Träningstråden

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Hsb: För jag gick först upp till 108kg och var rätt vattnig, tar ett tag för kroppen att dela upp allt som det ska. Sen drog jag ner mig till nuvarande 105kg. Hade musklerna hållt mer vätska hade jag haft en softare look så att säga. Vikterna på gymet har ökat o.s.v. Så visst har jag ökat. Men inte är det nåt speciellt i det.
Give It Youre All And You Might Get Something Back :)

Martin: Det där är helt individuellt. Jag ligger på 400g om dan iaf och då blir det inte kul om jag enbart ska käka mat.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Give It Youre All And You Might Get Something Back :)
:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Martin: Det där är helt individuellt. Jag ligger på 400g om dan iaf och då blir det inte kul om jag enbart ska käka mat.

Jag har provat med 340g från ren mat per dag. Klarade av det i 3 veckor sen blev jag så jävla trött på all tonfisk och ägg, samt morsan klagade på att jag gjorde av med 2 liter mjölk om dagen så då gick jag och köpte pulver istället :D Mycket smidigare! Även bättre för min del då tonfisk och ägg inte är nyttigt i för stora mängder.

Ikväll ska jag prova att träna med kcg2, ska tydligen ha ganska bra effekt vad jag läst. Någon annan som provat? :)

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Jo jag kommer även göra ett test med att dubbla proteinintaget från tillskott under en längre period för att se. Iom att jag har dom andra bitarna på bra plats (kost, sömn o träning) så kan det ge en hel del enligt mig. Så över halvkilot protein om dan here I come :)

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Jo jag kommer även göra ett test med att dubbla proteinintaget från tillskott under en längre period för att se. Iom att jag har dom andra bitarna på bra plats (kost, sömn o träning) så kan det ge en hel del enligt mig. Så över halvkilot protein om dan here I come :)

Det ska bli väldigt intressant att höra hur det går :tummenupp Nu har jag ingen aning om detta är sant, men jag har hört från mycket osäkra källor att ett väldigt överdrivet intag av protein kan skada njurarna. Hade varit kul om du även tog njurprover undertiden. >5g/kg/dygn är det väl endå inte särskilt många som ligger på trotts allt, men jag tror inte du har något att förlora på det :)

Förresten, hur stor mängd innebär "dubblat intag"? Och proteinintaget från vanlig mat skall bestå som det är eller?

För er som undrar om Fairings kcg2, som jag precis kört ett pass med. Så ger det en väldigt kul effekt, ca 5 min efter att jag tagit dosen på knappa 10 gram, började det klia som fan i läpparna, en stund senare även i öronen och ytterligare en stund senare i hela hjässan och fötterna :D Gav ingen styrka vad jag märkte.. Men däremot en hel del uthållighet och jag kände mig inte alls lika ansträngd mellan seten som jag brukar. Om det var värt pengarna är jag inte riktigt säker på än dock...

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Det ska bli väldigt intressant att höra hur det går :tummenupp Nu har jag ingen aning om detta är sant, men jag har hört från mycket osäkra källor att ett väldigt överdrivet intag av protein kan skada njurarna. Hade varit kul om du även tog njurprover undertiden. >5g/kg/dygn är det väl endå inte särskilt många som ligger på trotts allt, men jag tror inte du har något att förlora på det :)

Förresten, hur stor mängd innebär "dubblat intag"? Och proteinintaget från vanlig mat skall bestå som det är eller?

För er som undrar om Fairings kcg2, som jag precis kört ett pass med. Så ger det en väldigt kul effekt, ca 5 min efter att jag tagit dosen på knappa 10 gram, började det klia som fan i läpparna, en stund senare även i öronen och ytterligare en stund senare i hela hjässan och fötterna :D Gav ingen styrka vad jag märkte.. Men däremot en hel del uthållighet och jag kände mig inte alls lika ansträngd mellan seten som jag brukar. Om det var värt pengarna är jag inte riktigt säker på än dock...

PÅminner lite om tex Fierce eller V-12 Hp844 från San nutrition.
Har börjat köra med V-12 HP 844 precis, men tycker nästan att det blev mera tryck av Fierce.... men nog kan man klämma ett eller ett par reps extra det är nog ganska säkert. Sen om det sitter i huvudet eller inte det kan vi låta vara osagt men funkar det så är det väl bra. Det är ju dom/ det där sista repsen som är viktiga för tillväxten :tummenupp

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R

Självklart, men vad jag menade var att kan man möta sitt intag med hjälp av vanlig mat så går det minst lika bra.

Men, 5 g/kg/dag? :galen
Det är din kropp, men en teoretisk toxisk nivå ligger vid 3.5 g/kg/dag
Tänk på att stora intag av protein sänker testosteronenivåerna och vid ett intag över 4 gram är förmodligen nackdelarna och riskerna större än fördelarna.
Diagram
Det finns inga bevis för att ett intag över 2g/kg/dag skulle ge bättre resultat.
Undersökningar visar att redan vid ett intag på 1.4g/kg/dag innebär "overload" för styrketränande individer.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Martin: Jag anser mig vara över vanlig styrketränande (inget kaxigt menat alls) enligt mig är alla dom studierna gjorda på medel och för att vara medel vilket jag verkligen inte strävar efter.

Att det sänker testot finns inte en chans, mitt håller sig en bra bit över medel. Inte heller kommer det skada njurarna på något vis om man inte redan har nedsatt njurfunktion. Och dom fungerar perfekt dom med.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Tänk på att stora intag av protein sänker testosteronenivåerna

Brukar talas om att det sänker testosteronnivåerna i blodet, men det behöver ju inte alls vara negativt. Troligen beror det på större upptag hos anabola receptorer, inte minskad produktion :)

Minimal: Är att vara vaken kl halv tre på natten att hålla koll på sömnen ? :D :tungan

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Martin: Jag anser mig vara över vanlig styrketränande (inget kaxigt menat alls) enligt mig är alla dom studierna gjorda på medel och för att vara medel vilket jag verkligen inte strävar efter.

Att det sänker testot finns inte en chans, mitt håller sig en bra bit över medel. Inte heller kommer det skada njurarna på något vis om man inte redan har nedsatt njurfunktion. Och dom fungerar perfekt dom med.
Ja klart att du är över "medel", men t ex undersökningen på collegestudenterna var ändå killar som vägde i snitt 95 kg, bänkade i snitt 125 kg och knäböjde i snitt 160 kg, det är ändå inga amatörer.

Kan någon presentera något bevis på att ett intag över 2 g/kg är bättre så kan jag gå med på det, men som det är nu finns det inga som helst bevis för att det skulle vara så(såvida man inte frågar en försäljare av proteinpulver). Då menar jag en vetenskapligt övervakad undersökning på flera olika individer, inte att någon och hans kompis blev starkare av att öka sitt proteinintag med si och så. Det finns förmodligen ingen nackdel med 3 g/kg eftersom det bara oxiderar till energi, om man nu inte tycker det blir för dyrt.

Hur många kcal äter du per dag? kommer du att dra ner på någon annan makronutrient när du ökar ditt proteinintag? Eller ökar du bara energiintaget med 400 kcal? Energiintaget har förmodligen större inverkan på kvävebalansen än proteinintaget så du skulle förmodligen kunna äta mer kolhydrater istället och få samma resultat, eller fett för den delen.
Men det ska bli intressant att höra vad du upplever för effekter, så kör på.

Att din testonivå ligger över medel är ju inte så konstigt eftersom du styrketränar, vad som hade varit intressant hade varit att dra ner ditt proteinintag till ca 2g och öka ditt fettintag och se vad det fick för resultat på testonivån.

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Otroligt mycket snack om tillskott här.

Minimal, som säkerligen håller en perfekt diet, och som säkerligen tränar hårdare än vad de flesta ens kan drömma om, är givetvis betjänt av tillskott.
Den som är nybörjare eller tränar halvhjärtat några gånger i veckan eller äter godis och skräpmat och dricker alkohol, kan glömma tillskotten.
Jag tränar 4-5 styrkepass i veckan, men det var några år sedan jag gick in och attackerade utrustningen istället för att bara lyfta den. Dessutom blir det både pizza, hamburgare, sprit och öl ibland. Att då trycka i sig kosttillskott blir endast en subvention av kosttillskottfirmornas inkomster.

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Dagens armpass:

Tid ca 65 minuter.

1. Värmde lite snabbt med 11kg hantlar.

Stående bicepscurl 1x15 reps

2. Stående bicepscurl m skivstång och stöd platta för armar.
Vikt: 50kg 3x11 reps

3. Sittande m ryggstöd bicepscurl/hammer
Vikt: 17kg hantlar 3x9 reps

4. Bicepscurl m repmaskin sittandes på golv å stöd armarna på en bänk (bra koncentration)
Vikt 20kg 3x10 reps

5. Smalstång Triceps (modell bänkpress)
Vikt 70kg 1x12 reps
Vikt 80kg 1x8 +1x6 reps

6. Dips
Vikt? (Väger ca 90kg...) 3xså många man orkar (ca 10-15 per set)

7. Triceps m rep över huvud. I kabelmaskin
Vikt osäker men tror det var 20 eller 22kg...:va
3xså många man orkar (Ca 15) när man drar repet framåt/ armar utåt. Mjölka ur det sista med ett gäng strikta snabbare med nävarna emot varann (ca 10-12).

Nu blir det lunch med kyckling filé och ris (standardmenyn typ) :tummenupp

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Vilka muskelgrupper e rekomenderat att köra samma dag?

Nu har ja komme igång lite efter nästan 2 års frånvaro o kört igenom hela kroppen..

Dags att sätta igång lite seriöst.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Vilka muskelgrupper e rekomenderat att köra samma dag?

Nu har ja komme igång lite efter nästan 2 års frånvaro o kört igenom hela kroppen..

Dags att sätta igång lite seriöst.

För mest tidseffektivt (besparing av uppvärmningsset) samt med minimal risk för skador:

Bröst/Axlar/Triceps (Bröstträning aktiverar triceps och axlar, tricepsträning aktiverar bröst och axlar och vice versa)

Rygg/Mage/Biceps (Att träna hela bålen på en gång är ju inte fel, ryggträning aktiverar biceps till stor del)

Ben (Enbart då man normalt inte orkar något mer efter ett rejält benpass)

Detta körde jag förut och ökade hyffsat! Nu har jag dock ett helt annat schema som är uppbyggt med helt omvända principer, som jag gillar mer och ökar bättre med.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
För mest tidseffektivt (besparing av uppvärmningsset) samt med minimal risk för skador:

Bröst/Axlar/Triceps (Bröstträning aktiverar triceps och axlar, tricepsträning aktiverar bröst och axlar och vice versa)

Rygg/Mage/Biceps (Att träna hela bålen på en gång är ju inte fel, ryggträning aktiverar biceps till stor del)

Ben (Enbart då man normalt inte orkar något mer efter ett rejält benpass)

Detta körde jag förut och ökade hyffsat! Nu har jag dock ett helt annat schema som är uppbyggt med helt omvända principer, som jag gillar mer och ökar bättre med.

Hur kör du nu då?

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Skit i mage, det får du med när du kör triceps pushdown.

Första gången jag hört att triceps pushdowns skulle stimulera magen tillräckligt för tillväxt... :)

Om du sagt knäböj eller mark så hade jag vatt helt på ditt spår. Använder man magen såpass i en tricepsövning ska man sänka vikten.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Första gången jag hört att triceps pushdowns skulle stimulera magen tillräckligt för tillväxt... :)

Om du sagt knäböj eller mark så hade jag vatt helt på ditt spår. Använder man magen såpass i en tricepsövning ska man sänka vikten.
Ja, i knäböj eller marklyft är givetvis stimulansen på magen bättre.

Jag kör medvetet 'för' tungt i pushdown för att fuska in magen i tricepsträningen. Finliret får andra övningar stå för.

TV-shopsindoktrineringen, som går ut på att magen är enda muskelgruppen man behöver träna (särskilt för punktfettförbränning av magfläsket), gör ju att folk ligger och kör 20 set mage och försummar basträning och -övningar.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...