Trängselskatt i Göteborg

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Om göteborgarna bara la av med att köra omkring med såna där små korta tåg kors o tvärs i stan så skulle biltrafiken flyta mycket bättre.

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
Street triple, kraschad
Mona Sahlins bevingade ord passar bra här: "Det är häftigt att betala skatt." :7peta

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Vägtullar är och förblir skit.Betalar ju redan dyra avgifter på diverse fordon genom vägtrafikskatt.Att Stockholmare går att lura på diverse nymodigheter är väl inget förvånande men att Göteborgarna gick i samma fälla är mer oroväckande.

För övrigt passeras all form av köbildning på två hjul större delen av året där det enda man behöver se upp med i Malmö är flertalet invandrare utan körkort som kör ändå. :crash

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Att inte kunna PASSERA Gbg utan att betala tvångsskatt ser jag dock som vansinnigt, för tankarna tillbaka till 1600-talet då varje stad hade egen tull...
Jag trodde knappt mina ögon när jag såg detta när jag var där på nyårsafton. Jag kan ta att jag får betala avgift när jag kör in i stan även om det minskar min vilja till att åka just dit och spendera pengar. Det är trots allt ett avvägande som jag själv får göra. Att däremot få betala bara för att jag passerar stan när jag kör längs en europaväg är skandal.

Ska kanske alla småstäder längs våra europavägar också börja ta ut avgifter för att man passerar? För relaterat till trängsel är det ju inte och jag tror knappast att det är till någon nackdel för Göteborg att E20 passerar.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Göteborg överhuvudtaget är ett mysterium för mig. Har ett företag som bedriver ehandel men som även säljer våra produkter i butiker. Köpbeteendet ser ungefär likadant ut överallt, utom i Göteborg. Där gör man tvärtom.

De (Göteborgarna) ställer dessutom andra frågor än vanligt till vår kundtjänst etc. För mig är Göteborg det jobbiga hörnet, med riktigt besvärliga och tröga kunder. Trevliga, men knepiga.

Det är nåt skumt med Göteborg. Varför?

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Dom fotar åt båda hållen, alltså både fram o bak på bilen va?
Det är ju kameror åt båda håll iaf..

Är det bara framåt hade jag gladeligen kört utan skylt fram, men om det är båda så lutar det mer åt att åka till Sthlm å sno ett par skyltar från en likadan bil å sen låtsas som att det regnar om polisen stoppar en..

fan.

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Dom fotar åt båda hållen, alltså både fram o bak på bilen va?
Det är ju kameror åt båda håll iaf..

Är det bara framåt hade jag gladeligen kört utan skylt fram, men om det är båda så lutar det mer åt att åka till Sthlm å sno ett par skyltar från en likadan bil å sen låtsas som att det regnar om polisen stoppar en..

fan.

Ja det låter ju mycket billigare att torska på stulna skyltar än att betala 8 kr i vägavgift. :)

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Störa kameror är lätt - men för och inte göra det för komplicerat.

Fixa en hög med döda frysta gråsparvar.

Ha alltid en hängande på främre regskylt - ni vet snuten kan inte sätta dit en för att ha smutsat ned skylten...med mening.

Bakre är skitig pga vägsalt....inte heller mening :hihi

Ni slipper iaf pynta vägskatt nån månad tills saltet är väck

Jag startar upp www.ocr.se i april med lösningen till sommaren:tummenupp

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Halvt bobbrad
Norskreggade skyltar till golf 4 till salu!

Kopia på regbevis kan även fås i svart/vitt mot litet tillägg. :hihi

Äntligen en fördel med norsk bilfan!

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Flippskylt e gammalt - men helt ok för sporadiska civil olydnad folks.

Highteh e bättre

Till och börja med skall polis och åklagare översvämmas av folk som har trafikdödade fåglar på regskyltarna och vägsalt....haha kul och se åklagare försöka bevisa att skylten bak hade vägdamm/vägsalt på sig och att det satt fast en gråsparv på skylten - och att det skulle vara onaturligt.

Den åtalade bör genast påstå att åklagaren är efterbliven (högt och tydligt)- sedan blir det ju upplopp i rättsalen - bilägaren lär lungt kunna se på när nått incestoffer tillåklagare löper amok - ni vet 20987 överklaganden om gråsparvar och vägsalt och hon inser att hon loosar.

Dom måste liksom bevisa det....:rofl

Som 20988 stegar du ut ur rättsalen och hör åklagaren löpa amok som ett incest offer i rättsalen:hihi

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Som civil olydnad kanske man borde skruva av registreringsskylten strax innan Göteborg ifall man bara tänkt passera norrut eller söderut utan att ha någon avsikt att besöka staden i fråga. Samtidigt är det ju en struntsumma. Är Göteborg så fattig att man måste ta en tullavgift av passerande så skulle jag kunna bjuda på det så sällan som man har vägarna förbi. Principiellt är det dock förkastligt att man ska ta betalt av folk som inte ens har ett ärende till staden i fråga.

I princip borde det därmed vara fritt fram för alla städer längst Europavägarna att göra likadant den dagen de inför biltullar. Närmast till hands står väl Malmö. Alla som ska köra bil söderut via Öresundsbron åker först på en trängselskatt på yttre ringvägen för att sedan åka på broavgiften sedan kommer Köpenhamn som faktiskt lade förslaget att införa trängselskatt i malpåsen efter stora protester. Tur det för annars hade väl risken varit att man åkt på ytterligare en skatt där inom snar framtid på väg till kontinenten.

Eloge till de danska politikerna som lade prestigen åt sidan och lyssnade på sina väljare. I Danmark har man även varit väldigt restriktiv mot etablering av köpcentrum utanför stadskärnorna. Man har förstått vikten av levande centrum. Man gör således inte många rätt i vårt land.

Det är rätt uppenbart att det inte är frågan om någon trängselskatt eftersom avgifterna är för lågt satta både i Stockholm och i Göteborg. Sett till vad det kostar att hålla sig med en bil är det en struntsumma. Göteborg är utan tvekan Sveriges mest bilfientliga stad redan innan man införde de så kallade trängselskatterna i och med sin p-policy. Nu är det bara några grader värre.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Tror det är så enkelt så att svenska myndigheter blivit omyndigförklarade....

Ni vet svenska havsbad har blivit ohälsoförklarade efter EU....innan var det ju OK..nu är det partikelhalter....dämpa trafiken....hindra att det överstiger..:D

Sen finns det ju andra faktorer

Det ju en desutom en bra preventiv skyddsåtgärd för att minska oljeberondet genom att öka kostnaderna - omställning tar tid - dom nationerna som är förebredda på minskad energianvändning klarar sig bäst.

Lite stök lär det bli annars:hihi

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Flippskylt e gammalt - men helt ok för sporadiska civil olydnad folks.

Highteh e bättre

Till och börja med skall polis och åklagare översvämmas av folk som har trafikdödade fåglar på regskyltarna och vägsalt....haha kul och se åklagare försöka bevisa att skylten bak hade vägdamm/vägsalt på sig och att det satt fast en gråsparv på skylten - och att det skulle vara onaturligt.

Den åtalade bör genast påstå att åklagaren är efterbliven (högt och tydligt)- sedan blir det ju upplopp i rättsalen - bilägaren lär lungt kunna se på när nått incestoffer tillåklagare löper amok - ni vet 20987 överklaganden om gråsparvar och vägsalt och hon inser att hon loosar.

Dom måste liksom bevisa det....:rofl

Som 20988 stegar du ut ur rättsalen och hör åklagaren löpa amok som ett incest offer i rättsalen:hihi

Vad är det med dig och incest egentligen?

Finns folk som jobbar med att lyssna, bara så du vet...

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Nej. I Sthlm finns Essingeleden (E4/E20) som inte är avgiftsbelagd vilket gör att du kan passera Sthlm utan att betala trängselskatt.
Du har rätt i att man betalar när man kör ut från Sthlm men man kan ändå passera stan utan att behöva betala. Det kan man inte i Gbg, här får du betala även om du bara passerar förbi på motorvägen.

Det är väl logiskt att inte sätta trängselskatt på en viktig del när man experimenterar med något för första gången som folk inte tycker om *host host*

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Vad är det med dig och incest egentligen?

Finns folk som jobbar med att lyssna, bara så du vet...

Hehe:D

Det är för mig en symbol för vissa delar av polisen som jag fällde och bad sticka och brinna för många år sen - alltså högre chefer - väldigt höga:hihi

Det börjar på S...så folk som lyssnar som du påpekar skiter jag i helt - tro mig :lol

Chefen avgick som skyddsåtgärd för mig då vi var av samma uppfattning - hans underställda var "Incestoida idioter"

Det är därifrån vissa ord kommer - idioter som bara åker till jobbet för och jobba men är efterblivna och inavlade p.g.a rövslickeri - dom är blinda för allt annat.

Inget komplicerat alls - jag är stolt över det också - jag menade vad jag sa:tummenupp

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...