Trängselskatt i Göteborg

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Blev precis klart att de blir tullar runt om i Göteborg. Hur kommer detta påverka de tvåhjuliga fordonen? För skatten gäller ju bara bilar och lastbilar. Jag är sugen på att köra året runt om det inte ligger massa snö :yoparty

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Om dom ändå sög ur alla utländska lastbilar också men det får man inte med en skatt... Säg att det är en avgift då för fan! Det är ju det det är!

Vill inte ha skiten!

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Det hade varit bättre att lägga på nån krona på skatten, vad kostar inte alla tullstationer att bygga och underhålla?
Hoppas man slipper trängas nu då... eller så kommer det knappast bli, folk biter ihop och betalar för att slippa åka kollektivt.

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Jag vill inte heller ha skiten men ärligt så mycket trafik är det inte. OK ibland kan man få köa lite i anslutning till tingstadstratten men hallå detta är löjligt. Får plocka plåtarna på bilen..

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag vill inte heller ha skiten men ärligt så mycket trafik är det inte. OK ibland kan man få köa lite i anslutning till tingstadstratten men hallå detta är löjligt. Får plocka plåtarna på bilen..

Det var ju fantastiska modifieringar de gjorde för några år sedan med rödljus efter tunneln. Nu används endast 2 av 3 filer typ i tunneln också då trafiken styrs fel, iallafall därifrån jag kommer :huvet .

Nåja, jag kör i tjänsten så de kan tulla hur mycket de vill.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
När Stockholm fick biltullar var det många göteborgare som tyckte det var jätteroligt.

Vad säger ni nu då, bonnjävlar?

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Det här är ju bara ytterligare ett sätt för Göteborg att suga ur mer pengar från folk, för att bekosta diverse projekt, bla tågstationen.
Är glad att jag inte pendlar in till Göteborg varje dag, kommer bli dyrt för dom som gör det...

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Härligt, Göteborg ligger ju som bekant ett par år efter Sthlm ;) så nu har ni samma diskussioner som vi hade här uppe.

Folk var upprörda som fan, målade fan på väggen när tullarna infördes..
Nu är det ingen som bryr sig längre och trafiken är värre än nånsin.

Personligen tror jag att trängselskatten skulle behöva vara runt 50-lappen/passage för att det ska göra någon större skillnad.

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Javisst är det kul att götet visar upp sig!

Mutskandaler o vägtullar :tummenupp

Man känner sig riktigt stolt över att vara Göteborgare :glömdet

Men efter att sett o hört alltför många uttalande fråm våra kära lokala politiker så är det inte mycket som förvånar en längre. Men nån lär ju tjäna stora stålar på dessa betalstationer... och Italienarna som kan sälja på oss ännu fler skitspårvagnar som inte funkar , skrattar ju hela vägen till banken :banana

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Personligen tror jag att trängselskatten skulle behöva vara runt 50-lappen/passage för att det ska göra någon större skillnad.
Spelar ingen större roll vad den ligger på, du är ändå tvungen att åka på utsatt tid, fast det är klart, om den överstiger en dagslön går jag hem och låter resten betala.

bacon4ever

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2010
Hoj
Versys -08
En sådan jävla bananrepublik jag bor i.

Mutor och korruption, på alla nivåer inom offentlig förvaltning.

Upplopp, kravaller och bilbränder i förorterna. Gängkrig och kriminalitet, bomber och skottlossning på öppen gata.

Infrastruktur i sönderfall, spåriga och gropiga vägar med tjälskador och trasig belysning och vattenledningar som springer läck och orsakar översvämning var och varannan månad.

Bland Sveriges sämsta skolor i de rankningar som gjorts, äldreomsorgen skall vi inte bara tala om.

Ovanpå detta så ligger vi bland de högsta i sverige vad gäller kommunalskatt.

Sedan har dessutom politkerna mage att säga att pengarna de redan har stulit ifrån mig inte räcker utan de måste ha mer i form av trängselavgifter.

Nu får det fanimig vara nog!

Last edited:

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Vilken trafik det kommer bli över partille/angered i början för dom som kommer från R40 och ska E6 norrut. Inteligent och ha betalstation för den enda vägen förbi götet. Bra tänk av högutbildat pack. Kan dom inte tänka realistiskt?
Bättre om det va betalning så fort man svängde av E6 i stan.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...