Träningstråden

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Nej. man kan ej chocka kroppen och nej det behövs inte någon ätardag.
Om man inte deffar för tävling eller liknande är det nog inte helt fel med en ätardag om inte annat för det psykiska välbefinnandet :)
Med ätardag menar jag inte några 6000kcal utan förtfarande ganska bra kost men inga begränsade portioner och man kan äta så mkt ris o pasta man vill. Till efterätt passar det alldeles utmärkt med glass.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Om man inte deffar för tävling eller liknande är det nog inte helt fel med en ätardag om inte annat för det psykiska välbefinnandet :)
Med ätardag menar jag inte några 6000kcal utan förtfarande ganska bra kost men inga begränsade portioner och man kan äta så mkt ris o pasta man vill. Till efterätt passar det alldeles utmärkt med glass.

Absolut, och det är en utmärkt idé. Om inte annat för att fungera bra i sociala sammanhang och händelser.. Men det är inget måste och man behöver inte :)

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Absolut, och det är en utmärkt idé. Om inte annat för att fungera bra i sociala sammanhang och händelser.. Men det är inget måste och man behöver inte :)
Man måste inte träna heller men ville bara poängtera att om man som vanlig dödlig sköter sin kost till punkt och pricka 6dgr i veckan spelar den 7 dagen inte så stor roll och man behöver inte ha dåligt samvete för det. Man kan till och med ta 1 eller 2 :fyllisar om man vill.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Man måste inte träna heller men ville bara poängtera att om man som vanlig dödlig sköter sin kost till punkt och pricka 6dgr i veckan spelar den 7 dagen inte så stor roll och man behöver inte ha dåligt samvete för det. Man kan till och med ta 1 eller 2 :fyllisar om man vill.

Givetvis. Men jag måste fråga ifall du missuppfattade det jag skrev om att man inte behöver någon ätardag. För det svaret handlade om ämnesomsättningen och att det inte behövs en ätardag för att "hålla uppe förbränningen".

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Okej, nu spårar det ut i extremer i vanlig ordning.

Den enkla frågan. Jag har idag haft en riktigt chill dag utan träning och därmed haft halvpissig aptit (självreglerar mig smal då jag inte är hungrig om jag inte tränar och konstant attackhungrig om jag tränar).

Jag har fått i mig:

knappt 130 g proteiner
190 gram kolhydrater
100 g fett

Ovan summerar drygt 2100 kcal,

Min fråga är lite hur man ska se på protein vs kolhydrater vs fett. Å ena sidan är ju inte fett farligt, så jag smaskar gärna på med smör. Protein är vi ju överens om att vi behöver massor av när vi tränar så det är bara att dundra på med det med, och kolhydrater behöver man när man bygger för att orka träna hårt. Right?

Kontentan i min bok blir då att man kan käka hur mkt som helst av allt och den enda konsekvensen blir att man blir stor och stark, något som rent logiskt känns lite halvskevt.

Jag väger och räknar mat, men mest för att se att jag får i mig tillräckligt av det mesta. Strategin so far är att käka färska råvaror och undvika gosaker så långt det går (gott med efterrätt), och träna mer än jag läser om träning hemma i soffan (idag blev inte en sån dag :tungan). Jag bryr mig kort sagt inte så mkt om man jag äter öht även om jag äter betydligt bättre nu när jag tränar och har ett mål.

Frågan är då, vilken av alla dessa skolor borde jag lyssna på? Eller ska jag skita i vilket och gå och träna istället?

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Det är inte alls halvskevt. Få i dig massor med protein, fett och kolhydrater. Då kommer du bli stor, stark och fet. Sålänge du tränar för styrka och ökad muskelmassa.

Sikta på ca 1,5-2g protein per kg kroppsvikt, och sedan kan du fördela fett och kolhydrater lite som du vill. Kolhydrater är inte ett måste för att träna hårt, men det kan underlätta.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är inte alls halvskevt. Få i dig massor med protein, fett och kolhydrater. Då kommer du bli stor, stark och fet. Sålänge du tränar för styrka och ökad muskelmassa.

Sikta på ca 1,5-2g protein per kg kroppsvikt, och sedan kan du fördela fett och kolhydrater lite som du vill. Kolhydrater är inte ett måste för att träna hårt, men det kan underlätta.

Iofs..

Men byggandet är ett kortsiktigt mål då jag vill lägga på kanske 2,5-3,5 kg (muskler, skiter i totalen) för att se den jag brukade vara i spegeln igen och kunna lyfta sådär normaltunga saker utan att blinka som jag brukade.

Räknar med att det borde ta 3-4 månader max, sen är det fitness-/fighting-/atletform som gäller. Liten, snabb, stark och hård. Men först måste jag bygga lite grundstyrka känner jag, tappat alldeles för mkt nu.

Sitter också och funderar på om det är värt pengarna för en PT ett tag, fått tag i en lirare som tydligen jobbat en hel del med idrottsskador och sånt som jag faktiskt tror kan hjälpa räta ut min lite skeva rygg och kraschade knän (löparknä, gammal knäskada som är opererad och ytterligare slitningar efter div. krascher och sånt). Listan på saker som behövde "korrigeras" blev obehagligt lång när jag satte mig med penna och papper uder mötet med honom för att gå igenom vad jag ville ha hjälp med.

Knivigt sånt här, CSN räcker ju inte direkt så det är minus på sparkontot som är alternativet.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Vart lite olyckligt att de två påståendena hamnade i samma mening. Att jag har ovanligt hög förbränning baseras på att jag under perioder bara ätit skit och utövat noll fysisk aktivitet och ändå inte gått upp nämnvärt i vikt.

T.ex. så åt jag under en period av ca. 2 år bara skräpmat. Pizza, kebab, hamburgare. Sällan hemmalagad mat. Grönsaker existerade inte, annat än salladen och tomaten som man finner på burgarn och kebaben. Frukost bestod av oboy och rostade mackor (typ jättefranska) med smör och sylt. Jag åt godis, chips, kakor, bullar så gott som dagligen. Drack läsk till lunch, middag och på kvällen när jag stoppade i mig godis&co. Ingen träning och på det ett stillasittande jobb. Sov dåligt och stressade mycket.

Jag gick upp från ca 82kg till 88kg. Dvs 6kg på 2år med ovan leverne. :va

Du verkar ha bra koll, så det du säger stämmer säkert. Men ovan är empirisk :fakta

Men jag kanske har någon sjukdom, det har jag aldrig blivit utredd för. Samtidigt tycker jag att det kanske borde ha upptäckts "på vägen" med tanke på hur kärvänlig jag är med svensk sjukvård.

Körde LCHF ett tag, funkade kanon. Var aldrig hungrig, gick ner i vikt osv (har ett långt inlägg om min LCHF-period i den tråden här på SH). Men eftersom effekterna på framförallt träningen verkar vara okända än så länge så har jag valt att inte fortsätta med det. Kanske återupptar det när jag nått mina mål.

Det låter som att du propagerar för Mark Rippetoe's GOMAD? :D

Träningsdagar dricker jag ungefär 2L mjölk, vilodagar 1L. Kanske ska försöka uppa båda med 1L då.

Det här inlägget missade jag :D
Att äta skräpmat behöver inte alltid vara skräpmat. Till exempel äter jag nog 2-3st hemlagade hamburgare om dagen och har gjort det i ett par månader nu. Men krasst sätt så är det 150g kött, friscobröd som är likvärdigt med makaroner, och ketchup/ost.

Det finns ingenting som är dåligt med det. Samma sak med pizza. Degen är som makaroner. sen är det tomatsås som inte är dåligt. Ost är inte dåligt heller. Skinka är inte alltför tokigt.
ofta är problemet mängden kalorier som man stoppar i sig. Oboy är ju mjölk plus socker typ. Precis som en gainer fast i betydligt mindre portion = inte onyttigt. Bröd är inte onyttigt i normal mängd. Smör är bara bra. bordsmargarin (typ Lätta etc) är inte direkt nyttigt dock. men inte skadligt.
Däremot så blir ju mängder med läsk, kakor etc en annan sak. Och det är lättareatt på det sättet skaffa sig ett kaloriöverskott. Med det sagt så brukar man dock ersätta vanlig mat med skräpmat/godis. Eller åtminstone äta mindre av den vanliga maten. Så man lägger inte på dessa extrakalorier ovanpå det normala intaget av mat. Det är därför man inte alltid går upp av att äta dålig mat och mycket godis.

Utan att kunna backa upp det med något så tror jag att det fungerar alldeles ypperligt att träna med LCHF-kost. Åtminstone på motionsnivå. Och för Zone Capone så verkar det vara himmelriket, och han är inte direkt liten. Trivdes du med den maten så är ju det jättebra. Dock kan du inte dricka mjölk då :D

Jag har aldrig testat GOMAD men det är ju ingen superkass idé egentligen. mjölk är en bra dryck, men 4,5 liter är sjukt stor mängd. Inget jag tänker rekommendera :)

Ett annat tips är att äta lika mycket på träningsdagar som på vilodagar. det krävs bara lite mer fokus från din sida. (Om du nu ville gå upp i vikt men tyckte att det va svårt)

Iofs..

Men byggandet är ett kortsiktigt mål då jag vill lägga på kanske 2,5-3,5 kg (muskler, skiter i totalen) för att se den jag brukade vara i spegeln igen och kunna lyfta sådär normaltunga saker utan att blinka som jag brukade.

Räknar med att det borde ta 3-4 månader max, sen är det fitness-/fighting-/atletform som gäller. Liten, snabb, stark och hård. Men först måste jag bygga lite grundstyrka känner jag, tappat alldeles för mkt nu.

Sitter också och funderar på om det är värt pengarna för en PT ett tag, fått tag i en lirare som tydligen jobbat en hel del med idrottsskador och sånt som jag faktiskt tror kan hjälpa räta ut min lite skeva rygg och kraschade knän (löparknä, gammal knäskada som är opererad och ytterligare slitningar efter div. krascher och sånt). Listan på saker som behövde "korrigeras" blev obehagligt lång när jag satte mig med penna och papper uder mötet med honom för att gå igenom vad jag ville ha hjälp med.

Knivigt sånt här, CSN räcker ju inte direkt så det är minus på sparkontot som är alternativet.

det är väldigt svårt att öka 1 kg muskelmassa per månad.
Läs detta så kanske du får mer kött på benen. (no pun intended)

Det kan vara bra med en PT. Det kan också vara pengar i sjön. kunskapsnivån och kvalitén är så jävla stor och vid så var noggann med vem du väljer. När jag tog min PT-licens för 3 år sen så satt jag och skämdes i det tysta över hur låg kvalité det var på folk. Utbildningen var inte så tokig, men hade nog önskat en lite högre nivå ändå. Men många hade inte ens en träningsbakgrund.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
det är väldigt svårt att öka 1 kg muskelmassa per månad.
Läs detta så kanske du får mer kött på benen. (no pun intended)

Det kan vara bra med en PT. Det kan också vara pengar i sjön. kunskapsnivån och kvalitén är så jävla stor och vid så var noggann med vem du väljer. När jag tog min PT-licens för 3 år sen så satt jag och skämdes i det tysta över hur låg kvalité det var på folk. Utbildningen var inte så tokig, men hade nog önskat en lite högre nivå ändå. Men många hade inte ens en träningsbakgrund.

Inte §1 kg per månad, 2,5 kilo på 4 månader är drygt ett halvt kilo ;)

Och då utgår jag ifrån att va helt nollad, men med rätt lätt att bygga (historiskt) och atletisk kropp i grunden. Väger in på 75 nu och är sådär mysigt 30+ fet, för 8-10 år sen vägde jag 82 med rätt lite kroppsfett.

Jo, jag är skeptisk till PTs överlag. De flesta ser jag som nån sorts pepmorsa vars jobb är att få tjockisar utan disciplin att faktiskt GÖRA nåt på gymet och inte bara gå dit. Mitt problem är att ta mig till gymet, väl där kör jag tills det svartnar. Så just nu håller jag igen så gott jag kan för att ta mig ur sängen dan efter, lagom träningsvärk och kontinuerlig träning är bättre än ett stenhårt pass och tappad lust pga problem att ta sig ur sängen.

Men den här killen hade lite sjukgymnastkoll, även om han inte var formellt utbildad. Jag har ju lite speciella skador bakom mig, och rätt specifika mål. Tänkte faktiskt komplettera med att gå till en "riktig" sjukgymnast i veckan och höra vad de har att säga om vad den här killen sagt hittills, mest för att göra nån sorts kvalitetsbedömning av honom då jag själv har svårt att avgöra vad som är rätt och inte. De få saker han petade i under konsultationen gav små men direkta resultat, frågan är ju vad de ger långsiktigt.

Jag vill tillbaka till min gamla fighterform, nu är jag så osmidig och stel att jag skäms. :/

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Okej, nu spårar det ut i extremer i vanlig ordning.

Den enkla frågan. Jag har idag haft en riktigt chill dag utan träning och därmed haft halvpissig aptit (självreglerar mig smal då jag inte är hungrig om jag inte tränar och konstant attackhungrig om jag tränar).

Jag har fått i mig:

knappt 130 g proteiner
190 gram kolhydrater
100 g fett

Ovan summerar drygt 2100 kcal,

Min fråga är lite hur man ska se på protein vs kolhydrater vs fett. Å ena sidan är ju inte fett farligt, så jag smaskar gärna på med smör. Protein är vi ju överens om att vi behöver massor av när vi tränar så det är bara att dundra på med det med, och kolhydrater behöver man när man bygger för att orka träna hårt. Right?

Kontentan i min bok blir då att man kan käka hur mkt som helst av allt och den enda konsekvensen blir att man blir stor och stark, något som rent logiskt känns lite halvskevt.

Jag väger och räknar mat, men mest för att se att jag får i mig tillräckligt av det mesta. Strategin so far är att käka färska råvaror och undvika gosaker så långt det går (gott med efterrätt), och träna mer än jag läser om träning hemma i soffan (idag blev inte en sån dag :tungan). Jag bryr mig kort sagt inte så mkt om man jag äter öht även om jag äter betydligt bättre nu när jag tränar och har ett mål.

Frågan är då, vilken av alla dessa skolor borde jag lyssna på? Eller ska jag skita i vilket och gå och träna istället?

Styrkelabbet.se

Lättläst o enkelt. :)

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Det låter inte riktigt sunt. Kroppen behöver 12-1400 kcal per dag bara för sin basalmetabolism för att inte ta direkt skada, jag <180, >75kg, 32 år) behöver ca 1900 i "viloläge". De 12-1400 räknas utifrån att man i princip ligger still i en sjuksäng. Kombinerat med normalaktiv vardag och träning låter det halvt vansinnigt.

Jag ligger helt i fas med kalorier för min ålder - alla är inte runt 30 längre tänk på det!!
var förresten på en mycket intressant föreläsning i förra veckan, en professor vid namn Fredrik Nyström.
Kolla in hans hemsida, mycket tänkvärt där!! Han har även skrivit en massa böcker förutom alla forskarrapporter.
Den här är läsvärd!
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172411996
http://www.imh.liu.se/kardiovaskular-medicin/staff/fredrik-nystrom?l=sv

Last edited:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer

Vilka steroider har du tittat på för att få detta till en realistisk plan? :hihi

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vilka steroider har du tittat på för att få detta till en realistisk plan? :hihi

Är 20 g om dan orealistiskt?

Vet bara hur lång tid det brukar ta att bygga och komma i form när jag tar tag i det, och då brukar jag inte sikta på att bygga vilket jag gör nu.

Edit:

Om Ola Wallengren kunde gå upp nästan 4 kilo per månad så känns inte drygt 600 gram som en orealistisk plan i mina ögon. Men du får gärna utveckla istället för att va dryg.

Last edited:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Ni som har vilodag/dagar.

Följer ni samma kostschema som ni har under dom dagar ni tränar? Eller fyller ni på med lite extra kolhydrater?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Mitt estimat var helt baserat på erfarenhet sen tidigare, med tillägget att jag väger 8-10 kilo mindre muskler än jag gjorde för några år sen vilket ger stort utrymme för förbättring.

Ovan gissning stämde ju då tämligen skitbra med det som står i bloggen. 20g / dag för en medelsvensson, jag vet där att jag har lätt att bygga, FÖR lätt då mitt mål långsiktigt inte är att bli stor vilket har gjort att jag fått hålla igen på tung träning för att inte gå över min övre gräns i vikt/storlek när jag tränade seriöst.

Så jag ser inte problemet.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Mitt estimat var helt baserat på erfarenhet sen tidigare, med tillägget att jag väger 8-10 kilo mindre muskler än jag gjorde för några år sen vilket ger stort utrymme för förbättring.

Ovan gissning stämde ju då tämligen skitbra med det som står i bloggen. 20g / dag för en medelsvensson, jag vet där att jag har lätt att bygga, FÖR lätt då mitt mål långsiktigt inte är att bli stor vilket har gjort att jag fått hålla igen på tung träning för att inte gå över min övre gräns i vikt/storlek när jag tränade seriöst.

Så jag ser inte problemet.

Kör hårt då :tummenupp

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Hörninini. Är det någon fler än jag som får ont i axlarna vid benböj medelst stång över axlarna.
Böjer jag benen normalt är det alltså inget problem utan det uppstår när en skivstång monteras på tvärs över axelpartiet. Det är då det blir knas i framsidan av axlarna. :)

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Hörninini. Är det någon fler än jag som får ont i axlarna vid benböj medelst stång över axlarna.
Böjer jag benen normalt är det alltså inget problem utan det uppstår när en skivstång monteras på tvärs över axelpartiet. Det är då det blir knas i framsidan av axlarna. :)

Samma här...men funkar bättre med så brett grepp som möjligt för mig:)

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...