Jo 124 men det vara bara för den lite egna fjäderns skull =0) Fjädersätet är väl dock något bättre på 123´an = mer som ett vanligt torn istället för ett påsvetsat/nitat dito.
Den där fjädern ser ju ut sådär för att hela hjulspindeln med bärarm har rubbats, betänk att det är en bakhjulsdriven bil och titta sen hur avvinklad yttre drivknuten är, fjädern är ju dragen runt drivaxeln. Imponerande att fjädern sitter ihop trots plasticeringen.
Aha! Jag tänkte på vanlig 124:a. Visste inte ens att de fanns med 4wd. Med vad är det för fel med fjädersätet på bilden då? Vilken efterhandskonstruktion, att låta fjäder och drivaxel korsa varandra. Det ser inte ut som att det var tänkt att vara 4wd från början. Vad är det för fjädersäte som är sämre på 124:an än på andra bilar? Är det övre/ undre, fram/bak?Hehe nä nu har du fått det om bakfoten =0) 4-matic betyder fyrhjulsdrift på mercediska och det där är höger framhjul som är lite utsvängt, du ser även yttre styrled där bakom. Dom fjädrarna ser ut sådär från fabrik annars skulle det bli lite strul med drivaxlarna.
Aha! Jag tänkte på vanlig 124:a. Visste inte ens att de fanns med 4wd. Med vad är det för fel med fjädersätet på bilden då? Vilken efterhandskonstruktion, att låta fjäder och drivaxel korsa varandra. Det ser inte ut som att det var tänkt att vara 4wd från början. Vad är det för fjädersäte som är sämre på 124:an än på andra bilar? Är det övre/ undre, fram/bak?
Tysk ingenjörskonst du vet, den lösningen med fjädern är de nog ganska ensamma om =0) Skulle vara intressant att se resultatet av en brusten fjäder i det fallet.
Jämförelsen var väl mest mellan 124 och 123 där den äldre är bättre men visst ett fjäderbenstorn är i regel inte lika utsatt som på 124 där fjädersätet sitter utanpå balken. När det ska lagas så går det inte med vilken procedur som helst utan det ska till duktigt hantverk för att få det att hålla som det ska. När det kommer till fjädrar/fjädersäten finns det dock betydligt sämre konstruktioner än 124, ex. A-klass med undre fjädersäten i aluminium eller vissa BMW med större diameter på fjädern (förutom sista/första varvet ca) är undre fjädersätet, Saab 93 hade ett ganska stort parti av framfjädrar gjorda av ost förmodligen osv. osv..
W124:
W210 (2000):
Toyota är dock inte överdrivet kända för snål förbrukning ens när det kommer till diesel, inte för att de drar ohyggligt mycket men de borde kunna få till det bättre med tanke på effektuttag etc..
Nuvarande modell av V70 har halvknepiga stolar även om de finns väl lite olika modeller men ganska vanligt att de är platta/dåligt sidostöd, skönt om man sitter still i en rondell vid vardaglig pendling. Var inga Recaro-stolar i den äldre men väl till det bättre på den punkten, baksätet har även bättre/mer stoppning än nuvarande modell.
Att du tyckte att den gick "hårt" var nog för att den gjorde det, snåldiesel på 136hk/350Nm och 2ton är förmodligen ingen bra kombo. Visst det går att trolla en del med utväxling/antal växlar men det lyckas inte alltid.
Hans gamla V70 hade den stora dieseln och de gick minst lika hårt den, om inte hårdare. De lyckas helt enkelt inte få till en jämn gång i dem, det är ju nästan så att man kan känna vibrationer i bilen på tomgång.
Jag har kört en Avensis 2.0 på ca 0.65l/mil och det får ju anses vara ganska snålt. Kollar man utsläppet så borgar det för skaplig förbrukning, om än inte som en Octavia.
2.2d bör ju dra mer än 2.0d vid blandad körning men på landsväg så bör den dra mindre då den inte får jobba lika hårt med bättre utväxling.
Drar den som en V70 så blir jag besviken och då köper jag hellre en bensinare för enkelhetens skull
Ekvation:
80000+y(apsnål+fetpremium+tyst som en mus+snabb som satan+urstark+vrålsnygg+lastförmågan allan+>2008)=x
Fram med lädret snålfan.
Om jag fick välja en sak som har varit den mest viktiga livserfarenheten hittills: Bruksbil = Japansk (helst Toyota)
Om jag fick välja en sak som har varit den mest viktiga livserfarenheten hittills: Bruksbil = Japansk (helst Toyota)
Jajaja, men jag behöver inte ha en sprillans ny bil utan bara en jäkligt bra begagnad häck som inte kostar mer än vad jag har råd med. Visst vore det skoj att gå till bilhandlaren och plocka ut en ny bil men då ska man ta den på avbetalning eller dylikt och vips så är man med i Lyxfällan
Tyckte däremot jag kände lite diesellukt i dem innan man startade men det kanske man brukar göra i dieselbilar.
En stor aspekt när när vi ändå snackade premiumkänsla är ju just motorn. Hur mycket premiumkänsla/go känsla kan man egentligen få ut av en 2liters fyra? Och en annan fråga är fortsatt värdeminskning. Inte minst eftersom du själv hävdar att du är snål Ska du ha den ett par år och sedan sälja eller skiter du i det och kan tänka dig att köra den rakt in på skroten om ett gäng år? Kanske inte bara ska tänka på drivmedelskostnad/skatt om du tänker ekonomiskt.
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |