Trängselskatt i Göteborg

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Om du nu är så fattig så är det inte mycket bättre i tyskland heller. Ja dom har ingen trängselskatt som vi får här men dom har miljözoner. har man inte råd med en nyare bil så är det samma skit där med. Så vad är skillnaden?

Mina bekanta har en äldre opel astra från -98 och det funkar finfint att köra i alla delar av stan i Dusseldorf tex.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Bojje... Jag kan bara beklaga... Förmodar att du är kommunpolitiker och debatterat denna fråga många gånger med dina politiska motståndare och verkligen gett 100% i frågan med många möten med partikamrater efter jobbet osv...

...sen måste jag flika in att det är rätt synd om mig också eftersom mitt stora intresse är att köra runt i en Maserati i stan...å jag har inte råd med det.. Urs vad det är synd om mig.. :(

Men man är väl en hippi när man rättar utgifterna efter inkomsterna och PRIORITERAR efter det..

/Hippi'n

Hur kan du vara för trängselskatten när du inte vet vad för effekter vi får inom loppet av några år:7peta Om det inte blir skillnad, vill du fortsätta betala?

Jag rättar mitt liv efter mina utgifter, vem har sagt något annat - men när utgifterna ändras och blir högre för något som "kanske" gör någon ändring så känns det väl surt eller hur?

Vad har det ens med trängselskatten att göra? Jag tänker inte betala 1000 kr i månaden bara för att det finns uttrymme i budgeten för det.

Du får komma med något bättre än det! Det känns väldigt omotiverat iaf, främst placeringen av kamerorna. Finns det inget du tycker är orättvist med trängselskatten? Tycker du att hela genomförandet är bra?

Som sagt, du kan få betala hur mycket du vill. Men jag kommer aldrig att tycka att det är okej att betala ändå ur min egna ficka. Att skriva i en sådan här tråd där folk är emot skatten är inget annat än ett sätt att sticka ut med hakan och ifrågasätta folk.

Tur så är folk med din åsikt ovanligare än vice versa.

Last edited:

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Jag försöker bara nyansera...
..att predika för redan frälsta kan ju vem som...

Det enda som är fel är att man inte kan åka igenom på E6an och att inte utlandsreggade lastbilar (som är majoritet på Stenabåtarna) behöver betala fast de åker igenom hela stan.. Det är det enda som är dumt!

Hur tycker du man ska finansiera det då?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag försöker bara nyansera...
..att predika för redan frälsta kan ju vem som...

Det enda som är fel är att man inte kan åka igenom på E6an och att inte utlandsreggade lastbilar (som är majoritet på Stenabåtarna) behöver betala fast de åker igenom hela stan.. Det är det enda som är dumt!

Hur tycker du man ska finansiera det då?

Om man nu behöver finansiering hade det varit mycket billigare för gemene man att betala mer skatt på bilen än själva uppbyggnaden av kamerorna, och 30% av intäkterna går till administrationen.

Det hade kostat oss mindre, och i slutändan hade kommunen haft lika mycket pengar. Mycket smidigare, eller funkar det inte i praktiken?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Vad jag undrar är lite hur alla dessa motståndare annars tycker att vi skall finansiera investeringar och undehåll av vägnätet? Högre bränsleskatt kanske är en bättre ide?

Det stora problemet som jag ser det i GBG är ju att tyvärr funkar kollektivtrafiken alltför dåligt.

Personligen så har jag inga problem med om dessa pengar hade gått till att underlätta för bilisterna med bättre vägnät/älvförbindelser, fler p-platser (gärna nedgrävda eller p-hus så att stadsbilden blir vackrare) eller till och med subventioner av elbilar/miljöbilar. Detta hade ju verkligen förbättrat miljön då vi slipper mycket av köandet och cirkulerandet i jakt på p-plats. Miljön i nuläget är bara ett svepskäl för de vänsterstyrandes bilhat och avundsjuka.

Men nu ska alltså en stor del av denna avgift gå till ett idiotiskt järnvägsprojekt som ingen ser nyttan med och som kommer förstöra halva stan under flera år. Miljövänligt? Sure.

Det pris man från politikerhåll uppger för detta vansinnesprojekt är enligt all expertis grovt i underkant och kan till och med fördubblas(se hallandsåsen mfl projekt) men detta väljer man helt att bortse ifrån pga löjlig prestige.

Bilismen är idag en kassako som är "tillåten" att mjölka hur mycket man vill för att det ligger rätt i tiden. Förövrigt är jag helt övertygad om att bränsleskatt och fordonsskatt med råge räcker till för att bygga/underhålla ett suveränt vägnät.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Bilismen är idag en kassako som är "tillåten" att mjölka hur mycket man vill för att det ligger rätt i tiden. Förövrigt är jag helt övertygad om att bränsleskatt och fordonsskatt med råge räcker till för att bygga/underhålla ett suveränt vägnät.

Det känns som det helt klart då det fungerar så i resten av världen.

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Är trängselskatten optimalt utformad? Knappast. Är hela paketet som skall finanieras optimalt? Knappast.

Finns det stora behov av investeringar i vägnät, järnväg och kollektivtrafik i GBG regionen? Tveklöst.

Behöver biltrafiken minska i GBG? Tveklöst.

Är det rimligt att dom som nyttjar vägnätet i GBG betalar dom investeringar som behöver göras? Tveklöst.

Är det någon som presenterat bättre förslag på finansiering än trängselskatter? Inte vad jag har hört.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Är trängselskatten optimalt utformad? Knappast. Är hela paketet som skall finanieras optimalt? Knappast.

Finns det stora behov av investeringar i vägnät, järnväg och kollektivtrafik i GBG regionen? Tveklöst.

Behöver biltrafiken minska i GBG? Tveklöst.

Är det rimligt att dom som nyttjar vägnätet i GBG betalar dom investeringar som behöver göras? Tveklöst.

Är det någon som presenterat bättre förslag på finansiering än trängselskatter? Inte vad jag har hört.

Är det någon som har presenterat ett bättre förslag på genomförande? Ja!

Är det rimligt att tågresenärer finansierar järnvägsnätet? Ja

Är det rimligt att kollektivtrafikresenärer medfinansierar bussar och vägnät? Ja

Är det rimligt att bilister ska finansiera hela samhällsdriften? Nej

Är det passande och lämpligt att göteborgspolitiker pissar på Volvo och dess anställda efter allt det företaget har gjort för stan och hela västsverige? Nej

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Hoj
s
Infrastruktur ska betalas med skatt från av alla!
Om vissa i samhället nu plötsligt ska stå för sitt eget så varför ska jag som är frisk, arbetande och utan barn betala för andras sjukvård, arbetslöshet, barnbidrag & skola?
Tullarna ska bort tillsammans med västlänken!

Vägvalet har bra alternativ som möjliggör detta!

jetson

Guest
I övrigt rapporteras inga större trafikförseelser. Förutom i höjd med Liseberg, där polisen upptäckte hur bilar körde på cykelvägen för att undvika skatten.

:tummenupp

Sen är det lite deja vu... dom skrev exakt samma saker när tullarna infördes i stockholm :)

Morgontrafiken beräknas ha minskat med en femtedel i Göteborg efter införandet av trängselskatten. Det visar de första siffrorna från måndagsmorgonen.

Så kan det gå. Igen.

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Hoj
s
Det som kommer hända nu är att politikerna kommer med köttben som dom sparat i bakfickan för att vinna över osäkra i händelse av bråk.
Tex kommer garanterat lättnader för vissa fordon. Tull av utländska fordon. Nytt lika illkrånglat svårutnyttjat p-system i centrum. Osv.
Hoppas bara att folk genomskådar detta!

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Hoj
suzuki
Jävligt lång tråd som handlar om nåt som inte drabbar MC-kollektivet, trodde detta var ett forum om motorcyklar och allt runt om kring det.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!