Toyota, Ford, Opel, Audi mfl. Era erfarenheter av dessa?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag ska tjacka "ny" bil och har fastnat för Avensis, Mondeo, Vectra och A6.
Ska man köpa med hjärnan så ligger ju Avensisen högst upp på listan, eller?

Mondeon har fått bra kritik och deras Tdci-motor är väldigt trevlig även om jag bara har haft 1.8 tidigare. Klart snyggast efter Audin, mycket utrustning för pengarna också.
Någon här som har haft en Mondeo nyare än 07 men äldre än 10, diesel?

Vectran med 2.0t är vettig, har den motorn i min Saab nu och är väl skapligt nöjd med den. Opeln är billigast, mest bil för pengarna helt enkelt. En fullsmetad kombi med OPC-paket och vettiga mil för runt 80k som är budgeten då jag har två bilar redan men orkar inte sälja dem innan jag köper ny.

Audi A6 2.0tfsi är det jag kikar på, men där måste man ner på 06:eek:r för att hitta för bra pris och då är milen höga. Och deras jävla Long-life är ju ett skämt. Det enda som talar för ådin är den löjligt låga förbrukningen och utseendet. Sen åker man bra som fan i den och den är stor. A4 har jag sållat bort helt, mindre än en Skoda Fabia ju. Nästan.

Avensis jag kikar på är enbart 2.2 D4D då de har mest utrustning vad det verkar, omöjligt att hitta en vettig bensinare med executive-paket till exempel även om det inte är hela världen utan.
Är det någon här som har erfarenhet av Toyotas Dieslar? Jag har bara kört deras bensinare tidigare, kommer man ner runt 0.6 med 2.2:an och drar 2.0:an mycket mindre?

Men jag tänker som så här; Vi kör kanske runt 2000 mil per år a' 0.65l= 19500:- bränslekostnad. Skatt ca 4000:-= totalt 24k.
Bensinare= 0.8l/mil a' 15:-= 24k exkl skatt om ca 2000:- på de bilar jag kikar på. Så break even ligger runt 1800 mil och egentligen kvittar det då det är småpengar det rör sig om men jag är snål som få.

Jag har ett erbjudande om att köpa en V70 2.0F -08 för bra pris men de är ju så sjukt tråkiga så man dör. Jag vill ha en någorlunda problemfri bil som inte kostar alltför mycket per mil när man slår ut allt. Jag kollar på årsmodeller mellan 06-09 där 08 är lämpligast då värdeminskningen har planat ut ganska mycket och det är ändå inte alltför gammal om man ska ha den i runt 3 år vilket jag räknar med. Kan jag kränga den inköpta bilen för runt 40k om 3 år så är jag nöjd, drygt en tusing i månaden då.

Så, har ni några tips?
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Skattar strax under 1200 på min Ford Focus 09 diesel, just so you know.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Är 80000kr budgeten så blir det nog svårt med en vettig A6 med hyfsat låga mil. Annars är det en go bil. 2.0T motorn går fint och billigt om man kör motorväg. Tyst i kupén. Ca 2000rpm vid 100km/h. Chippade min med BSR (232hk/343nM) så man även kan trycka på lite om man känner för det. Sitter bra i sportsätena och man trivs lätt i bilen.

Annars är jag faktiskt imponerad över Mondeo kombin med lilldieseln. Hade en sån hyrbil och den gillade jag. Men det var en 2012. Är det förresten kombi du vill ha?

Vectra vetefan du. Jag har kört lite olika Insignior och de är ok men kändes mindre och trängre än A6, V70 och Mondeo. Kändes även lite plastigare/billigare.

V70 2,0F är för slö. Du kommer bli irriterad på att du måste varva skiten ur den för att den ens ska röra sig. Släp med två hojar och ett par gubbar i bilen så får du panik. Lastar dock bäst för den har bredast utrymme i bagaget och har praktiska utrymmen inuti. Bredare men kortare baksätesutrymme än A6. Smaksak.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Kul att jaga bil, är just nu i samma sits fast en klass mindre (Toyota Auris vs Ford Focus vs Kia Ceed/Hyundai i30 vs VW Golf etc)

A6 är väl ett steg större än dom där, motsvarigheten till Mondeon torde väl vara A4 eller om du vill ha lite billigare kusinsyskonet VW Passat. Men visst är det en känsla i Audi som kanske är värd prisskillnaden men då är man å andra sidan i en prisklass så man kan slänga in BMW och Mersa i ekvationen.

Historiskt har Avensis varit mest problemfri av dessa men hur det är i nyare bilar är svårt att veta men gissa kan man och då får den plus bara av det. Ford har dom senaste intervallet 20 åren fungerat betydligt bättre än sitt rykte vilket gör att man ännu kan få ganska bra pris på dessa. Opel är jag extremt skeptisk till givet kompisar och släktingars erfarenheter under 90 och tidiga 00-talet men jag vet folk som säger samma sak om den som jag säger om Ford så har man koll och vet vilka problemmodellar man ska undvika så gäller samma där.

Ska du ha diesel och tänkt äga den ett tag så glöm inte att kolla vilka som har partikelfilter av "evighetstyp", dom med intervall blir dyra när man når. "Evighet" gäller för övrigt inte om man mest kör stad. Ja både bensin och diesle får man även kolla om dom har kamrem och i sådana fall intervall men det är ju inte fullt lika dyrt.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Jag tycker du ska satsa på diesel. För komfortens skull är det skönare än en varvande bensinare.
Och med vrider klarar man sig med färre hästkrafter.
Vi har en 109 hästars Focus tdci och den har varit bra och jag upplever kraften som tillräcklig. 240 nm i vrid om jag minns rätt och det är viktigare än de 109 hästkrafterna.
Ingen raket men fullt tillräcklig och snittar 5,3 l / 100 km mätt med trippen och pumpens literräknare på macken tank efter tank.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Vi har en A6:a TDI och en Avensis 2.0 bensin (2010 modeller båda).
Det är helt olika bilar bortsett från att båda är kombis så vad är ditt främsta behov?

Långpendling > en timme enkel så är Toyotastolarna dödstråkiga medan Audis sportstolar är rena drömmen. Servicen och eventuella reparationer på Audin är inget man leker bort, du får ha stor plånbok. Ett dörrlås kostar 9000 kr och 8500 servicen gick lös på över 6000 kr.

Lita inte heller på den "låga" bränsleförbrukningen, min färddator ljuger som en lasangehäst galopperar.
Plus för lastutrymme, benutrymme i baksätet och ljudnivån i Toyotan samt för deras inbyggda bluetooth, där suger Audin. Audins radio (standardutförande) är däremot helt fantastisk.

Audins 2.0TDI motor (170 hk) går som en dröm, växellådan är kanon medan Avensisens 2.0 spis på 140 hk är trött så man håller på att avlida. Audin är kanon att dra släp med, vågar inte ens tänka på hur seg Toyotan skulle vara.

Pris:
Vi fick i stort sett exakt samma utrustning (exkl. sportstolar och drag) i Toyotan som i Audin men till över 100 000 lägre pris.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
A6 är väl ett steg större än dom där, motsvarigheten till Mondeon torde väl vara A4 eller om du vill ha lite billigare kusinsyskonet VW Passat. .

Nej, A4 är en klass mindre än både Mondeon och Passaten. Mondeo är ju en tysk V70. Samma plattform iaf. Volvons 2,0F är en Fordmotor.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Behovet är helt klart en kombi och även utan ungar så skulle jag ändå köpa en kombi då jag inte ser vitsen med en sedan.
Stuva in 2 ungar i baksätet och lite skit i skuffen, mer än så är inte kraven. Har en 9-5 idag så gärna inte mindre än den så klart men det skulle inte vara hela världen.
Diesel är min favorit, har alltid gillat det men har bara haft diesel på firmabilarna på grund av skatten och det låga miltalet på privata bilen. Men nu blir det lite mer mil och det kostar inte som det gjorde förut, samt att förbrukningen brukar vara väsentligt mycket lägre också.
Automat var ett krav men sen kom jag på att jag kommer nästan aldrig köra bilen utan det är tjejen som kommer pendla till jobbet med den så då skiter jag i om det är manuell eller automat, även om hon föredrar det sista. Men automat är fortfarande automat, i mitt liv har jag lämnat in åtskilliga bilar för byte av automatlåda medan jag ALDRIG har lämnat in en bil för kopplingsbyte.

Servicekostnad spelar ingen större roll, jag lämnar aldrig in mina bilar för service utan gör det själv eller får det utfört på verkstad på kvällstid... Givetvis får ju delarna gärna vara billiga.

Någon som vet om 2.2 D4D är den modellen med kamkedja och "utan" partikelfilter? Jag har för mig att det är så men är osäker, kan ju ha med årsmodeller att göra också.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Långpendling > en timme enkel så är Toyotastolarna dödstråkiga medan Audis sportstolar är rena drömmen. Servicen och eventuella reparationer på Audin är inget man leker bort, du får ha stor plånbok. Ett dörrlås kostar 9000 kr och 8500 servicen gick lös på över 6000 kr.

Beror ju på vad man ska göra men man behöver ju inte använda märkesverkstad. Byte av xenonhalvljus skulle Mechanum ha 3300kr för (inkl rabatt) medan annan verkstad tar ca 1200-1300kr.

Lita inte heller på den "låga" bränsleförbrukningen, min färddator ljuger som en lasangehäst galopperar.

Gör den det? Uppgiven förbr för 2.0 bensin är 0,81 blandad jämfört med 0,86 för tex 2,0F i Volvon. Jag snittar 0,89 men ligger sällan/aldrig i tillåten fart. Men då kanske man inte ska lita på det då.
 

Paketmannen

Bannad
Gick med
18 Feb 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Ostbåge
Japan levererar och ligger i stort sett alltid i topp oavsett lista (bortsett alla med negativ bemärkelse) .

http://www.svd.se/naringsliv/motor/listan-de-mest-palitliga-bilarna_7704338.svd

http://www.svd.se/naringsliv/motor/bilarna-med-bast-andrahandsvarde_7709126.svd

(Andrahandsvärde efter 36 mån resp 60 mån)

1 Toyota FJ Cruiser (36 mån: 76 % , 60 mån: 63% )
2 Toyota Tacoma (36 mån: 70,3% 60 mån: 57% )
3 Jeep Wrangler (36 mån: 67,6 % 60 mån: 55,4% )
4 Honda CR-V (36 mån: 64,7 % 60 mån: 50,7 % )
5 Toyota 4Runner (36 mån: 66,7% 60 mån: 49% )
6 Toyota Land Cruiser (36 mån: 62 % 60 mån: 49% )
7 Porsche Cayenne (36 mån: 67 %, 60 mån: 47,3 % )
8 Lexus LX (36 mån: 65 % 60 mån: 47 % )
9 Honda Civic (36 mån: 62,5 % 60 mån: 46,9% )
10 Toyota Scion tC (36 mån: 60% , 60 mån: 46,5% )

Är det så att TS mot förmodan måste ha en penisförlängare som slår det mesta så finns alltid Nissan GTR som mer eller mindre är oslagbar även mot bilar av högre prisklass.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Varför inte en Skoda? Visst, det låter aptrist, men det är trots allt en vettig bil.
Har polare som kör Skoda och de går som urverk.

Kanske värt att kolla upp iaf.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Beror ju på vad man ska göra men man behöver ju inte använda märkesverkstad. Byte av xenonhalvljus skulle Mechanum ha 3300kr för (inkl rabatt) medan annan verkstad tar ca 1200-1300kr.
Tjänstebil som är 2 år så jag lämnar aldrig någon annanstans än Audi. Tyvärr skall jag säge, det är inga stjärnor de har på verkstaden i Helsingborg.
Gör den det? Uppgiven förbr för 2.0 bensin är 0,81 blandad jämfört med 0,86 för tex 2,0F i Volvon. Jag snittar 0,89 men ligger sällan/aldrig i tillåten fart. Men då kanske man inte ska lita på det då.
Kör alltid 29+ eftersom jag pendlar mellan Helsingborg och Göteborg några dagar i veckan. Mäter alltid verklig tankning mot verklig körsträcka och har jämfört med färddatorn. Jag har aldrig varit i närheten av den uppgivna förbrukningen och jag har mätt över 8000 mil.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Kör alltid 29+ eftersom jag pendlar mellan Helsingborg och Göteborg några dagar i veckan. Mäter alltid verklig tankning mot verklig körsträcka och har jämfört med färddatorn. Jag har aldrig varit i närheten av den uppgivna förbrukningen och jag har mätt över 8000 mil.

Gäller bara dieselbilarna :tungan

Men man får fylla i olja med jämna mellanrum. Det är allmänt känt med bensinmotorn. Dieseln vet jag inte.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Tjänstebil som är 2 år så jag lämnar aldrig någon annanstans än Audi. Tyvärr skall jag säge, det är inga stjärnor de har på verkstaden i Helsingborg.

Har du provkört nya modellen? Jag är grymt sugen på en sådan men de är lite för dyra för mig i nuläget. Har ju piskat eller varit jämn med 520 touring i flera tester.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nej, A4 är en klass mindre än både Mondeon och Passaten.

OT, men rätt ska vara rätt:
Audi A4 och VW passat är båda ungefär 4,7 meter, skiljer någon centimeter till Passatens fördel. A6 är drygt 2 decimeter längre så A4an är klart närmre Passaten i storlek.

Men visst Mondeon ligger något där mitt emellan A4 och A6 så det går ju att diskutera, traditionellt har den konkurrerat med A4/Passat dock, den tog ju över efter Sierran som klassiskt gick kamper mot A4/Audi80 medan den större Scorpio slogs mot A6/Audi100 så länge den fanns.

Första årsmodellerna av passaten var en rebadgad Audi A4/80 och även 90-talets och tidiga 2000-talets var extremt lika bortsett från inredningen. Dom flesta årsmodeller har dom även delat bottenplatta, den så kallade grupp B plattan i VW serien, den nuvarande Passaten dock på en förstorad variant av A plattan, en förstorad Golf/Audi A3-platta helt enkelt, detta för att ha tvärställd motor istället för A4ans längsmonterade.- Dvs nuvarande Passaten bygger på en mindre plattform än A4an, inte större, dock längad till att bli ungefär lika lång.

http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_A_platform
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_B_platform

Audi A6/100 bygger istället på C plattan, finns för övrigt ingen VW på den plattan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_C_platform
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
OT, men rätt ska vara rätt:
Audi A4 och VW passat är båda ungefär 4,7 meter, skiljer någon centimeter till Passatens fördel. A6 är drygt 2 decimeter längre så A4an är klart närmre Passaten i storlek.

Men visst Mondeon ligger något där mitt emellan A4 och A6 så det går ju att diskutera, traditionellt har den konkurrerat med A4/Passat dock, den tog ju över efter Sierran som klassiskt gick kamper mot A4/Audi80 medan den större Scorpio slogs mot A6/Audi100 så länge den fanns.

Första årsmodellerna av passaten var en rebadgad Audi A4/80 och även 90-talets och tidiga 2000-talets var extremt lika bortsett från inredningen. Dom flesta årsmodeller har dom även delat bottenplatta, den så kallade grupp B plattan i VW serien, den nuvarande Passaten dock på en förstorad variant av A plattan, en förstorad Golf/Audi A3-platta helt enkelt, detta för att ha tvärställd motor istället för A4ans längsmonterade.- Dvs nuvarande Passaten bygger på en mindre plattform än A4an, inte större, dock längad till att bli ungefär lika lång.

http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_A_platform
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_B_platform

Audi A6/100 bygger istället på C plattan, finns för övrigt ingen VW på den plattan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_C_platform

Men en bils yttre längdmått är väl inte vad som definierar vilken "klass" den ligger i eller vilka bilar den konkurrerar mot? Om du tar Audi tex så har ju längden sin förklaring i att man har kompromissat med designen med sin karaktäristiska sluttande bakruta.

Faktorer som priser, målgrupp, innermått, lastmått, andra modeller inom samma märke är ju sånt som mer bestämmer vilka konkurrenterna är. Vilket inte minst visar sig i att man oftast testar Passat mot A6 och inte lilla A4.

Mondeon har gått upp en klass mot innan. Den var mindre förut.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Inte helt solklart val där Anders.
Fördelen med dieseln är ju driftskostnader så länge inget strular. Men blir det tal om partikelfilter eller dyrare delar i bränslesystemet är det rätt snabbt annan utgång. Efter 3-5 år och gärna lite mindre mil finns ju en farhåga att filtret börjar surna. De håller (ingen sanning alltid) rätt bra på sådana som när de gått, gott ordentligt så att säga. Tyvärr är ju driftprofilen svår att få reda på utan föregående ägares hjälp. Fråga mer än nödvändigt. Håller helt med om Long life, det finns ju faktiskt de som tar extra hand om bilen, återigen, hitta rätt ägare. Då är det i sig mindre skillnad modellerna emellan.

En liten joker kan vara en Kia ceed.. ligger över snittet i problem men kanske inte fullt ut som en Honda/Toyota/Subaru..

Bensinarna har ju en mindre strulande reningsprocess, men kan ha en något högre bränslekostnad. Det dyraste som kan bråka på en tfsi borde vara injektorerna, men hör nog inte till förekommande på varannan bil direkt..

Man får enkelt inte marginalisera behovet av reservdelar, verkstad på en bil för runt 80k. Det kan innebära 5år problemfritt, men är inget att tro händer varje exemplar. Kolla vad priser blir på lite lagom delar, tändspole, bromsar fram, lite framvagnsdelar och ett hjullager samt ev. Kamremsbyte.
 
Last edited:

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Hade jag varit dig och valt mellan dom bilarna så hade det blivit Audin, utan tvekan. Den spelar ju faktiskt i en helt annan liga än de övriga. Tysk premium har alltid varit och kommer alltid att vara Tysk premium så att säga. Märks tydlig skillnad i kvalite, inte bara på knappar och reglage men även på dörrar etc.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Har du provkört nya modellen? Jag är grymt sugen på en sådan men de är lite för dyra för mig i nuläget. Har ju piskat eller varit jämn med 520 touring i flera tester.
Inte provkört än men det är snart dags, skulle dock ta BMW:n alla dagar i veckan då Audi inte imponerat ett dugg på mig hitintills. Skulle lika gärna kunna köpa en Skoda Superb eller Passat som en A6:a. De där fyra ringarna i fronten motsvarar inte prisskillnaden. Vet att sånt svider i hjärtat på vilken Audifreak som helst men det beror mer på Audifantasterna är mer indoktrinerade än Ducatisterna och själv är jag inte ett dugg märkestrogen.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top