Trängselskatt i Göteborg

Göteborgsregionen är inte enda landsänden som är i behov av infrastruktur för att utvecklas. Detsamma kan sägas om många olika delar av vårt land. Det vi ser nu är nog bara en början på vad som komma skall när skattekronorna inte längre räcker till.
Helt överens! Mycket som ska betalas, och mer lär det bli utan att det är till någon fördel för Sverige.
Vi älskar ju våra skatter och inbillar oss att de alltid används på bästa sätt av omutbara, kompetenta och ambitiösa politiker..
Nån som vet vad EU säger om sånt här trams...Att det i stort sett är ömöjligt att passera stan utan avgifter??
 
Som ett litet tillägg till mitt tidigare inlägg där jag passerade ett gäng tullar på kort tid (främst för de som inte kan Gbg) så kan jag säga att jag hade sluppit de två sista tullarna om jag hade tagit en avfart längre fram och sen åkt tillbaka på de mindre vägarna.

Hur mycket jag än försöker så kan jag fan inte förstå hur i helvete de har tänkt. I Sthlm är det ju inga konstigheter men här...
 
Helt överens! Mycket som ska betalas, och mer lär det bli utan att det är till någon fördel för Sverige.
Vi älskar ju våra skatter och inbillar oss att de alltid används på bästa sätt av omutbara, kompetenta och ambitiösa politiker..
Nån som vet vad EU säger om sånt här trams...Att det i stort sett är ömöjligt att passera stan utan avgifter??

Ja det går köra runt skiten om man planerar rätt rutt :tummenupp

Ska man landvetter - mölndal blir det gammla vägen
Ska man mölndal till backa blir det en helt annan omväg

Här har du kartan http://www.transportstyrelsen.se/gl...ation trängselskatt göteborg vit numrerad.pdf

http://www.transportstyrelsen.se/sv...nernas-placering/Betalstationernas-placering/
 
Last edited:
Ja det låter ju mycket billigare att torska på stulna skyltar än att betala 8 kr i vägavgift. :)

Det ligger åklagarens händer att finna mig skyldig, inte i mina att bevisa motsatsen. Nekar jag och säger att någon måste ha skämtat aprilo med mig så blir det svårt för dom. Speciellt om det inte finns någon teknisk bevisning så som fingeravtryck osv. Bara att säga att man aldrig tänker på vilket regnummer man egentligen har på plåten "för jag antar att det står var där ska stå."

Nu har jag ju råkat skriva mina ondskefulla planer här på forumet, så jag får nog låta bli ändå. Men tro mig när jag säger att jag på riktigt funderat på att göra det.
 
Det hade varit bättre att lägga på nån krona på skatten, vad kostar inte alla tullstationer att bygga och underhålla?
Hoppas man slipper trängas nu då... eller så kommer det knappast bli, folk biter ihop och betalar för att slippa åka kollektivt.

Äh, varför ska jag som aldrig kör i götet betala för??
 
Väldigt vad alla är anti. Det var samma tongångar i Sthlm för en massa år sedan, men nu tror jag de flesta tycker trängselskatten är ok.

Avgiften har ju ett syfte - att förbättra miljön. Tror ni glömmer denna aspekt i era diskussioner av civil olydnad.
Gilla läget och betala bara. Vilket gnäll.
 
Ni vänjer er. ;) Själv tycker det är bra som det är nu i 09. Trafiken innanför tullarna är mycket bättre. Man stod still mycket längre förr. Och för ett par tior... Nä. Inget problem alls, skönt faktiskt!

Dock, såklart de som jobbar innanför tullarna får ju ökade kostnader. Men kan samtidigt komma till jobbet i tid och med mindre irritation kanske?
 
Jag minns att samma dag som de införde trängselskatten i Stockholm så var det proppfullt på tunnelbanan. Man fick liksom klämma sig in. Det har avmattats något, men fortfarande är kollektivtrafik lika med ståplats, åtminstone i min erfarenhet, samt kraftigt höjda priser. Jag minns inte exakt, men det var inte så många år sen ett sl-kort kostade 500kr, nu 790kr, alltså en höjning med 58%. Detta i samma veva som trängselskattens införande. Meningen var ju att folk skulle ställa bilen och åka kollektivt. Men inget har hänt på de här snart 6 åren i kollektivtrafiken utom höjda priser. Ingen utbyggnad, inga fler avgångar. Hur kan man då vara positiv? Vart har pengarna gått?

Men just idag kom en artikel i DN om planerade satsningar på kollektivtrafiken. Det har tagit sina år, minsann.
Sist i artikeln står:
"Vi har ett mål om att öka kollektivtrafikandelen och då måste det vara bekvämt och effektivt att åka kollektivt, säger trafiklandstingsråd Christer G Wennerholm (M)."
http://www.dn.se/sthlm/nya-busslinjer-ska-knyta-ihop-pendeltag-och-tunnelbana
 
Väldigt vad alla är anti. Det var samma tongångar i Sthlm för en massa år sedan, men nu tror jag de flesta tycker trängselskatten är ok.

Avgiften har ju ett syfte - att förbättra miljön. Tror ni glömmer denna aspekt i era diskussioner av civil olydnad.
Gilla läget och betala bara. Vilket gnäll.

Ni vänjer er. ;) Själv tycker det är bra som det är nu i 09. Trafiken innanför tullarna är mycket bättre. Man stod still mycket längre förr. Och för ett par tior... Nä. Inget problem alls, skönt faktiskt!

Dock, såklart de som jobbar innanför tullarna får ju ökade kostnader. Men kan samtidigt komma till jobbet i tid och med mindre irritation kanske?

Fast en skillnad mot oss i sthlm är ju att de valt att sätta dessa trängselskatter i GBG även på förbifarter... som om de hade satt trängselskatt på Essingeleden i Sthlm, så på den punkten förstår jag GBGarna.
 
Jag minns att samma dag som de införde trängselskatten i Stockholm så var det proppfullt på tunnelbanan. Man fick liksom klämma sig in. Det har avmattats något, men fortfarande är kollektivtrafik lika med ståplats, åtminstone i min erfarenhet, samt kraftigt höjda priser. Jag minns inte exakt, men det var inte så många år sen ett sl-kort kostade 500kr, nu 790kr, alltså en höjning med 58%. Detta i samma veva som trängselskattens införande. Meningen var ju att folk skulle ställa bilen och åka kollektivt. Men inget har hänt på de här snart 6 åren i kollektivtrafiken utom höjda priser. Ingen utbyggnad, inga fler avgångar. Hur kan man då vara positiv? Vart har pengarna gått?

Men just idag kom en artikel i DN om planerade satsningar på kollektivtrafiken. Det har tagit sina år, minsann.
Sist i artikeln står:
"Vi har ett mål om att öka kollektivtrafikandelen och då måste det vara bekvämt och effektivt att åka kollektivt, säger trafiklandstingsråd Christer G Wennerholm (M)."
http://www.dn.se/sthlm/nya-busslinjer-ska-knyta-ihop-pendeltag-och-tunnelbana

Nja, sanning med modifikation.
Många bussar har fått tätare trafik, pendeltågen har fått tätare trafik under längre tider.
Vissa tunnelbanelinjer kan man inte sätta tätare trafik på pga säkerhetsföreskrifterna som råder.
Nu har även pendeltåget börjat gå till Arlanda och Uppsala också.
Och sedan införandet så har det satsats mycket på tvärbanor och den byggs ut fortfarande i rask takt, snart kommer den gå från Alvik till Solna station också och sen skall den även dras till Kista och Helenelund samt att man tittar på att göra något åt tvärförbindelsen mellan västerort och Danderyd/Täby också.

Sen kan det vara lite vanskligt om att prata om "chockhöjning" av SL-kortet då det idag kostar 790:-... var väl ganska många år sedan det kostade så i t.ex. Malmö? ;)
 
Ni vänjer er. ;) Själv tycker det är bra som det är nu i 09. Trafiken innanför tullarna är mycket bättre. Man stod still mycket längre förr. Och för ett par tior... Nä. Inget problem alls, skönt faktiskt!

Dock, såklart de som jobbar innanför tullarna får ju ökade kostnader. Men kan samtidigt komma till jobbet i tid och med mindre irritation kanske?

Du behöver inte jobba innanför tullarna för att betala.

De flesta som jobbar i Gbg och strax utanför Gbg får betala trängselskatt.

Som jag sa innan, jämför inte ens med Sthlm!
 
Pinsamt fjantigt!! Köper hojar för 50-150 tusen å sen är det satan själv på jorden om man får betala 20kr för att åka bil.. Jä€<ar vad fattiga ni är helt plötsligt!
Sälj bilen å hojen å köp två billigare fordon isf...jiiises.. Snacka om storm i vattenglas..

Ni som bor i stan ska väl knappast behöva ha bil då det går kollektivtrafik överallt.. och behöver ni det så kan ni väl förhandla om tullstålar/firman betalar på nästa lönesamtal.. Bli upplockad av nån jobbarpolare utanför tullarna..

Lägg ner nu för f-n, finns bra mycket pissigare avgifter som är HELT obefogade.. Som t.ex gaderobsavgift, faktura avgifter, p-avgifter på hoj mm. som jag inte fattar meningen med öhv. Denna avgift har då iaf ett specifikt syfte..

Håller med dock att det är klantigt att bötfälla förbipasserande. Men det blir nog ändring på det framöver med tidsintervall eller liknande...
 
Pinsamt fjantigt!! Köper hojar för 50-150 tusen å sen är det satan själv på jorden om man får betala 20kr för att åka bil.. Jä€<ar vad fattiga ni är helt plötsligt!
Sälj bilen å hojen å köp två billigare fordon isf...jiiises.. Snacka om storm i vattenglas..

Ni som bor i stan ska väl knappast behöva ha bil då det går kollektivtrafik överallt.. och behöver ni det så kan ni väl förhandla om tullstålar/firman betalar på nästa lönesamtal.. Bli upplockad av nån jobbarpolare utanför tullarna..

Lägg ner nu för f-n, finns bra mycket pissigare avgifter som är HELT obefogade.. Som t.ex gaderobsavgift, faktura avgifter, p-avgifter på hoj mm. som jag inte fattar meningen med öhv. Denna avgift har då iaf ett specifikt syfte..

Håller med dock att det är klantigt att bötfälla förbipasserande. Men det blir nog ändring på det framöver med tidsintervall eller liknande...

Personligen tycker jag att det är helt sjukt att man inför trängselskatter när man redan betalar fordonsskatt. Du betalar ju redan skatt för att äga ett fordon, borde inte det räcka?
 
Jag hoppas kranskommunerna blommar upp igen iom biltullarna, det senaste decenniet har både arbetsmarknad och utbud decimerats kraftigt lokalt i Alingsås, dessutom hatar jag pendlandet.

Att jobba i centrala Göteborg har alltid varit öken tycker jag, antingen köer/svindyr parkering eller tåg/timingstress. Som småbarnsförälder har det verkligen tärt.

Hojpendling har hittills inte lönat sig för det käkar dyra däck och jag tycker det är äckligt att smita emellan för mycket på hoj, sidouppfattningen är inte alltid den bästa. Handleder och kopplingsarm blir snabbt matt också. Kränga av och på kläderna och stappla till garaget tar tid.
Minskar köerna lär jag dock åka mer för det spar verkligen tid om man kommer fram ordentligt.

Så jag hoppas biltullarna blir spiken i kistan för den pendlarfientliga innerstaden och att bara caféerna blir kvar för jag fikar aldrig och palestinasjalarna har oftast inte bil.





bittert kanske?
 
Pinsamt fjantigt!! Köper hojar för 50-150 tusen å sen är det satan själv på jorden om man får betala 20kr för att åka bil.. Jä€<ar vad fattiga ni är helt plötsligt!
Sälj bilen å hojen å köp två billigare fordon isf...jiiises.. Snacka om storm i vattenglas..

Ni som bor i stan ska väl knappast behöva ha bil då det går kollektivtrafik överallt.. och behöver ni det så kan ni väl förhandla om tullstålar/firman betalar på nästa lönesamtal.. Bli upplockad av nån jobbarpolare utanför tullarna..

Lägg ner nu för f-n, finns bra mycket pissigare avgifter som är HELT obefogade.. Som t.ex gaderobsavgift, faktura avgifter, p-avgifter på hoj mm. som jag inte fattar meningen med öhv. Denna avgift har då iaf ett specifikt syfte..

Håller med dock att det är klantigt att bötfälla förbipasserande. Men det blir nog ändring på det framöver med tidsintervall eller liknande...

Tror inte 20 spänn hade upprört direkt många. Men principen att gå på även förbipassagerna samt att kosten lätt hamnar på 20Tkr skattade pengar per år för en tvåbilsfamilj gör det hela mer irriterande. Detta är ingen trängselskatt. Då hade man styrt trafiken UT och FÖRBI centrum med avgifterna.

De pengarna är faktiskt samma pengar som gör att man kanske kan ha tex ett hobbyfordon. Bilarna blir vi inte av med i Gbg regionen. Kollektivtrafiken är ett skämt.
 
Last edited:
Pinsamt fjantigt!! Köper hojar för 50-150 tusen å sen är det satan själv på jorden om man får betala 20kr för att åka bil.. Jä€<ar vad fattiga ni är helt plötsligt!
Sälj bilen å hojen å köp två billigare fordon isf...jiiises.. Snacka om storm i vattenglas..

Ni som bor i stan ska väl knappast behöva ha bil då det går kollektivtrafik överallt.. och behöver ni det så kan ni väl förhandla om tullstålar/firman betalar på nästa lönesamtal.. Bli upplockad av nån jobbarpolare utanför tullarna..

Lägg ner nu för f-n, finns bra mycket pissigare avgifter som är HELT obefogade.. Som t.ex gaderobsavgift, faktura avgifter, p-avgifter på hoj mm. som jag inte fattar meningen med öhv. Denna avgift har då iaf ett specifikt syfte..

Håller med dock att det är klantigt att bötfälla förbipasserande. Men det blir nog ändring på det framöver med tidsintervall eller liknande...

600-700 kr i månaden i extra trängselskatt - är det lite? Det är vad du betalar i försäkring på tex en hoj/bil.

Bara för att man köper sin drömhoj i 50-150 tusenkronorsklassen betyder det inte att man är jätterik.

Jag menar kolla hur dyrt det är att bo i Göteborg (hyra/lägenhet), försäkringar, mat.. osv - då fattar man ju tom 600 kr / månad är väldigt mycket.

Men jag är smålänning helt klart, därför passar jag inte att bo i stan som jag gör nu.

Det finns gott om folk som spenderar sina pengar bara för att - varför inte bränna alla pengar man tjänar in? :7peta

Dessutom upplever jag det att det är lättare att köpa en hoj för 100 papp till MIG SJÄLV än att GE BORT 600-700 kr i månaden till någon annan.
 
Last edited:
Tänk om folk i det här landet hade lite mer stake att stå bakom allt sitt gnällande.
Det är inte så svårt att skramla ihop ett 20tal bilar och ställa sig och parkera framför dessa tullar på högst olämplig tid för att markera sitt missnöje, upprepa några gånger och ni lär få gehör.
Jag menar, om franska bönder kan göra det så kan väl vi här i Svea också göra det?

Den dagen det blir aktuellt med vägtull på essingen som jag färdas på dagligen tänker iaf inte jag snällt böja mig framåt och ta den i 2'an... å andra sidan lär jag väl inte bo kvar i den här skithålan (läs sthlm) den dagen det blir aktuellt heller :rolleyes:
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top