Träningstråden

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Hur löser man "problemet" med aptit och hunger när man tränar?
Ju mer man tränar desto hungrigare blir man, och man lastar på med väldigt mycket mat på fatet. Jag tvivlar på att man gör av med den mängden energi som man trycker i sig. Det känns alltså att man äter för mycket.

Finns det nån nyttig mat som ger bra med mättnadsskänsla? Själv tycker jag tex att ugnsbakad lax är mättande men det krävs ris eller nått liknande till.

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Komplettera med naturellt jordnötssmör från Fitnessguru. Lovad dugg att du inte kommer att få några hungerskänslor!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ju mer man tränar desto hungrigare blir man, och man lastar på med väldigt mycket mat på fatet. Jag tvivlar på att man gör av med den mängden energi som man trycker i sig. Det känns alltså att man äter för mycket.

Finns det nån nyttig mat som ger bra med mättnadsskänsla? Själv tycker jag tex att ugnsbakad lax är mättande men det krävs ris eller nått liknande till.

Mycket kött funkar för mig.
Rent allmänt så kan du testa att inte äta tills du blir mätt, utan bara tills hungerkänslan försvinner, det brukar vara rätt lagom (och är faktiskt inte samma sak för mig iaf). Lättare att pricka rätt om man inte äter snabbt heller.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Komplettera med naturellt jordnötssmör från Fitnessguru. Lovad dugg att du inte kommer att få några hungerskänslor!

Jordnötssmör är det massa fett i. För att få bukfyllnad utan att slänga i en massa onödiga kalorier (vilket jordnötssmör är om du inte kör LCHF) är wokgrönsaker eller liknande mycket bättre.
Sen är det alltid bäst att räkna ut så man vet någorlunda vad man ligger i på kcal/protein/kollisar och fett, i 99% av fallen ligger folk på tok för lågt på protein.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Skitsvårt det där. Testa att dricka ett stort glas vatten före varje måltid, det skapar lite mättnadskänsla.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Tack för tispen, jag ska testa både morötter och vatten innan måltid.
Jag blir sällan mätt på grönsaker, hoppas det inte ställer till det. Jag måste få i mig nån form av kött för att känna tillfredställesle.

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Jag har ett riktigt bra mat schema. Själv har jag slutat träna o köpt mig rn motion cyckel som jag använder 1-2 gånger i veckan. Har gått ner ca 5 kg på en månad utan att springa på gymmet. Skickar det mer än gärna till den som vill komma i form innan sommarn:)

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Bergatroll
...Lättare att pricka rätt om man inte äter snabbt heller.

Ett mycket bra tips! Att tugga maten dubbelt så mycket bättrar på kroppens förmåga
att frigöra näringsämnen i maten och samtidigt äter man långsammare och känner
lättare skillnad på mätt och proppmätt :)

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Mycket kött funkar för mig.
Rent allmänt så kan du testa att inte äta tills du blir mätt, utan bara tills hungerkänslan försvinner, det brukar vara rätt lagom (och är faktiskt inte samma sak för mig iaf). Lättare att pricka rätt om man inte äter snabbt heller.

Testade det idag. Alltså äta tills hungerkänslorna försvinner. Gick inte så bra, jag är skithungrig igen. Jag får testa göra detta och äta långsammare nästa gång och inte sleva i mig som jag brukar göra.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Testade det idag. Alltså äta tills hungerkänslorna försvinner. Gick inte så bra, jag är skithungrig igen. Jag får testa göra detta och äta långsammare nästa gång och inte sleva i mig som jag brukar göra.

Hur lång tid tog det att bli hungrig igen och vad åt du?

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Hej Sh's tränings elit!
Har ett bekymmer gällande mitt framtida träningsupplägg. Är så att jag har fått nytt jobb utomlands och kommer jobba 7 på 7 av. Hur illa är de om jag skulle träna var annan veckan?
Då jag ligger borta på jobb har jag massa dötid som jag gärna skulle spendera på träning. Men veckan jag är hemma skuller jag hellre spendera på att fixa med huset umgås med kvinnan och vänner :fyllisar och åka hoj.
Jag har inga större ambitioner om att bli någon uber biff men vill ju inte träna i onödan:3freak

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Hej Sh's tränings elit!
Har ett bekymmer gällande mitt framtida träningsupplägg. Är så att jag har fått nytt jobb utomlands och kommer jobba 7 på 7 av. Hur illa är de om jag skulle träna var annan veckan?
Då jag ligger borta på jobb har jag massa dötid som jag gärna skulle spendera på träning. Men veckan jag är hemma skuller jag hellre spendera på att fixa med huset umgås med kvinnan och vänner :fyllisar och åka hoj.
Jag har inga större ambitioner om att bli någon uber biff men vill ju inte träna i onödan:3freak

Det är bättre att träna varannan vecka än inte alls.
Du får testa och se om det funkar för dig?
Sedan tar det ju inte så mycket tid att träna en liten skvätt nån gång om dagen, eller varannan dag, när du är ledig...

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008

testa kvarg= lätt kessela o nån knäcka macka som mellan mål mellan måltiderna.. det hjälper för mig innan så kunde jag inte hålla min diet för att jag gick runt o va hungrig hela tiden.. men nu har jag lagt in ett mellan mål mellan frukost o middag och mellan middag o kväls mat:) kvarg is the shiit:yoparty

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
testa kvarg= lätt kessela o nån knäcka macka som mellan mål mellan måltiderna.. det hjälper för mig innan så kunde jag inte hålla min diet för att jag gick runt o va hungrig hela tiden.. men nu har jag lagt in ett mellan mål mellan frukost o middag och mellan middag o kväls mat:) kvarg is the shiit:yoparty

Kvarg är så strävt, man kan ju blanda ut den med saft eller nått annat. Trycker hellre i mig keso à naturelle.
Proteindrink med mjölk, frysta bär och en halv banan ska jag köra med i fortsättningen för att kontrollera hungerskänslorna efter träning.

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Jo strävt e det men som du säger kan man blanda ut det;) det jag mena va inte som en efter tränings måltid det ger ju inget alls förutom att du får en mättnads känsla. Protein tar man ju efter träning som du säger. Det jag mena va som mellan mål mellan måltiderna så man slipper gå runt o va hungrig. För som tex på mig som jobbat mycket inom bygg branchen så har man vart ute o rest mycket o det blir ju att man äter ute o det blir då max 1-2 gånger om dan. Och då äter man så man blir propp mätt. Nu när
Man äter mindre måltider o fler gånger om dan så kan man ju lägga in kvarget som mellan mål förutom protein drinken man tar efter träningen:) jag äter var ca va tredje timme men nyttigt o inte ute längre.. Mår skit bra av det inte bara att jag förlorat mycket i vikt utan jag känner mig
Mycket piggare o specielt på morgona. Innan va jag ett vrak varge morgon tog mig ca 1-2 timmar innan den morgon känslan att man
Nyss vakna har gått bort.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...