Träningstråden

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Det är lite facinerande att alla diverse magmaskiner alltid är upptagna, sen ligger det alltid en bunt med folk på någon matta och tar ut dom sista krafterna efter att dom kört 5x30 på varje magmaskin.
För att inte tala om diverse bröstövningar i cabelcross.

Men det gör inte mig något, för oftast är skivstången till marklyft och knäböj ledig.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Det är lite facinerande att alla diverse magmaskiner alltid är upptagna, sen ligger det alltid en bunt med folk på någon matta och tar ut dom sista krafterna efter att dom kört 5x30 på varje magmaskin.
För att inte tala om diverse bröstövningar i cabelcross.

Men det gör inte mig något, för oftast är skivstången till marklyft och knäböj ledig.

Ja jag förstår inte varför folk fått för sig att magen ska tränas annorlunda än allt annat? Den ska väl tränas lika ofta och inom samma reps-intervall som alla andra muskler, inte var och varannan dag med hundratals set av "bögcrunches på golvet" tills man storknar av mjölksyra.

Och vad vitsen sedan skulle vara att tvärtemot hoppa över magträningen förstår jag inte heller om man nu tar träningen på någorlunda allvar, det är inte bara av estetiska själ utan även för att få bra balans mellan korsrygg och mage man tränar dito.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Vad jag hört så återhämtar sig magmusklerna mkt snabbare än alla andra muskler o sådär typ... o de e nog va alla hört så därför pumpar folk magmuskler hur mkt som helst..

Själv brukar jag avsluta varje träningspass me några snabba magövningar...

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Vad jag hört så återhämtar sig magmusklerna mkt snabbare än alla andra muskler o sådär typ... o de e nog va alla hört så därför pumpar folk magmuskler hur mkt som helst..

Själv brukar jag avsluta varje träningspass me några snabba magövningar...

Ökar du lika bra i styrka/volym på magmusklerna som i övriga muskelgrupper?

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Ja bryr mig inte.. hatar att träna magen så jag förpassar de skiten till botten :p...

Då blir du väl bara glad av att höra att den inte behöver tränas så ofta? Ta och träna efter schemat ovan, träna magen lika tungt som resten av kroppen, 6-12 reps samt 4-5 set eller vad du nu föredrar så ska du se att det blir roligt det med, då ökningarna kommer :tummenupp

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Då blir du väl bara glad av att höra att den inte behöver tränas så ofta? Ta och träna efter schemat ovan, träna magen lika tungt som resten av kroppen, 6-12 reps samt 4-5 set eller vad du nu föredrar så ska du se att det blir roligt det med, då ökningarna kommer :tummenupp

Finns inga bra magmaskiner på mitt gym :gnissla

Men ska försöka börja köra lite mer som me resten av muskelgrupperna o inte ligga o pumpa 30 reps...

Nu ska jag snart dra iväg o köra bröst axel triceps dårå..

nå tips på va ja ska köra för övningar?

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Finns inga bra magmaskiner på mitt gym :gnissla

Men ska försöka börja köra lite mer som me resten av muskelgrupperna o inte ligga o pumpa 30 reps...

Nu ska jag snart dra iväg o köra bröst axel triceps dårå..

nå tips på va ja ska köra för övningar?

Du behöver inga magmaskiner, kör på crunches i brutalvinkel eller med en hantel som extra belastning.

För bröst: Bänk/hantelpress, cablecross
Triceps: smalbänk, frenchpress/cablepushdowns
Axlar: Militärpress, hantellyft/kabeldrag åt sidan, upprät stångrodd, framåtlutade hantellyft.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Du behöver inga magmaskiner, kör på crunches i brutalvinkel eller med en hantel som extra belastning.

För bröst: Bänk/hantelpress, cablecross
Triceps: smalbänk, frenchpress/cablepushdowns
Axlar: Militärpress, hantellyft/kabeldrag åt sidan, upprät stångrodd, framåtlutade hantellyft.

Yes, perfekt :tummenupp

Eeeen sista fråga... ska man köra tex alla bröstövningar först o sen triceps o sen axlar eller ska man varva o köra en bröst en axel en triceps sen tillbaka till bröst osv...

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Ja jag förstår inte varför folk fått för sig att magen ska tränas annorlunda än allt annat? Den ska väl tränas lika ofta och inom samma reps-intervall som alla andra muskler, inte var och varannan dag med hundratals set av "bögcrunches på golvet" tills man storknar av mjölksyra.

Och vad vitsen sedan skulle vara att tvärtemot hoppa över magträningen förstår jag inte heller om man nu tar träningen på någorlunda allvar, det är inte bara av estetiska själ utan även för att få bra balans mellan korsrygg och mage man tränar dito.
6-pack ftw!!
Nej jag vet inte heller faktiskt, folk får för sig så mycket, magen ska tränas som alla andra muskler så vitt jag vet. Men det är nog så att dom återhämtar sig lite snabbare än andra muskler och kan på så sätt tränas lite oftare. Men som sagt, det behövs sällan mer än ett pass med separata magövningar om man kör mark och knäböj också.

Många vill säkert bara träna fram en snygg beachmage och tror på så sätt att det går att punktförbränna fettet på magen.
Däremot så har ju konditionsträning en positiv inverkan på bukfetman. Folk som har gått ner i vikt med hjälp av konditionsträning har tappat mer fett i bugregionen än folk som inte tränat kondition även om viktnedgången har varit den samma i båda grupperna.

Eeeen sista fråga... ska man köra tex alla bröstövningar först o sen triceps o sen axlar eller ska man varva o köra en bröst en axel en triceps sen tillbaka till bröst osv...
Det gör du som du vill.

Last edited:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
ALLA människor har rutor, varför dom inte syns på alla är för att deras kroppsfett är för högt. Vill man bara ha en "beachmage" räcker det att deffa fram dom.
Men i övrigt är det ju klart att magen är en muskel som svarar på träning som alla andra. Däremot är det ganska individuellt vart just Du bygger bäst (repsintervall o.s.v) och det tar år att ens börja förstå.

RMT_Racing

Bitsk
Gick med
17 Mar 2006
Hoj
CBR1000RR Repsol
Jag har faktiskt stött på en magmaskin som "fungerat" helt ok om man utfört övningen rätt. Rent generellt är det dock alldeles för lätt att fuska vid magövningar - speciellt i maskin.

Är inget stort fan av cable-crossen men cable crunches tar riktigt bra på mig. Kom bara ihåg att använda magmusklerna och att sträcka ut ordentligt i toppläget. Även där är det alldeles för lätt att trycka in sprinten längst ner och "cruncha" mha höftböjarna.

Minimal - måste fråga hur mycket du markar, iaf under arbetsseten. Din ryggtjocklek är grym! :yoparty

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Börjat märka av rätt bra skillnad nu faktiskt på mina muskler... Även fast jag är rätt så fet, jaaa, ganska fet är jag, så har jag börjat få fram axlarna, triceps och biceps. Börjar även se en enorm skillnad på benen fast jag inte kört dom så mycket som man borde. Det motiverar en tjockis som mig att köra på och det ska bli en ordentlig deff nu i vår ca 1 år efter det att jag började träna, näääästan nere på under 100kg nu men vill först och främst ner till 90kg i sommar, sedan bygga vidare hösten och vintern igen.
Snart tar jag nog fasiken 100kg i bänken också, har varit ett mål sedan man började, sådant där mål som många sätter upp tänker jag ;). Brukar varva mellan att köra 3x8 på 70 kg och 4x4 på 80kg. Får se vilket av dom jag kör imorgon när det är dags för bröst, armar och axlar lite.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
RMT_Racing: Tack tack, men först måste den bli bra innan den kan bli grym :)
Kört 250. Tänkte försöka få upp 300 i tävling till vinter som en kul grej, men då jag ska tävla i byggning till hösten blir det inte mycke tid till det. men man får se, 300 i kronlyft ska upp iaf.

Hinkas: Kör på nu, men skit i att "bygga" efter du deffat. Först tycker jag du ska dra ner till till 80kg, därefter lägga upp en bra diet som du kan bygga på, dock inte gå och bli fet varför har vi redan diskuterat men du tjänar inget på det.

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Kör på nu, men skit i att "bygga" efter du deffat. Först tycker jag du ska dra ner till till 80kg, därefter lägga upp en bra diet som du kan bygga på, dock inte gå och bli fet varför har vi redan diskuterat men du tjänar inget på det.

Mjaa, med "bygga" så menade jag mer att jag inte direkt behöver gå på deff under vintern utan ligger gärna kvar på den vikten innan jag kör nästa deff året där efter. Funderar fortfarande om jag ska köra få reps och tyngre vikter imorgon eller om jag ska köra på 70 igen... Roligare att köra tyngre... Ja, jag kör på 80kg =)

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
RMT_Racing: Tack tack, men först måste den bli bra innan den kan bli grym :)
Kört 250. Tänkte försöka få upp 300 i tävling till vinter som en kul grej, men då jag ska tävla i byggning till hösten blir det inte mycke tid till det. men man får se, 300 i kronlyft ska upp iaf.

Hinkas: Kör på nu, men skit i att "bygga" efter du deffat. Först tycker jag du ska dra ner till till 80kg, därefter lägga upp en bra diet som du kan bygga på, dock inte gå och bli fet varför har vi redan diskuterat men du tjänar inget på det.
Ha ha ha,då har jag slagit dig i NÅT iaf.Drog 285 för 15 år sen,(på tävling).Fin utveckling man har haft på dom 15 åren....not.Drar väl 220 nu kanske. :huvet

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Gå på morgonen...

Alla har ju alltid sagt till mig att ett bra förbränningstips är att knalla en runda på morgonen, men jag har alltid varit så jefla morgontrött....

Men senaste veckan har jag fan pinat mig upp och gett mig ut i kylan...Har gått drygt en timme VARJE dag nu och fy fan va det känns bra!!! :tummenupp

Man vaknar på ett helt annat sätt, vaknar kl 6. kollar av SH.com (5min) på med kläderna och så UT, lite stelt första 5min men efter det känns det fantamej toppen, kommer hem och duschar varmt, lite snål frukost på det sen känns det fan som om man skulle ge sig på Everst..

Innan gick jag upp kvart i 8, slängde på mig kläderna och var på jobbet 5 över...

Att sedan kilona börjar rasa av nu gör ju inte heller nåt...:D

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Alla har ju alltid sagt till mig att ett bra förbränningstips är att knalla en runda på morgonen, men jag har alltid varit så jefla morgontrött....

Men senaste veckan har jag fan pinat mig upp och gett mig ut i kylan...Har gått drygt en timme VARJE dag nu och fy fan va det känns bra!!! :tummenupp

Man vaknar på ett helt annat sätt, vaknar kl 6. kollar av SH.com (5min) på med kläderna och så UT, lite stelt första 5min men efter det känns det fantamej toppen, kommer hem och duschar varmt, lite snål frukost på det sen känns det fan som om man skulle ge sig på Everst..

Innan gick jag upp kvart i 8, slängde på mig kläderna och var på jobbet 5 över...

Att sedan kilona börjar rasa av nu gör ju inte heller nåt...:D

Fan vad gött, så ska jag också börja köra nu till våren. Har hört att det tar 10 dagar innan du får en sak till vana och gör det instinktivt, så du är en bra bit på väg, det är dom första dagarna som är kämpigast när kroppen inte är beredd på det =)

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Ok, vad gäller träning finns det väl ungefär lika många teorier som tränande. Mer eller mindre. Jag har lyft saker från och till under 10 års tid, ligger stabilt på 95 till strax över 100 småfeta kilon, och är rätt nöjd med det.

Eftersom jag är en lat jävel har det varit av viss vikt att jag kan köra passet rätt snabbt så att det inte blir tråkigt, 1 timme max på gymmet annars blir det inte av att jag går. Jag försöker då köra 2 övningar på rygg/bröst, 1 övning på andra grupper, 3 sets hyffsat tungt. Målet för varje enskild övning är att 'tömma' muskeln på energi.

Jag lade tassarna på ett träningsprogram utfärdat av en PT häromdagen. Objektet för programmet är nybörjare (mer eller mindre), hade som målsättning att lägga på sig några kilo muskler på kortast möjliga tid. Programmet består av 3 ggr/v, 1 övning/muskel, 2 set med tillräckligt med vikt så att man klarar max 8 reps/set. Jag tänkte att jag skulle testa det för skoj skull. Resultatet blev 2 inte helt strikta set (=rätt vingligt i ärlighetens namn), och ingen direkt känsla av att jag kört slut på musklerna alls.

Fråga till kollektivet; Vad är poängen med dett PT-inspirerade program? Är det bara ovana från min sida som gör att det inte känns 100% eller är jag bara kass?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...