Trängselskatt i Göteborg

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Tråkigt men detta är ett nödvändigt steg då dagens trafikrelaterade skatter inte går dit dom ska så någonstans måste man få in extra pengar för att dölja sitt misslyckande.

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Hoj
s
Detta är det enskilt dummaste politiska beslutet genom tiderna i göteborg :mad:
Av beräknade 34 miljarder går 20 miljarder till "västlänken" (en pendeltågstunnel) :dummer
Och för att försvara projektet så jämför man med stockholm, london & världshuvudstäder där man har verkliga trafik/miljöproblem och tydlig stadskärna som ringats in på ett "förståeligt" sätt.

Vi ska inte ha några tullar! Infrastruktur ska betalas med skatt!

Detta systemet kommer kosta 1000-1500kr/mån per bil. Det blir en rejäl lönesänkning för folk men det verkar dom inte ha fattat. Tullar sätts på motorvägen E6an och de stora industrilederna runt stan för att plocka maximalt med pengar! inte för att ringa in en miljözon! Inga fördelar är planerade för dom som drabbas värst av detta.

Stöd vägvalet http://www.vagvaletgbg.se/

Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Jobbigt för dem som jag som bor strax utanför gbg, kommer bli tull vart man än ska. Ska jag till oslo får jag betala tull till gbg kommun? känns väldigt fel.

Med parkering och tull kommer det bli billigare för mig att istället för att åka 8km till hobbex gbg (tex), åka 5mil till hobbex borås, miljövänligt och bra tänkt :tummenupp

Falcken

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
bambustaket på 1100 cc
En sådan jävla bananrepublik jag bor i.

Mutor och korruption, på alla nivåer inom offentlig förvaltning.

Upplopp, kravaller och bilbränder i förorterna. Gängkrig och kriminalitet, bomber och skottlossning på öppen gata.

Infrastruktur i sönderfall, spåriga och gropiga vägar med tjälskador och trasig belysning och vattenledningar som springer läck och orsakar översvämning var och varannan månad.

Bland Sveriges sämsta skolor i de rankningar som gjorts, äldreomsorgen skall vi inte bara tala om.

Ovanpå detta så ligger vi bland de högsta i sverige vad gäller kommunalskatt.

Sedan har dessutom politkerna mage att säga att pengarna de redan har stulit ifrån mig inte räcker utan de måste ha mer i form av trängselavgifter.

Nu får det fanimig vara nog!

Du glömde att vi inte längre har någon försvarsmakt kvar:gråta

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Detta systemet kommer kosta 1000-1500kr/mån per bil. Det blir en rejäl lönesänkning för folk men det verkar dom inte ha fattat. Tullar sätts på motorvägen E6an och de stora industrilederna runt stan för att plocka maximalt med pengar! inte för att ringa in en miljözon! Inga fördelar är planerade för dom som drabbas värst av detta.
Hur räknade du nu? :va Max per passage är ju 18kr, så åker du till och från jobbet i rusningstrafik så blir det maximalt 36kr/dag. Räknar man med 22 vardagar per månad så blir det 792kr/månad. Maximal dagstaxa är 60kr, sen åker du gratis, då kommer du upp i 1320kr/månad.

Här i stan är det ju i princip billigare att åka bil in i stan än tunnelbana. Tunnelbanan kostar 36kr, så tar mitt besök dryga timmen blir det 72kr, och det kostar maximalt 40kr att ta bilen ToR med tullarna. Sen kostar ju parkering och soppa också, men ändå :huvet Är det helg är det ju inga tullar och då får tuben helt klart dyngstryk ekonomsikt. Därmed inte sagt att jag vill ha dyrare tullar dock :tungan

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej

Stöd vägvalet http://www.vagvaletgbg.se/

Till råda på allt så drämmer de även till med att höja bensinpriset till rekord höjder! På ett halvår har de sänkt min lön med 2000kr.......... Allt går som ren pendlingsavgift!

Undra när milersättningen skall höjas??

Jag hade gärna åkt kommunalt, om det hade fungerat. Bor ca 3mil söder om GBG. Och i ett välbebott område. Men om jag skulle åka kommunalt blir tidsförlusten extrem för det kommunala nätet är skit dåligt uppbyggt. Det går fortare att ta sig till jobbet om jag skulle cykla........

Att Stockholm har tullar är ändå mer rimligt. De har ett bra system för att kunna åka kommunalt. Att Göteborg har tullar är helt absurt! Vad är nästa steg, riva alla broar och ta en färjeavgift. Och lägga på en extra avgift om du vill ha med dig bilen av från färjan igen.........

Jaja, vi kommer iaf få se fler motorcyklar på vägarna i Götet framöver.......

Men det är ju klart. Fler hojar kommer ju antagligen att resultera i fler person skador. Är det kanske för att täcka dessa skador som de har vägtullarna :va

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tycker att trängselskatt är en ganska bra ide i grunden.
Men det skall vara en avgift för utnyttjandet av de centrala vägsystemet.
Det bör även erbjudas alternativ - Gratis kollektivtrafik.
Då tror jag att man får bort mycket trafik från de centrala delarna.
Som det är utformat nu så är det bara ytterligare ett sätt att klå medborgarna på pengar.

toGasa

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2010
Hoj
Bandit 1250SA -08

Den skall betalas med avgifter, inte skatter. Skatter drabbar bara de inhemska brukarna, medans avgifter kan krävas av utländska brukare. Så att ALLA som använder aktuell sträcka är med och betalar för den.

Edit:
Kan tillägga att jag är för en trängselavgift, inte skatt. Precis som i Oslo, eller nere på kontinenten. Förhoppningsvis så blir min arbetsmiljö lite bättre i Göteborg också.

Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Edit:
Kan tillägga att jag är för en trängselavgift, inte skatt. Precis som i Oslo, eller nere på kontinenten. Förhoppningsvis så blir min arbetsmiljö lite bättre i Göteborg också.

Trängsel? trängselavgift? vilken trängsel? vägarna är helt tomma mellan 9-11 och mellan 13-15, jag brukar åka till stan på morgonen om jag behöver nåt, runt 9-10 tiden kanske, är helt tomma vägar kan åka slalom i de 3 filerna mot stan om man vill, men likförbannat ska jag då i framtiden betala TRÄNGSELskatt????

de hade ju kunnat kalla det vad det är, "suga ur mer pengar ur folk för att täcka upp alla idiotiska beslut de tagit som kostat så mycket-skatt"

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Den skall betalas med avgifter, inte skatter. Skatter drabbar bara de inhemska brukarna, medans avgifter kan krävas av utländska brukare. Så att ALLA som använder aktuell sträcka är med och betalar för den.

Edit:

Som jag förstod på GP igår så kommer ju just UTLÄNDSKA Fordon INTE att avgiftbeläggas??

Sedan får man nog ifrågasätta hur många som verkigen kommer att ställa bilen (ur miljöhänseende).
Se hur de löser parkeringssituationen i Gbg ... bygger de fler P-platser för att underlätta för folk ... nej, men höjer alla avgifter och sätter in fler P-lisor (P-vaktsbolagen gör ju pengar iaf), men gör det nytta för miljön när 1000 tals bilar irrar omkring o letar p-plats?

Jag hade gärna sett en bättre miljö i Gbg (bor mitt i stan). Hade gärna åkt kommunalt i större utsträckning om det hade fungerat, vilket det inte gör för mig.

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Hoj
s
Lägg av nu! Vi ska inte betala några jävla avgifter för vägar i ett av världens högsta beskattade samhällen. Vi ska heller inte acceptera ett system där 30% av "avgifterna" kommer gå bort i att administrera systemet självt! Det är pengar rakt i sjön! Och innebär att man köper nåt för betydligt mer än det hade behövt kosta vid skattefinansiering :mad:

Se till att hjälpa vägvalet att få fram de 10% kommuninvånarunderskrifter (ca 40,000) som krävs för att tvingas omrösta i frågan. Stor skandal att man trots 60-70% nej-opinion och redan inlämnade >5% av all göteborgare underskrifter för omröstning kör över oss. OCH dessutom då hade möjligheten att göra omröstningen "gratis" i samband med annat val.

Det är aldrig för sent att stoppa detta! Det tråkiga är bara att man redan kommer ha kastat bort
hundratals miljoner i utredningar & tullbyggen NÄR vi "för sent" fått stopp för idiotin...

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Hoj
s
Hur räknade du nu? :va Max per passage är ju 18kr, så åker du till och från jobbet i rusningstrafik så blir det maximalt 36kr/dag. Räknar man med 22 vardagar per månad så blir det 792kr/månad. Maximal dagstaxa är 60kr, sen åker du gratis, då kommer du upp i 1320kr/månad.

Hur jag räknar :va Hur räknar du :va
Folk använder väl sin bil till mer än att åka raka vägen fram & tillbaka till jobbet?
Många kommer utan vidare komma upp i 40-60kr/dag gånger 25-30 dagar per månad. Det är väl ingen mening att sitta och räkna på kronan? Det blir 1000-1500kr per månad för väldigt många!

Den bistra sanningen är att det har inte funnits någon enskild fråga som haft så stor påverkan på lokalinvånarnas privatekonomi som denna! Folk sitter och skakar tänder inför räntehöjningar som blir billigare än detta!

Vakna för fan! Politikerna rövkör oss!

Adde1986

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2010
Hoj
KTM 690 SMC -08
Är detta avdragsgillt på skatten ? Hittar inte det på deras sida efter en snabb sökning. Samt DÄR fick större bolag monopol på innerstaden inom hantverkar kretserna.

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
karta_trangselskatt.jpg
Om man kikar på kartan över var de planerade betalstationerna skall ligga så är det ju uppenbart att det är folkförakt, av de styrande, att kalla det hela trängselskatt. Att avgiftsbelägga att ta sig till Hisingen (exkl. Kornhallsfärjan då) är inget annat än stöld från medborgarna. Hisingen är fanimig ingen turistattraktion och som ni ser på kartan ligger ju inte Älvsborgsbron direkt i innerstan´. Att Hisingen har stadens största industri (Volvo) samt en hel del andra stora arbetsgivare är ju däremot väldigt lämpligt ur intäktssynpunkt. Om någon förbindelse till Hisingen skulle avgiftbeläggas, så skulle det snarare vara just Kornhallsfärjan (till oss bikers förtret).

Men, men ... som man röstar får man skatta. Hur många av er här röstade på Vägvalet förresten?

Jag hörde att då trängselstraffet infördes i Stockholm så blev kommunpolitikerna befriade från avgiften. De behövde ju resa genom tullarna så ofta.

Vilka subventioner våra egna lokalpolitiker har beslutat att få vet jag inte ... men jag skulle inte bli chockad om det senare visar sig att de får bonus beroende på intänktsutfallet. Göteborgsandan å allt ...

Stockholmaren skrev att vi är bonnjävlar. En riktig bonnjävel hade i.a.f slängt hästskit på stadshuset. Vi står med mössan i hand. Igen!

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ja, som jag ser det så åker man på maxtaxa om man bor i stan o jobbar på hisingen, det blir 4 tullar per dag, för ca 10min bilkörning :va ... för att lämna stan
Ja hur faan tänkte dom nu?

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
...
Jaja, vi kommer iaf få se fler motorcyklar på vägarna i Götet framöver.......

Men det är ju klart. Fler hojar kommer ju antagligen att resultera i fler person skador. Är det kanske för att täcka dessa skador som de har vägtullarna :va

http://svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/remissvar/Remissvar trängselskatt.pdf

Vett inte om det verkligen blev flera MCs i Stockholm - har inte set någon statistik.. (tror i och för sig, inte heller jag har letat!).

Samma med antal olyckor i Stockholms trafiken - det har inte varit några "larm"

Och det är fortfarande surdeg att få till Ok för att alla busfiler, öppnas för MC....

Själv är jag ruskigt trött på detta avgifts circus, och alla extra avgifter om man är några dagar sen med betalning... Känns som man ska anställa en personlig assistent för att fixa alla betalningar till Transportforstyrelsen...

Last edited:

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Hoj
s
Man har beräknat projektet till 34 miljarder bestående av:

Västlänken 20 miljarder (järnvägstunnel under stan som ingen fattar pris/mening?)
Kollektivtrafik 4,6 miljarder (åtgärder för ökat resande med kollektivtrafik, helt ok)
Marieholmstunneln 4,2 miljarder (ny extra tunnel under älven + anslutningar, jättebra!)
Ny götaälvbro 3,5 miljarder (ersätter bef bro, helt ok)
Effektiva trafiksystem 3,2 miljarder (övr åtgärder för bättre framkomlighet, helt ok)

Av dessa 34 miljarder ska trängselskatten (tullavgifterna) dra in 14 miljarder under 25 år.

Idag är det många som har sugröret ner i fickan på oss. Det hittas på nya avgifter, socialförsämringar, privata pensionsparbluffar och fördyrande avregleringar hela tiden.

Att påstå att dessa trafikförbättringar inte hade gått att genomföra utan avgifter är rent skitsnack! Självklart går det att finansiera via skatt.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
View attachment 356150
Nån som vet en bra genväg om man skall till Mölnlycke från Helsingborg?? Kan man gena från Mölndal?
Ser ut som om de sätter tullen precis innan avfarten till 40:an :huvet
Fast kanske inte ändå...? Nån local som kan hjälpa mig tolka karan? :va

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...