Toyota, Ford, Opel, Audi mfl. Era erfarenheter av dessa?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Om du kollar efter Audi kanske detta är läsvärt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16377129.ab

Jag är dock bara intresserad av 2.0TFSI-motorn där detta problem lyser med sin frånvaro då den har kamrem, som dock byts vid 18 000mil vilket är i längsta laget med tanke på att vattenpumpen byts samtidigt och då har den redan gett upp.
Nackdelen med A6:eek:rna är att det är svårt att hitta ett exemplar som inte har servats efter boken då det är 3000 mil på dessa vilket förstör motorn totalt. Man vill hitta en där de åtminstone inte har kört mer än 2000 mil med oljan, men det är lögn i helvete verkar det som :(
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Jag är dock bara intresserad av 2.0TFSI-motorn där detta problem lyser med sin frånvaro då den har kamrem, som dock byts vid 18 000mil vilket är i längsta laget med tanke på att vattenpumpen byts samtidigt och då har den redan gett upp.
Nackdelen med A6:eek:rna är att det är svårt att hitta ett exemplar som inte har servats efter boken då det är 3000 mil på dessa vilket förstör motorn totalt. Man vill hitta en där de åtminstone inte har kört mer än 2000 mil med oljan, men det är lögn i helvete verkar det som :(

Men oljelampan börjar lysa mycket tidigare så man måste fylla på emellanåt. Känt problem på dem som på sätt och vis gör att den alltid går på hyfsat ny olja. OM alla nu fyller på direkt när lampan börja lysa. Annars är det väl mindre bra.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Men oljelampan börjar lysa mycket tidigare så man måste fylla på emellanåt. Känt problem på dem som på sätt och vis gör att den alltid går på hyfsat ny olja. OM alla nu fyller på direkt när lampan börja lysa. Annars är det väl mindre bra.
Fylla på olja... Vänta nu lite, vi lever väl på 2000 talet... Att högpresterande hojmotorer behöver olja det fattar jag men en dieselbrännare?

När jag hämtade min senaste (sista? :gråta) BMW så fick jag en snygg påse och i den fanns det en nice flaska vin. När jag hämtade min A6:a fick jag en lika snygg påse och i den fanns det en.... liter olja!?!?
Frågade säljaren vad jag skulle ha den till och han såg frågande på mig. "Fylla på med såklart"
"Men hallå, bilen är ju helt ny och på mina senaste tre BMW har jag bara öppnat huven för att fylla på spolarvätska. De har gått 15000 mil styck innan byte. Jag fyller fan inte på nån olja."

Vad händer några tusen mil senare? Jo på väg till A-torp med hojen på släp så börjar oljelampan lysa! Det var bara till att omedelbart stanna och ta fram den där förbannade litern! :gnissla
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Fylla på olja... Vänta nu lite, vi lever väl på 2000 talet... Att högpresterande hojmotorer behöver olja det fattar jag men en dieselbrännare?

:hihi Ta upp det med Audi. Jag håller med dig. Jag har ingen diesel men samma problem kanske finns med de motorerna också. Trodde det var ett fenomen för 2,0TFSI.

Hur som helst så verkar den nya A6 vinna över F11 i de flesta tester jag har sett och läst. Visserligen hårfint, men det verkar vara en jävligt bra kärra. Om den dricker olja vet jag inte men det får man väl nästan förutsätta. Nån av dem får nog bli nästa bil.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Någon som sa audi?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16377129.ab

har hört från en toyotamekare att man ska undvika D-cat toyoterna pga hög förbrukning och klen motor ..

Problemet är att VW har råd att bygga dåliga bilar, det senare ryktet är att försäkringsbolagen säger nej när det kommer till Passat gasbilar (inkl DSG) för att det blir för dyrt. Vet inte hur mycket de går ut med officiellt men här står en del matnyttigt:

http://www.teknikensvarld.se/2013/02/08/37996/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla/
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Styvfars senaste bil var en 2010 passat 1.4tsi (gas) och den funkade klockrent de 10000 han körde den. Så du kan ju ha haft otur.
Förvisso pajade lambdan 2ggr då de inte kunde tillverka en som funkade för både gas och bensin.
Men imponerande milkostnad var det hur som helst, och halva förmånsvärdet kontra en v70 diesel.

Sist jag åkte taxi så pratade jag lite bil med chaffören, han hade en passat 2010 med gas (miljöbil). Nu hade han en lånebil och passaten var inne på sitt tolfte verkstadsbesök. Det totala verkstadskostnaden på dessa två år låg på ungefär 40 000, men då hade den gått en del men iaf.

Det största problemet var tydligen övergången mellan gas och bensin, då kunde det sluta med bärgare.
Vad jag har förstått så är dessa bilar så "undermåliga" så de har slutat sälja dessa modeller till taxibolag.

Sen ska vi inte prata om sorgebarnet DSG, speciellt den sjuväxlade varianten ska lida av stora problem.

Har även hört andra som har problem passater, så om du nu måste ha en passat så skulle jag satsa på generationen innan den nuvarande, den ska tydligen vara bättre.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag misstänker att du menade 400 000:- och inte 40 000:- för det är ju en normal summa.
Jag läste det där om DSG just till TSI:n, tydligen så är det den klena lådan som sitter i dessa. Antagligen samma som i Caddyn då? Jag har kollat lite på en sån som jobbarbil men vettefan just nu...
Audin har jag gett upp, Ford kändes alldeles för billig om man ser till priset och Toyota har jag inte hittat någon vettig av än.
Svårt det här, det kanske slutar än en gång med att jag fixar upp 9-5:an vi har och fortsätter köra med den. det är ju den bästa affären egentligen, bilfan kan inte sjunka mer i pris och helförsäkring behövs inte längre då den inte är värd något. Nackdelen är soppaförbrukning och skatt men dessa poster äts ju snabbt upp av en värdeminskning istället.
Men nyare bil vore ju skoj, Saaben är en 02:a med snart 28 000 mil på mätare. Det som behövs fixas är ny fjädring runtom, snart nytt avgas och ett oljeläckade någonstans. Plåtskador kan jag leva med och det får jag ju alltid göra så länge tjejen ska köra bilen...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det blev en nyare 9-5:a istället då den gamla har varit ganska problemfri trots allt.
En bra affär tror jag åtminstone då priset var lägst i sverige och två års garanti på det :)
En 07:a vector kombi 2.0t, 16 000 mil och den utrustning och färg jag ville ha, 60k precis vilket ger mycket bil för pengarna anser jag.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det blev en nyare 9-5:a istället då den gamla har varit ganska problemfri trots allt.
En bra affär tror jag åtminstone då priset var lägst i sverige och två års garanti på det :)
En 07:a vector kombi 2.0t, 16 000 mil och den utrustning och färg jag ville ha, 60k precis vilket ger mycket bil för pengarna anser jag.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Svårslaget sett till vad du får per krona. Då har du minst 12000mil att hämta ur den. Om du sen slänger den har du fortfarande en väldigt låg värdeminskning. Har slitit på min 50kkr Saab i 7år och 12000mil nu. Kan dock inte kasta saker som är utan fel, så jag får nog ha kvar den ett tag till..
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Någon som provat de koreabyggda oplarna som kallas chevrolet?
Antagligen inga bra bilar, men verkar prisvärda ändå.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Svårslaget sett till vad du får per krona. Då har du minst 12000mil att hämta ur den. Om du sen slänger den har du fortfarande en väldigt låg värdeminskning. Har slitit på min 50kkr Saab i 7år och 12000mil nu. Kan dock inte kasta saker som är utan fel, så jag får nog ha kvar den ett tag till..

Helt klart. Den gamla 9-5:an körde vi lite drygt 10 000 mil med på 5 år och det var inga större fel med den som inte kunde härledas till förare/service...
Visst, det är fortfarande en ganska törstig bil men jag vet vad man får och nu har jag till och med elstolar, backvarnare och avtagbar dragkrok och sånt lull-lull men för mindre pengar än vad jag gav för vår 02:a för 5 år sedan.
Så håller den här i 5 år är jag nöjd.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Jag misstänker att du menade 400 000:- och inte 40 000:- för det är ju en normal summa.
Jag läste det där om DSG just till TSI:n, tydligen så är det den klena lådan som sitter i dessa. Antagligen samma som i Caddyn då? Jag har kollat lite på en sån som jobbarbil men vettefan just nu...
Audin har jag gett upp, Ford kändes alldeles för billig om man ser till priset och Toyota har jag inte hittat någon vettig av än.
Svårt det här, det kanske slutar än en gång med att jag fixar upp 9-5:an vi har och fortsätter köra med den. det är ju den bästa affären egentligen, bilfan kan inte sjunka mer i pris och helförsäkring behövs inte längre då den inte är värd något. Nackdelen är soppaförbrukning och skatt men dessa poster äts ju snabbt upp av en värdeminskning istället.
Men nyare bil vore ju skoj, Saaben är en 02:a med snart 28 000 mil på mätare. Det som behövs fixas är ny fjädring runtom, snart nytt avgas och ett oljeläckade någonstans. Plåtskador kan jag leva med och det får jag ju alltid göra så länge tjejen ska köra bilen...

Menar du på allvar att lägga ut 40k på saker som har pajat på en knappt två år gammal bil är "normalt"?
Jag menar såklart inte att det ingår "normala" servicekostnader i det priset..

Det finns tydligen två DSG lådor, en med sex växlar (som sitter på t.ex golf gti) sen en sju växlad (som sitter bl. a på passat "miljödiesel"). Den sexväxlade ska vad jag har hört funka rätt så ok men den sjuväxlade gör man det bästa att hålla på en armlängdsavstånd. Den ska vara befattad med diverseproblem speciellt med torrkopplingen, det kostar nästan 20k att byta kopplingen den också..

Men varför inte nån BMW då?
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top