Torsk i poliskontroll

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Otroligt vad alla låtsas var laglydiga ibland:rolleyes: regler ska följas....

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Usch vad dumma dom är, dom borde ha en varninsskylt minst 1 km innan PÅGÅENDE LASERMÄTNING, sen borde dom ha polkagrismålade bilar och uniformer med blinkande lampor, & clownnäsor så man ser dom!!

Som om de inte är förutsebart nog idag. Att man trots allt blir överraskad när man stöter på en kontroll har mer att göra med frekvensen. Man utför alldeles för få kontroller. Eller rättare sagt, men utför det antal kontroller man ska göra, men på fel plats och vid fel tillfälle vid ett färre antal tillfällen så att kvoten uppfylls. Man hade lika gärna kunna sätta upp fasta kameraskåp istället. Speciellt på platser där man anser att det är viktigt att folk håller nere farten. T ex vid skolor, dagis och dylikt.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Usch vad dumma dom är, dom borde ha en varninsskylt minst 1 km innan PÅGÅENDE LASERMÄTNING, sen borde dom ha polkagrismålade bilar och uniformer med blinkande lampor, & clownnäsor så man ser dom!!

Jag skriver på! :tummenupp

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Mätning
5 § Mätkontrollanten skall placera sig så nära vägen, körbanan, skoterleden
eller terrängfordonets tänkta färdriktning som möjligt utan att utsätta
sig för risker

Laserpistolen omverifieras inom en 12mån. period.
Det skall genomföras en daglig avståndskontroll innan användande.
Innan hastighetskontroll skall ett siktesprov göras.
Funtionskontroll utföres innan och efter användandet.
Mätningen skall utföras av utbildad mätkontollant.
Mätkontrollanten behöver INTE varselväst.

16 Reflexjacka m/92 skall bäras vid sådant arbete på eller invid väg som
inte endast innebär kortvariga ingrepp i trafikmiljön. Vid övriga
ingrepp i trafikmiljön bör reflexväst m/92 användas.

Så bara för att de inte har väst på sig innebär inte det att mätningen blir ogiltig.
Samma sak vid fartkameror, många tror inte att man kan bli av med körkortet genom att köra för fort förbi en fartkamera, vilket man kan, och de kamerorna har inte heller västar på sig =)

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Så...... du körde för fort - polisen mätte med laser och du fick bötef.
Om mätningen inte gick rätt till, om platsprotokollet är felaktigt, om den kommunala trafikstadgan inte överrensstämmer med skyltarna, om instrumentet inte var korrekt kalibrerat - överklaga! Rätt ska vara rätt.

Men att skjuta in sig på att polismannen inte "bar varselväst" och att du därför inte såg honom eller henne - va fan, kom igen alltså. Jag säger det igen: det finns ingen lag om att bära reflexväst, Trafikverket stiftar inga lagar i det här landet. Det gör endast Sveriges regering. Punkt.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
MAN THE FUCK UP och betala dina böter för ditt misstag. Gör om gör rätt, eller försök dra nästa gång(dålig idé, det har vi ju sett bevis på i sthlm hur det går, hoj mot vägbom). men starta för fan ingen tråd om dina trafikfails i fortsättningen.....

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jaja jag gjorde ett försök att sätta polisen på plats men ni skiter ju i oss på gatan och tar bara parti för polisen. :hihi:hihi:hihi
Fan jag trodde jag skulle vinna den här fajten.:(:(

Men JAG tycker alla snutar ska ha väst så de syns så jag slipper böta.:fyllisar

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jaja jag gjorde ett försök att sätta polisen på plats men ni skiter ju i oss på gatan och tar bara parti för polisen. :hihi:hihi:hihi

Blir du bötad på hoj förtjänar du det....

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Glöm inte att anmäla snuten för tjänstefel för att de inte kontrollerade din hjälm och motorcykel så att de uppfyller alla kraven för godkännande för användning på allmän väg. CE-märkningar och allt..
När de ändå har tagit fast någon för ett brott bör de väl misstänka att det inte är rent mjöl i resten av påsen heller..:krama

Lassesthlm

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2011
Hoj
Aprilia Tuono-14, Monster 1100 EVO, BMW F800R CF, Yamaha TT600, KTM 525 stulen, BMW 1150R Rockster, XT-500, Suzuki GS-1000, Honda 750, Honda 125.
Undrar om det inte är ett brott mot arbetsmiljölagarna att inte använda klassade reflexkläder när dom jobbar på och vid vägen, det är i alla fall bötespliktigt för andra yrkeskaterorier att inte använda det vid arbete på vägen

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Undrar om det inte är ett brott mot arbetsmiljölagarna att inte använda klassade reflexkläder när dom jobbar på och vid vägen, det är i alla fall bötespliktigt för andra yrkeskaterorier att inte använda det vid arbete på vägen

Har du läst tråden??? Har du gjort det så behöver du inte undra :gnissel

Last edited:

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
Kawasaki GPz 900R

Hehe det går inte att vinna när man har fakta emot sig :)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år