Träningstråden

Granz

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Hoj
Honda CB900F Freddie Spencer Superbike
Jag skulle tro att det är bra att träna oftare än 1 gång per vecka, då kommer ju musklerna i princip att återgå till utgångsläget mellan varje träning.

Det beror ju iofs. på vad man vill ha ut av träningen. Men ja, om man vill öka muskelmassa på en överskådelig framtid så är nog minst 3ggr/vecka att rekommendera.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Jag skulle tro att det är bra att träna oftare än 1 gång per vecka, då kommer ju musklerna i princip att återgå till utgångsläget mellan varje träning.

Jo, visst vore det bra att träna fler ggr/vecka. Men nu i början iaf, så hade jag tänkt träna på jobbet. Och där är jag inte så ofta.

Utöver gymmet, så blir det löpning 3ggr/vecka.
Och försöka komma igång med simning/rullskidorna.

tkdrille

Guest
Tvingade ner mig till gymmet igår när jag jobbade.
Första gången på väääääääldigt länge. Så idag sitter man här med en skön träningsvärk i hela kroppen :)

Tänkte kolla vad ni tycker om programmet jag hittade och hade tänkt träna efter:

Benpress
Axelpress
Sittande rodd
Latsdrag
Benpress
Lårcurl
Situps
Ryggresningar
3x10-15 reps på samtliga.
(Nej, skriver inte ut några vikter. För det var skrattretande dåligt :näsblod)

Är detta vettigt, om jag kommer att träna oregelbundet 1-2 ggr/vecka?
Någon mer övning jag bör lägga till?

Så du tänkte aldrig nånsin träna bröst, biceps eller triceps?. För underhåll av din kropp så är väl 1 gång i veckan fint. Skit i vikterna, du ska inte skryta för andra. Som många snorungar gör på gymmet. Lassar på så mycket att de klarar 1-2 gånger sen ska de visa på nästa övning. ;) Kör så mycket du tycker är bra för dig.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Så du tänkte aldrig nånsin träna bröst, biceps eller triceps?. För underhåll av din kropp så är väl 1 gång i veckan fint. Skit i vikterna, du ska inte skryta för andra. Som många snorungar gör på gymmet. Lassar på så mycket att de klarar 1-2 gånger sen ska de visa på nästa övning. ;) Kör så mycket du tycker är bra för dig.

Jo, det är precis sådant jag undrar över. Därför jag frågar :)
Behöver ett fast program som jag alltid följer.
Annars kommer jag bara springa runt som en yr höna. Och rycka och slita lite där det passar :D
Tog programmet från denna sida: http://www.angelfire.com/apes/z_bumbi/programs.html efter att någon tipsat om det på något träningsforum.

Jo, det är mest underhålla kroppen.
Så länge jag brottar ner lillebror är det lugnt med styrkan :rolleyes:
Och om jag fastnar för det, så kommer det självklart bli flera pass.

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Du glömde bänkpress, marklyft och Squats (kommer inte ihåg vad den heter på svenska)

Innan du börjar och gör någon av övningarna så måste du ha Perfekt kontroll och teknik när du utför övningarna.

Dem flesta i gymmet vet inte ens hur man tränar sin biceps, dem tar för tunga vikter och svajar med hela kroppen och tar fram armbågarna och andra konstiga grejer.

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Btw så räcker det att träna i gång i veckan eller längre vila ifall man kör Mike mentzers träningssätt, detta är dock för personer som tränat LÄNGE och kan hantera tunga vikter, dock så får man väldigt "sega" muskler och risk för skada ökar. (Blev själv skadad efter 6 månaders träning av denna sort, när jag bytte träningssätt till lite mer explosivare sort...)

Snowman89

Guest
Du glömde bänkpress, marklyft och Squats (kommer inte ihåg vad den heter på svenska)

Innan du börjar och gör någon av övningarna så måste du ha Perfekt kontroll och teknik när du utför övningarna.

Dem flesta i gymmet vet inte ens hur man tränar sin biceps, dem tar för tunga vikter och svajar med hela kroppen och tar fram armbågarna och andra konstiga grejer.
Squats= Knäböj :)

Men jo, teknik är grymt viktigt!

På tal om teknik. Skulle någon kunna länka ett youtubeklipp med KORREKT knäböj samt marklyft? Tycker många säger olika på marklyftet beroende på hur mycket man lyfter.. Har nyligen börjat med det och det vore ju bra att veta att jag verkligen gör rätt

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jo, det är precis sådant jag undrar över. Därför jag frågar :)
Behöver ett fast program som jag alltid följer.
Annars kommer jag bara springa runt som en yr höna. Och rycka och slita lite där det passar :D
Tog programmet från denna sida: http://www.angelfire.com/apes/z_bumbi/programs.html efter att någon tipsat om det på något träningsforum.

Jo, det är mest underhålla kroppen.
Så länge jag brottar ner lillebror är det lugnt med styrkan :rolleyes:
Och om jag fastnar för det, så kommer det självklart bli flera pass.

Det står två benpress i programmet. Skall inte en av dem vara bänkpress så får du iallfall med bröst...

Jag vet inte ens om de har kvar instruktörer på gymen nu, alla är väl PT och fakturerar 500 spänn i timmen för att räkna reps åt dig, men hittar du en hederlig instruktör så be honom/henne sätta ihop ett program för dig. Det viktigaste är oavsett att överhuvudtaget släpa sig dit. Ett perfekt träningsprogram är grädde på moset i början.

tkdrille

Guest
Måste nog faktiskt säga en sak. Marklyft är inget man måste köra när man är nybörjare, om man är osäker på tekniken då är de bättre att låta bli den och köra extra ryggresningar bland annat. Och när man kommit in i rutin och fått lite stabilitet i kroppen då prova på med marklyften. Själv kör jag faktiskt inte marklyft fastän jag kan det. Och ett stort fel man ser på en del nybörjare är att de inte har en rak rygg när de lyfter och de bara kallar fram ryggont.

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Nej är man helt nybörjare så ska man helst inte köra svårare övningar. Typ första 4-6 månader så ska man köra runt 12 rep, och köra hela kroppen, tills lederna och musklerna kan lyfta tyngre vikter utan att skada sig. Men men ska kolla vidare på rocky hehe.

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
Marklyft är en helt ok övning för nybörjare. Men det skall läras ut rätt teknik och man ska ta det väldigt lungt i början. Man kan skada sig lätt om man lyfter tungt och fel, men så är det med rätt många övningar, rätt teknik så är det en underbar övning som ger mycket. Traps,ländrygg,fram/baksida lår, rumpa.

Bygger otroligt stark underdel.

Måste nog faktiskt säga en sak. Marklyft är inget man måste köra när man är nybörjare, om man är osäker på tekniken då är de bättre att låta bli den och köra extra ryggresningar bland annat. Och när man kommit in i rutin och fått lite stabilitet i kroppen då prova på med marklyften. Själv kör jag faktiskt inte marklyft fastän jag kan det. Och ett stort fel man ser på en del nybörjare är att de inte har en rak rygg när de lyfter och de bara kallar fram ryggont.

tkdrille

Guest
Marklyft är en helt ok övning för nybörjare. Men det skall läras ut rätt teknik och man ska ta det väldigt lungt i början. Man kan skada sig lätt om man lyfter tungt och fel, men så är det med rätt många övningar, rätt teknik så är det en underbar övning som ger mycket. Traps,ländrygg,fram/baksida lår, rumpa.

Bygger otroligt stark underdel.

Ja görs den rätt är den effektiv. Men de är de många som missar och kör tungt och sen kan de inte träna pga smärta. Om nu inte killen har kört de förr så borde han få hjälp med det första gången.

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
japp o jag tycker att ju tidigare man börjar med denna övning rätt desstå lättare blir det i framtiden.
Börjar man träna som nybörjare behöver man egetligen hjälp med flesta övningar, har sett ynglingar svinga som fladdermöss i kabelmaskiner och svinga upp hantlar som en gunga när dom kör biceps etc etc, ju tidigare man lär sig rätt destå bättre, gäller typ dom flesta övningar.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-

Jag som skrev fel. Bänkpress ska vara med.
Får ta och studera Youtube, så borde man lära sig lite iaf.

Trodde det var gunget som gav styrkan ja ::rolleyes:

Det står två benpress i programmet. Skall inte en av dem vara bänkpress så får du iallfall med bröst...

Jag vet inte ens om de har kvar instruktörer på gymen nu, alla är väl PT och fakturerar 500 spänn i timmen för att räkna reps åt dig, men hittar du en hederlig instruktör så be honom/henne sätta ihop ett program för dig. Det viktigaste är oavsett att överhuvudtaget släpa sig dit. Ett perfekt träningsprogram är grädde på moset i början.

Som ovan.

Ingen aning. På jobbet finns det ingen instruktör iaf. Men finns iaf folk att fråga.
Om inte det räcker, blir det att tjata lite på kusinen, som pluggar till PT.
Och där räcker det nog med en öl i timmen :tummenupp

Tackar för alla tips! :)

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Btw så räcker det att träna i gång i veckan eller längre vila ifall man kör Mike mentzers träningssätt, detta är dock för personer som tränat LÄNGE och kan hantera tunga vikter, dock så får man väldigt "sega" muskler och risk för skada ökar. (Blev själv skadad efter 6 månaders träning av denna sort, när jag bytte träningssätt till lite mer explosivare sort...)

Mentzer tränade inte 1 gång i veckan. Absolut inte, träningssättet var däremot lite speciellt... som det också kom efter kankse 20 år träning på "vanligt" sätt.

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Jo när Han körde denna sorts träning så gjorde Han det, har videon och Han säger det själv flera gg. Säger inte att Han tränade så Hela tiden utan detta är ett träningssätt Han fixat ihop.

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Någon som är bekant av Åre-trakterna? Jag ska dit i februari en vecka och åka bräda, men jag har blivit såpass biten av tränings-demonen så att bara lägga ner gymmet en vecka (även fast man åker bräda och rör på sig) skulle kännas skit. Att sitta och kröka ner sig kopiöst varje kväll efter åkningen som resten av dom jag ska dit med har jag tröttnat på, särskilt nu när jag märker och ser riktigt bra resultat av träningen, så jag letar alltså träningslokal i Åre...kan ju googla, men det är inte lika kul som att skriva här.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Någon som är bekant av Åre-trakterna? Jag ska dit i februari en vecka och åka bräda, men jag har blivit såpass biten av tränings-demonen så att bara lägga ner gymmet en vecka (även fast man åker bräda och rör på sig) skulle kännas skit. Att sitta och kröka ner sig kopiöst varje kväll efter åkningen som resten av dom jag ska dit med har jag tröttnat på, särskilt nu när jag märker och ser riktigt bra resultat av träningen, så jag letar alltså träningslokal i Åre...kan ju googla, men det är inte lika kul som att skriva här.

Förstår dig och har själv varit i samma situation, men överväg att ta en paus.

På en vecka kommer inte dina träningsresultat bli lidande, framförallt så länge du inte super hejdlöst. Däremot så kan du se positiva effekter, både rent fysiskt, men också mentalt. :tummenupp

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
mjo, man ska ju absolut vila kroppen också! Vi får se hur det blir. Får se till att köra fast i en riktigt djup snödriva minst en gång per dag så man får slita som ett djur för att komma loss haha

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Nu behöver trind liten Tant SHs hjälp. Tränar 5 ggr/veckan och kör 3-1-3, men känner att de e dags att lägga om programmet lite.
Så kom med lite input hur jag ska splitta dagarna samt kroppen, känns lite som om jag har fastnat, vill lixom komma vidare!!!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati