Trängselskatt i Göteborg

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Tänk om folk i det här landet hade lite mer stake att stå bakom allt sitt gnällande.
Det är inte så svårt att skramla ihop ett 20tal bilar och ställa sig och parkera framför dessa tullar på högst olämplig tid för att markera sitt missnöje, upprepa några gånger och ni lär få gehör.
Jag menar, om franska bönder kan göra det så kan väl vi här i Svea också göra det?

Den dagen det blir aktuellt med vägtull på essingen som jag färdas på dagligen tänker iaf inte jag snällt böja mig framåt och ta den i 2'an... å andra sidan lär jag väl inte bo kvar i den här skithålan (läs sthlm) den dagen det blir aktuellt heller :rolleyes:

20 bilar hade faktiskt räckt... borde inte vara så jävla svårt att fixa eller? Köra det under rusningstrafiken, upprepa några gånger så kommer man att få uppmärksamhet också.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
20 bilar hade faktiskt räckt... borde inte vara så jävla svårt att fixa eller? Köra det under rusningstrafiken, upprepa några gånger så kommer man att få uppmärksamhet också.

Precis det jag menar, bara slänga upp en tråd om det i zandlådan så lär du garanterat ha 20+ nissar (och förmodligen snuten också för den delen) ihopskrammlade! Så se till att fixa det här så jag får läsa lite intressanta nyheter om modiga gbg'are :tummenupp
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Bara för att man köper sin drömhoj i 50-150 tusenkronorsklassen betyder det inte att man är jätterik.

Håller med, det är ett jävligt konstigt påhopp jag råkar ut för ibland.
Man får väl för fan inte MER pengar i plånboken om man köper dyra saker?

Som trebarnsförmyndare till kids med smartphones (vilka inte är såååå dyra om man utrustar EN unge per år) var det senaste exemplet "har du råd att köpa smartphones till dina bortskämda ungar har du väl råd att köpa Spotifyabonnemang till dem också?".

Bra tänkt, 300 spänn till ut per månad (eller 3.600 per år man ser det på det sättet).
Ovanpå medlemsavgifter i idrottsföreningar, kontantkortspengar, kläder, en tripp till Sälen vartannat år, lite julklappar, födelsedagar med mera.

Barnlösa 28-åringar i tvårummare borde sannerligen lära sig tänka efter emellanåt.
Argumentet "du har själv skaffat dem" biter heller, man får passa på att bilda familj när tillfälle bjuds och gnistan finns. Det är inget man direkt detaljplanerar mer än kanske två år hit eller dit och konjunkturer, bostadsräntor och annan skit är där de är när man är där.







bittert kanske?
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Pinsamt fjantigt!! Köper hojar för 50-150 tusen å sen är det satan själv på jorden om man får betala 20kr för att åka bil.. Jä€<ar vad fattiga ni är helt plötsligt!
Sälj bilen å hojen å köp två billigare fordon isf...jiiises.. Snacka om storm i vattenglas..

Ni som bor i stan ska väl knappast behöva ha bil då det går kollektivtrafik överallt.. och behöver ni det så kan ni väl förhandla om tullstålar/firman betalar på nästa lönesamtal.. Bli upplockad av nån jobbarpolare utanför tullarna..

Lägg ner nu för f-n, finns bra mycket pissigare avgifter som är HELT obefogade.. Som t.ex gaderobsavgift, faktura avgifter, p-avgifter på hoj mm. som jag inte fattar meningen med öhv. Denna avgift har då iaf ett specifikt syfte..

Håller med dock att det är klantigt att bötfälla förbipasserande. Men det blir nog ändring på det framöver med tidsintervall eller liknande...


Kasta sten i glashus.
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Vet inte vad du menar med "...sten i gladhus" men poängen är att rätta utgifterna efter inkomsten. Det är ingen naturlag att alla ska kunna ha en hoj/dyr hoj, hoj+ bil, resa upp till sälen (som det va snack om tidigare)mm.
Vad beträffar spelandet på "tycka synd om" strängarna som finns i tråden så kan då INGEN med bostad, mat, jobb, hoj, hoj och bil, ha råd med bärs på helgerna mm tycka synd om sig själv. Ni/vi har nog det bättre än mååånga andra i Sverige.. Så snälla sätt detta i lite perspektiv nu va..please..

Ps
Har inte hittat två konstruktiva förslag i tråden på andra lösningar med samma estimerade inkomst som nuvarande... Men ni kanske redan har skickat in dem till beslutsfattarna (de som faktiskt kan göra något åt det)??
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Det jag syftade mest på va att du tog upp ex p- avgift på hoj. varför skulle man inte betala för att parkera en mc? Har man inte råd med det så ska ma inte åka in till stan heller. För många så kommer det svida i plånboken helt klart men som du skriver med, det har ett syfte och det är att få mer att åka kollektivt. Nu kommer många skriva att det inte går för att man har blivit för bekväm med att ta bilen helt enkelt.
 

doodles

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Varberg
Hoj
600rr-07
Så jag kommer få betala "skatt" till Göteborgs stad bara för att köra till Oslo? Bor i Varberg.
Trodde redan jag betalade vägskatt?
Kommer köra en lååång omväg framöver för att jag vägrar fan betala.
Det får hellre kosta MER för mig i bensinkostnad, det är principen!
Eller vi kanske ska sätta skatt på e6an utanför Varberg nu? :glömdet
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Så jag kommer få betala "skatt" till Göteborgs stad bara för att köra till Oslo? Bor i Varberg.
Trodde redan jag betalade vägskatt?
Kommer köra en lååång omväg framöver för att jag vägrar fan betala.
Det får hellre kosta MER för mig i bensinkostnad, det är principen!
Eller vi kanske ska sätta skatt på e6an utanför Varberg nu? :glömdet

Hellre en betalstation mellan veddige och horred...
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Nej inte skatt till Göteborgs stad.
Men till västsvenska paketet så Ni får tre tågstationer till och bullerplank i Frölunda. :3freak
;)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Trängselskatten är en 14 miljarders del i Västsvenska paketet som är på 34 miljarder. Av dessa 34 miljarder ska 20 miljarder gå till en "tunnelbana" från Liseberg runt statsdelen Haga (ca 2km västerut och sedan till Centralstation.
Man uppskattar att ca 5% av resenärerna på tågen till och från Göteborg kommer utnyttja Haga stationen. Övriga 14 miljarder till att förbättra vägar / gator.
Enligt de planer som lades fram för väljarna vid valet skulle avgifterna vara mycket mindre men efter protester från Göteborgsföretagen så införde man en maxavgift på 60kr/bil och dag. Vilket gjorde att man fick höja avgifterna.
Varför inte fritt åka över Älvsborgsbron (som Essingeleden)?
Jo för då får politikerna inte in tillräckligt med pengar.

Miljön då?
Kanske mycket sämre. För visserligen minskar kanske trafiken 20% men när det tar 30 minuter köra från Hotel Gotia till Centralstationen för taxi, ca 2km. Så är det fullt möjligt miljön försämras.
Massvis med bilar på tomgång därför 33 % eller 50 % av många gator gjorts om till bussfil, enbart bussar. Det betyder att för bilarna har vägkapacitén minskat med ca 33 eller 50%.
(1 bussfil av 3filer eller 1 bussfil av 2filer)

En trist grej för transportnaringen är att bara svenskregistrerade fordon betalar trängselskatt.
Finns det något land i Europa där utländska fordon åker gratis, bara inhemska betalar?
Utom i Sverige?

För de som inte behöver bilen till jobbet. Som jag, trängselskatten innebär inga problem.
Trängselskatt "bara" från 0600 till 1830 måndag till fredag.
Dvs ingen trängselskatt lördag / söndag. Och inte alls under juli.
Och jag cyklar till jobbet,
hojar när jag känner för det (blir det för igenkorkat inget mera hojande)
eller när det regnar, som allt för ofta i Blöteborg, spårvagn, buss till jobbet.
 
Last edited:

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Har egentligen inte några direkta synpunkter på trängselskatter annat än att jag i princip tycker att det är bra om man minskar biltrafiken i stan.

Vad jag undrar är lite hur alla dessa motståndare annars tycker att vi skall finansiera investeringar och undehåll av vägnätet? Högre bränsleskatt kanske är en bättre ide?

Det stora problemet som jag ser det i GBG är ju att tyvärr funkar kollektivtrafiken alltför dåligt.

Å andra sidan tycker jag i princip att det är helt rimligt att folk tar hänsyn till resetid/kostnader när dom väljer var dom bosätter sig i förhållande till var dom väljer att jobba. Finns ju alltför många exempel på folk som bor i utkanten av ena sidan stan och jobbar i utkanten av andra sidan och som dessutom då också gnäller över att dom får långa restider. Vad hade dom förväntat sig?
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Fiffe - då är vi helt överens, vi tycker lika! P-avgiften för hoj utgick jag mer från mig själv bara, jag brukar parkera vid cykelställ med extremt stor hänsyn till alla andra så jag inte retar upp nån.. Men de kandke va ett dumt exempel..

Skönt med lite sans å ballans i denna tråd! Tack alla som chippar in...de va ett tag där jag blev alldeles mörkrädd
 
Last edited:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Å andra sidan tycker jag i princip att det är helt rimligt att folk tar hänsyn till resetid/kostnader när dom väljer var dom bosätter sig i förhållande till var dom väljer att jobba. Finns ju alltför många exempel på folk som bor i utkanten av ena sidan stan och jobbar i utkanten av andra sidan och som dessutom då också gnäller över att dom får långa restider. Vad hade dom förväntat sig?

Jag vet inte om du har varit arbetssökande eller bostadssökande på den senaste tiden men tyvärr funkar det inte så att man kan "välja" varken jobb eller lägenhet. Jag är själv ung men pluggar för tillfället, och har det väldigt bra hemma hos mina föräldrar - men mina jämnåriga vänner har det riktigt svårt med att få jobb, och desto svårare att få lägenhet. Att bara bosätta sig på ett ställe nära till allt funkar inte, det är väldigt svårt att få ett sådant kontrakt - och när man väl får det så gäller det att ha jobb, vilket vi vet nu med facit i hand att det förmodligen aldrig varit så här svårt att få jobb som nu under de senaste 30-40 åren.

Bara ett litet sidospår. Tycker bara att det du säger funkar i teorin, men i praktiken i det läget vi befinner oss nu är det kanske några få procent av Göteborgs invånare som har möjligheten att välja jobb och bostad så att pendelavståndet blir minimalt.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Tycker vi ska leja någon liga som helt enkelt sabbar kamerorna. Finns ju folk till att sabba allt annat, typ bränna hojar, bilar, garage, slå sönder allt möjligt. Varför inte låta dem komma till nytta och göra något gott för samhället?

Och så kan dom få sabba bilarna till idioterna som beslutade detta också på samma gång

Jag är LÄTT med å lägger en tusenlapp i en fond till dessa.
 
Last edited:

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Å dääär va vi nere på samma sandlåde nivå igen... Tack bensinskalle!
 
Last edited:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Å dääär va vi nere på samma sandlåde nivå igen... Tack bensinskalle!

Well, jag gissar att Frankrike, Spanien och en mängd andra länder är sandlådor då.

Eller är det kanske fel på oss?

Vad tror du ger störst genomslagskraft? Att ha en dialog med politikerna har bevisligen inte funkat.

Men vad vet jag?

Vi svenskar har väl antagligen världens mest effektiva politiker (ironi), och förmodligen är vi svenskar de folket som ifrågasätter våra politiker minst, fegaste, yadda yadda.

Grow a pair säger jag bara.

Att du tycker att det är okej att ge bort en stor del summa pengar varje månad (varav 30% går till administrationen av stationerna) tror jag är ren lögn, eller så har du det ekonomiskt väldigt bra alternativt cyklar ofta/har ingen bil.

Med tanke på att du hänger här på forumet så skulle man ju tro att inskränkningar i fordonsägande påverkar dig negativt, men tydligen inte. Tillbaks till hippieforumet som du kom ifrån.

Jag älskar att köra bil, det är min stora passion. Dessvärre är jag fattig, och detta påverkar mig i större utsträckning än vissa. Jag tar det personligt när en stor majoritet av stadsfolket som aldrig ägt/kört en bil hyser förakt mot bilar. Jag är själv uppvuxen med bilar - alla i min släkt har varsin bil osv. Det handlar om en hobby, om en livsstil som jag älskar.

Nu kommer inte trängselskatten tvinga mig att ställa av bilen för evigt, men dessa "små" åtgärder för att motverka bilismen i storstäderna kommer bara öka, och det som gör det ännu mer irriterande är att det är inga ställen som jag vet om som har det likadant som i Gbg.

Jag drömmer mig bort ibland att jag bodde i en någorlunda stor stad i Tyskland, som tex Dusseldorf... inga trängselskatter, fri parkering i hela stan - och hör och häpna, ombyggnationer av vägar som FAKTISKT innebär större framkomlighet för bilister.

I Sverige gör man allt tvärtom, åt helvete med allt!

Jag ryser av tanken om ett framtida Göteborg nästan fritt från bilar. Något sånt trodde jag bara existerade i science fiction filmer.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Har egentligen inte några direkta synpunkter på trängselskatter annat än att jag i princip tycker att det är bra om man minskar biltrafiken i stan.

Vad jag undrar är lite hur alla dessa motståndare annars tycker att vi skall finansiera investeringar och undehåll av vägnätet? Högre bränsleskatt kanske är en bättre ide?

Det stora problemet som jag ser det i GBG är ju att tyvärr funkar kollektivtrafiken alltför dåligt.

Å andra sidan tycker jag i princip att det är helt rimligt att folk tar hänsyn till resetid/kostnader när dom väljer var dom bosätter sig i förhållande till var dom väljer att jobba. Finns ju alltför många exempel på folk som bor i utkanten av ena sidan stan och jobbar i utkanten av andra sidan och som dessutom då också gnäller över att dom får långa restider. Vad hade dom förväntat sig?

Nu blir jag väldigt nyfiken på var i livet du befinner dig.
Själv bosatte jag mig för ca 15 år sedan, familjen har sedan dess blivit totalt tre barn.

En firma jag jobbat på med sju minuters cykelväg till finns inte mer.
Det företag jag "valde" har numera flyttat från nordöstra sidan till den södra.

Ungarnas skola/fritids ligger kvar, frugans jobb ligger kvar nära.
Tycker du jag ska skita i det och tvinga dem att flytta?
Eller kanske byta fru?

Arbetsmarknaden är skakig för närvarande, i Alingsås är den iskall och under kylning.
Det blir dessutom svårt att sälja kåken och få igen att lösa lånen.

Ovanpå att trenden går mot att det blir längre och längre till jobbet så SÄNKER det satans trafikverket hastigheten på en del av sträckan, P-platser tas bort, tågpendlingen blev ännu ett snäpp sämre med senaste omläggningen och nu lägger man på fler avgifter.

Utveckling för mig brukar betyda snabbare, smidigare, billigare och liknande.
Det jag ser här är enbart tillbakagångar.

Visst, att bosätta sig här var kanske inte det smartaste jag gjort och jag försöker att inte klaga övet det jag själv kunde gjort bättre men att få kniven omvriden av folk som haft tur med sina val eller inte är torra bakom öronen gör mig gravt irriterad.

Trängselavgifterna är en av de bättre dragen eftersom jag tror det på sikt kommer gynna mig som centrumhatare men tro inte det är så jävla enkelt att bara lyfta.

Hur tror du själv husmarknaden för de som bor fel i förhållande till t.ex SAAB i Trollhättan ser ut? Jag lider med deras framtid för jag tror vissa där inte kommer ha en chans att flytta därifrån för att börja om så de lär också få pendla. Kul för dem. I synnerhet om om de ska ut på Hisingshelvetet.
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Bojje... Jag kan bara beklaga... Förmodar att du är kommunpolitiker och debatterat denna fråga många gånger med dina politiska motståndare och verkligen gett 100% i frågan med många möten med partikamrater efter jobbet osv...

...sen måste jag flika in att det är rätt synd om mig också eftersom mitt stora intresse är att köra runt i en Maserati i stan...å jag har inte råd med det.. Urs vad det är synd om mig.. :(

Men man är väl en hippi när man rättar utgifterna efter inkomsterna och PRIORITERAR efter det..

/Hippi'n
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Well, jag gissar att Frankrike, Spanien och en mängd andra länder är sandlådor då.

Eller är det kanske fel på oss?

Vad tror du ger störst genomslagskraft? Att ha en dialog med politikerna har bevisligen inte funkat.

Men vad vet jag?

Vi svenskar har väl antagligen världens mest effektiva politiker (ironi), och förmodligen är vi svenskar de folket som ifrågasätter våra politiker minst, fegaste, yadda yadda.

Grow a pair säger jag bara.

Att du tycker att det är okej att ge bort en stor del summa pengar varje månad (varav 30% går till administrationen av stationerna) tror jag är ren lögn, eller så har du det ekonomiskt väldigt bra alternativt cyklar ofta/har ingen bil.

Med tanke på att du hänger här på forumet så skulle man ju tro att inskränkningar i fordonsägande påverkar dig negativt, men tydligen inte. Tillbaks till hippieforumet som du kom ifrån.

Jag älskar att köra bil, det är min stora passion. Dessvärre är jag fattig, och detta påverkar mig i större utsträckning än vissa. Jag tar det personligt när en stor majoritet av stadsfolket som aldrig ägt/kört en bil hyser förakt mot bilar. Jag är själv uppvuxen med bilar - alla i min släkt har varsin bil osv. Det handlar om en hobby, om en livsstil som jag älskar.

Nu kommer inte trängselskatten tvinga mig att ställa av bilen för evigt, men dessa "små" åtgärder för att motverka bilismen i storstäderna kommer bara öka, och det som gör det ännu mer irriterande är att det är inga ställen som jag vet om som har det likadant som i Gbg.

Jag drömmer mig bort ibland att jag bodde i en någorlunda stor stad i Tyskland, som tex Dusseldorf... inga trängselskatter, fri parkering i hela stan - och hör och häpna, ombyggnationer av vägar som FAKTISKT innebär större framkomlighet för bilister.

I Sverige gör man allt tvärtom, åt helvete med allt!

Jag ryser av tanken om ett framtida Göteborg nästan fritt från bilar. Något sånt trodde jag bara existerade i science fiction filmer.

Om du nu är så fattig så är det inte mycket bättre i tyskland heller. Ja dom har ingen trängselskatt som vi får här men dom har miljözoner. har man inte råd med en nyare bil så är det samma skit där med. Så vad är skillnaden?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det finns uppenbarligen många människor som tycker det är en bra strategi att bli tokförbannad över saker först vid fullbordat faktum.

Det var varit två val sedan förslaget lades, åratal av möjligheter att påverka den demokratiska processen i kommunalfullmäktige, genom att samla in namnunderskrifter till en folkomröstning osv osv. Har man då knutit näven i fickan och varit sur framför tv:n i flera år för att ibland ta fram den anonymt på nätforum fattar jag inte hur jag inte hur man kan känna sig så kränkt och överkörd när man inte gjort ett smack för att påverka på nåt av alla sätt som står till buds.

Jag tycker det blir smått löjligt när man tar upp exempel på civil olydnad i utlandet som en bra metod för att i senare samma mening påstå att det inte skulle gå i Sverige. Ni har ju chansen att i denna tråden hitta minst så många bilister som krävs för att parkera 4 i bredd vid valfri tullstation så får ni ju se om de tas bort. Så! Nu har jag till och med hjälpt till att organisera er vilsna stackare, varsågod!
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top