Trängselskatt i Göteborg

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Göteborgsregionen är inte enda landsänden som är i behov av infrastruktur för att utvecklas. Detsamma kan sägas om många olika delar av vårt land. Det vi ser nu är nog bara en början på vad som komma skall när skattekronorna inte längre räcker till.
Helt överens! Mycket som ska betalas, och mer lär det bli utan att det är till någon fördel för Sverige.
Vi älskar ju våra skatter och inbillar oss att de alltid används på bästa sätt av omutbara, kompetenta och ambitiösa politiker..
Nån som vet vad EU säger om sånt här trams...Att det i stort sett är ömöjligt att passera stan utan avgifter??
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Som ett litet tillägg till mitt tidigare inlägg där jag passerade ett gäng tullar på kort tid (främst för de som inte kan Gbg) så kan jag säga att jag hade sluppit de två sista tullarna om jag hade tagit en avfart längre fram och sen åkt tillbaka på de mindre vägarna.

Hur mycket jag än försöker så kan jag fan inte förstå hur i helvete de har tänkt. I Sthlm är det ju inga konstigheter men här...
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Helt överens! Mycket som ska betalas, och mer lär det bli utan att det är till någon fördel för Sverige.
Vi älskar ju våra skatter och inbillar oss att de alltid används på bästa sätt av omutbara, kompetenta och ambitiösa politiker..
Nån som vet vad EU säger om sånt här trams...Att det i stort sett är ömöjligt att passera stan utan avgifter??

Ja det går köra runt skiten om man planerar rätt rutt :tummenupp

Ska man landvetter - mölndal blir det gammla vägen
Ska man mölndal till backa blir det en helt annan omväg

Här har du kartan http://www.transportstyrelsen.se/gl...ation trängselskatt göteborg vit numrerad.pdf

http://www.transportstyrelsen.se/sv...nernas-placering/Betalstationernas-placering/
 
Last edited:

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Ja det låter ju mycket billigare att torska på stulna skyltar än att betala 8 kr i vägavgift. :)

Det ligger åklagarens händer att finna mig skyldig, inte i mina att bevisa motsatsen. Nekar jag och säger att någon måste ha skämtat aprilo med mig så blir det svårt för dom. Speciellt om det inte finns någon teknisk bevisning så som fingeravtryck osv. Bara att säga att man aldrig tänker på vilket regnummer man egentligen har på plåten "för jag antar att det står var där ska stå."

Nu har jag ju råkat skriva mina ondskefulla planer här på forumet, så jag får nog låta bli ändå. Men tro mig när jag säger att jag på riktigt funderat på att göra det.
 

Scatman.

Dalmas
Gick med
1 Jan 2013
Ort
Grektorp
Hoj
BMW
Det hade varit bättre att lägga på nån krona på skatten, vad kostar inte alla tullstationer att bygga och underhålla?
Hoppas man slipper trängas nu då... eller så kommer det knappast bli, folk biter ihop och betalar för att slippa åka kollektivt.

Äh, varför ska jag som aldrig kör i götet betala för??
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Väldigt vad alla är anti. Det var samma tongångar i Sthlm för en massa år sedan, men nu tror jag de flesta tycker trängselskatten är ok.

Avgiften har ju ett syfte - att förbättra miljön. Tror ni glömmer denna aspekt i era diskussioner av civil olydnad.
Gilla läget och betala bara. Vilket gnäll.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Ni vänjer er. ;) Själv tycker det är bra som det är nu i 09. Trafiken innanför tullarna är mycket bättre. Man stod still mycket längre förr. Och för ett par tior... Nä. Inget problem alls, skönt faktiskt!

Dock, såklart de som jobbar innanför tullarna får ju ökade kostnader. Men kan samtidigt komma till jobbet i tid och med mindre irritation kanske?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag minns att samma dag som de införde trängselskatten i Stockholm så var det proppfullt på tunnelbanan. Man fick liksom klämma sig in. Det har avmattats något, men fortfarande är kollektivtrafik lika med ståplats, åtminstone i min erfarenhet, samt kraftigt höjda priser. Jag minns inte exakt, men det var inte så många år sen ett sl-kort kostade 500kr, nu 790kr, alltså en höjning med 58%. Detta i samma veva som trängselskattens införande. Meningen var ju att folk skulle ställa bilen och åka kollektivt. Men inget har hänt på de här snart 6 åren i kollektivtrafiken utom höjda priser. Ingen utbyggnad, inga fler avgångar. Hur kan man då vara positiv? Vart har pengarna gått?

Men just idag kom en artikel i DN om planerade satsningar på kollektivtrafiken. Det har tagit sina år, minsann.
Sist i artikeln står:
"Vi har ett mål om att öka kollektivtrafikandelen och då måste det vara bekvämt och effektivt att åka kollektivt, säger trafiklandstingsråd Christer G Wennerholm (M)."
http://www.dn.se/sthlm/nya-busslinjer-ska-knyta-ihop-pendeltag-och-tunnelbana
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Väldigt vad alla är anti. Det var samma tongångar i Sthlm för en massa år sedan, men nu tror jag de flesta tycker trängselskatten är ok.

Avgiften har ju ett syfte - att förbättra miljön. Tror ni glömmer denna aspekt i era diskussioner av civil olydnad.
Gilla läget och betala bara. Vilket gnäll.

Ni vänjer er. ;) Själv tycker det är bra som det är nu i 09. Trafiken innanför tullarna är mycket bättre. Man stod still mycket längre förr. Och för ett par tior... Nä. Inget problem alls, skönt faktiskt!

Dock, såklart de som jobbar innanför tullarna får ju ökade kostnader. Men kan samtidigt komma till jobbet i tid och med mindre irritation kanske?

Fast en skillnad mot oss i sthlm är ju att de valt att sätta dessa trängselskatter i GBG även på förbifarter... som om de hade satt trängselskatt på Essingeleden i Sthlm, så på den punkten förstår jag GBGarna.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag minns att samma dag som de införde trängselskatten i Stockholm så var det proppfullt på tunnelbanan. Man fick liksom klämma sig in. Det har avmattats något, men fortfarande är kollektivtrafik lika med ståplats, åtminstone i min erfarenhet, samt kraftigt höjda priser. Jag minns inte exakt, men det var inte så många år sen ett sl-kort kostade 500kr, nu 790kr, alltså en höjning med 58%. Detta i samma veva som trängselskattens införande. Meningen var ju att folk skulle ställa bilen och åka kollektivt. Men inget har hänt på de här snart 6 åren i kollektivtrafiken utom höjda priser. Ingen utbyggnad, inga fler avgångar. Hur kan man då vara positiv? Vart har pengarna gått?

Men just idag kom en artikel i DN om planerade satsningar på kollektivtrafiken. Det har tagit sina år, minsann.
Sist i artikeln står:
"Vi har ett mål om att öka kollektivtrafikandelen och då måste det vara bekvämt och effektivt att åka kollektivt, säger trafiklandstingsråd Christer G Wennerholm (M)."
http://www.dn.se/sthlm/nya-busslinjer-ska-knyta-ihop-pendeltag-och-tunnelbana

Nja, sanning med modifikation.
Många bussar har fått tätare trafik, pendeltågen har fått tätare trafik under längre tider.
Vissa tunnelbanelinjer kan man inte sätta tätare trafik på pga säkerhetsföreskrifterna som råder.
Nu har även pendeltåget börjat gå till Arlanda och Uppsala också.
Och sedan införandet så har det satsats mycket på tvärbanor och den byggs ut fortfarande i rask takt, snart kommer den gå från Alvik till Solna station också och sen skall den även dras till Kista och Helenelund samt att man tittar på att göra något åt tvärförbindelsen mellan västerort och Danderyd/Täby också.

Sen kan det vara lite vanskligt om att prata om "chockhöjning" av SL-kortet då det idag kostar 790:-... var väl ganska många år sedan det kostade så i t.ex. Malmö? ;)
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Ni vänjer er. ;) Själv tycker det är bra som det är nu i 09. Trafiken innanför tullarna är mycket bättre. Man stod still mycket längre förr. Och för ett par tior... Nä. Inget problem alls, skönt faktiskt!

Dock, såklart de som jobbar innanför tullarna får ju ökade kostnader. Men kan samtidigt komma till jobbet i tid och med mindre irritation kanske?

Du behöver inte jobba innanför tullarna för att betala.

De flesta som jobbar i Gbg och strax utanför Gbg får betala trängselskatt.

Som jag sa innan, jämför inte ens med Sthlm!
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Pinsamt fjantigt!! Köper hojar för 50-150 tusen å sen är det satan själv på jorden om man får betala 20kr för att åka bil.. Jä€<ar vad fattiga ni är helt plötsligt!
Sälj bilen å hojen å köp två billigare fordon isf...jiiises.. Snacka om storm i vattenglas..

Ni som bor i stan ska väl knappast behöva ha bil då det går kollektivtrafik överallt.. och behöver ni det så kan ni väl förhandla om tullstålar/firman betalar på nästa lönesamtal.. Bli upplockad av nån jobbarpolare utanför tullarna..

Lägg ner nu för f-n, finns bra mycket pissigare avgifter som är HELT obefogade.. Som t.ex gaderobsavgift, faktura avgifter, p-avgifter på hoj mm. som jag inte fattar meningen med öhv. Denna avgift har då iaf ett specifikt syfte..

Håller med dock att det är klantigt att bötfälla förbipasserande. Men det blir nog ändring på det framöver med tidsintervall eller liknande...
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Pinsamt fjantigt!! Köper hojar för 50-150 tusen å sen är det satan själv på jorden om man får betala 20kr för att åka bil.. Jä€<ar vad fattiga ni är helt plötsligt!
Sälj bilen å hojen å köp två billigare fordon isf...jiiises.. Snacka om storm i vattenglas..

Ni som bor i stan ska väl knappast behöva ha bil då det går kollektivtrafik överallt.. och behöver ni det så kan ni väl förhandla om tullstålar/firman betalar på nästa lönesamtal.. Bli upplockad av nån jobbarpolare utanför tullarna..

Lägg ner nu för f-n, finns bra mycket pissigare avgifter som är HELT obefogade.. Som t.ex gaderobsavgift, faktura avgifter, p-avgifter på hoj mm. som jag inte fattar meningen med öhv. Denna avgift har då iaf ett specifikt syfte..

Håller med dock att det är klantigt att bötfälla förbipasserande. Men det blir nog ändring på det framöver med tidsintervall eller liknande...

Personligen tycker jag att det är helt sjukt att man inför trängselskatter när man redan betalar fordonsskatt. Du betalar ju redan skatt för att äga ett fordon, borde inte det räcka?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag hoppas kranskommunerna blommar upp igen iom biltullarna, det senaste decenniet har både arbetsmarknad och utbud decimerats kraftigt lokalt i Alingsås, dessutom hatar jag pendlandet.

Att jobba i centrala Göteborg har alltid varit öken tycker jag, antingen köer/svindyr parkering eller tåg/timingstress. Som småbarnsförälder har det verkligen tärt.

Hojpendling har hittills inte lönat sig för det käkar dyra däck och jag tycker det är äckligt att smita emellan för mycket på hoj, sidouppfattningen är inte alltid den bästa. Handleder och kopplingsarm blir snabbt matt också. Kränga av och på kläderna och stappla till garaget tar tid.
Minskar köerna lär jag dock åka mer för det spar verkligen tid om man kommer fram ordentligt.

Så jag hoppas biltullarna blir spiken i kistan för den pendlarfientliga innerstaden och att bara caféerna blir kvar för jag fikar aldrig och palestinasjalarna har oftast inte bil.





bittert kanske?
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Pinsamt fjantigt!! Köper hojar för 50-150 tusen å sen är det satan själv på jorden om man får betala 20kr för att åka bil.. Jä€<ar vad fattiga ni är helt plötsligt!
Sälj bilen å hojen å köp två billigare fordon isf...jiiises.. Snacka om storm i vattenglas..

Ni som bor i stan ska väl knappast behöva ha bil då det går kollektivtrafik överallt.. och behöver ni det så kan ni väl förhandla om tullstålar/firman betalar på nästa lönesamtal.. Bli upplockad av nån jobbarpolare utanför tullarna..

Lägg ner nu för f-n, finns bra mycket pissigare avgifter som är HELT obefogade.. Som t.ex gaderobsavgift, faktura avgifter, p-avgifter på hoj mm. som jag inte fattar meningen med öhv. Denna avgift har då iaf ett specifikt syfte..

Håller med dock att det är klantigt att bötfälla förbipasserande. Men det blir nog ändring på det framöver med tidsintervall eller liknande...

Tror inte 20 spänn hade upprört direkt många. Men principen att gå på även förbipassagerna samt att kosten lätt hamnar på 20Tkr skattade pengar per år för en tvåbilsfamilj gör det hela mer irriterande. Detta är ingen trängselskatt. Då hade man styrt trafiken UT och FÖRBI centrum med avgifterna.

De pengarna är faktiskt samma pengar som gör att man kanske kan ha tex ett hobbyfordon. Bilarna blir vi inte av med i Gbg regionen. Kollektivtrafiken är ett skämt.
 
Last edited:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Pinsamt fjantigt!! Köper hojar för 50-150 tusen å sen är det satan själv på jorden om man får betala 20kr för att åka bil.. Jä€<ar vad fattiga ni är helt plötsligt!
Sälj bilen å hojen å köp två billigare fordon isf...jiiises.. Snacka om storm i vattenglas..

Ni som bor i stan ska väl knappast behöva ha bil då det går kollektivtrafik överallt.. och behöver ni det så kan ni väl förhandla om tullstålar/firman betalar på nästa lönesamtal.. Bli upplockad av nån jobbarpolare utanför tullarna..

Lägg ner nu för f-n, finns bra mycket pissigare avgifter som är HELT obefogade.. Som t.ex gaderobsavgift, faktura avgifter, p-avgifter på hoj mm. som jag inte fattar meningen med öhv. Denna avgift har då iaf ett specifikt syfte..

Håller med dock att det är klantigt att bötfälla förbipasserande. Men det blir nog ändring på det framöver med tidsintervall eller liknande...

600-700 kr i månaden i extra trängselskatt - är det lite? Det är vad du betalar i försäkring på tex en hoj/bil.

Bara för att man köper sin drömhoj i 50-150 tusenkronorsklassen betyder det inte att man är jätterik.

Jag menar kolla hur dyrt det är att bo i Göteborg (hyra/lägenhet), försäkringar, mat.. osv - då fattar man ju tom 600 kr / månad är väldigt mycket.

Men jag är smålänning helt klart, därför passar jag inte att bo i stan som jag gör nu.

Det finns gott om folk som spenderar sina pengar bara för att - varför inte bränna alla pengar man tjänar in? :7peta

Dessutom upplever jag det att det är lättare att köpa en hoj för 100 papp till MIG SJÄLV än att GE BORT 600-700 kr i månaden till någon annan.
 
Last edited:

Fuzaneko

&#39340;&#40575;&#12399;&#27515;&#12394;&#12394;&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Tänk om folk i det här landet hade lite mer stake att stå bakom allt sitt gnällande.
Det är inte så svårt att skramla ihop ett 20tal bilar och ställa sig och parkera framför dessa tullar på högst olämplig tid för att markera sitt missnöje, upprepa några gånger och ni lär få gehör.
Jag menar, om franska bönder kan göra det så kan väl vi här i Svea också göra det?

Den dagen det blir aktuellt med vägtull på essingen som jag färdas på dagligen tänker iaf inte jag snällt böja mig framåt och ta den i 2'an... å andra sidan lär jag väl inte bo kvar i den här skithålan (läs sthlm) den dagen det blir aktuellt heller :rolleyes:
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top