Toyota, Ford, Opel, Audi mfl. Era erfarenheter av dessa?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
3500-4000kr så får man en förstärkt sats som håller många år och man byter den rätt så lätt kanske 3 timmars jobb

Den kostnaden skulle man förmodligen kunna kapa ner till en 50-lapp + lite egen arbetstid =0)

Själva lederna på personbilarna har sett ungefär likadana ut som idag i ca 50-60 år så det är ingen ny teknik direkt, hur svårt kan det vara? Hur kommer det sig att Toyota kan göra styrleder som kan klara sig utan glapp under 20 000mil medan premiummärkena har svårt att klara 6000-10 000mil? Använder Toyota exklusiva materialval och tar 10 000:- per led när en ny väl behövs? Nej.

Yttre styrled Moris Minor 1959- (med smörjnippel = bra)
1583483-origpic-57c0d0.png_0_0_100_100_300_282_75.png

Yttre styrled Audi A6 2008- (utan smörjnippel = mindre bra)
814236.jpg

Raketforskning va? =0)

En kulleds livslängd beror i regel på en enda sak = smörjning/fett. Idag reparerar man inte i den bemärkelsen utan mekanikerna har blivit reservdelsbytare istället, inget de själva valt utan marknaden/tillverkarna som styrt det så.
Idag är det ganska sällsynt med smörnipplar på leder utan de är istället permanentsmorda och när de blir glappa så byts dom ut.

Varför håller dom mycket sämre då?

Finns bara ett enkelt svar; Snålhet. Biltillverkarna tillverkar inte lederna själva utan det gör någon fabrik som inriktat sig på det, denna fabrik tillverkar förmodligen miljontals leder till allehanda märken och tar kanske betalt efter vilken "kvalitet" (enkelt uttryckt) beställaren vill ha. Vi pratar alltså om några gram fett här och vissa tester har visat inget fett alls = fail. Naturligtvis är själva tätningen även intressant så att fettet har möjlighet att stanna kvar i kulskålen men med dagens bytesintervall är felprocenten på själva tätningen ganska låg och alltså långt ifrån den största felorsaken.

Hur kom jag då fram till 50:- istället för en bunt tusenlappar? Erfarna rävar dom tar en spruta/kanyl eller något annat men liten diameter och lyfter på tätningen för att sedan fylla på med fett och det värsta av allt är att det fungerar! :tummenupp Finns även dom som sticker hål med något riktigt litet och vasst genom tätningen, fyller på med fett, smörjer sedan tätningen med vaselin så att den inte ska självspricka alt. tätar med något mirakelmedel. Till vissa fordon, ofta amerikanare eller något offroadaktigt, finns det eftermarknadsdelar "heavy duty" där dom satt dit en vanlig smörjnippel men det blir nog svårare att finna det till en familjekombi tyvärr.

Man bör dock ha någorlunda koll på vad man sysslar med innan man försöker på detta själv så man inte fakkar upp något med en separerad styrled eller spindelled till följd.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ska jag minsan testa .Att fylla på med fett.Tack för tipset :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det fungerar bra. En rundsmörjning(förbannat bra gammalt uttryck) samtidigt som man byter till vinterolja är en liten men värdefull gåva till bilen. Spruta plus en tub aeroshell rödfett (det är inte skadligt för gummi) typ 100kr. :tummenupp

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Den kostnaden skulle man förmodligen kunna kapa ner till en 50-lapp + lite egen arbetstid =0)

Själva lederna på personbilarna har sett ungefär likadana ut som idag i ca 50-60 år så det är ingen ny teknik direkt, hur svårt kan det vara? Hur kommer det sig att Toyota kan göra styrleder som kan klara sig utan glapp under 20 000mil medan premiummärkena har svårt att klara 6000-10 000mil? Använder Toyota exklusiva materialval och tar 10 000:- per led när en ny väl behövs? Nej.

Yttre styrled Moris Minor 1959- (med smörjnippel = bra)
1583483-origpic-57c0d0.png_0_0_100_100_300_282_75.png

Yttre styrled Audi A6 2008- (utan smörjnippel = mindre bra)
814236.jpg

Raketforskning va? =0)

En kulleds livslängd beror i regel på en enda sak = smörjning/fett. Idag reparerar man inte i den bemärkelsen utan mekanikerna har blivit reservdelsbytare istället, inget de själva valt utan marknaden/tillverkarna som styrt det så.
Idag är det ganska sällsynt med smörnipplar på leder utan de är istället permanentsmorda och när de blir glappa så byts dom ut.

Varför håller dom mycket sämre då?

Finns bara ett enkelt svar; Snålhet. Biltillverkarna tillverkar inte lederna själva utan det gör någon fabrik som inriktat sig på det, denna fabrik tillverkar förmodligen miljontals leder till allehanda märken och tar kanske betalt efter vilken "kvalitet" (enkelt uttryckt) beställaren vill ha. Vi pratar alltså om några gram fett här och vissa tester har visat inget fett alls = fail. Naturligtvis är själva tätningen även intressant så att fettet har möjlighet att stanna kvar i kulskålen men med dagens bytesintervall är felprocenten på själva tätningen ganska låg och alltså långt ifrån den största felorsaken.

Hur kom jag då fram till 50:- istället för en bunt tusenlappar? Erfarna rävar dom tar en spruta/kanyl eller något annat men liten diameter och lyfter på tätningen för att sedan fylla på med fett och det värsta av allt är att det fungerar! :tummenupp Finns även dom som sticker hål med något riktigt litet och vasst genom tätningen, fyller på med fett, smörjer sedan tätningen med vaselin så att den inte ska självspricka alt. tätar med något mirakelmedel. Till vissa fordon, ofta amerikanare eller något offroadaktigt, finns det eftermarknadsdelar "heavy duty" där dom satt dit en vanlig smörjnippel men det blir nog svårare att finna det till en familjekombi tyvärr.

Man bör dock ha någorlunda koll på vad man sysslar med innan man försöker på detta själv så man inte fakkar upp något med en separerad styrled eller spindelled till följd.

Finns leder lagrade i plast oxå, där hjälper ingen smörja.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Finns leder lagrade i plast oxå, där hjälper ingen smörja.

Olja kan ha negativ inverkan på plast men fett brukar vara skonsamt mot plast så nog kan det göra nytta. Beror naturligtvis på vad det handlar om, en tyngdbärande tryck eller dragled är en sak men axiellt obelastad led kan nog stå sig bra oavsett.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nu kostar förvisso en styrled inte många kronor, har svårt att tänka mig att VAG originaldel kostar mycket mer än 5-600:-. Det är ju lite mer delar som man byter vid kass framvagn.
Dock är smörjnippel jävligt bra, förr såg man det titt som tätt och jag har själv borrat i det i ett par ok som alltid strulade.
Och i min verkstad så finns det en hel jävla hylla med smörjnipplar i alla tänkbara storlekar och till och med med tumgängor. Perfekt att bara borra hål och gänga ner en sådan på problemställen.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Nu kostar förvisso en styrled inte många kronor, har svårt att tänka mig att VAG originaldel kostar mycket mer än 5-600:-. Det är ju lite mer delar som man byter vid kass framvagn.

Fyrhjulsinställning tillkommer och styrled var bara ett exempel. Anledningen till att vag-bilarnas framvagn fått lite extra dåligt rykte beror på att den innehåller 12 kulleder av olika sorter och varierande kvalitet, dock sällan särskilt bra när problemen var som stört. Kan jämföras med ex. flertalet franska bilar som kan ha ännu sämre kvalitet men där de har "bara" 6-8 kulleder istället.

Kulledskonstruktionen är densamme för spindelleder och vissa krängningshämmarstag/stabilisatorstag/klapperstag kärt barn har många namn. Det är de huvudsakliga bristerna i en modern framvagn, även en kass sådan. Naturligtvis blir lagringar/bussningar slitna/glappa/skadade med tiden/milen men generellt överlever de ett X-antal kulleder. Länkarmslagring behöver sällan bytas på de länkarmar med "fast" kulled eftersom originalleden håller undermålig kvalité och hela länkarmen byts ut innan någon lagring hunnit bli dålig.

Nu har dock vag-framvagnarna blivit bättre gällande kulleder, även den modellen av framvagn som VW gick ifrån men Audi behöll = 4 spindelleder per sida.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Blir det nån bil idag? En annan rejäl kombi med bekväma stolar är accord med executive paket. Fin väghållning och gottw om plats. Snygg är den kanske inte men men.

Jag undrar vad för typ av ingenjörer som knåpa ihop den lösningen.
audi_suspension_diagram_a6.jpg

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Är på väg till Göteborg för bröllop och övernattning men jag lusläser blocket och ser om det finns något på vägen :)
Accorden har jag kikat på men den är så förbaskat ful så att den får stanna hemma. Nya karossen är dock fet som fan men över min budget.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Hade jag varit dig och valt mellan dom bilarna så hade det blivit Audin, utan tvekan. Den spelar ju faktiskt i en helt annan liga än de övriga. Tysk premium har alltid varit och kommer alltid att vara Tysk premium så att säga. Märks tydlig skillnad i kvalite, inte bara på knappar och reglage men även på dörrar etc.

Tysk premium:rofl du får gärna ta över min passat 2,0 200hk, mitt livs sämsta bilköp EVER, polaren sålde sin passatdiesel -08:a till en bilhandlare (han är för snäll och ville inte sälja skiten direkt till en privatperson). En annan polare kör en 200hk -07, dörrarna går ej att öppna pga trasig box, ac:n havererade efter knappt tio tusen mil osv osv. Fixar skiten sen säljs den utan pardon (trots att jag bara ägt den i tre månader)! Aldrig varit med om en så bristande detaljkvalitet (ja, min har också börjat strula, föregående ägare hade inga som helst problem med den och det är endast en ägare på den innan mig plus att den skött till punkt och pricka, ringde vw-verkstaden den hade varit servad på innan jag köpte den) på en såpass dyr bil nånsin, mina fd bilar, octavia -05, saab 9-5 -06, santa fe -06, mondeo 2,0 diesel var ljusår långt bättre kvalitetsmässigt än den här jävla passatskiten jag köpt! Trodde i min enfald att polaren bara hade haft lite otur med sin passat och borde gjort min research lite noggrannare men men, bara att stå sitt kast:huvet

Sammanfattning: vw:s bilar har bättre rykte än vad dom förtjänar!

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Styvfars senaste bil var en 2010 passat 1.4tsi (gas) och den funkade klockrent de 10000 han körde den. Så du kan ju ha haft otur.
Förvisso pajade lambdan 2ggr då de inte kunde tillverka en som funkade för både gas och bensin.
Men imponerande milkostnad var det hur som helst, och halva förmånsvärdet kontra en v70 diesel.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Styvfars senaste bil var en 2010 passat 1.4tsi (gas) och den funkade klockrent de 10000 han körde den. Så du kan ju ha haft otur.
Förvisso pajade lambdan 2ggr då de inte kunde tillverka en som funkade för både gas och bensin.
Men imponerande milkostnad var det hur som helst, och halva förmånsvärdet kontra en v70 diesel.

Otur vet jag inte, möjligtvis att vw har otur med sin tillverkning, varför ska det alltid vändas åt kundernas håll med snack om otur bla bla, betalar du 300 000k+ räknar man med att varan skall hålla ett ex antal mil eller år, men 6 år och 11500 för min del är inte PREMIUM i mina ögon, eller 4 år och 6000 mil eller 4 år och 9700 mil osv osv nu när jag googlar runt om passat märker jag ganska snabbt att jag inte sitter ensam i båten, otur, nä jag tror inte det möjligtvis är det så att det är din svärfar som har haft en ofantligt stor tur om man bortser från lamdasonderna som vw efter 20 år fortfarande har problem med, det är som sagt inte premium i mina ögon!

Som sagt, vw koncernens märken har bättre rykte än vad dom förtjänar, t o m mkn octavia höll bättre, forden hade jag absolut inga anmärkningar på, ångrar nu i efterhand att jag sålde den, bytte en kanonbil mot en påse skit men man lär sig så länge man lever, lycka till med framtida bilköp, jag skulle inte tveka på att kika på en mondeo:tummenupp

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Vem har sagt att Passat är premium?

Föregående talare snackade om tysk premium utan att precisera sig så då utgår jag från att han snackade om tyska bilar i allmänhet men klart, pyntar man en bit över 300000k (min passat) får man väl kanske utgå från att bilen är lite mer premium än t ex octavia!

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Trodde Audin skulle vara mer premium än den är.

Ska man ha premiumkänsla invändigt på Audi med några år på nacken får man gå på A8. Är också rätt besviken på A6 instrument osv. Men den är ju som sagt från 2004. Materialen kunde ha varit bättre. Den metallfärgade plasten runt instrument och i dörrsidor känns för jävla tråkiga. Där är dock den nya A6 väldigt mycket bättre. V70 är mycket snyggare inuti om vi snackar instrumentpanel mm. Dock är allt roligare än japanarna.

Audin känns premium på andra sätt. Känns rätt väl ihopskruvad, tight och gott ljud när man stänger dörrar. Ligger klippstabil i höga farter och ingen tillstymmelse till skak i ratten. Nu har jag sportchassi med S-line visserligen. Att förmedla premiumkänsla är ju en konst i sig. Det sitter ju hela avdelningar hos biltillverkarna och letar knarrande ljud, ser till att skarvar och glipor är symmetriska osv.

E60:s inredning är förövrigt också ganska tråkig utan rätt materialval. Också gammal ju.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Visst med en svetstång över bränsleslangen och en vinsch i uppförsbackarna eftersom nu förbrukningen var av intresse :tummenupp
1850kg turbodiesel med automat 0,89l/mil i snitt. Ngt lägre på landsväg, skattebefriad och värdeökning. De e en investering!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vem har sagt att Passat är premium?

Håller med. En enkel premiumkoll är att lyfta på huven. Sitter motorn på tvären redan innan man har krockat, ja då är det inte premium. Det kan ju ett barn förstå.

Hoppas du hittar en nobel vagn Anders.
Själv köpte jag min bil för 18 år sedan, så jag är med lite dåligt insatt om det finns några gedigna stål idag.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
1850kg turbodiesel med automat 0,89l/mil i snitt. Ngt lägre på landsväg, skattebefriad och värdeökning. De e en investering!

Mjoe förutsättningsvis att man finner en i gott skick som drar under litern till rimlig peng efter att ha vunnit budgivning över de som vill exportera den till Finland eller Afrika... Ekvationen bil och investering är det ett lätt räknat antal som lyckas med i slutändan, framförallt om en barnfamilj ska anfalla den mellan köp och sälj.

Eller så drar en framfjäder eller fjädersäte på den där och man dör direcKt! ;) Fast 4-matic och den konstruktionen ser dock halvskoj ut, ser ut som fjädersätet är på G på denna också:

dscn55115mni.jpg

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ja det är det jobbiga med en välskött gammal 123:a. Allt budande man får utstå när man stannar till och tankar. Man ska därför se till att hålla i och efter sin vagn. Din bild ser inte ut att komma från en västtysk merca. Det där är nog från ngt nyare. Med plastventilkåpa och alutopp. Ser man sånt är det bara att ta sitt pick och pack och boroskop och åka och titta på en annan vagn.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping