Bytte för ca 4år sen och bilen gick igenom denna gången med.Har hört ganska många som säger att de håller lika länge som biltemas.
Bytte för ca 4år sen och bilen gick igenom denna gången med.Har hört ganska många som säger att de håller lika länge som biltemas.
3500-4000kr så får man en förstärkt sats som håller många år och man byter den rätt så lätt kanske 3 timmars jobb
Den kostnaden skulle man förmodligen kunna kapa ner till en 50-lapp + lite egen arbetstid =0)
Själva lederna på personbilarna har sett ungefär likadana ut som idag i ca 50-60 år så det är ingen ny teknik direkt, hur svårt kan det vara? Hur kommer det sig att Toyota kan göra styrleder som kan klara sig utan glapp under 20 000mil medan premiummärkena har svårt att klara 6000-10 000mil? Använder Toyota exklusiva materialval och tar 10 000:- per led när en ny väl behövs? Nej.
Yttre styrled Moris Minor 1959- (med smörjnippel = bra)
Yttre styrled Audi A6 2008- (utan smörjnippel = mindre bra)
Raketforskning va? =0)
En kulleds livslängd beror i regel på en enda sak = smörjning/fett. Idag reparerar man inte i den bemärkelsen utan mekanikerna har blivit reservdelsbytare istället, inget de själva valt utan marknaden/tillverkarna som styrt det så.
Idag är det ganska sällsynt med smörnipplar på leder utan de är istället permanentsmorda och när de blir glappa så byts dom ut.
Varför håller dom mycket sämre då?
Finns bara ett enkelt svar; Snålhet. Biltillverkarna tillverkar inte lederna själva utan det gör någon fabrik som inriktat sig på det, denna fabrik tillverkar förmodligen miljontals leder till allehanda märken och tar kanske betalt efter vilken "kvalitet" (enkelt uttryckt) beställaren vill ha. Vi pratar alltså om några gram fett här och vissa tester har visat inget fett alls = fail. Naturligtvis är själva tätningen även intressant så att fettet har möjlighet att stanna kvar i kulskålen men med dagens bytesintervall är felprocenten på själva tätningen ganska låg och alltså långt ifrån den största felorsaken.
Hur kom jag då fram till 50:- istället för en bunt tusenlappar? Erfarna rävar dom tar en spruta/kanyl eller något annat men liten diameter och lyfter på tätningen för att sedan fylla på med fett och det värsta av allt är att det fungerar! Finns även dom som sticker hål med något riktigt litet och vasst genom tätningen, fyller på med fett, smörjer sedan tätningen med vaselin så att den inte ska självspricka alt. tätar med något mirakelmedel. Till vissa fordon, ofta amerikanare eller något offroadaktigt, finns det eftermarknadsdelar "heavy duty" där dom satt dit en vanlig smörjnippel men det blir nog svårare att finna det till en familjekombi tyvärr.
Man bör dock ha någorlunda koll på vad man sysslar med innan man försöker på detta själv så man inte fakkar upp något med en separerad styrled eller spindelled till följd.
Finns leder lagrade i plast oxå, där hjälper ingen smörja.
Nu kostar förvisso en styrled inte många kronor, har svårt att tänka mig att VAG originaldel kostar mycket mer än 5-600:-. Det är ju lite mer delar som man byter vid kass framvagn.
Hade jag varit dig och valt mellan dom bilarna så hade det blivit Audin, utan tvekan. Den spelar ju faktiskt i en helt annan liga än de övriga. Tysk premium har alltid varit och kommer alltid att vara Tysk premium så att säga. Märks tydlig skillnad i kvalite, inte bara på knappar och reglage men även på dörrar etc.
Styvfars senaste bil var en 2010 passat 1.4tsi (gas) och den funkade klockrent de 10000 han körde den. Så du kan ju ha haft otur.
Förvisso pajade lambdan 2ggr då de inte kunde tillverka en som funkade för både gas och bensin.
Men imponerande milkostnad var det hur som helst, och halva förmånsvärdet kontra en v70 diesel.
PREMIUM
Vem har sagt att Passat är premium?
Trodde Audin skulle vara mer premium än den är.
1850kg turbodiesel med automat 0,89l/mil i snitt. Ngt lägre på landsväg, skattebefriad och värdeökning. De e en investering!Visst med en svetstång över bränsleslangen och en vinsch i uppförsbackarna eftersom nu förbrukningen var av intresse
Vem har sagt att Passat är premium?
1850kg turbodiesel med automat 0,89l/mil i snitt. Ngt lägre på landsväg, skattebefriad och värdeökning. De e en investering!
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |