Träningstråden

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Enligt boken så är alla övningar 3x5 UTOM marklyft som är 1x5. :tummenupp

Aha..:)..Vet du om det finns nån tanke bakom att bara köra ett set på marklyftet ist för 3? Tycker 3*5 har funkat ypperligt, har ökat 10 kilo i marklyftet på dom ca 6 veckor som jag kört SS nu..

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Aha..:)..Vet du om det finns nån tanke bakom att bara köra ett set på marklyftet ist för 3? Tycker 3*5 har funkat ypperligt, har ökat 10 kilo i marklyftet på dom ca 6 veckor som jag kört SS nu..

Jag TROR att det är pga att man gör så mycket squats och det aktiverar samma/liknande muskler. (Ja inte exakt samma då förstås)

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Jag TROR att det är pga att man gör så mycket squats och det aktiverar samma/liknande muskler. (Ja inte exakt samma då förstås)

Låter ju logiskt...jag kör inte squatsen samma dag som marklyft, så det bör ju funka ändå. Kör Marlyft och chins som A-pass, och squats-bänk-militärpress som B-pass. Sen har jag kört skivstångsrodd och bicepscurl som kompletteringövningar efter det "ordinarie" SS-passet.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Låter ju logiskt...jag kör inte squatsen samma dag som marklyft, så det bör ju funka ändå. Kör Marlyft och chins som A-pass, och squats-bänk-militärpress som B-pass. Sen har jag kört skivstångsrodd och bicepscurl som kompletteringövningar efter det "ordinarie" SS-passet.

Men då kör du ju inte alls enligt SS utan någon egen komponering inspirerat av SS.

Man kör knäböj tre dagar i veckan i det riktiga SS-programmet.

Eftersom man kör slut på benen behöver man inte köra lika många set marklyft för att kunna ta med benen i lyften, annars riskerar man att dra med ryggen för mycket. Sen är det som Geggan säger, ungefär samma muskler aktiveras men inte i lika stor utsträckning, det finns ju vissa skillnader mellan knäböj och marklyft.

Men viktigt att poängtera är ändå att tycker du att upplägget funkar för DIG - fortsätt. Du tränar ju hela kroppen ändå och har med bra basövningar. Du måste ju inte följa SS slaviskt direkt :)

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Amazon. Fanns vid tillfället inte att få ta på i Sverige.

Kom från Canada på 2-3 dar.

Jävla Amazon. Aldrig i livet att jag beställer därifrån, de har bara krånglat för mig, senast förlorade jag totalt 1200 kr för de vägrade hjälpa mig och sa att jag gjort fel bla bla bla.

Jag kollar Ebay :rolleyes:
Tack för tipset iallafall!

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Men då kör du ju inte alls enligt SS utan någon egen komponering inspirerat av SS.

Man kör knäböj tre dagar i veckan i det riktiga SS-programmet.

Eftersom man kör slut på benen behöver man inte köra lika många set marklyft för att kunna ta med benen i lyften, annars riskerar man att dra med ryggen för mycket. Sen är det som Geggan säger, ungefär samma muskler aktiveras men inte i lika stor utsträckning, det finns ju vissa skillnader mellan knäböj och marklyft.

Men viktigt att poängtera är ändå att tycker du att upplägget funkar för DIG - fortsätt. Du tränar ju hela kroppen ändå och har med bra basövningar. Du måste ju inte följa SS slaviskt direkt :)

Verkar vara så, ja...Gillar ändå marklyften mer än squats så jag kör vidare..:D

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Verkar vara så, ja...Gillar ändå marklyften mer än squats så jag kör vidare..:D

Jag har också länge kört en egen variant av SS, men tror i efterhand att jag skulle tjänat mer på att följa SS. Tycker som du mer om deadlift än squats. Älskar det primitiva - bara dra med råstyrka, och frusta upp stångjäveln :D

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Jag har också länge kört en egen variant av SS, men tror i efterhand att jag skulle tjänat mer på att följa SS. Tycker som du mer om deadlift än squats. Älskar det primitiva - bara dra med råstyrka, och frusta upp stångjäveln :D

Precis så...våldslyfta den jävla stången:D

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Rekord i antalet vilodagar på raken sedan nyår förutom de dagarna jag var förkyld, 5 dagar blev det och under eftermiddagen blev jag helt plötsligt laddad och det blev en oplanerad löprunda med hunden idag. Velade mellan gymmet och löpningen, vädret avgjorde (regn väntas imorgon) så nu har man gjort årets första löprunda i t-shirt. :kär

Imorgon blir det till att lyfta skrot igen. :)

ForCa

Bodybuilder
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
KTM smc-r
Mina boobs känns som silisar nu! :D Tack för all hjälp! :tummenupp

hahaha NICE! :yoparty hoppas du tyckte om träningen å att de var värt de - trots att den var olik din stil! blev trots allt ett nytt PB i bänk med...5-10kg?
Märkte själv när jag kom ut ur duschen å gick förbi spegeln att de var riktigt gött tryck i brösten å massa synliga VEINZ när jag flexa :kär

EDIT - bara att höra av dig igen ifall du vill köra.

Last edited:

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
Utan att veta hur du kör skulle jag gissa på fel teknik. Stången skall alltså inte ligga ovanpå axlana utan lite mer på översta delen av ryggen/baksida axlar.
Mkt viktikt att du trycker fram bröstet samt försöker hålla underbenen så stilla som möjligt dvs skjut bak rumpan ist för att skjuta fram knäna.
Tex såhär https://www.youtube.com/watch?v=nFAscG0XUNY

Skulle säga att han har armbågarna för långt fram. Stången skall bäras av ryggen, inte av eller med armarna. Längre bak med armbågarna och raka handleder.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Världens sämsta gympass.

Kroppen kändes fan katatonisk. Började med att den kändes lite seg och klen. Men körde på så gott jag kunde. Men... det var så illa att jag knappt kunde frivända så jag avbröt till slut när jag kom till första arbetsset av frivändningen.

Blir till att reloada bara för att hitta tillbaka glädjen och självförtroendet. Förmodligen har mina dåliga matvanor de senaste dagarna en påverkan på det stora hela också. På't igen! :yoparty

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag instämmer med föregående.

Gick totalt åt helvete idag. Styrkan fanns där, men uthållighet var noll.

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Hahah drog till gymmet idag men kunde inte köra "tungt" idag... Kändes icke bra idag.

Btw PWO:n Superpump, gav nada i pump, men gav lite ork och lätt yrsel...

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...