Det står i polisens egen regelsamling att vid arbete vid väg eller annan plats där synbarhet är av vikt ska varselväst bäras om det inte är menligt för utförandet av uppgiften. Kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen nu, för det var i våras jag kollade upp det...
Alltså, Vägverket, trafikverket och alla de där får ha vilka regler de vill för sina arbetare utan att det för den skull rör polisen, som har sina regler. Skulle trafikverkets regler gälla för de skulle de vara tvugna att ställa upp TMA när de står längsmed vägar och tar hastigheter med antagligen. XD
Polisens egna regler säger att västen ska bäras, om det inte finns någon anledning att låta bli för att genomföra arbetet man gör på ett bättre sätt. De får stå och gömma sig bakom pelare, buskar och allsköns hinder med om de känner för det, så länge de inte avviker från färdriktningen på fordonen för mycket (Kommer inte ihåg den exakta vinkeln) men att stå uppe på en gångbro över vägen kan göra mätningen ogiltig tex...

Precis i en tidigare post har en utdrag ur polisens författningssamling unif-p

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Vi har citerat Polisens Uniformsreglemente flera gånger. Där står att att varseljacka skall bäras vid långvariga arbeten vid vägar och västen bör bäras vid övriga arbeten vid väg.

Och ja som jag också tror är det snarast vinkeln som gör det ogiltigt om de skjuter från en bro. Med största sannolikhet har mätinstrumenten en fastslagen vinkel man får jobba inom och med minst 4,5 meter fri höjd, kanske 1 meter tjock bro och minst 1,5 meter upp till där polisen håller lasern blir det ju rätt högt över vägbanan.
Men jag väntar med spänning på domslutet angående E4:an som säger att det berodde på att de inte var i anslutning till vägen.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Usch vad dumma dom är, dom borde ha en varninsskylt minst 1 km innan PÅGÅENDE LASERMÄTNING, sen borde dom ha polkagrismålade bilar och uniformer med blinkande lampor, & clownnäsor så man ser dom!!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vi har citerat Polisens Uniformsreglemente flera gånger. Där står att att varseljacka skall bäras vid långvariga arbeten vid vägar och västen bör bäras vid övriga arbeten vid väg.

Och ja som jag också tror är det snarast vinkeln som gör det ogiltigt om de skjuter från en bro. Med största sannolikhet har mätinstrumenten en fastslagen vinkel man får jobba inom och med minst 4,5 meter fri höjd, kanske 1 meter tjock bro och minst 1,5 meter upp till där polisen håller lasern blir det ju rätt högt över vägbanan.
Men jag väntar med spänning på domslutet angående E4:an som säger att det berodde på att de inte var i anslutning till vägen.

Precis i en tidigare post har en utdrag ur polisens författningssamling unif-p

Ah, då har jag missat det. :D Inte läst tråden så förbaskat noga. ;) Nästa sånhär tråd håller jag mig nog helt utanför. :tummenupp

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år