Kent W
Ny medlem
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- Bollnäs
- Hoj
- NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Ett exempel:
Sommaren 2011 hade Polisen en fartkontroll på E4:an norrgående alldeles före avfarten till Arlanda.
Där hade man placerat Polisen med Laserpistolen på en överfart över E4:an.
Alla som körde för fort vinkades in på Arlandaavfarten.
Det omhändertogs ett antal körkort och delades ut många bötesförelägganden.
Detta blev senare under hösten omskrivet/omtalat i media när EN person överklagade sitt bötesföreläggande och hela denna fartkontroll blev ogiltigförklarad, och samtliga bötesföreläggande/indragningar av körkort förklarades också ogiltiga.
VARFÖR?
http://www.polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP331_2_RPSFS2003_6.pdf
Det står i RPS anvisningar för hastighetskontroller att den polisman som utför mätningen SKALL stå i anslutning till vägbanan för att mätningen skall vara godkänd, och försedd med varselklädsel för att inte utsätt sig för fara.
Bara det faktum att poliserna inte bär Varselkläder ÄR tillräckligt för att hela kontrollen skall bli ogiltigförklarad, förutsatt att någon överklagar.
Att polismannen som utför mätningen SKALL stå i anslutning till vägbanan är tillräcklig anledning för att hela kontrollen skall ogiltigförklaras, förutsatt att någon överklagar.
Sen kommer alla Kontroller som polisen ska göra före och efter en kontroll,
- Kontroll att lasern är kalibrerad
- Kontroll att lasern varit inne för genomgång i rätt tid
- Kontroll att polismannen som ska göra mätningarna har genomgått utbildning/uppföljning i rätt tid
- Platskontroller, uppmätning, provmätning
- Upprättande av Platsprotkoll
- Ifyllande av platsprotokoll avseende uppmätnin av provplatsen, vilken polisman som ska utföra mätningarna
- mm
En person i min bekantskapskrets blev klockad för +29km på 90väg och fick ett bötesföreläggande för detta.
Efter att han begärt först RÅDRUM, och sedan begärt ut en kopia på detta platsprotokoll så kunde han konstantera:
- Polisen hade mätt på honnom vid ett visst klockslag och detta noterades i platsprotokollet med tidsangivelse.
- 15min senare hade samma polisman utfört Kontrollmätningen, som skall utföras innan man startar kontrollen av fordon, och noterat denna tidpunkt i protokollet.
- Därefter hade polisen "ändrat" tiderna så att platsprotokollet skulle "stämma" tidsmässigt.
Ärendet avskrevs direkt av åklagaren, och polisen fick starta en utredning om "förfalskning" av platsprotokollet istället. Hur det avlöpte har jag ingen aning om, men kan nog tro att det avskrevs.
ALLA ska göra rätt!
Sommaren 2011 hade Polisen en fartkontroll på E4:an norrgående alldeles före avfarten till Arlanda.
Där hade man placerat Polisen med Laserpistolen på en överfart över E4:an.
Alla som körde för fort vinkades in på Arlandaavfarten.
Det omhändertogs ett antal körkort och delades ut många bötesförelägganden.
Detta blev senare under hösten omskrivet/omtalat i media när EN person överklagade sitt bötesföreläggande och hela denna fartkontroll blev ogiltigförklarad, och samtliga bötesföreläggande/indragningar av körkort förklarades också ogiltiga.
VARFÖR?
http://www.polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP331_2_RPSFS2003_6.pdf
Det står i RPS anvisningar för hastighetskontroller att den polisman som utför mätningen SKALL stå i anslutning till vägbanan för att mätningen skall vara godkänd, och försedd med varselklädsel för att inte utsätt sig för fara.
Bara det faktum att poliserna inte bär Varselkläder ÄR tillräckligt för att hela kontrollen skall bli ogiltigförklarad, förutsatt att någon överklagar.
Att polismannen som utför mätningen SKALL stå i anslutning till vägbanan är tillräcklig anledning för att hela kontrollen skall ogiltigförklaras, förutsatt att någon överklagar.
Sen kommer alla Kontroller som polisen ska göra före och efter en kontroll,
- Kontroll att lasern är kalibrerad
- Kontroll att lasern varit inne för genomgång i rätt tid
- Kontroll att polismannen som ska göra mätningarna har genomgått utbildning/uppföljning i rätt tid
- Platskontroller, uppmätning, provmätning
- Upprättande av Platsprotkoll
- Ifyllande av platsprotokoll avseende uppmätnin av provplatsen, vilken polisman som ska utföra mätningarna
- mm
En person i min bekantskapskrets blev klockad för +29km på 90väg och fick ett bötesföreläggande för detta.
Efter att han begärt först RÅDRUM, och sedan begärt ut en kopia på detta platsprotokoll så kunde han konstantera:
- Polisen hade mätt på honnom vid ett visst klockslag och detta noterades i platsprotokollet med tidsangivelse.
- 15min senare hade samma polisman utfört Kontrollmätningen, som skall utföras innan man startar kontrollen av fordon, och noterat denna tidpunkt i protokollet.
- Därefter hade polisen "ändrat" tiderna så att platsprotokollet skulle "stämma" tidsmässigt.
Ärendet avskrevs direkt av åklagaren, och polisen fick starta en utredning om "förfalskning" av platsprotokollet istället. Hur det avlöpte har jag ingen aning om, men kan nog tro att det avskrevs.
ALLA ska göra rätt!
Last edited: