Torsk i poliskontroll

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
http://absolutman.wordpress.com/2013/10/13/myter-och-fakta-om-fortkorning/
Detta hittade jag skriven av en bilist men kunde mycket väl ha skrivits av mig om jag hade haft ordets gåva!:)
Jag har betalat fartavgift, även om det var länge sedan nu, men inte lånat ut mitt körkort!:lol Ännu...:tungan

Myter och Fakta om Fortkörning
I vardagliga termer heter det att köra för fort. För fort för gällande hastighetsbegränsning?!
För fort för ditt eget bästa?
För fort under rådande förhållande?
För fort för din bil?

Nej, vi menar alltid snabbare än vad skyltarna tillåter.

Fast det borde vara tvärtom. Körförhållande, trafiktäthet, bil, däck, förare, väglag, sikt, ja allt.

Det gör det egentligen också, fastän det bara är i teorin. När blev någon tagen för fortkörning i hastigheter under hastighetstavlorna?

Nej, det blir för svårt för det juridiska maskineriet. Då är det lättare att låta en 40 år gammal Volvo 240 med urdubbade vinterdäck med 2 mm mönster kvar, med svaga strålkastare och igenimmade rutor färdas 110 km/h på en motorväg med stående vatten i de längsgående hjulspåren, i mörkret i rusningstrafiken, framförd av en 18 åring med färskt körkort, trött efter arbetsdagen, samtidigt som det är ett allvarligt brott att en ny Porsche med nya däck framförs i 140 km/h på samma väg en tidig sommarmorgon, när solen är uppe och trafiken obefintlig och körs av en rutinerad entusiast.

Det är enklast så.
Ett mätvärde.
En gräns.
Inga subjektiva inslag.
En maskin skulle kunna göra Tingsrättens arbete.

De flesta hastighetsbegränsningsöverträdare hamnar dock aldrig i Tingsrätten. Alla vet hur lönlöst det skulle vara att driva en sådan process. Så ”alla” godkänner polisens dom vid hastighetskontrollen och betalar. En god inkomst för staten.

Det är bara att acceptera att det är spelets regler just nu.
Det är enklast så.
Låt oss se det positivt istället.
Låt oss se dessa böter som en fartavgift.
Du betalar lite mer för att få köra lite fortare.
Men inte alltid. Bara när du träffar polisen. Ibland vill de låna ditt körkort några månader.
Låt det vara okej.
Låt det vara värt det.

Det är svårt för juridiskt kunniga att övertyga mig och dig om fortkörningsböternas riktighet.

Att köra fort gör ju ingen skada i sig.
Skadan kommer vid någon form av olycka. Ändå är det fortkörningen som bestraffas.

Ökad risk.

Med statistik kan man visa precis vad man vill.

Det går förstås att visa att det skulle sparas x antal liv om alla köra 10 km/h långsammare. Men det man vill åstadkomma med det är att skötsamma invånare, som du och jag, kör långsammare. Fast problemet är de oansvarfullas framfart, onyktra, kriminella och andra osäkra element. Och det är väl knappast så att de låter ett sådant budskap nå dem.

Det går även att visa med statistik att om du eliminerar alla kända risker, så som
Onykterhet
Drogpåverkan
Trötthet
Distraktion, av mobil, radio, medpassagerare, barn, djur mm i bilen
Obesiktad eller tekniska brister
Dåliga däck
Motsol
Kraftigt regn och stående vatten med risk för vattenplaning
Blixthalka, oplogad eller snö- eller isbelagd väg
så blir det statistiskt omöjligt att förolyckas oavsett hastighet.

Tyckte du att det var en lång lista?
Läs den igen.
Nog uppfyller du det mesta per automatik?!

Kort och gott, med en bil i gott skick, med bra däck i bra väglag, där du som förare är pigg och nykter och inte har tankarna på annat håll än bilkörningen, så har inte hastigheten någon statistisk relevans för olycksrisken!

Tag ansvar för din körning
Var beredd att ta konsekvenserna
Njut av din bil

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Nu har jag förklaringen till varför mitt kort blivit indraget vid två tillfällen.Man ska tydligen kör under skyltad hastighet och inte vara över denna för att köra lagligt.Konstig regel, var är det roliga i denna form av körning. :confused: :va :crash

Ingen går väl in i affären och köper varor med närmsta utgångsdatum när man kan hitta varor som har en betydligt avlägsnare utgångsdatum.Men då passar det minsann herr och fru svenne banan att vara duktiga och ta den innersta mjölkförpackningen istället.Jädra myglare ... :crash

Last edited:

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Ja ja ja jag får la erkänna det svider å åka fast!
Men visst är det intressant med?
:tuttarFår ju prata med snygga unga polistjejer med!:tuttar
Eller vänta nu:va Jag är ju yngre än dom aja snygga då:)
Dom frågar även efter ens autograf!:)
De e sen du får den där inga lappen med ett inbetalningskort!:gråta

Men se från den ljusa sidan!:)
Vi alla är med å bidrar till att polisen får åka runt i nya fina bilar för över en halvmiljon kr!:fakta

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Ja ja ja jag får la erkänna det svider å åka fast!
Men visst är det intressant med?
:tuttarFår ju prata med snygga unga polistjejer med!:tuttar
Eller vänta nu:va Jag är ju yngre än dom aja snygga då:)
Dom frågar även efter ens autograf!:)
De e sen du får den där inga lappen med ett inbetalningskort!:gråta

Men se från den ljusa sidan!:)
Vi alla är med å bidrar till att polisen får åka runt i nya fina bilar för över en halvmiljon kr!:fakta

Men nu är det är slut med det.Stackars polisen ska spara och får nu åka runt med bilar som även är lite äldre.Stackars dom ... att dom röstade fram fjollan Reinfeldt. :crash

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
http://absolutman.wordpress.com/2013/10/11/the-art-of-speeding/

Konstformen Fortkörning.
När upplevelsen är syftet.
Inte resan.
Inte målet.

Fortkörning, som konst och njutning, handlar inte om att lägga upp bilen i 150, trycka in farthållaren, dricka en kopp te och lyssna på nyheterna.

Fortkörning är att totalt gå upp i körningen, låta bilen nästan bli en del av dig och totalt fokusera.

Jobbigt?

Det är inte avslappningsövningar vi sysslar med.

Istället är det lite som att jämföra med en sexuell akt. Det kan också vara jobbigt, men ändå är du totalt fokuserad på akten och kan för en tid skjuta allt annat åt sidan, hänge dig och njuta.

Hur fort fortkörning är, går inte att ge ett mätvärde på. Det beror på bilen, vägen och trafiken.

Med en gammal bil med mycket lite av omvärlden avskärmad, på en gammal slingrig landsväg, kan fortkörning handla om 70-80 km/h.

Med en modern bil på Autobahn kan det handla om 270-280 km/h.

Det handlar inte om att pressa bilen till det yttersta, utan att komma in i en rytm där hastigheten känns.

Mjuka rörelser.
Framförhållning.
Koncentration.

När du kommer in i rytmen och kör med fullt fokus och framförhållning, minskar irritationen över andras trafikförseelser och klumpighet – det blir en del av upplevelsen. Att anpassa körningen till dessa, släppa av för att inte behöva bromsa och sedan ge på fullt för att snabbt passera.

Den som kör på detta vis, aktivt och fokuserat, är en säker trafikant, oavsett hastighet.

Mycket större fara utgör alla okoncentrerade slentrianfarare som bara flyttar häcken med bilen.

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
R nineT
442bddefd89d965a71a654c7085c7008ca3cbb6eb4d4422da051109518e6312d.jpg

Klantigt. Åkte fast idag, 84 på 50-väg.
Polisen var schysst och sänkte det till 80 så fick behålla kortet och en böter på 3600 kr.
Frågade varför: För att jag gjorde rätt och stannade och inte blåste på.

:glömdet

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Hoj
En STOR plastraket.
View attachment 408067

Polisen var schysst och sänkte det till 80 så fick behålla kortet och en böter på 3600 kr.

Men hur gick det till.Kortet åker ju redan vid 70 km/h på en 50 sträcka.Så denna nedskrivna hastighet till 80 utan körkortsindragning lär väl se konstigt ut hos länsstyrelsen

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
På väg med hastighetsbegränsningen 40-120 km/h och vid bogsering
25-30 Varning Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
31-40 2 månader Varning vid "särskilda skäl".
41-50 3 månader
51-60 4 månader
61-70 5 månader
71-80 6 månader
81- 8 månader

fisken2

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2013
Hoj
Italienare + R6

Då äre skillnad på sådana som dig och sådana som mig.
såna som mig är 3600kr rikare :banana

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Hoj
En STOR plastraket.
Mitt fel.Fick för mig att kortet drogs in vid 20 km/h överträdelse på 50 sträcka precis som på 30 väg.Då kan man ju öka på 50 sträcka utan risk för detta körkort.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år