Toyota, Ford, Opel, Audi mfl. Era erfarenheter av dessa?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jo 124 men det vara bara för den lite egna fjäderns skull =0) Fjädersätet är väl dock något bättre på 123´an = mer som ett vanligt torn istället för ett påsvetsat/nitat dito.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den där fjädern ser ju ut sådär för att hela hjulspindeln med bärarm har rubbats, betänk att det är en bakhjulsdriven bil och titta sen hur avvinklad yttre drivknuten är, fjädern är ju dragen runt drivaxeln. Imponerande att fjädern sitter ihop trots plasticeringen.
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Den där fjädern ser ju ut sådär för att hela hjulspindeln med bärarm har rubbats, betänk att det är en bakhjulsdriven bil och titta sen hur avvinklad yttre drivknuten är, fjädern är ju dragen runt drivaxeln. Imponerande att fjädern sitter ihop trots plasticeringen.

Hehe nä nu har du fått det om bakfoten =0) 4-matic betyder fyrhjulsdrift på mercediska och det där är höger framhjul som är lite utsvängt, du ser även yttre styrled där bakom. Dom fjädrarna ser ut sådär från fabrik annars skulle det bli lite strul med drivaxlarna.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hehe nä nu har du fått det om bakfoten =0) 4-matic betyder fyrhjulsdrift på mercediska och det där är höger framhjul som är lite utsvängt, du ser även yttre styrled där bakom. Dom fjädrarna ser ut sådär från fabrik annars skulle det bli lite strul med drivaxlarna.
Aha! Jag tänkte på vanlig 124:a. Visste inte ens att de fanns med 4wd. Med vad är det för fel med fjädersätet på bilden då? Vilken efterhandskonstruktion, att låta fjäder och drivaxel korsa varandra. Det ser inte ut som att det var tänkt att vara 4wd från början. Vad är det för fjädersäte som är sämre på 124:an än på andra bilar? Är det övre/ undre, fram/bak?
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Aha! Jag tänkte på vanlig 124:a. Visste inte ens att de fanns med 4wd. Med vad är det för fel med fjädersätet på bilden då? Vilken efterhandskonstruktion, att låta fjäder och drivaxel korsa varandra. Det ser inte ut som att det var tänkt att vara 4wd från början. Vad är det för fjädersäte som är sämre på 124:an än på andra bilar? Är det övre/ undre, fram/bak?

Tysk ingenjörskonst du vet, den lösningen med fjädern är de nog ganska ensamma om =0) Skulle vara intressant att se resultatet av en brusten fjäder i det fallet.

Jämförelsen var väl mest mellan 124 och 123 där den äldre är bättre men visst ett fjäderbenstorn är i regel inte lika utsatt som på 124 där fjädersätet sitter utanpå balken. När det ska lagas så går det inte med vilken procedur som helst utan det ska till duktigt hantverk för att få det att hålla som det ska. När det kommer till fjädrar/fjädersäten finns det dock betydligt sämre konstruktioner än 124, ex. A-klass med undre fjädersäten i aluminium eller vissa BMW med större diameter på fjädern (förutom sista/första varvet ca) är undre fjädersätet, Saab 93 hade ett ganska stort parti av framfjädrar gjorda av ost förmodligen osv. osv..

W124:

dscf9335vlfiemo9kt.jpg


links000.jpg


W210 (2000):

P1010581.JPG
 
Last edited:

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Om jag fick välja en sak som har varit den mest viktiga livserfarenheten hittills: Bruksbil = Japansk (helst Toyota) :banana
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tysk ingenjörskonst du vet, den lösningen med fjädern är de nog ganska ensamma om =0) Skulle vara intressant att se resultatet av en brusten fjäder i det fallet.

Jämförelsen var väl mest mellan 124 och 123 där den äldre är bättre men visst ett fjäderbenstorn är i regel inte lika utsatt som på 124 där fjädersätet sitter utanpå balken. När det ska lagas så går det inte med vilken procedur som helst utan det ska till duktigt hantverk för att få det att hålla som det ska. När det kommer till fjädrar/fjädersäten finns det dock betydligt sämre konstruktioner än 124, ex. A-klass med undre fjädersäten i aluminium eller vissa BMW med större diameter på fjädern (förutom sista/första varvet ca) är undre fjädersätet, Saab 93 hade ett ganska stort parti av framfjädrar gjorda av ost förmodligen osv. osv..

W124:

W210 (2000):

Aha, övre främre fjädersätet
Ja det stämmer, på W123 är det fjädersätet integrerat i balken, det är även rätt torr miljö, inte mycket av vattendimman från hjulhuset når dit.

IMG_0416.JPG

IMG_0296.JPG

Tänkte byta fjädrar runt om i år, samt dämpare fram och gasackumulatorer bak. Allt funkar förvisso, men de är ju ändå förmodligen 33 år gamla. Både nivåreglering och väghållning blir säkert lite bättre om jag byter inbillar jag mig. Det borde räknas som underhåll och inte reparation tycker jag :gnissla
Mina kompisar tycker ofta att jag lyxbyter, men jag kör ju mycket äldre hoj, bil och båt än de. Så jag ser till tjänsteår när jag pensionerar.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nu är jag hemkommen från Göteborg med ca 80 mil bakom ratten i en 2012 årsmodell V70 D3. Jag lånade svärfars för att slippa köra någon av mina häckar.
Nog för att bilen är ganska trevlig att köra, bra acceleration och inga problem att marscha i 150 trots liten dieselmotor men hur folk kan betala pengar för dessa bilar är för mig en gåta.
Det är extremt högt motorljud trots att det är en ny bil, och den går ganska "hårt" också i gången. Det har jag inte upplevt i VAG:s dieslar på samma sätt och mercedes märker man ju inte ens att det är en diesel man kör. Inte Volvos avdelning helt enkelt.
Och förbrukningen stannade på 0.71l/mil totalt, inte speciellt imponerande med tanke på att halva resvägen är 80+90-vägar och jag höll ganska precis +33km/h över fartgränsen både dit och hem, bra väglag och inte mycket trafik förutom efter en olycka i Mariestad som vi kom fram till precis när det hade hänt.

För samma pris som svärfar fick på denna bil hade han antingen fått en fullsmetad Superb med 4wd alternativt en A6 tdi med lite snikutrustning. Båda säkerligen med sämre kvalité men det spelar ju mindre roll när det är tjänstebil som byts ut vart 3:e år.

Så, ingen Volvo för min del helt enkelt :fakta

Jag låg dessutom bakom en ganska häftig sleeper, en Mercedes 3** av nyare snitt. Jag körde med hörlurar i men var tvungen att plocka ur dem då jag tyckte att det var något dovt ljud som kom från min bil men det visade sig vara mercan. Han stampade plattan i mattan när det blev 2-filigt och det dammade bara till så var han borta på några sekunder. Troligtvis en ganska trimmad AMG-mercedes av utblåset att döma, och ljudet i 140+ :kär

Fortfarande inget svar från Toyotaaägarna dock :mad:
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Toyota är dock inte överdrivet kända för snål förbrukning ens när det kommer till diesel, inte för att de drar ohyggligt mycket men de borde kunna få till det bättre med tanke på effektuttag etc..

Nuvarande modell av V70 har halvknepiga stolar även om de finns väl lite olika modeller men ganska vanligt att de är platta/dåligt sidostöd, skönt om man sitter still i en rondell vid vardaglig pendling. Var inga Recaro-stolar i den äldre men väl till det bättre på den punkten, baksätet har även bättre/mer stoppning än nuvarande modell.

Att du tyckte att den gick "hårt" var nog för att den gjorde det, snåldiesel på 136hk/350Nm och 2ton är förmodligen ingen bra kombo. Visst det går att trolla en del med utväxling/antal växlar men det lyckas inte alltid.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Toyota är dock inte överdrivet kända för snål förbrukning ens när det kommer till diesel, inte för att de drar ohyggligt mycket men de borde kunna få till det bättre med tanke på effektuttag etc..

Nuvarande modell av V70 har halvknepiga stolar även om de finns väl lite olika modeller men ganska vanligt att de är platta/dåligt sidostöd, skönt om man sitter still i en rondell vid vardaglig pendling. Var inga Recaro-stolar i den äldre men väl till det bättre på den punkten, baksätet har även bättre/mer stoppning än nuvarande modell.

Att du tyckte att den gick "hårt" var nog för att den gjorde det, snåldiesel på 136hk/350Nm och 2ton är förmodligen ingen bra kombo. Visst det går att trolla en del med utväxling/antal växlar men det lyckas inte alltid.

Hans gamla V70 hade den stora dieseln och de gick minst lika hårt den, om inte hårdare. De lyckas helt enkelt inte få till en jämn gång i dem, det är ju nästan så att man kan känna vibrationer i bilen på tomgång.
Jag har kört en Avensis 2.0 på ca 0.65l/mil och det får ju anses vara ganska snålt. Kollar man utsläppet så borgar det för skaplig förbrukning, om än inte som en Octavia.
2.2d bör ju dra mer än 2.0d vid blandad körning men på landsväg så bör den dra mindre då den inte får jobba lika hårt med bättre utväxling.
Drar den som en V70 så blir jag besviken och då köper jag hellre en bensinare för enkelhetens skull :(
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Hans gamla V70 hade den stora dieseln och de gick minst lika hårt den, om inte hårdare. De lyckas helt enkelt inte få till en jämn gång i dem, det är ju nästan så att man kan känna vibrationer i bilen på tomgång.
Jag har kört en Avensis 2.0 på ca 0.65l/mil och det får ju anses vara ganska snålt. Kollar man utsläppet så borgar det för skaplig förbrukning, om än inte som en Octavia.
2.2d bör ju dra mer än 2.0d vid blandad körning men på landsväg så bör den dra mindre då den inte får jobba lika hårt med bättre utväxling.
Drar den som en V70 så blir jag besviken och då köper jag hellre en bensinare för enkelhetens skull :(

Ekvation:

80000+y(apsnål+fetpremium+tyst som en mus+snabb som satan+urstark+vrålsnygg+lastförmågan allan+>2008)=x


Fram med lädret snålfan. :7peta
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ekvation:

80000+y(apsnål+fetpremium+tyst som en mus+snabb som satan+urstark+vrålsnygg+lastförmågan allan+>2008)=x


Fram med lädret snålfan. :7peta

Jajaja, men jag behöver inte ha en sprillans ny bil utan bara en jäkligt bra begagnad häck som inte kostar mer än vad jag har råd med. Visst vore det skoj att gå till bilhandlaren och plocka ut en ny bil men då ska man ta den på avbetalning eller dylikt och vips så är man med i Lyxfällan :näsblod

Biturbo, Subaru är riktigt fina bilar men för 80k för man inte mycket Subaru dessvärre.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Jajaja, men jag behöver inte ha en sprillans ny bil utan bara en jäkligt bra begagnad häck som inte kostar mer än vad jag har råd med. Visst vore det skoj att gå till bilhandlaren och plocka ut en ny bil men då ska man ta den på avbetalning eller dylikt och vips så är man med i Lyxfällan :näsblod

Visst. Men nu klankar alla i tråden på alla bilar i princip. Det blir liksom inte så mycket bättre. Vi diskuterar några av de mest framstående biltillverkarna (för vanligt folk) i världen och deras populäraste modeller. Dessutom en av de största klasserna. Ingen bil är perfekt och speciellt inte om man ska lägga 80000kr. För nåt måste man kompromissa med och är man inte villig att göra det med milen eller årsmodell blir det inte nån Merca S-klass helt enkelt.

Återstår E-klass och BMW 520 E60 egentligen. Men där finns grejer att kritisera också. Mercan är gubbig och BMW:n har haft sin beskärda del med elfel och annat om jag har förstått saken rätt. Finns säkert hur mycket som helst. I vilket fall är de rejält dyrare.

Som vanligt börjar folk snacka japsar men jag blir lika besviken varje gång jag sätter mig i en japansk bil. Känns som plastig skit. Opersonlig skit. Inte mycket bättre känsla än när man sätter sig i en fransk bil. De är iaf inte opersonliga. Designen kan vara tilltalande, tex Peugeot 508, men känslan när man väl sitter där suger. OCH, kvallen är väl sådär. Har iofs inte kört just 508 men den kostar verkligen inga 80000 ändå. Ser bra ut inuti men jag skulle inte bli förvånad om den har lika vek stoppning i sidostödet på sätet som precis varenda annan fransk bil någonsin har haft. Du vet såna där smågrejer som ger äckelkänslor :D

Det är säkert sant att japanska bilar ligger bra till i Bilbesiktningens statistik men frågan är om den säger allt. Användningsområden, typ av användare, utrustningsnivå, teknik etc är faktorer som alla kan spela roll för den statistiken. När det kommer till kundnöjdhet kan saker som förväntningar, inköpspris, användare etc spela roll också.

Jag kan inte säga att jag håller med dig angående att Volvos dieslar går hårt. Det är heller inget de fått kritik för vad jag vet. Har haft några volvolånebilar med diesel och tycker de har skjutit på rätt bra och gått fint. V50 D4 och S60 2.4D tex. Tyckte däremot jag kände lite diesellukt i dem innan man startade men det kanske man brukar göra i dieselbilar. Har inte varit nåt större fan av dem så jag har dålig erfarenhet av dieslar.

Jag röstar helt klart för Audi A6. Om du är villig att skjuta till lite mer pengar. V70 med låga mil och bra utr/motor är du egentligen inte spekulant på med 80000kr heller. Du får helt enkelt kompromissa på nåt. Precis som tillverkarna får göra. Kan du tänka dig nåt mer kompromissande än att att bygga en bil? Design vs utrymme, vikt vs ljudisolering, lastutrymme vs benutrymme, förbrukning vs motorkraft, ekonomi vs kvalitet osv osv osv
Det är därför det alltid kommer finnas folk som klagar på alla bilar. De har alla sina svagheter.

En stor aspekt när när vi ändå snackade premiumkänsla är ju just motorn. Hur mycket premiumkänsla/go känsla kan man egentligen få ut av en 2liters fyra? Och en annan fråga är fortsatt värdeminskning. Inte minst eftersom du själv hävdar att du är snål ;) Ska du ha den ett par år och sedan sälja eller skiter du i det och kan tänka dig att köra den rakt in på skroten om ett gäng år? Kanske inte bara ska tänka på drivmedelskostnad/skatt om du tänker ekonomiskt.

Hur som helst så är det ju köparens marknad i alla fall så var glad att du inte ska sälja. Om du inte sitter i sjön kan du ju titta runt ordentligt och göra som alla andra(sketluffarna). Dvs mejla runt skambud tills någon som är med i Lyxfällan på riktigt nappar. :tummenupp
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tyckte däremot jag kände lite diesellukt i dem innan man startade men det kanske man brukar göra i dieselbilar.

Inte otänkbart att det var p.g.a. bränslevärmaren, den eldar på och skickar ut avgaserna direkt ut i luften via en separat skorsten utan någon rening/partikelfilter etc. Det kan bolma rätt bra från dem, drar väl ca 0.3-0.6L/timmen beroende på modell och inställning.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
En stor aspekt när när vi ändå snackade premiumkänsla är ju just motorn. Hur mycket premiumkänsla/go känsla kan man egentligen få ut av en 2liters fyra? Och en annan fråga är fortsatt värdeminskning. Inte minst eftersom du själv hävdar att du är snål ;) Ska du ha den ett par år och sedan sälja eller skiter du i det och kan tänka dig att köra den rakt in på skroten om ett gäng år? Kanske inte bara ska tänka på drivmedelskostnad/skatt om du tänker ekonomiskt.

Skulle jag köpa Ådin så blir det ändå deras 2.0tfsi då det är den bästa motorn. 2.4:an är rent skräp om du frågar mig, alldeles för dyra mil i den.
Och jag är inte ute efter en premiumbil, då skulle jag ju inte ha med Forden på listan :rolleyes:
En förhållandevis problemfri bil med skapligt yttre och betydligt bättre inre, den ska vara skön att färda arslet i. Därför blir det ingen Kia Ceed eller dylikt.
Värdeminskningen är mindre hos Avensisen än Audin misstänker jag då de har haft ett jäkla bra andrahandsvärde genom åren och det verkar stå sig.
Så rent pengamässigt är nog Toyotan ett klart bättre köp. Men inte utseendemässigt, och kanske inte heller körmässigt.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jaha, då har man äntligen fått tag till ägaren av en av objekten jag har kikat på. Och naturligtvis så stämmer ju alltid det gamla talesättet: Låter det för bra för att vara sant så är det också det...
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Avensis_2_2d_d4d_D_cat_executive_plus_45328881.htm?ca=9&w=2
Bilen i länken ovanför har den utrustning jag vill ha, rätt färg och bra miltal och bra motor. För ynka 83 lakan. Låter ju jävligt bra. Och givetvis var det lite för bra.
Killen i annonsen kallar sig Nisse men pratar med en svag brytning av finska och bilen är registrerad på en Veikko Lindeman som säger sig syssla med travhästar och att han importerade bilen för inte så länge sedan åt sin son men som sedan inte ville ha en kombi...
Och telefonnumret är registrerat på en "Stable Friman Zombie Ronny"...

Det är så jävla typiskt att när man hittar ett bra objekt så är det en zigenare som står bakom det hela och försöker blåsa folk. Givetvis var ju "partikelfilter och allt sånt där" bytt vid 10 000 mil och den har bekvämt nog bara rullat 12 000 mil.

Det vore kul att gräva djupare i det här, någon som vet hur man söker mer information om bilen i Tyskland? Inte för jag vill köpa bilen nu när den säljs av patrask.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top