Träningstråden

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Jotack! :tummenupp
Men hur mycket TID kostar det i:

-Vila
-Lätt fys
-Tung fys

Jag väger 100, har rätt hög förbränning, och skulle tro att jag gör av med 2200 Kcal per dygn. Betyder det att semlan (om den väger 200g) skulle kosta mig sju timmar och sex minuter i vila?
Verkar "billigt" ;)

Räkna hellre hur mycket mer du kan äta innan du är uppe i de 2200Kcal. Går du inte över det har inte semlan gjort någon skada ur fettlagringssynpunkt.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Jotack! :tummenupp
Men hur mycket TID kostar det i:

-Vila
-Lätt fys
-Tung fys

Jag väger 100, har rätt hög förbränning, och skulle tro att jag gör av med 2200 Kcal per dygn. Betyder det att semlan (om den väger 200g) skulle kosta mig sju timmar och sex minuter i vila?
Verkar "billigt" ;)
Ja alltså en semla gör nog varken till eller ifrån på din vikt.
Börjar du däremot äta en semla per dag utöver din vanliga mat så kommer det synas på vågen efter ett tag.

http://www.caloriesperhour.com Kan du kolla vad olika aktiviteter förbrukar i energi.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
jag körde ett träningspass igår, typ sån här gruppträning med vikter. Hursomhelst när vi körde bänkpress så gjorde man ju typ en miljard reps och det gick ju ganska bra för det var väldigt lite vikter. Hursomhelst i vänster armbåge så kändes det lite som att en bubbla sprack eller nånting, gjorde inte ont men det kändes som lite där. Hursomhelst när jag vaknade i morse så kunde jag inte dra ihop eller sträcka ut armen ordentligt, känns som massiv träningsvärk när jag försöker. Det är typ inget i höger arm. Borde jag sluta träna helt tills det gått till sig eller är det bara mensvärk?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
jag körde ett träningspass igår, typ sån här gruppträning med vikter. Hursomhelst när vi körde bänkpress så gjorde man ju typ en miljard reps och det gick ju ganska bra för det var väldigt lite vikter. Hursomhelst i vänster armbåge så kändes det lite som att en bubbla sprack eller nånting, gjorde inte ont men det kändes som lite där. Hursomhelst när jag vaknade i morse så kunde jag inte dra ihop eller sträcka ut armen ordentligt, känns som massiv träningsvärk när jag försöker. Det är typ inget i höger arm. Borde jag sluta träna helt tills det gått till sig eller är det bara mensvärk?
Du ska inte anstränga det om kroppen säger ifrån. Är man lite dum i huvet avfärdar man det med ett resonemang typ "en riktig karl väjar inte för lite smärta".

Jag lärde mej den hårda vägen. Joggade 1,5 mil trots en tilltagande smärta i vänster knä. Det var 4 år sedan och kommer förmodligen aldrig att läka. Skulle ge allt jag äger och har för ett fungerande knä igen... :(

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Amputera omgående.:näsblod

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Honkiie: Du har antagligen överansträngt någon av lederna i armbågen, på med liniment o förband som värmer extra för att lindra snabbast möjligt.
Vila övrekroppen några dagar och kör ett par extra benpass om det är jävligt.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Ingen som känner sig manad att slänga upp några posebilder på sig? Lite övrig info skadar ju inte, som tex hur långa ni är, hur länge ni tränat och vad ni väger :)

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Löpning!!

Är det någon som har något bra tips på hur man fixar/fixar så att man inte får vattenblåsor på fötterna ( löper 10km i stöten)
Är 1,76 lång och väger 94 pannor, konditionen är inte det som sätter gränserna på vad jag klarar springa utan vad fötterna klarar...:mad:

Ska man punktera blåsorna ( så sterilt som det går ) och låta dom torka/läka utan att pilla bort huden eller ska man punktera och pilla bort till "ny" hud eller ska man helt enkelt låta dem läka ut...???

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Ingen som känner sig manad att slänga upp några posebilder på sig? Lite övrig info skadar ju inte, som tex hur långa ni är, hur länge ni tränat och vad ni väger :)

Fan vilken bra idé! :rolleyes: Jag kan börja.

185cm, 97kg, har tränat seriöst i drygt ett år med smärre avbrott.

Bifogat

• Bild 2.jpg
    Bild 2.jpg
    15.2 KB · Visningar: 46
  • Bild 3.jpg
    Bild 3.jpg
    16.6 KB · Visningar: 51
  • Bild 5.jpg
    Bild 5.jpg
    14.5 KB · Visningar: 46

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
ingen av mina kameror är tillräckligt vidvinkliga för att jag ska komma med, ledsen alltså

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Har tränat någorlunda seriöst ca 6 månader (av totalt 9).

Men har alltid vart lite sockis innan jag började träna, så försökte få bort lite granna. Men nu på senaste har jag försökt bygga lite. Från immorn börjar deffen.

Ryggbild att erbjuda, inget att hänga i granen direkt men...

1170626723_320137531.jpg

178cm, 74kg ?

Last edited:

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ok, på fyllan looooovade jag min närmsta chef samt VD:n att jag ska följa med dom & springa Gbg-varvet i år.

Kanske inte helt fel för min tänkta hårdträning i vinter har i princip helt uteblivit pga. långsemester & div. sjukdomar. Nu verkar det dock som att jag är så när som frisk & får försöka ta igen lite av det jag missat.

Hur lägger jag upp min träning effektivast?

Har sprungit ganska regelbundet sörsta delen av 2006. 2-3 pass i veckan på 5-10 km. Men fram tills idag så har jag inte sprungit en meter på de sista 3-4 månaderna.

:)
Är det någon som har något bra tips på hur man fixar/fixar så att man inte får vattenblåsor på fötterna ( löper 10km i stöten)
Är 1,76 lång och väger 94 pannor, konditionen är inte det som sätter gränserna på vad jag klarar springa utan vad fötterna klarar...:mad:

Ska man punktera blåsorna ( så sterilt som det går ) och låta dom torka/läka utan att pilla bort huden eller ska man punktera och pilla bort till "ny" hud eller ska man helt enkelt låta dem läka ut...???

Har du bra skor? Framför allt att dom sitter bra (och inte bara kostade skjortan).
Annars kanske du kan testa andra typer av sockar? Gissningsvis några som är mer glatta borde oxå ge mindre fiktion mot foten ...eller tvärt om så det inte rör sig. hmmm... Aldrig haft problemet själv så jag gissar mest :)

Last edited:

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04

Vad jag kommer ihåg från lumpen är att man kan sätta på ett tjockt fyrkantigt "plåster" med ett hål mitt i, i hålet har du blåsan. Plåstret skyddar blåsan mot tryck.
Om du har hård hud under fötterna så kan det orsaka problem, det hårda yttre lagret gnider sig mot den undre mjuka lagret. Lösning: fotfil + mjukgörande kräm. Fila stegvis bort veck i förhårdnader. Tar ett tag innan huden blivit mjuk och vant sig, det ömmar under fötterna innan. Mao spring kortare pass tills du är klar. Gissar på att det är dumt att punktera.

Edti: Byt strumpor innan joggingturen så du har torra strumpor. Lättare att få problem med fuktiga strumpor.

Last edited:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(

Skumt att du får blåsor om du är van löpare. Skulle tro att det beror på skor och strumpor i så fall.

Testa att byta ut något av dom. Och kör på "vandrar" principen. Alltså dubbla strumpor där den yttre nöter på den inre istället för att nöta på foten.

Compeed är oxå bra om man skavt av den egna huden.

//M

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Skumt att du får blåsor om du är van löpare. Skulle tro att det beror på skor och strumpor i så fall.
Testa att byta ut något av dom. Och kör på "vandrar" principen. Alltså dubbla strumpor där den yttre nöter på den inre istället för att nöta på foten.
Compeed är oxå bra om man skavt av den egna huden.
//M

Tack alla för tipsen, har för 2 veckor sedan ökat från ca 3x3km i veckan till 4x6 + 1x10 så belsatningnen har ju ökat drastiskt och i samband med det köpte jag nya löpardojjor ( rejäla Nike) grejen är den att blåsorna började komma precis i kvantitetesökningen ( med de gamla skorna ) och har inte blivit värre med de nya med det får ju aldrig chans att läka ut riktigt...

Det med sockorna var dock ett hett tips, brukar springa i kronans gråa knästrumpor men funderar på att köpa/testa någon form av "sportsocka"..
Återkommer med rapport när jag testat lite mera..

TACK

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...